معرفی معایب و محاسن مزدا ۳۲۳ (MAZDA 323)

0

 مزدا ۳۲۳ این محصول قدیمی را بخریم یا نه؟

خرید خودرو دست دوم و کارکرده، آن‌هم محصولی که سال‌ها از ورود آن به بازار گذشته است، ریسک خاص خود را دارد. وقتی این خودرو نام برند مزدا را بر روی خود ببیند شاید کمی خیال خریدار از انتخابش راحت شود؛ اما خب، همیشه شرایط خرید ماشین طوری پیش نمی‌رود که از نام برند و مدل ماشین به شتاب و سرعت بالایی دست پیدا کرد! از جمله این خودروها، مزدا ۳۲۳ است. محصولی که در بدو ورود خود به بازار ایران، جز انتخاب‌های بی‌نظیر هم‌وطنان محسوب می‌شد.

اما خب با پیشرفت صنعت خودرو مزدا ۳۲۳ نیز کمی از رقبا دور شد و با اینکه هنوز هم مشتریان خاصی در بازار دارد اما نمی‌توان از آن به عنوان یک انتخاب مناسب نام برد. شاید با شنیدن نام مزدا، یک خودرو پر شتاب و قدرتمند در ذهن شما تداعی شود. با هم نکاتی کنکوری را در مورد این خودرو می‌خوانیم؛ شاید این مطالب در خرید شما تاثیر بسزایی داشته باشد. سعی شده است تا در نگارش مطالب زبان ساده‌ای در نظر گرفته شود و از فضای تخصصی و فنی به دور باشد.

معایب:

در ابتدا سعی می‌کنیم تا با هم معایب و یا کاستی‌های این خودرو رامرور نماییم. (لازم به ذکر است که مطالب نگاشته شده، تجربه شخصی نویسنده است)

۱ – اگر به دنبال شتاب و سرعت هستید، مراقب باشید که برند مزدا شما را منحرف نکند! بله درست شنیده‌اید، مزدا ۳۲۳ با موتور ۱۶۰۰ سی سی و ۱۶ سوپاپ خود نمی‌تواند شتاب زیادی را به شما اهدا کند!

۲- شاید بگویید که حال در این خودرو خبری از شتاب نیست، حداقل قدرت پیشرانه آن جبران مافات می‌کند! خب، باید بگویم که مزدا ۳۲۳ جز یک سواری و حرکت نرم و گهواره‌ای چیز دیگری عاید شما نمی‌کند!

۳ – خب با توجه به سال ساخت این خودرو نباید توقع مصرف سوخت پایین و اقتصادی از آن داشته باشید! مصرف ۱۰ الی ۱۲ لیتر در هر صد کیلومتر (در فضای شهری) شاید خیلی نتواند شما را راضی سازد.

۴ – یکی از ایراداتی که می‌توان به این خودرو گرفت این است که در سرعت بالا تا سرعت ۱۴۰ یا ۱۵۰ ماشین به راحتی اوج می‌گیرد، اما از این سرعت به بعد، انگار دیگر میلی به حرکت ندارد و از نوعی تنبلی مفرط رنج می‌برد! (حتما باید امتحان کنید)

۵ – در مدل اتوماتیک، اگر خواستار یک حرکت آرام و بی‌دردسر هستید، این محصول می‌تواند انتخاب خوبی باشد؛ در غیر این صورت در گیربکس اتوماتیک مزدا ۳۲۳ نه خبری از حالت تیپ ترونیک بوده و نه می‌تواند برای شما معکوس‌های جذابی بکشد! شاید ۲۰۶ اتوماتیک از این خودرو پر شتابتر باشد.

۶ – اگر خواستار تغییر در فضای داخل کابین هستید، بد نیست بدانید نور پشت آمپر این ماشین قابلیت تغییر به رنگ یخی یا همان سفید و جذاب را ندارد و شما را مجبور می‌سازد که تا وقتی صاحب این ماشین هستید، با یک داشبورد سبز رنگ و بی روح سر کنید.

۷- ترمزهای عقب خودرو به صورت کاسه‌ای هست و خب، این اصلا خبر خوبی نیست!

۸- قدرت این ماشین در دور ۶۵۰۰ به سختی به ۱۰۶ اسب بخار می‌رسد! شاید با یک مقایسه ساده بتوانیم بگوییم که یک ۴۰۵ به راحتی می‌تواند در شتاب از این خودرو رد شود!

۹- خمره اگزوز بسیار پایین این خودرو از عقب باعث ایجاد نمای بدی می‌شود!

۱۰- به دلیل مصرف بالای خودرو و موتور کم توان، مصرف کولر در تابستان کمی شما را اذیت می‌کند!

۱۱-آخرین مدل ساخت این ماشین مربوط به سال ۱۳۸۶ است. البته در تیپ ۵!

۱۲- لاستیک‌های پیش فرض این خودرو سایز کوچکی دارند!

۱۳- در صورت سوارشدن تعداد ۵ نفر در این خودرو، مجبورید شبیه به یک تاکسی آرام و بی سر و صدا رانندگی کنید!

Mazda-323_2000_800x600_wallpaper_09

مزایا:

خب، ناراحت نشوید. حال کمی هم به مزایای این محصول شرقی می‌پردازیم:

۱- اگر دنبال خودرویی هستید که تا ۵۰ هزار کیلومتر رانندگی شما را اذیت نکرده و حتی شما را مجبور به باز کردن کاپوت نیز نکند، مزدا ۳۲۳ بهترین انتخاب است.

۲- هندلینگ بسیار خوب سر پیچ‌ها و در هنگام مانور شما را راضی نگه می‌دارد.

۳- اگر دنبال ABS, EBD واقعی و متفاوت هستید این ماشین این گزینه‌ها را دارد.

۴- صندلی راحت و جا دار برای تمامی سرنشین‌ها از ویژگی مفید دیگر این خودروست.

۵- موتور دارای صدای خوبی است و شما را اذیت نخواهد کرد.

۶- کم استهلاک بودن تمامی قطعات و در دسترس بودن آن‌ها بدون مشکل خاصی مزیت خیلی مهمی برای یک خودروی دست دوم است.

۷- ستون خودرو، به دلیل باریک بودن و جا نمایی مناسب، دید بسیار خوبی برای طرفین را در هنگام رانندگی ایجاد می‌کند.

۸- قابلیت سانروف برای تهویه بسیار مطبوع داخل کابین

۹- آینه‌های برقی تا شونده

۱۰- قابلیت نصب LCD روی داشبورد (به علت تعبیه شدن جای آن)

۱۱- کولر بسیار خوب و پاسخگوی محیط

۱۲- خوش رکاب و خوش رخ

۱۳- از لحاظ کیفیت قطعات و کارکرد، بسیار بهتر از محصولاتی چون پژو ۲۰۶، ۴۰۵ و پرشیا است.

۱۴- با وجود مدل پایین تولید این خودرو دارای یک ایربگ و در تیپ ۵، دارای ۲ ایربگ است.

Mazda-323-2003-06

شاید برای شما جذاب باشد بدانید که با وجود عدم تولید این خودرو، می‌توانید با صرف هزینه‌ای ۱۰ میلیون تومانی، کیت توربو روی آن نصب کرده و تمام مشکلات قدرت و شتاب آن را برطرف کنید. این خودرو در چند تیپ در بازار خرید و فروش می‌شود.

تیپ ۲ با داشتن فناوری‌های ABS و EBD؛ تیپ ۳ با داشتن قابلیت‌های ABS،EBD و سانروف؛ تیپ ۴ با گیربکس اتوماتیک و البته ABS و EBD و نهایتا تیپ ۵ با داشتن تمامی موارد اعم از سانروف، گیربکس اتوماتیک و فناوری‌های ABS و EBD عرضه و بازار خوبی برای خرید و فروش دارد. لازم به ذکر است که مزدا ۳۲۳ با کارکرد کم به سختی در بازار پیدا می‌شود!

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.