تاریخچه تاتاموتورز وبهانه ورود این کمپانی به ایران /خرداد۹۵

0

بررسی خودروهای تاتاموتورز به بهانه ورود این شرکت به ایران

منابع خبری کشور هندوستان نظیر DNA India از مذاکره خودروسازان ایرانی با شرکت تاتاموتورز هند برای مونتاژ محصولات این شرکت در ایران …

منابع خبری کشور هندوستان نظیر DNA India از مذاکره خودروسازان ایرانی با شرکت تاتاموتورز هند برای مونتاژ محصولات این شرکت در ایران خبر داده‌اند و اعلام کرده‌اند که قرار است قطعات مونتاژ‌نشده (CKD) خودروهای این شرکت به ایران صادر و با اضافه‌کردن قطعات داخلی نظیر تایر و باتری، مونتاژ شوند و حتی شهرهایی مانند مشهد و تهران نیز برای مونتاژ خودروهایی نظیر تیاگو با قیمت ۴۷۰۰ دلار، زست با قیمت ۷۵۰۰ دلار و بولت با قیمت ۶۸۰۰ دلار انتخاب شده‌اند.

به گزارش ایران جیب به نقل از عصرخودرو، به همین بهانه در این مطلب انواع محصولات ارزان‌قیمت این کمپانی را که احتمال ورود آنها به بازار خودروی ایران زیاد است، بررسی می‌کنیم؛ بازاری که در حال حاضر در ایران با خودروهای نه‌چندان ارزان‌قیمت ساخت چین و صنایع داخلی نظیر پراید و MVM110 به‌عنوان ارزان‌ترین خودرو شناخته می‌شود و باید دید آیا بالاخره مهاراجه هندی می‌تواند انحصار خودروهای داخلی را بشکند یا خیر.
کوتاه از تاتاموتورز

بزرگ‌ترین شرکت خودروسازی کشور هندوستان تاتاموتورز است که در سال ۱۹۴۵ و در بحبوحه جنگ جهانی دوم تأسیس شده و شروع به فعالیت کرده است. برای درک امپراتوری تاتاموتورز همین‌قدر کافی است که بدانید، این کمپانی در حال حاضر مالک و سهامدار اصلی شرکت‌های جگوار و لندروور انگلستان است و یکی از مالکان اصلی تاتا دوو نیز به شمار می‌آید. هشتمین خودروساز بزرگ دنیا به ساخت خودروهای ارزان‌قیمت مشهور بوده و نامدارترین محصول این شرکت تاتا نانو است که به دلیل قیمت بسیار پایین آن، در جهان به‌عنوان ارزان‌ترین خودرو شناخته می‌شود. جالب است بدانید که ارزان‌ترین خودروی جهان در حدود ۱۰‌هزار روپیه و معادل ۲۵۰۰ دلار قیمت دارد.
جزئیات قرارداد تاتاموتورز با ایران

گفته می‌شود که این شرکت به‌صورت مستقیم از سایت‌های تولیدی و شبکه پخش محصولات ایران‌خودرو در کشورمان استفاده می‌کند. اخبار به بیرون درز کرده از سوی رسانه‌های هندی اینطور حکایت می‌کند که قرار است ایران‌خودرو علاوه بر مونتاژ قطعات خودروهای تاتاموتورز، باتری، تایر و سایر قطعات این خودروها را هم تولید و ‌روی اتومبیل‌ها سوار کند. هدف اصلی این قرارداد از سوی کمپانی تاتاموتورز در طی یک برنامه فشرده ۲ ساله، تولید سالانه ۱۰۰هزار دستگاه خودرو در ایران و افزایش این رقم تا سال ۲۰۱۸ اعلام شده و گفته می‌شود این خودروها هیچ نشانی از ایران‌خودرو نداشته و با نام، برند و لوگوی تاتاموتورز به بازار عرضه می‌شوند.


Safari: ارزان‌ترین شاسی‌بلند تاتاموتورز

در صورت وارد‌شدن این خودرو به ایران باید شاهد جولان‌دادن شاسی‌بلندهای ساخت هند در خیابان‌ها و جنگل‌ها باشیم و شاید بالاخره بتوان بعد از مدت‌ها یک خودروی شاسی‌بلند صفر‌کیلومتر با قیمت زیر ۴۰ میلیون تومان خریداری کرد. این خودرو در دو نمونه ۴×۴ و ۲×۴ در بازار عرضه می‌شود که نمونه تک‌دیفرانسیل آن ۱۲ هزار دلار قیمت دارد. پیشرانه دیزل این خودرو می‌تواند ۱۵۶ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند که در مدل VX گشتاور این خودرو به رقم ۴۰۰ نیوتن‌متر می‌رسد که با یک گیربکس ۶ سرعته جفت و جور شده است. کیفیت متریال داخلی این خودرو نسبت به سایر تولیدات تاتاموتورز اندکی بهتر بوده و حتی صندلی‌های جلوی آن نیز مجهز به‌جای دست و صندلی‌های ردیف عقب هم دارای کنسول هستند.  داشبورد Safari نمای زیبایی دارد و غربیلک آن مجهز به دکمه‌های کم و زیاد کردن سیستم صوتی و پاسخگویی به تلفن همراه است. همچنین شایان ذکر است در صورت وارد‌شدن این خودرو به ایران می‌توان آن را تنها شاسی‌بلند ارزان‌قیمت با سوخت دیزل در کشورمان معرفی کرد.
9i7trg9mo6zs48v5s8wv.jpg


Zest: زیبای هندی در راه ایران

خودروی زست در بازار جهانی با قیمتی در حدود ۷۵۰۰ دلار فروخته می‌شود که با توجه به آپشن‌ها، نوع پیشرانه و گیربکس این قیمت بالاتر هم می‌رود. زست با دو پیشرانه دیزلی و یک پیشرانه بنزین‌سوز ساخته می‌شود که پیشرانه توربوشارژ ۱٫۲ لیتری MPFI نمونه بنزینی آن قادر است ۸۹ اسب بخار قدرت و ۱۰۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند.
زست به‌عنوان یکی از بهترین و معقول‌ترین انتخاب‌ها برای خرید یک خودروی خانوادگی و استفاده شهری در کشور هندوستان محسوب می‌شود و با فروش قابل ملاحظه‌ای روبه‌روست. سیستم ترمز ABS و EBD، قفل در‌‌ها در هنگام تصادف و ۲ ایربگ از آپشن‌های ایمنی این خودرو محسوب می‌شوند که به‌صورت استاندارد و امکانات پایه ‌روی این خودرو به فروش می‌رسند. همچنین مانیتور، کلیدهای روی فرمان و شیشه‌های تمام برقی از آپشن‌های داخلی این خودرو نیز به شمار می‌آیند. گفتنی است زست در ۶ رنگ آبی، سفید، نقره‌ای، نوک مدادی، قرمز و بژ به فروش می‌رسد که همه این رنگ‌ها متالیک هستند.
mjzec9zer9488xioz7.jpg


تیاگو: محتمل‌ترین گزینه ورود به ایران

این خودرو در اوایل سال جدید میلادی به سبد محصولات تاتاموتورز اضافه شده ‌و یکی از جدیدترین محصولات این شرکت به شمار می‌آید. در ابتدا قرار بود نام زیکا ‌روی این خودرو قرار بگیرد اما به علت همنام بودن با یک بیماری کشنده، سرانجام نام تیاگو برای این خودرو انتخاب شد. پیشرانه ۱٫۲ لیتری تیاگو می‌تواند ۸۴ اسب بخار قدرت و ۹۸ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند که بر چسب پیشرانه ECO‌یا همان مصرف سوخت اقتصادی را هم با خود یدک می‌کشد. ابعاد و کلاس این خودرو در کلاس خودروهایی چون هیوندای i10‌ و پایین‌تر از آن تیبا۲ قرار دارد و حتی می‌تواند در بازار، رقیب جدی هاچ‌بک‌های چینی هم محسوب شود. این خودرو نیز از آپشن‌هایی نظیر ترمز ABS ،‌EBD‌، ۲ ایربگ و سنسور پارک سود برده و همچنین سیستم صوتی و تصویری آن قابلیت سازگار‌شدن با گوشی‌های همراه اندرویدی و iOS را هم دارد. تریم‌های سطح بالای این خودرو نیز از مواردی چون چرخ‌های آلیاژی، چراغ‌های مه‌شکن در جلو، حسگرهای پارکینگ عقب، چراغ‌های راهنمای یکپارچه با آینه‌های بغل و صندلی‌های جمع‌شونده ۶۰:۴۰ در عقب بهره خواهند برد.
esjrkvsou142xbqueaw.jpg


Bolt: جدی‌ترین رقیب خودروهای چینی

بولت را می‌توان نمونه ارزان‌شده مدل زست نامید، چراکه این خودرو از پیشرانه‌ای مشابه با زست استفاده می‌کند و امکانات و آپشن‌های کمتر آن موجب شده است تا برچسب قیمتی ۶۸۰۰ دلاری را به خود ببیند. تفاوت‌های این خودرو با مدل زست را می‌توان اینگونه عنوان کرد که بولت فاقد Day Light و چراغ‌های تنظیم‌شونده است و ظاهری به‌مراتب ساده‌تر از زست دارد. گفتنی است سیستم‌های ABS ،‌EBD و ۲ ایربگ نیز به همراه سنسور پارک از آپشن‌های استاندارد این خودرو ‌محسوب می‌شوند. از رقبای این خودرو در بازار ایران می‌توان به سایپا ۱۱۱، MVM110 و MVM 315 اشاره کرد که همگی با قیمتی زیر ۴۰ میلیون تومان در بازار عرضه می‌شوند و به‌نوعی مشتری ایرانی را بین دوراهی انتخاب خودروی ساخت چین، هند یا ایران قرار می‌دهد.

ikjc6599hzke32vjjwta.jpg


INDICA: شاید ارزان‌تر از پراید!

ایندیکا یک خودروی ‌هاچ‌بک بسیار کوچک بوده که در کلاس خودروهای سوپرمینی قرار می‌گیرد و از سال ۱۹۹۸ تا به امروز روی خط تولید تاتاموتورز قرار دارد؛ مدلی که در حال حاضر از نامزدهای ورود به ایران به شمار می‌آید، نسل دوم ایندیکا محسوب شده و با نام V3 شناخته می‌شود. این خودرو با دو پیشرانه ۱٫۲ و ۱٫۴ لیتری تولید شده که ورود گزینه اول به ایران محتمل‌تر است. پیشرانه ۴ سیلندر تخت آن می‌تواند ۶۴ اسب بخار قدرت و ۹۶ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند که آن را قادر می‌سازد تا همپای پراید ایرانی در جاده و همچنین بازار بتازد. نکته جالب در مورد این خودرو این است که از ایندیکا نمونه‌های برقی و حتی مخصوص رالی هم ساخته شده است که با توجه به اتخاذ سیاست‌های جدید دولت نسبت به شرایط مساعد عدم دریافت تعرفه‌های گمرک، بعید به نظر نمی‌رسد که خودروهای برقی تاتاموتورز نیز به ایران راه پیدا کنند. این خودرو امکانات بسیار پیشرفته و یا آپشن‌های زیادی ندارد و به‌نوعی می‌توان تنها پراید را رقیب جدی آن در بازار اعلام کرد اما به هر روی سیستم گرمایش و سرمایش، پخش با قابلیت اتصال USB، فرمان هیدرولیک و شیشه‌های برقی از آپشن‌های آن به شمار آمده در حالی که ایربگ در فهرست آپشن‌های عرضه شده ایندیکا توسط تاتاموتورز دیده نمی‌شود. شایان ذکر است ایندیکا در حال حاضر با قیمت ۴۵۰۰ دلار به فروش می‌رسد.
ua8hqfps047gz37s8e93.jpg


INDIGO: سدانی ارزان قیمت

این خودرو برای اولین بار در سال ۲۰۰۲ رونمایی شد. ایندیگو در کلاس سدان‌های شهری و کامپکت قرار می‌گیرد و به‌عنوان ارزان‌ترین خودروی دیزلی در هندوستان شناخته می‌شود، در حالی که نسخه‌های بنزین‌سوز آن نیز فروش بسیار بالایی دارند. ایندیگو به‌طور استاندارد دارای شیشه‌های برقی، کولر، ۲ نگهدارنده بطری و دی‌لایت است. سیستم ترمز آن آپشن ضد‌قفل ندارد و تنها به سیستم باز‌شدن قفل در‌‌ها ‌هنگام تصادف و سنسور پارک مجهز است. صندلی‌های آن دستی بوده و مجهز به رینگ‌های ۱۵ اینچی است. ظاهر ایندیگو چندان عامه‌پسند نیست، اما پیشرانه آن می‌تواند ۸۱ اسب بخار و ۱۲۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند که گشتاور تولیدی این پیشرانه می‌تواند مزیتی بزرگ برای ایندیگو محسوب شود. ایندیگو را در بازار داخلی می‌توان رقیب مستقیم پژو ۴۰۵ عنوان کرد، گرچه عملکرد پیشرانه آن مانند پژو نیست، اما درصورتی‌که قیمت تمام‌شده آن در ایران پایین‌تر از پژو GLX تعیین شود، می‌تواند مشتری‌های ایران‌خودرو را بر سر دوراهی قرار دهد.
n533isa8l36wbtcdn6eq.jpg


Nano: ارزان‌ترین خودرو‌ قرن ۲۱

ارزان‌ترین خودروی جهان که در ابعاد کوچک و شهری ساخته شده است، با نام نانو در بازارهای جهانی عرضه می‌شود. این خودروی چهار‌در‌ از سال ۲۰۰۸ تا به امروز تولید شده و پیشرانه ۶۳۰ سی‌سی آن توانایی تولید ۴۰‌اسب بخار قدرت و ۵۱ نیوتن‌متر گشتاور را دارد که در صورت ورود به بازار ایران، می‌توان لقب ضعیف‌ترین خودروی کشور را هم به آن اعطا کرد. نانو صفر تا ۱۰۰ کیلومتر را در ۳۱‌ثانیه طی می‌کند و می‌تواند تا ۱۰۵ کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد. طبق اعلام کمپانی تاتاموتورز، خودروی نانو در هر ۱۰۰کیلومتر در شهر ۴٫۵ لیتر و در بزرگراه ۳٫۸ لیتر سوخت مصرف می‌کند و از این نظر در برابر سایر رقبا بی‌همتاست. تخمین زده می‌شود که این خودرو در صورت ورود به ایران و مونتاژ آن در سایت‌های تولیدی کشورمان، با قیمتی نزدیک به ۹ تا ۱۴ میلیون تومان عرضه شود که این اختلاف قیمت بستگی به میزان مشارکت ایران‌خودرو در تولید قطعات نانو دارد.
chkbuuzpu1cr7vm3qq8.jpg


Manza: زیبای شرقی

این خودرو در کلاس سدان سایز متوسط قرار می‌گیرد و تنها به‌صورت چهاردر تولید می‌شود. پیشرانه ۴ سیلندر خطی این خودرو با حجم ۱٫۴‌لیتر در کنار یک گیربکس ۵ سرعته دستی قرار گرفته است و می‌تواند ۸۵ اسب بخار و ۱۱۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. مانزا برای اولین بار در سال ۲۰۰۹ رونمایی شد که تنها آپشن آن، فرمان هیدرولیک و ترمز ABS بود. در حال حاضر مانزا با یک سیستم چند‌رسانه‌ای پیشرفته به همراه صفحه نمایش لمسی که قابلیت اتصال USB و گوشی همراه دارد نیز عرضه می‌شود. فضای عقب آن به‌گونه‌ای طراحی شده است که ۳ نفر با قامتی متوسط در آن احساس راحتی کنند، در حالی که ۴۶۰ لیتر فضای بار عقب برای آن در نظر گرفته شده است. از دیگر آپشن‌های مانزا می‌توان به شیشه‌های برقی، سیستم تهویه هوا، قفل مرکزی و آینه‌های برقی اشاره کرد. با این تفاسیر مانزا نیز یکی از نامزدهای ورود به ایران برای رقابت با خودروهای ارزان‌قیمت چینی به شمار می‌آید که می‌تواند بازار داغی را برای خود فراهم کند.
5gz3fb2x9u56xanfhii.jpg


کلام آخر

ورود خودروهای ساخت هند که در حال حاضر هشتمین برند خودروساز بزرگ جهان است را باید به فال نیک گرفت؛ خودروهایی که اگر‌چه با آپشن‌های پر زرق و برق به دست مردم نمی‌رسند، اما شاید بتوان این خودروها را به‌عنوان تلنگر کوچکی در بازار راکد خودرو که انتظار پایین آمدن قیمت‌ها در آن هیچ معنایی ندارد، تلقی کرد. امید می‌رود با باز شدن درهای تجارت جهانی به روی بازار خودروی کشورمان شاهد حضور برندهای معتبری در این مرز و بوم باشیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.