قیمت و مشخصات فنی دی اس ۳ (DS3) + تصاویر

0

دی اس ۳ به ایران رسید

 آرین موتور، نماینده دی اس، بزودی عضو جدید خانواده لوکس دی اس را راهی بازار می‌کند؛ هاچ‌بک لوکسی با نام DS 3 که می‌خواهد جای خالی آلفارومئو میتو را در ایران پر کند.

یکی از خاص‌ترین و البته گران‌ترین خودروهای کوچک بازار جهانی درحال آماده‌شدن برای ورود به ایران است؛ با فروش بیش از ۳۶۰ هزار دستگاه از زمان تولیدش تا به امروز و همچنین با تجربه حضور در بازارهای لندن تا توکیو، بوینس آیرس تا سیدنی، حالا نوبت ماست تا میزبان لوکس‌ترین مینی هاچ‌بک کشورمان باشیم: DS 3.

قبلا سیتروئن، حالا دی اس

DS 3 کوچک‌ترین محصول سیتروئن و اولین عضو خانواده DS است. این مینی هاچ‌بک از سال ۲۰۱۰ تولیدش در کارخانه پویزی در نزدیکی پاریس شروع شد؛ همان کارخانه‌ای که ۲ سال پیش فرانسوی‌ها در بحران مالی پژوسیتروئن قصد تعطیلی‌اش را داشتند ولی این اتفاق نیفتاد و هم‌اکنون علاوه بر DS 3، سیتروئن C3 و پژو ۲۰۸ نیز در آنجا تولید می‌شود.

DS 3 یکبار در ۲۰۱۱ و یکبار هم در تابستان ۲۰۱۴ به‌روزرسانی شد و چهره امروزی‌اش نیز مدیون همان سال ۲۰۱۴ است. اما مهم‌ترین اتفاقی که در زندگی DS3 افتاد در ابتدای ۲۰۱۶ بود که نسخه فیس‌لیفت DS 3 به عنوان مدل ۲۰۱۶ به بازار آمد. با آمدن این فیس‌لیفت، سیتروئن هم تولید DS 3 را تحت برندش متوقف کرد و این مدل را به صورت انحصاری در اختیار برند نوپای DS قرار داد. در ادامه، تصاویر رونمایی DS 3 را در نمایشگاه خودرو تهران مشاهده می‌کنید.

در فیس لیفت ۲۰۱۶ آن چه اتفاقاتی افتاد؟

در فیس‌لیفت DS 3 علاوه بر تغییر کامل جلوپنجره، چراغ‌های جلو به زنون مجهز شد و درون قاب چراغ‌ها نیز سه LED الماسی‌شکل جایگذاری شدند. همچنین در این فیس لیفت بود که دو رنگ جدید Sport Red برای بدنه و Topaz برای سقف به لیست آپشن‌های این خودرو ا

همچنین رینگ‌ها و رنگ‌ها نیز تغییر کردند. مشتریان این خودرو می‌توانند ۱۰ رنگ برای سقف، ۴ رنگ برای سقف سافت‌تاپ و همچنین ۱۰ رنگ مختلف را برای قاب‌ آینه‌های جانبی انتخاب کنند؛ با لحاظ کردن این رنگ در مجموع می‌توان DS3 را با ۷۸ ترکیب رنگ مختلف سفارش داد. حالا اگر آپشن‌ها را هم حساب کنیم، تعداد سفارشی‌سازی‌های مشتریان برای DS 3 به بیش از ۳ میلیون می‌رسد!

چه افتخاراتی دارد؟

این کوچولوی لوکس فرانسوی در بازار انگلیس بیشتر از همه‌جا درخشید. DS 3 در همان زمان ورودش به بازار، سال ۲۰۱۰، از طرف مجله تاپ گیر لقب «بهترین خودرو سال» را گرفت. سال ۲۰۱۴ نیز در گزارش «رضایت مشتریان» موسسه تحقیقاتی جی‌دی پاور، این فرانسوی نخستین مینی هاچ‌بک اروپا لقب گرفت که نامش ۴ سال متوالی در لیست جی‌دی پاور تکرار شد.

DS 3 دو رکورد هم در کارنامه‌اش دارد؛ سال ۲۰۱۳ این فرانسوی به تنهایی ۴۰% بازار فروش خودروهای کوچک لوکس اروپا را در اختیار داشت. رکورد دیگر این خودرو در حجم صندوق است که بیشترین میزان را درمیان همکلاسانش دارد؛ حجم این صندوق در مدل هاچ‌بک به ۲۸۵ لیتر و در مدل کابریو به ۲۴۵ لیتر می‌رسد. جالب اینجاست که DS 3 در همه ابعاد کوچک‌تر از MG 3 است، ولی هردو حجم صندوق یکسانی دارند.

علاوه‌بر این‌ها DS 3 در تست تصادف euroNCAP نیز موفق به دریافت ۵ ستاره ایمنی شد. اگر باورتان نمی‌شود پس باید ویدئوی فوق را ببینید! البته این ویدئو مربوط به تست تصادف سیتروئن DS 3 در سال ۲۰۰۹ است و از آنجایی که این خودرو در ۲۰۱۶ تغییر برند داد، یوروانکپ نیز امسال نتایج تست آن‌را منقضی کرد.

دو مدل خاصش کدامند؟

در بازار جهانی این فرانسوی ۳درب، ۲ مدل خاص دارد: یکی کابریو و دیگری پرفورمنس. مدل DS 3 Cabrio متولد ۲۰۱۲ است ولی او هم در ۲۰۱۶ در اختیار برند DS قرار گرفت. این مدل سقف سافت‌تاپ کشویی دارد و عمده فروشش در بازارهای خاص اروپا ازجمله انگلیس است.

پرفورمنس نام دومین مدل DS 3 است. این نسخه تا قبل از ۲۰۱۶ با نام سیتروئن DS 3 Racing فروخته می‌شد. هدف سیتروئن از ساخت این نسخه، یادبود ۵ دوره قهرمانی‌اش در مسابقات رالی جهانی بود و از آنجایی که در آن زمان سیتروئن با خودرو DS 3 R3 در مسابقات رالی شرکت می‌کرد همین موضوع بهانه‌ای دست سیتروئن داد تا نسخه ارتقایافته DS3 را با نام DS 3 Racing وارد بازار کند.

این خودرو تا حدود ۵ سال با همان نام DS 3 Racing فروخته می‌شد ولی او هم در ۲۰۱۶ تغییر هویت داد و نامش را DS 3 Performance گذاشتند. پرفورمنس این روزها فقط و فقط با پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوی ۲۰۷ اسبی فروخته می‌شود که دقیقا همان پیشرانه پژو ۲۰۸GTi است. پرفورمنس در ویژگی‌هایی مانند تنظیم مجدد سیستم تعلیق، کاهش ۱.۵ سانتیمتری ارتفاع خودرو، گیربکس و ترمزهای بهبودیافته، دیفرانسیل ضد لغزش سفارشی، روکش چرم آلکانترا، تریم فیبرکربنی و… با نسخه‌های استاندارد DS 3 متفاوت است. پرفورمنس هم در مدل هاچ‌بک و هم در مدل کابریو تحویل مشتریان می‌شود.

با بهترین انجین سال به ایران آمد

DS 3 با اینکه پیشرانه ۴ سیلندر هم دارد ولی آرین موتور نسخه ۳ سیلندرش را به کشور آورده که مشخصاتش را در جدول زیر مشاهده می‌کنید. با این پیشرانه هم می‌توان گیربکس ۵ سرعته دستی و هم ۶ سرعته اتومات را سفارش داد که خوشبختانه مدل‌های وارداتی به گیربکس اتومات مجهزند. همچنین این پیشرانه‌ سیستم استارت‌استاپ را به صورت استاندارد دارد.

مدل PureTech 110
پیشرانه ۳ سیلندر توربو
حجم ۱.۲L
گیربکس ۶ اتومات
قدرت ۱۱۰hp
گشتاور ۲۰۵nm
شتاب ۹.۶-۹.۹sec
سرعت ۱۹۰km/h
شهری ۵.۳L-5.6L
جاده‌ای ۳.۸L-3.9L
ترکیبی ۴.۳L-4.6L

در مورد پیشرانه PureTech باید بدانید که هم در سال ۲۰۱۵ و هم در سال ۲۰۱۶ این پیشرانه ۳ سیلندر، در کلاس ۱.۰ تا ۱.۴ لیتری به عنوان «بهترین پیشرانه جهان» انتخاب شد. جایزه Engine Of The Year پژوسیتروئن برای نسخه ۱.۲ لیتری PureTech است که در حالت عادی ۱۱۰ اسب‌بخار و در حالت توربو ۱۳۰ اسب‌بخار قدرت دارد.

پژوسیتروئن از این پیشرانه ابتدا در سال ۲۰۱۲ برای پژو ۲۰۸ از آن استفاده کرد. در آن زمان PureTech دو حجم ۱.۰ لیتری ۸۱ اسبی و ۱.۲ لیتری ۱۰۸ اسبی داشت. سال ۲۰۱۴ نیز نسخه ۱.۲ لیتری آن روی پژو ۳۰۸ قرار گرفت و در ۲۰۱۵ نیز علاوه بر ۲۰۸ و ۳۰۸ برای شاسی‌بلندهای ۲۰۰۸، ۳۰۰۸ و ۵۰۰۸ نیز استفاده شد.

با چه امکاناتی به ایران آمد؟

هم‌اکنون DS 3 تنها با تیپ Chic یا به قول آرین موتور شیک به ایران آمده است. برای این تیپ ویژگی‌های زیر استانداردند:

  • مه‌شکن چرخشی جلو
  • آینه عقب الکتروکرومیک
  • آینه‌های تاشو برقی با گرمکن
  • چراغ‌های زنون جلو / دی‌لایت
  • هشداردهنده نقطه کور / کنترل پایداری
  • فرمان هیدرولیک با قابلیت تنظیم ارتفاع و نزدیکی
  • سیستم صوتی با ۶ اسپیکر / بلوتوث / سی‌دی‌ پلیر
  • مانیتور ۷.۰ اینچی لمسی / دوربین عقب / سنسور جلو و عقب
  • شش ایربگ شامل راننده / سرنشین جلو / جانبی جلو / پرده‌ای
  • ترمز ضدقفل / توزیع نیروی ترمز / ترمز کمکی / ترمز اضطراری
  • روکش چرم (با رنگ هاوانا یا قهوه‌ای مریخی) با طرح بندساعت
  • ۶ رنگ بدنه شامل سفید صدفی / نقره‌ای / نوک مدادی / سرمه‌ای / مشکی / نارنجی
چه قیمتی دارد؟

بعد از ورود شاسی‌بلند DS 6، هاچ‌بک خانوادگی DS 5 و همچنین سدان DS 5LS، که همین ماه گذشته در تهران رونمایی شد، حالا DS 3 چهارمین عضو خانواده دی اس در ایران است.

در بازار ایران به غیر از آلفارومئو میتو، مینی هاچ‌بک لوکس دیگری برای رقابت با DS 3 وجود ندارد. حتما می‌دانید میتو، که پیشرانه ۱.۴ لیتری ۱۳۵ اسبی داشت، فروش خوبی در ایران تجربه نکرد و از سال گذشته نیز وارداتش متوقف شد. اما در این هفته و در نمایشگاه خودرو تهران، قیمت رسمی این کوچولوی فرانسوی مشخص شد؛ دی اس ۳ تیپ شیک دقیقا ۱۳۶.۹ میلیون تومان قیمت‌ دارد!
از این قیمت زیاد می‌توان فهمید که DS 3 بسیار گران‌تر از چیزی است که نشان می‌دهد! البته این مینی هاچ‌بک در کلاس لوکس‌هاست و باید با برندهایی همچون آلفارومئو و حتی اسمارت مقایسه شود. جالب است بدانید که حتی پژو ۲۰۸ نیز رقیبی برای DS 3 نیست چراکه در خود فرانسه مدل سه‌در ۲۰۸ حدود ۳۰۰۰ یورو ارزان‌تر از DS 3 است. فراموش نکنیم که شعار دی اس «روح آوانگارد» است و با این شعار نمی‌توان خودرو ارزان ساخت!

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.