هواگیری رادیاتور پژو ۴۰۵ ،سمند ،پژو ۲۰۶ ،زانتیا ،ال ۹۰

2

آموزش هواگیری رادیاتور و موتور خودرو

مایع خنک‌کننده یا همان آب رادیاتور مایعی است ترکیبی از آب مخصوص و ضد یخ که وظیفه خنک کردن موتور را بر عهده داد. دلایل متعددی جهت تعویض این مایع خنک‌کننده وجود دارد. از دلایل تعویض آب رادیاتور می‌توان به تعویض دوره‌ای آن که معمولا هر یک سال یک‌بار انجام می‌گیرد یا کم شدن آب رادیاتور به دلیل نشتی موجود در اتصالات سیستم خنک‌کننده، اشاره نمود.
به هر دلیلی که نیاز باشد مایع خنک‌کننده تعویض یا تکمیل گردد بایستی عمل هواگیری انجام گیرد. اگر در مخزن رادیاتور و اتصالات سیستم خنک‌کننده موتور هوا وجود داشته باشد عمل خنک‌کاری به خوبی انجام نگرفته و بسا ممکن است خسارات مالی سنگینی را تحمیل نماید که اصطلاحا سوختن موتور از عوارض آن می‌باشد.
و اما برای هواگیری رادیاتور خودرو بسته به اینکه سیستم خنک‌کننده دارای منبع کمکی انبساط باشد یا خیر، دو روش وجود دارد:

  1. هواگیری در سیستم خنک‌کننده بدون منبع کمکی انبساط:
    در این حالت باید آنقدر آب به درون رادیاتور بریزیم تا کلیه حباب‌های آب خارج شود و باید برای هواگیری درست، این کار در حالتی انجام شود که موتور خودرو روشن باشد. همان‌گونه که در تصاویر زیر مشخص است بعد از تکمیل اضافه نمودن آب، هیچ حبابی نباید خارج گردد:

  2. http://www.tuneup-alijenab.ir/Home/wp-content/uploads/2014/01/%D9%87%D9%88%D8%A7%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%B3%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D9%85-%D8%AE%D9%86%DA%A9-%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF%D9%87-1.jpg
  3. هواگیری در سیستم خنک‌کننده مدار بسته (دارای منبع کمکی انبساط):
    در این روش ابتدا منبع کمکی را پر از آب رادیاتور نموده سپس آن‌را از محل خود خارج کرده و در ارتفاع بالاتری از رادیاتور قرار می‌دهیم سپس شیر آب تخلیه رادیاتور که معمولا در قسمت پایین رادیاتور قرار دارد را باز می‌کنیم تا هوای درون رادیاتور کاملا تخلیه شود.
    مراحل انجام این کار را در تصاویر زیر مشخص شده‌اند:

    هواگیری رادیاتور با منبع انبساط

    باز کردن پیچ تخلیه هوا

    هواگیری رادیاتور با منبع انبساط

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. Hamid reza می گوید

    باعرض سلام. آخه خدا وکیلی عزیز خودت خندت نمیگیره. این عکس به اون مطلبی که نوشتی میخوره مخزن کمکی را بالا نگه دار مگه رنو مال ۴۰سال پیشه. بابا یه ذره مطالعه کن تو که اینکاره نیستی میزنی موتور ماشین یه بنده خدایی را نابود میکنی . نکن این کار و.

  2. کیارش وارسته می گوید

    سلام اول تشکر میکنم بابت همین توضیحات ناقص وغیر قابل استفاده برای افراد مبتدی؛چون بالاخره زحمت کشیدید .اما یا نباید کاری رو انجام داد یا درست وکامل انجام بشه ، بیش از پنجاه درصد از مطالب مهم هواگیری ونود درصد از کل مطلب رو کارشناس محترم از قلم انداختند حالا یا همین قدر بلد بودن یا …. .برای درک بهتر مطلب توسط خواننده حداقل باذکر منبع از جایی نقل کنید.این مسائل رو فقط درسایت کارگیک باید جستجو کردوبه جواب درست وکامل رسید .کار رو از کاردان باید پرسید وخواست .شما به صفحه بندی درست وبه روز کردن مطالب معمول خودتون هم برسید هنر کردید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.