بررسی معایب و محاسن جک اس۵ (jak S5) اتوماتیک

0

محاسن و معایب جک s5

نبود یک شاسی بلند خوب و درخور در بین محصولات کرمان موتور باعث شد که این کمپانی به فکر مونتاژ یک خودروی خوب چینی بیفتند تا در این کلاس محبوب و پرطرفدار خودرویی میدان را برای رقبای سرسخت خود خالی نگذارند، لذا این شرکت ایرانی تصمیم گرفت تا با ورود جک S5 در این بازار پر هیاهو بخشی از نبض بازار شاسی بلند ها را در دست بگیرد و بی شک در این مورد خوب هم عمل کرد. این شرکت مدل اتوماتیک این کراس اوور چینی(جک s5)را با چندین آپشن بیشتر به نزد مشتریان خود ارائه داد،جک اس۵ در سال ۱۳۹۴ به بازار کشور عرضه شد. نام اصلی کمپانی جک در کشور چین، جی ای سی(JAC)است که در ایران آن را به جک میشناسند. جک s5 در کرمان موتور فقط با یک نمونه ارائه می شود(دو لیتری که به توربوشارژ تجهیز شده است.)جک s5 نخستین محصول کمپانی جی ای سی است که موفق شده ۵ ستاره ایمنی را از موسسه چینی NCAP بگیرد. کرمان موتور به خریداران جک s5 توصیه می کند که از بنزین سوپر برای پر کردن باک ۵۵ لیتری آن استفاده کنند. جک s5 در ایران با ۲ نسخه ارائه می شود.(دستی و اتوماتیک)که بین این دو نسخه چند تفاوت وجود دارد، در زیر به بیان تفاوت بین جک s5 دستی و اتوماتیک می پردازیم:

  1. جعبه دنده در مدل اتوماتیک شش سرعته اتوماتیک ۲ کلاجه
  2. گشتاور تولیدی که در دستی ۲۳۵ نیوتن بر متر و در اتوماتیک ۲۶۵ نیوتن بر متر است.
  3. مصرف سوخت که در نسخه اتوماتیک کمتر گزارش شده است.
  4. سایز رینگ که در دستی ۱۷ اینچ و در اتوماتیک ۱۸ اینچ است.
  5. سنسور پارک در سپر جلو که فقط در اتوماتیک وجود دارد.
  6. در نمای عقب جک s5 اتوماتیک شاهد حروف ۶DCT زیر نام جک هستیم.(در مدل دستی وجود ندارد.)
  7. ترمز پارک برقی که فقط در جک s5 اتوماتیک موجود است.
  8. سیستم صوتی در جک s5 اتوماتیک بهتر و به روز تر است.
  9. سیستم تهویه مطبوع دوگانه که فقط در جک s5 اتوماتیک وجود دارد.(متاسفانه یک ایراد هم دارد که نبود سیستم پخش کننده هوا در قسمت عقب جک s5 اتوماتیک است.)
  10. کیسه هوا در جک s5 دستی ۲ عدد است و در جک s5 اتوماتیک به ۴ عدد افزایش می یابد.

در این مقاله دو چیز را دنبال می کنیم، اول آن که مقاله قبل درباره جک s5 را تکمیل کنیم، و دوم هم این است که به آن دسته از خریداران عزیز این کراس اور چینی گوشزد کنیم که این خودرو چه ایراد هایی را در خود جای داده است.(برای همه خودروهای بازار کشور این مقالات در اسرع وقت تهیه خواهد شد.)

جک

هر خودرویی نسبت به رقبای خود، به خصوص رقبای هم قیمت خود(در آن کشور)بایستی مورد بررسی و ارزیابی دقیق و موشکافانه قرار گیرد. پس ما در زیر به بیان ۷ عدد از بزرگترین معایب جک s5 از زبان خود مصرف کنندگان این خودرو خواهیم پرداخت، که این معایب به شرح زیر می باشد:

جک S5

اولین ایراد نداشتن قابلیت آفرودی:

در جهان کنونی دیگر همه شاسی بلند ها قابلیت آفرودی ندارند چرا که افرادی پیدا شدند که دیگر از یک شاسی بلند درخواست بیابان گردی یا خواص آفرود گونه ندارند. به همین علت خودروسازان هم به این نیاز ها واقف شدند و کار خود را در برخی محصولات خود راحت کردند و به ارائه محصولات شاسی بلند شهری روی آوردند تا به نیاز مشتریانی که، فقط و فقط از یک شاسی بلند، جاداری و بزرگ جثه بودنش را می خواهند پاسخ داده باشند، لذا هم اکنون ما در رنو شاهد این قضیه هستیم که(به طور مثال) رنو داستر قابلیت آفرودی دارد، ولی رنو کپچر هرگز این خاصیت را(آفرودی) ندارد، در جک s5 هم ما شاهد این موضوع هستیم که این شاسی بلند چینی، که به وسیله کمپانی ایرانی کرمان موتور مونتاژ می گردد دیفرانسیل جلو بوده و هرگز راننده و سرنشینان این خودرو نباید در مورد این خودرو انتظارات یک شاسی بلند آفرودی را داشته باشند، چرا که خدایی نکرده با ورود به بیابان و انجام حرکات نمایشی خرج در دستشان خواهد افتاد.

جک S5

دومین ایراد کپی کردن از روی هیوندای ix 35:

جک S5 در طراحی بیرونی خود با کپی برداری از طراحی پایه هیوندای IX-35 قطعا برخی از خریداران خود را مایوس و ناامید می کند، چرا که خیلی از افراد اصلا دوست ندارند که خودرویی را خریداری کنند، که این خودرو(خریداری شده)از خود اصالت طراحی ندارد و به نوعی با کپی کاری از خاص بودن خود کم کرده است، و بی شک پس از اینکه می فهمند جک s5  یک نسخه کپی شده از یک هیوندای است از آن کمی دلسرد می شوند، و به فکر خرید یک خودرو دیگر می روند.(برای بعضی ها هم این ملاک نیست و شاید این بخش را یک ایراد به حساب نیاورند)تازه در نسخه اتومات نیز تغییرات ظاهری تنها به تعویض رینگ ها با سایز ۱۸ اینچ و تعویض سپر و چراغ جلو ختم شده است، در کابین(طراحی داخلی) هم اگر قبلا کابین هیوندای ix35 را دیده باشید، بی شک در مواجه با کابین جک s5 شاهد شباهت فراوان این دو خودرو خواهید بود، چرا که کنسول جلو بیش ترین شباهت را با IX-35 دارد طراحی کلی کابین جک بدک نیست، و آخرین نکته تاریک در این قسمت(کابین) کیفیت متوسط رو به پایین کابین جک s5 است که بیننده را دلسرد و ناامید خواهد کرد، البته ناگفته نماند که مهندسی و چیدمان مهندسین جی ای سی در این بخش خوب است.

جک s5
شباهت خودرو هیوندای با جک قابل مشاهده است
کافیه عکس بالا را با این عکس مقایسه کنید

سومین ایراد کیفیت رنگ پایین:

اگر خودروهای کرمان موتور را بالا و پایین کرده باشید و دوست و آشنا شما از این برند خودرویی داشته باشند بی شک با من هم عقیده خواهید بود که، اکثر محصولاتی که کمپانی کرمان‌موتور ارائه می دهد. چندان در این بخش(کیفیت رنگ) خوب عمل نمی کنند. و این داستان نه فقط در خودروهایی با قیمت کم بلکه در همه محصولات کرمان موتور قابل مشاهده می باشد، لذا در مواردی ما شاهد این مسئله بودیم که رنگ خودرو با کمی فشار و ضربه ریخته است.

جک S5

چهارمین ایراد مصرف سوخت زیاد:

سوار بر یکی از آن شدم تا بررسی آن را انجام دهم، مالک هم کنارم نشست و شروع کرد به گلایه، اولین گلایه این بود که:

گفتند که مصرف سوخت جک s5 زیر ۱۰ است(تو این سایت ها و کاتالوگی که نمایندگی بهمون داد.) اما بعد که خریدیم و سوار شدیم دیدیم داستان خیلی فرق دارد و مصرف سوخت این ماشین بیشتر از این حرفهاست.

بعد از آن به نظرات کاربران در سایت های مختلف نگاه کردیم و متوجه شدیم که خیلی از کاربران با نظر این فرد هم عقیده هستند، به همین علت تصمیم گرفتیم که بریم سراغ دوست و آشنا و دارندگان این محصول تا در این مورد بررسی دقیق تری را داشته باشیم، بعد از تحقیق و بررسی زیاد متوجه شدیم که خیلی از دارندگان عزیز این خودرو با این موضوع که جک s5 مصرف بنزین بالایی دارد موافق بودند و می گفتند که ماشالا جک s5 در برابر بنزین خیلی خوش اشتها تشریف دارد.

جک S5

جک S5

پنجمین ایراد مونتاژ ضعیف:

شاید در ابتدای که کرمان موتور شروع به کار کرد، این بخش جز محاسن خودروهایش به حساب می آمد ولی متاسفانه الان ما موندیم که این بخش و جز محاسن خودروهای کرمان موتور بگذاریم و یا داخل معایب اون چرا که خوب و بد در اومدن مونتاژ تمامی خودرو های کرمان موتور کمی به شانس و اقبال خریدار بستگی دارد . لذا اگر قصد خرید یک خودرو جک s5 را دارید، حواس خود را شش دانگ معطوف کنید به این موضوع که دعا زیاد بخوانید تا شاید این بخش خنثی بشه و شما یک خودرو شاسی بلند جک s5 با مونتاژ خوب به دستتان برسد، چیزی که در زمان ساخت محصولات دوو(محصولات اولیه)به هیچ وجه مطرح نبود و ما شاهد خودروهایی با کیفیت مونتاژ بالا بودیم، از مشکلات دیگر در بخش مونتاژ که برخی خریداران گله مند بودند چکه کردن آب از سانروف (در برخی از مدل‌ها) است.

جک S5

 ششمین ایراد مشکلات متعدد فنی:

خوب می رسیم به ششمین ایراد که البته کم رنگ تر از بقیه ایراد ها هست. اما خوب چون در برخی از خودرو های جک s5 خریداران از این ایراد گله داشتند ما هم تصمیم گرفتیم تا آن را به شما بگوییم.

هنگام تعویض دنده در بسیاری از جک‌های S5، از دنده ۱ به دنده ۲، گیربکس خودرو گیژ گیژ صدا از خودش بروز می دهد، و موتور خودرو گرما و صدای زیادی را در جاده های خاکی و پر دست انداز دارد، که شاید علتش نبود عایق خوب و مناسب باشد، برخی از آپشن‌های جک S5 به خوبی کار نمی‌کنند.(در مقاله بررسی جک s5 هم بهش اشاره شد) در ضمن قبلا هم گفتم که فشار زیاد به این خودرو نیارید چون آفرودی نیست و خیلی از کاربران معتقدند که وقتی فشار زیاد آورند توربوشارژ کلا سوخته است.

جک S5

هفتمین ایراد نبود کروز کنترل:

در چند سال اخیر در بازار خودرو ایران شاهد حضور خودروهای متنوع و زیادی در بازه قیمتی زیر ۵۰ میلیون تومانی هستیم نکته جالب درباره ی این خودروها این است که در بعضی از این خودروها شاهد قرارگیری کروز کنترل هستیم(مثلا در سایپا کوییک که به تازگی رونمایی شد وجود دارد.)

در کمال تعجب و با وجود اینکه جک s5 در بازه قیمتی بالاتر از ۵۰ میلیون تومانی قرار دارد ولی خبری از کروز کنترل در این خودرو نیست و بدون تردید این امر یکی از معایب جک s5 در برابر رقبایش خواهد بود.(توجه فرمایید که کروز کنترل نه در جک s5 دستی قرار دارد و نه در جک s5 اتوماتیک)

خوب درست نیست که ما به بیان معایب یک خودرو بپردازیم ولی محاسن آن را نگوییم چرا که هر چیز در کنار معایبی که دارد یک سری محاسن هم دارد، که این معایب و محاسن(همون طور که در ابتدای مقاله هم گفتیم.)با توجه به خودرو های هم قیمت و هم کلاس بازار بررسی می گردد:

اولین و مهم ترین نکته مثبت پیشرانه قدرتمند:

بی شک شما هم با کمی تحقیق، و مطالعه مقاله مربوط به بررسی تخصصی جک s5 درباره ی این موضوع  اطلاع پیدا کردید که در زیر کاپوت های جک S5  یک پیشرانه قدرتمند(نسبت به رقبایش) قرار گرفته است، پیشرانه ای که ۲ لیتری توربوشارژ است و شاهد حضورش در هر دو مدل دنده ای و اتومات هستیم، این پیشرانه ۱۷۴ اسب بخار قدرت را از خود نشان می دهد و ۲۳۵ نیوتن متر گشتاور را به چرخ های جلو انتقال می دهد،(در مدل دستی)این پیشرانه در دور موتور ۳۰۰۰ دور در دقیقه به ماکزیمم خود دست پیدا خواهد کرد، ضمن اینکه گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک دبل کلاچ S5 به خوبی با موتور خودرو جک s5 همراهی می کند و نسبت به نمونه دنده ای عملکردی بهتر و دقیق تری دارد، البته با توجه به حجم کم پیشرانه و گیربکس اتوماتیک کشش خودرو در سر بالایی ها خوب نیست و حتما باید با دنده معکوس به راه خود ادامه دهید، این را هم بگم که جک s5 در کفی خوب عمل می کند و شتاب خوبی را نسبت به رقبا خود دارد.

جک S5

دومین حسن جک s5 امکانات:

خوب اول از همه بهتر است که برویم سراغ ایمنی این خودرو، پس در زیر امکانات متنوع ایمنی را مشاهده کنید:

سیستم ضد سرقت

سیستم ISOFIX‌

ترمز ضدقفل ABS

سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD

سیستم پایداری الکترونیکی ESC

سیستم کنترل سرعت خودرو در سرپایینی HDC

سیستم کنترل ایستایی در سربالایی HAC

ترمز پارک برقی EPB

سیستم کنترل فشار بر تایرها TPMS

۴کیسه هوای جلو و جانبی و سنسور پارک جلو و عقب

جک S5

خوب در زیر امکانات خوب و معقول رفاهی جک s5 نسبت به رقبایش قابل مشاهده است:

سیستم های فرمان و هدایت : هیدرولیک برقی

سیستم تهویه مطبوع : دستی

سیستم صوتی تصویری و مالتی مدیا : قابلیت پخش MP3 با ورودی USB – مجهز به ۸ بلندگو

سیستم صندلی : صندلی راننده قابل تنظیم در ۶ جهت و سرنشین در ۴ جهت

سیستم اینه و شیشه ها : آینه های جانبی برقی، گرم کن

سیستم روشنایی : چراغ راهنما روی آینه – تنظیم ارتفاع نور – چراغ های جلو برقی – چراغ های عقب LED – چراغ ترمز سوم – چراغ های مه شکن جلو و عقب

رینگ‌های ۱۷ اینچی آلومینیومی که در مدل اتوماتیک ۱۸ اینچ است.

تریم مشکی

مجهز به سیستم ISOFIX

خروجی پاور ۱۲ ولت

سنسور دنده عقب

فرمان الکترونیکی + Servomotor

تنظیم صندلی راننده در ۶ جهت و کمک راننده در ۴ جهت

جک S5

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.