ایران توانایی تولید ۷۰ درصد قطعات خودروها را دارد/ واردات دولتی قطعه سازی را نابود می کند

0
عضو شورای عالی نمایشگاه های اتحادیه فروشندگان قطعات یدکی تهران؛

ایران توانایی تولید ۷۰ درصد قطعات خودروها را دارد/ واردات دولتی قطعه سازی را نابود می کند

بشارت نیا گفت:صنعت قطعه سازی کشور توانایی تولید بیش از ۷۰ درصد قطعات خودروهای داخلی و خارجی را دارد و با برگزاری نمایشگاه های تخصصی قصد داریم توانمندی کشور در تولید و توزیع قطعات با اصالت و مرغوب را به نمایش بگذاریم.

به گزارش کارستان ،حسن بشارت نیا عضو شورای عالی نمایشگاه های اتحادیه فروشندگان قطعات یدکی تهران و مجری پنجمین نمایشگاه تخصصی قطعات خودرو و ماشین آلات تهران با اشاره به برگزاری پنجمین نمایشگاه تخصصی قطعات خودرو (سبک و سنگین) و ماشین آلات تهران و تشریح ویژگی های منحصر به فرد این نمایشگاه افزود: در این نمایشگاه که از دهم تا چهاردهم تیرماه امسال در برج میلاد تهران برگزار می شود بیش از ۱۰۰ شرکت فعال در صنعت قطعه سازی و بزرگترین شرکت های توزیعی و بازرگانان خوشنام  مشارکت دارند.
وی با اشاره به اینکه برای نخستین بار در این نمایشگاه موضوع کالایی متفاوتی در نظرگرفته شده تصریح کرد: معمولا نمایشگاه های مشابه با محوریت تولید برگزار می شوند و تمرکزشان روی خودروهای سواری است اما این نمایشگاه تمام زنجیره تامین،توزیع و خدمات را مورد توجه قرار داده و  همه حوزه های خودرویی از جمله سواری،خودروهای سنگین و ماشین آلات در آن قرار گرفته اند.
بشارت نیا تاکید کرد: بسیاری از قطعات مورد استفاده در خودروهای سنگین در سایر ماشین آلات نیز کاربرد داشته و تجار، تولیدکنندگان و مصرف کنندگان آنها در یک گروه قرار می گیرند به همین منظور نمایشگاه پیش رو با انتخاب صحیح شرکت کنندگان شامل تولیدکنندگان، بازرگانان، واحدهای خدماتی و مصرف کنندگان سعی دارد حلقه اتصال مناسبی برای این گروه ها در حوزه صنعت قطعه سازی و توزیع آن باشد.
مجری برگزاری پنجمین نمایشگاه تخصصی قطعات خودرو و ماشین آلات تهران با تاکید بر اینکه دستاورد این نمایشگاه باید برای تولید و عرضه داخلی باشد ادامه داد: در نمایشگاه امسال نگاه توسعه ای به معنای ورود برندهای خارجی جدید به این صنعت نداریم و  شرکت کنندگان در قالب برندهای خارجی موجود و از طریق نمایندگی های معتبرشان در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.
وی اظهار داشت: افزودن برندهای جدید به نمایشگاه کار نادرستی است چراکه به عنوان مثال  درباره خودروهای سواری خارجی زمانی راه اندازی خدمات توزیع و عرضه قطعه در سراسر کشور مقرون به صرفه است که تعداد خودروهای موجود از یک برند بیش از ۱۰۰هزار دستگاه باشد و زمانی که از یک برند تنها ۵ هزار دستگاه در کشور وجود دارد عملا عرضه لوازم یدکی آن در سراسر کشور زیان ده خواهد بود.
سرهم کردن غیر کارشناسی، مشکل خودروسازها
این کارشناس صنعت قطعه سازی با تشریح مشکلات خودروسازی در کشور اظهارکرد: خودرو دارای قطعات متصله و منفصله مبتنی بر فناوری است و همه قطعات آن باید با هم سازگاری داشته باشد اما خودروسازان داخلی با سرهم کردن غیر کارشناسی و بی ارتباط قطعات با هم اقدام به تولید خودرو می کنند. گیربکس آرژانتینی را با موتور اتریشی و بدنه انگلیسی سرهم می کنند و خودرویی تولید می کنند که اصلا خودروی خوبی نیست چرا که هیچ کدام از تناسب ها درباره وزن، قدرت موتور، مسائل آیرودینامیک،تعلیق و …. در آن رعایت نشده و همخوانی ندارد.
به گفته بشارت نیا به همین دلیل حوادث زیادی در بخش خودرو رخ می دهد و نمونه آن مشکلاتی بود که برای خودروهای هوو پیش آمد.
وی درباره توانایی قطعه سازان ایرانی در زمینه تولید تاکید کرد: در کشور ما به دلیل تحریم هایی که از اول انقلاب به صورت نوشته و نانوشته وجود داشت واحدهای صنفی و تولیدی زیادی ایجاد شد که بخش عمده ای از آن به خودرو اختصاص داشت و به همین دلیل ظرفیت های زیاد و خوبی برای تولید قطعات خودرو در کشور ایجاد شده است.با توجه به اینکه این بخش بیشتر در اختیار بخش خصوصی بوده همواره حرکت رو به جلو داشته است.این مساله سبب شده کشور ما قابلیت تولید کمی و کیفی قطعات خودرو را در حد مطلوبی داشته باشد.
بشارت نیا با اشاره به تولید ۳میلیون خودرو در کشور در افق ۱۴۰۴ تاکید کرد: تولید کنندگان داخلی توانایی تولید ۷۰ درصد قطعات خودروهای داخلی و خارجی موجود در بازار را حتی تا سقف ۳ میلیون خودرو را دارند. در حال حاضر مواد اولیه، دانش فنی، ماشین آلات مورد نیاز، مهارت و نیروی متخصص و حتی سرمایه لازم برای تولید قطعات با کیفیت در کشور وجود دارد و حتی بدون کمک دولت هم می توان به تولید خوب و با کیفیت دست یافت.
دولت و نابود کردن صنعت قطعه سازی
عضو اتحادیه لوازم یدکی تهران درباره کمک دولت به صنعت قطعه سازی  تصریح کرد: تنها کمکی که دولت می تواند بکند این است که واردات نکند اما چون دولت دلار دارد و نمی‌تواند به دلیل تحریم ها این دلارها را مستقیم وارد کند، ناچار است آن را با یک سری اقلام معاوضه کند که این اقلام اغلب قطعات خودرو است و با این کار دولت عملا صنعت قطعه سازی را نابود می کند. به عنوان مثال در برخی بخش ها مانند تولید لنت ایران توانایی تولید ۵ برابر مصرف داخلی را دارد و در گذشته مرکز تامین برخی از قطعات یدکی در خاورمیانه بود اما اکنون این توانایی مغفول و راکد مانده است.
به گفته وی در حال حاضر برخی کشورها مانند ترکیه بازار منطقه را از ایران گرفته و حتی به ایران نیز صادرات دارند و کشور های دیگر نیز دست روی دست نگذاشته اند و در حال عبور از ایران در زمینه تولید قطعات یدکی هستند.
وی با اشاره دوباره به برگزاری پنجمین نمایشگاه تخصصی قطعات خودرو در تهران تاکید کرد: ایران نیروی انسانی و انرژی ارزان برای تولید دارد و منابع کانی و خام لازم برای تهیه مواد اولیه مورد نیاز در بخش های فولاد و پتروشیمی رانیز در اختیار دارد و برای تولید قطعات خوب تنها نیازمند عزم جدی در این بخش است . در این نمایشگاه تلاش شده با ایجاد ارتباط ساختاری و خود خواسته  بین شبکه توزیع و تولید ، زمینه تولید با کیفیت فراهم شود. در چنین شرایطی توزیع کنندگان به جای آنکه پول نقد خود را در کشور چین و برای واردات قطعات بی کیفیت هزینه کنند آن را در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار می‌دهند تا زمینه تولید قطعه با کیفیت در کشور فراهم شود.
بشارت نیا در خصوص تأثیر این نمایشگاه در اقتصاد کشور گفت: در کشور ما حداقل ۱۵ میلیون خودروی در حال حرکت وجود دارد و فرهنگ عمومی نیز استفاده حداکثری از خودرو است. از طرفی میانگین استفاده از خودرو و میزان حرکت در جاده ها و خیابانها در ایران ۳۰ درصد بیشتر از میانگین جهانی است و حمل و نقل عمومی و حمل بار نیز در کشور بیشتر بر عهده ناوگان حمل و نقل جاده ای است. در چنین وضعیتی نیاز زیادی برای نوسازی و بهسازی خودروها و تأمین قطعات یدکی انواع خودرو ها وجود دارد واین نمایشگاه با ایجاد تحرک در تولیدکننذگان و فعالان این صنعت زمینه افزایش گردش سرمایه را ایجادمی کند و بدون اینکه به دولت و منابع مالی دولتی فشار بیاورد زمینه ساز توسعه و ارتقا تولید خواهد بود.
این فعال بخش خصوصی در آسیب شناسی شبکه توزیع صنعت قطعه سازی کشور تأکید کرد: شبکه توزیع قطعات خودرو در کشور متورم است. بر اساس یک سیاست غلط در زمینه اشتغالزایی که دولت دنبال کرده با تصور اینکه هر واحد صنفی می تواند ۵ شغل ایجاد کندحدود صنفی در کشور حذف شده و شرط داشتن پیشینه صنفی نیز رعایت نمی شود. حتی سازمان مالیاتی کشور و عوارض شهرداری برای واحدهای دارای پروانه کسب و بدون مجوز نیز یکسان است ودر واقع کار شفاف و قانونمند امتیازی ندارد گرچه دریافت جواز نیز آسان شده و همین مسائل سبب شده افراد غیر متخصص و ناآشنا با سرمایه ای اندک بتوانند وارد این صنف و صنعت شوند در نتیجه در شرایط کنونی درحالی که باید به طور استاندارد برای هر یک هزار خودرو یک واحد صنفی توزیع قطعات داشته باشیم برای هر ۱۵۰ خودرو یک واحد صنفی فروش لوازم یدکی وجود دارد.
به گفته بشارت نیا این مساله سبب شده قیمت تمام شده قطعات بالا رود و آستانه سود شبکه توزیع افزایش یابد و در نتیجه تورم حباب گونه و غیر واقعی در بازار قطعه به وجود آید.
وی افزود: این مساله از یک سو سبب می شود مصرف کننده نوسازی و بهسازی خودرو را به دلیل گرانی قطعه به تعویق بیندازد و عملکرد خودروها به این دلیل تضعیف شود و حوادث و مشکلات جبران ناپذیری به وجودآید واز سوی دیگر فروشندگان قطعه با هدف کاهش قیمت به سراغ چینی ها و قطعات بی کیفیت و غیر استاندارد بروند.
عضو اتحادیه لوازم یدکی تهران ادامه داد:با فسادی که در سیستم گمرک و ترخیص کالا وجود دارد قطعات بی کیفیت و غیر استاندارد با نام ها جعلی وارد کشور می شوند و به معنای واقعی اجناس تقلبی وارد بازار قطعه می شوند.در نمایشگاه هایی که دولت برگزار می کند به همه عرضه کنندگان قطعه غرفه می دهند اما با هدف مبارزه با همین قطعات تقلبی در نمایشگاه امسال تنهابه کسانی غرفه داده می شود که اصالت کالاها و حسن شهرت عرضه کننده آن محرز شده باشد تا مشکلات کالاهای تقلبی نیز برطرف شود.
بشارت نیا عدم وجود ارتباط مستمر بین فعالان صنعت لوازم یدکی و قطعه سازی با هم را معضل بزرگ قطعه سازی در کشور دانست و افزود:از هم گسستگی فعالان این صنعت فرصت را برای افرادغیر متخصص و متقلب فراهم کرده و از سوی دیگر در بخش تولید هم موجب شده مانند بخش توزیع با انباشت غیر ضروری کالاها مواجه باشیم که این مساله سبب  زیان تولیدکننده و توزیع کننده ،ایجاد رقابت ناسالم در قیمت گذاری و همچنین تاخیر در فروش قطعات و یا فروشندگان خارج از بازار مواجه شویم. و البته زمان مفید مصرف قطعه نیز دچار تاخیر شده است.
به گفته این مقام مسوول برگزاری نمایشگاه قطعات خودرو در سال جاری سبب ایجاد انسجام صنفی شده و فعالان مجاز این صنعت یکدیگر را شناخته و اطلاعات مورد نظر رابا یکدیگر به اشتراک خواهند گذاشت.
وی در پایان پیکان انتقادات را به سوی فعالان بخش توزیع قطعه گرفت و گفت: انتقادی که به خودمان می کنیم این است که هنوز به دانش و ابزار روز در روش های ارتباطی و فروش مجهز نشده ایم که در این نمایشگاه برای رفع این نقص نیز برنامه ریزی شده است.با افزایش سطح دانش تخصصی فعالان این بخش می توانیم لااقل خودمان به خودمان ضربه نزنیم.به همین منظور در حاشیه این نمایشگاه آموزش هایی در زمینه سازماندهی،  مدیریت،فروش،مطالعات بازار،آینده پژوهی و بازاریابی برای فعالان عرضه قطعه برگزار می شود تا میزان بهره وری در این بخش افزایش یابد.
بشارت نیا ابراز امیدواری کرد با برگزاری نمایشگاه پنجم قطعات خودرو و ماشین آلات زمینه توسعه و تعالی هر چه بیشتر صنعت قطعه سازی در ایران بیش از پیش فراهم شود.
منبع :خبرنگاران جوان
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.