تنظیم صحیح آینه های خودرو

0

آینه های خودرو

آینه‌ یکی از مهمترین ابزارهای ایمنی در خودرو است. آینه به راننده اجازه می‌دهد نقاطی را مشاهده کند که در حالت عادی در زاویۀ دید او قرار ندارند و نقاط کور محسوب می‌شوند. استفادۀ درست از آینه می‌تواند خطر تصادف و حادثه را تا حد زیادی کاهش دهد و البته، از نظر ظاهری هم خودروی شما را جذاب‌تر کند. آینه‌ها می‌توانند دستی یا برقی باشند و در اندازه‌های متفاوتی موجود هستند. در این مطلب به آینه‌های اصلی خودرو یعنی آینۀ جلو و آینه‌های کناری خواهیم پرداخت.

تاریخچۀ استفاده از آینه در خودرو

در سال ۱۹۰۶، نویسندۀ زنی به اسم دوروتی لویت در کتاب خود “زن و خودرو” به زنان پیشنهاد کرد که هنگام رانندگی یک آینۀ دستی داشته باشند تا در هنگام لزوم بتوانند به راحتی با بالا نگه داشتن آن به پشت خود نگاه کنند. این اولین باری بود که ایدۀ استفاده از آینه در خودرو مطرح شد. اما اولین بار توسط مردی به نام ری هارون بود که یک آینه بروی خودرو نصب شد.

این موضوع مربوط به سال ۱۹۱۱ میلادی است، یعنی زمانی که ری قصد شرکت در یک مسابقۀ اتومبیل‌رانی را داشت. در آن زمان، رانندگان مسابقه معمولاً شخص دیگری را کنار خود داشتند تا به آنها بگوید دیگر رانندگان کجا هستند و وضعیت چگونه است. اما ری نتوانست کسی را برای اینکار پیدا کند و برای رفع مشکل یک آینه را بروی خودروی خود سوار کرد. او توانست مقام اول را در مسابقۀ مذکور کسب کند و جایزه پانزده هزار دلاری این مسابقه را از آن خود نماید.

آینه جلوی خودرو

آینه جلو معمولاً در بالای شیشۀ جلو نصب شده است و به راننده یک نگاه کلی به پشت ماشین را ارائه می‌دهد. البته بسیاری از این آینه‌ها نمی‌توانند یک تصویر کامل از پشت ماشین را ارائه دهند و همچنان نقاط کوری باقی می‌ماند. این نقاط می‌تواند در زاویۀ ۹۰ تا ۳۰ درجه در جهت مخالف راننده باشد. اکثر آینه‌های نصب شده توسط کارخانه‌ها این محدودیت را دارند، اما با استفاده از امکاناتی همچون دوربین عقب می‌توان این مساله را رفع کرد و نقاط کور را نیز مشاهده کرد.

اکثر آینه‌های جلو از آینه‌های منشوری استفاده می‌کنند. این یعنی آنها یک شیشه حلالی یا منشوری شکل دارند که تنها بخش کوچکی از نور را بازتاب می‌کند. این حلال به سمت صندلی راننده زاویه گرفته است و هدف آن این است که از شدت نور بکاهد و بتواند یک نمای بهتر از اجسام پشت ماشین به راننده ارائه دهد. تنظیم کردن زاویه آینه، برای مثال بالا بردن آن در شب، می‌تواند برای تنظیم نوری که به چشم راننده می‌رسد تاثیرگذار باشد. هنگامی که آینه به سمت بالا قرار گرفته، نوری که از چراغ‌های یک خودرو دیگر به آینه می‌رسد به سمت بالا بازتاب شده و در نتیجه برای راننده مشکل بینایی ایجاد نمی‌شود.

بسیاری از خودروهای مدرن، به ویژه خودروهای لوکس، طبق همین اصل عمل می‌کنند، اما یک روش متفاوت به نام الکتروکرونیزم را به کار می‌گیرند. آینه‌های الکتروکرومیک به طور خودکار تنظیمات نوری لازم را انجام می‌دهند. آنها میزان نور دریافت شده را اندازه گرفته و بر اساس آن تغییرات لازم را روی آینه انجام می‌دهند. البته این آینه‌های خودکار می‌توانند به قابلیت‌های دیگری هم مجهز باشند. برای مثال ممکن است قطب‌نما یا نمایشگر دما داشته باشند.

آینه‌های جلویی هم وجود دارند که به دوربین‌های عقب خودرو متصل می‌شوند و به این ترتیب در مواقع لزوم یک تصویر از این دوربین‌ها به شما نمایش داده می‌شود. به این ترتیب شما می‌توانید به تمام نقاط کور دسترسی داشته باشید و از بروز حادثه تا جای ممکن جلوگیری کنید. این دوربین‌ها برای پارک دوبل نیز می‌توانند کمک بسیاری به شما بکنند.

آینه جلو در خودرو

آینه‌های بغل

آینه‌های بغل در خارج درهای خودرو در دو طرف واقع شده‌اند و هدفشان این است که یک ایده بهتر از محیط اطراف را به راننده بدهند و به او اجازه دهند با امنیت خط خود را عوض کند. طراحی دو آینه بغل خودرو با یکدیگر متفاوت است. آینه‌ای که در سمت راننده قرار گرفته یک طراحی استاندارد دارد، اما آینه‌ای که در طرف مسافر است از یک شیشه محدّب استفاده می‌کند که یعنی سطح آن به خارج انحنا دارد. این آینه محدب به راننده یک تصویر واضح‌تر و کامل‌تر از طرف دیگر خودرو را می‌دهد. اما این تصویر با یک هشدار همراه است که با حروف درشت روی آینه نوشته شده است “اشیا از آنچه به نظر می‌رسد به شما نزدیک‌ترند.”

آینه‌های بغل در دو نوع دستی و برقی ارائه می‌شوند. هر یک از این دو مزایای خود را دارد. آینۀ برقی هزینه مالی بیشتری دارد اما در عوض می‌تواند کار تنظیم را بسیار ساده کند. آینۀ دستی قیمت کمتری دارد و در عوض بیشتر قابل اتکاست. زیرا آینۀ برقی می‌تواند دچار اشکال شود و در هنگام نبود برق در خودرو نیز کار نخواهد کرد. در ادامه بیشتر به بررسی این دو نوع آینه می‌پردازیم:

آینه‌های برقی

آینه‌های برقی می‌توانند قابلیت‌های بسیار متنوعی را به مصرف‌کنندگان ارائه دهند. البته لازم است که خودروی مورد نظر نیز این قابلیت‌ها پشتیبانی کند.

– حرارت: آینه می‌تواند یک defroster/defogger درون خود نصب داشته باشد که کار آنها پاک کردن آینه در هنگام مه‌گرفتی یا یخ‌زدگی است. معمولاً یک نماد مشخص بروی شیشۀ این آینه‌ها نصب شده است.

– حافظه: آینه‌هایی که قابلیت حافظه دارند می‌توانند موقعیت‌های مختلف را در خود ذخیره نمایند و به این ترتیب به سرعت بین این موقعیت‌ها جابجا شوند.

– تاریکی: هنگامی که نور بروی سطح آینه می‌تابد، آینه به صورت خودکار تاریک خواهد شد.

– نور سیگنال: این آینه‌ها با یک نور پیام رسان می‌آیند که درون شیشه یا اطراف آن قرار گرفته است.

– نور چاله: در پائین آینه قرار گرفته است و زمانی که در خودرو باز می‌شود، نور را به سمت پائین می‌اندازد.

– تا شدن برقی: این نوع از آینه‌ها با استفاده از یک دکمه به داخل تا می‌شوند.

آینه‌های دستی

نکته فوق‌العاده در مورد آینه‌های دستی این است که حتی وقتی برق در خودرو نباشد هم کار خواهند کرد. البته این نوع آینه‌ها تنها دو قابلیت بیشتر ندارند.

-کنترل دستی راه دور: با استفاده از یک مکانیزم راه دور کنترل می‌شوند که در دسترس راننده است.

-جمع شدن: این آینه‌ها می‌تواند به سمت خودرو جمع شوند که البته این کار باید دستی انجام شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.