سیستم انژکتوری تک واحدی چیست ؟

0

سیستم انژکتوری یک واحدی

این سیستم در دو صورت مکانیکی و الکترونیکی وجود دارد.نوع مکانیکی آن در موتورهای دیزل دیترویت که در دیزل ژنراتورها لکوموتیوها راه آهن به کار رفته است.نوع الکترونیکی آن در خودروهای دیزل سنگین Actorz به کار رفته است.

نوع الکترونیکی خود شامل دو نوع

۱-UPS   (Unit pump system)

۲-UIS (Unit injector system )

سیستم انژکتوری یک واحدی شامل بخش های زیر است:

بخش اول : تهیه و تحویل سوخت (بخش کم فشار )

بخش دوم : بخش فشار بالا

بخش سوم: کنترل الکترونیکی دیزل EDCبا سنسورها ،عملگرها

بخش چهارم : تجهیزات جانبی (مانند توربو شارژ و بازخورانی هوای خروجی موتور )

بسته به نوع کاربرد و مدل خودرو ممکن است بعضی از اجزا را نداشته باشد.

مراحل کنترل تهیه سوخت موتور درسیستم انژکتور یک واحدی

http://www.gerdavari.com/sis-anje-1.jpg

فصل اول :بخش تامین سوخت شامل قسمتهای زیر است

-مخزن سوخت یا باک

-فیلتر اولیه

-پمپ سوخت

-سوپاپ کنترل فشار

-خنک کن ECU

-خنک کن سوخت

 

مخزن سوخت (باک )

مخزن سوخت : سوخت را ذخیره می کند که آن باید ضد خوردگی بوده و باید در دو برابر فشارکاری و حداقل .۳barبیش از فشار کاری آب بندی شود.

فیلتر سوخت دیزل:

وظیفه آن کاهش ناخالصی سوخت از ذرات معلق می باشد.

پمپ سوخت:

وظیفه پمپ سوخت در بخش کم فشار آن است که اجزای بخش پر فشار را با سوخت به اندازه کافی تغذیه کند.

 

انواع پمپ سوخت:

۱-پمپ سوخت برقی (سواری)

پمپ سوخت برقی فقط در سواری ها و کامیون های سبک به کار برده می شود.

۲-پمپ دنده ای

این پمپ توسط موتور با نیروی مکانیکی کار می کند و در موتورهای دیزل با ریل مشترک کاربرد دارد.

۳-پمپ پیستونی روتوری

این پمپ در موتورهای دیزل یک واحدی به کار می رود.

پمپ روتوری

http://www.gerdavari.com/sis-anje-2.jpg

سوپاپ کنترل فشار

سوپاپ کنترل فشاریک سوپاپ سر ریز است که در مجرای برگشت سیستم سوخت رسانی انژکتوری قرار گرفته است.توسط این سوپاپ ،سوخت در مدار کم فشار در حد مناسبی نگهداری می شود.

خنک کن ECU

  • در خودروهای تجارتی ECUروی موتور نصب می شود و نیاز به خنک کاری دارد برای خنک کاری ECUاز سوخت استفاده می شود.سوخت خنک از مجرای تکیه گاه ECUعبور کرده و قطعات الکترونیکی ECUراخنک کاری می کند.

سیستم خنک کننده سوخت

  • سوخت در اثر فشار زیاد انژکتورها در سیستم انژکتور UISبه شدت گرم می شود و سوخت برگشتی داغ برای سنسورهای مدار سوخت رسانی موجود در باک ودر مدار خطرناک است.بنابراین سوخت برگشتی از مدار انژکتورها به دستگاه خنک کن سوخت رفته و حرارت سوخت به مدار خنک کاری منتقل می شود.

گردآورندگان : مهندس امیرعباس زمانی , مهندس جواد قاسمی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.