بررسی معایب خودروی ساینا

3

ساینا نام یکی از جدیدترین خودروهای ساخت شرکت سایپا بوده که به‌تازگی در خیابان‌های شهر نیز تردد می‌کند. سایپا این ماشین را با برچسب خودروی ملی روانه بازار کرد و تبلیغات زیاد و طولانی مدتی را برایش انجام داد. با توجه به سابقه نه‌چندان درخشان خودروهای ملی، برخی تصور می‌کردند شاید ساینا متفاوت بوده و ایرادات کمتری داشته باشد. فیس‌لیفت تیبا، اکنون با یک نام جدید و چهره‌ای تازه در دسترس مشتریان است. همیشه در رسانه‌ها صحبت از حمایت ملی از تولیدکنندگان داخلی می‌شود اما شرایط صنعت خودروسازی متفاوت است، چرا که با جان و مال مردم در ارتباط مستقیم هستند و اگر از این صنعت حمایت بیش از حد انجام شود، ممکن است جان بسیاری از مردم تهدید شود. گروه خودروسازی سایپا تمام تلاش خود را کرده تا یک خودروی متفاوت نسبت به تیبا عرضه کند اما این تلاش چندان جواب نداده و ساینا نیز سرشار از ایرادات کوچک و بزرگ است و با بررسی این خودرو نمی‌توان به آینده خودروهای ملی، خوش‌بین بود. امروز در سایت کارستان چند دلیل اصلی برای نخریدن ساینا را بررسی می‌کنیم تا بیشتر با این خودرو آشنا شویم. با ما همراه باشید…

۱. کیفیت مونتاژ

متاسفانه کیفیت ساخت و مونتاژ ساینا اصلا رشد نداشته و ایرادات مونتاژی‌اش زیاد است. فاصله نامناسب بین درز قسمت‌های مختلف این خودرو بسیار زیاد بوده و شما نمونه بارز این ضعف را می‌توانید در درزهای صندوق عقب و ناحیه سپر پیدا کنید. در برخی از موارد اتصالات خارجی و داخلی نیز درست انجام نشده و این نیز موجب پدید آمدن صدای کاذب و مشکلات متعدد می‌شود. درب‌های ساینا نیز مانند تیبا در بعضی موارد خوب چفت نمی‌شوند. کیفیت پایین مونتاژ در خودروهای داخلی بسیار مرسوم است اما سایپا یک پله نسبت به سایر شرکت‌ها ضعیف‌تر عمل می‌کند و همین باعث می‌شود که ساینا نتواند اعتماد ما را به خود جلب کند.

۲. بدنه ضعیف

نبود موسسه استاندارد ایمنی مناسب و به‌روز در ایران باعث شده که کیفیت ایمنی و بدنه خودروها چندان تعریفی نباشد. خودروهای پراید، تیبا و ساینا از جمله محصولات سایپا هستند که دچار ضعف ایمنی بدنه هستند. اگر این خودروها در موسساتی مانند CNCAP تست شوند، بعید بنظر می‌رسد که ایمنی آنها تایید شود. بدنه ساینا ایمنی چندانی از لحاظ تحمل قدرت نخواهد داشت و این را مبتدی‌ترین افراد در صنعت خودرو نیز می توانند تشخیص دهند. سایپا برای کاهش وزن این خودرو روند ایمنی را درپیش نگرفته است. ما با نشستن بر پشت فرمان ساینا که حدود ۱ تن وزن دارد، احساس ایمنی خوبی نداشتیم و این یعنی خطر در حوادث رانندگی، به خصوص در جاده‌های ایران.

۳. طراحی داخلی

طراحی داخلی ساینا بسیار بد است و طراحان خلاقیت مثبتی در این کابین از خود نشان نداده‌اند. غربیلک فرمان ساینا مانند تیبا بسیار زشت طراحی شده، دریچه‌های هوا نیز نسبت به تیبا تغییرات جزئی داشته‌اند که چندان به زیبایی کابین کمکی نکرده‌اند. دستگیره بازکردن درب خودرو دایره‌ای شکل طراحی شده و کلید‌های کنترلی روی درب خودرو هم بسیار بد فرم قرار داده شده‌اند. کنسول و داشبور ساینا طرحی متفاوت نسبت به تیبا دارند اما این طراحی جدید به معنای زیبایی بیشتر نیست.

۴. کیفیت متریال کابین

انتظار می‌رفت که ساینا جنس داخلی بهتری نسبت به تیبا داشته باشد اما متاسفانه سایپا هیچ تغییری در این جنس اعمال نکرده و ساینا نیز همانند تیبا از پلاستیک خشک و بی‌کیفیت ساخته شده که واقعا نمی‌توان هیچ نکته خوبی درباره این کابین گفت. صندلی‌ها نیز کاملا مشابه تیبا هستند و اثری از راحتی در آنها دیده نمی‌شود. این کابین اصلا دلیل خوبی برای افزایش قیمت این خودرو نیست و اگر قرار باشد خودرویی رشد قیمت داشته باشد، باید تغییرات مثبت نیز در آن اعمال شود.

۵. پیشرانه

ساینا مجهز به پیشرانه ۱.۵ لیتری با قدرت ۸۷ اسب‌بخار است که دقیقا همان موتور تیبا بوده و متاسفانه بیشتر از آنکه قدرت داشته باشد، صدا دارد و در ساینا این صدا اگرچه نسبت به تیبا کمی کمتر شده اما هنوز هم وجود دارد و آزاردهنده است. علاوه بر این اگر خودروی ساینا با ۵ سرنشین بزرگسال پر شده باشد، نمی‌توان انتظار عملکرد خوب و مناسبی داشت. بنابراین اگر خانواده شما بیشتر از ۴ نفر جمعیت دارد، ساینا انتخاب خوبی نیست.

۶. هندلینگ

ساینا به واسطه وزن کمی که دارد در شرایط رانندگی به خصوص زمانی که شما با آب و هوای نامناسب در جاده روبرو هستید، عملکرد خوبی نخواهد داشت و کاملا طبیعی خواهد بود که خودرو چسبندگی مناسبی به آسفالت نداشته باشد. با عبور خودروهای سنگین از کنار خودروهایی مانند تیبا و ساینا، به‌خاطر همین وزن کم، تکان‌هایی به کابین وارد می‌شود که کنترل خودرو را کمی سخت می‌کند.

۷. قیمت

درحال حاضر ساینا با قیمتی در حدود ۲۸ میلیون تومان عرضه می‌شود که تنها تغییر مثبت آن نسبت به تیبا، سیستم تهویه مطبوع خودکارش است. همچنین در همین رنج قیمت شما می‌توانید خودروهایی مانند سمند و پژو ۴۰۵ را خریداری کنید که در بسیاری از موارد از ساینا عملکرد بهتر و کیفیت بیشتری دارند. بنابراین، قیمت ۲۸ میلیون تومانی چندان برای این خودرو مناسب نیست و شاید همین دلیل باعث شده که شاهد تعداد کمی از این خودرو در خیابان‌ها هستیم.

کلام آخر

ساینا به‌عنوان یک خودروی داخلی، ایرادات فراوانی دارد که فروش آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. فروش خودروی ایمن و باکیفیت، باعث می شود مردم به خودروسازان اعتماد بیشتری پیدا کنند. حرکت با ساینا، بخصوص با وضع کنونی جاده‌ها و فرهنگ عمومی رانندگی ایران، یک ریسک بزرگ محسوب می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
3 نظرات
  1. محمد هادی طارمی می گوید

    نه بابا اینطور هم نیست لامصب خیلی ماشین سگ جونیه

  2. سلطان ساينا می گوید

    چرا شر و ور میگى اوسکل ،هم ایمنیش بالاعه هم شتاب و سرعته عالى داره،صداى موتورشم از پژو سرطان و سمنده لش خیلى کمتره ،لطفا شرو ور تفت ندید

  3. وحيد می گوید

    همش گوه خوری بود انگار کسی ک کونش گذاشته ساینا داشته
    همه اینایی ک گفتی باز بهتر از پژوعه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.