خودروی مگان گرچه روزگاری بسیار محبوب بود اما حالا با قیمت نامعقول خود گزینه نامناسبی به شمار می‌رود. البته آنان که کیفیت فرانسوی را ارجح می‌دانند، اغلب به دنبال محصولات قدیمیه رنو و پژو هستند. چراکه فعلا با قطعات چینی و حتی داخلی نامرغوب، مسلما خرید پژو و یا رنو از دید مردم چندان به‌صرفه نیست و وقتی از بسیاری از مردم و حتی منتقدان پرسیده می‌شود که کیفیت کدام یک بهتر است؟ معمولا مدل‌های قدیمی را انتخاب می‌کنند تا مدل‌های به‌روز! یعنی از دیدگاه یک منتقد تا بتوان در هر چه بهتر انتخاب کردن به شما یاری نماییم.

رنو-مگان-renault-megane (1)

لش بودن در سربالایی‌ها و شتاب گیری

به‌شخصه نتوانستم کلمه‌ای بهتر از “لش بودن” پیدا کنم! مگان در مدل ۱.۶ لیتری و با داشتن گشتاور ۱۵۱ نیوتن متر حتی با دو سرنشین هم بسیار کند و به‌سختی شتاب می‌گیرد و در سربالایی‌ها هم این موضوع بیشتر نمایان می‌شود. حال اگر ۲ نفر تبدیل به ۵ نفر بشوند، اوضاع از همین هم که هست بدتر خواهد شد. گرچه در مدل ۲ لیتری با داشتن ۱۸۱ نیوتن متر گشتاور تا حدودی از لش بودن آن کاسته شده اما هنوز می‌توان آن کندی را مخصوصا در سربالایی‌ها احساس کرد. همچنین وزن ۱۳۰۰ کیلوگرمی دلیل دیگری است که باعث شد تا به این دلیل بپردازم.

صندلی‌های نامناسب

متاسفانه صندلی‌های موجود در مگان از ارگونومی خوبی برخوردار نیستند و همواره همه از این صندلی‌ها گله دارند؛ چراکه با نشستن به مدت دو تا سه ساعت قطعا باید جایی در مسیر توقف کنید و به استراحت بپردازید. دلیل اصلی این موضوع سفت بودن صندلی و به‌خوبی در بر نگرفتن بدن سرنشین است. البته باید یادآوری کنم که صندلی‌ها از کیفیت خوبی برخوردارند و از این لحاظ نمی‌توان به آن خرده‌ای گرفت.

رنو-مگان-renault-megane (2)

کمبود قطعات و گران بودن آن‌ها

همیشه و در همه‌جا بعد از اینکه اتومبیلی از خط تولید خارج می‌شود، ۱۰ تا ۲۰ سال لوازم‌یدکی آن تولید و یا وارد می‌شود. اما به دلیل وارد شدن قطره چکانی قطعات از طرف پارس‌خودرو، قیمت این قطعات به‌شدت بالا رفته است. همین موضوع باعث می‌شود تا افرادی که به دنبال خرید مگان هستند، دلسرد شوند.

کیفیت ادوات به‌کاررفته نه‌چندان خوب

رنو مگان در سال ۲۰۰۳ عرضه‌شده و نسبت به اتومبیل‌های آن موقع، بسیار خوب بوده است اما حالا اگر از پلاستیک سفت استفاده شود، انگار جنایتی رخ‌داده است! کیفیت مواد به‌کاررفته در حال حاضر چندان مناسب نیست ولی با این حال به نسبت پژو پارس از کیفیت بسیار بالاتری برخوردار است.

قیمت بالا

قیمت یکی از پارامترهایی است که باعث می‌شود تا به‌جای خرید یک اتومبیل باکیفیت، به یک خودرو نه‌چندان خوب هم راضی شویم. همین موضوع متاسفانه برای رنو مگان هم اتفاق افتاده است و حال می‌بینیم که رنو مگان در حال فتح قله ۱۲۰ میلیونی است. درحالی‌که با همین پول می‌توان خودروهای کره‌ای مدل ۲۰۱۵ را خرید.

برای شروع ابتدا از مزیتها شروع میکنم.به نظر من ۳ مزیت اصلی این خودرو عبارتند از:

۱-ایمنی : اخذ ۵ ستاره ایمنی از موسسه تست اتوموبیل اروپا
۲- فرمان پذیری بسیار عالی و تغییر نرمی و سفتی فرمان با تغییر سرعت
۳-ترمز ضد بلوکه و ترمز کمکی که بسیار عالی عمل میکنه
۴- فضای داخلی خوب جهت سرنشینان جلو و عقب و محفظه بار

و معایب اصلی:

۱- شتاب اولیه نسبتا” کم در مقابل شتاب ثانویه قابل قبول
۲-نفوذ صدا به داخل ماشین در سرعتهای بالا
۳-طرح داخلی بسیار ساده
۴-امکانات رفاهی داخلی ضعیف

یکی از معایب بسیار بسیار خطرناک در مگانهای مدل ۲۰۰۸ که البته به لطف مسئولین پارس خودرو در این ماشین بوجود آمده نبود کلید کنترل قطع ایربگ میباشد که برای خانواده هایی که کودکان خود را در صندلی مخصوص کودک و در صندلی جلوی ماشین بصورت پشت به جاده(استاندارد قرار گرفتن کودک) قرار میدهند میتواند کشنده باشد!! معلوم نیست مسئولین رنوی فرانسه از این نقص بسیار خطرناک وشاهکار پارس خودرو آگاهند یا خیر ؟ به هر صورت موارد الزام در استفاده از این وسیله کنترلی را که در کتابچه راهنمای مشتری مگان که به زبان فارسی میباشد و خود پارس خودرو به همراه ماشین ارائه مینماید را در پایین می آورم:

خطر مرگ یا جراحت شدید: قبل از نصب صندلی کودک پشت به جاده بر روی صندلی جلو حتما” از غیر فعال بودن کیسه هوای سرنشین اطمینان حاصل کنید.

برای اینکه بتوانید صندلی کودک را در حالت پشت به جاده روی صندلی سرنشین جلو نصب کنید باید الزاما” تجهیزات نگهدارنده مکمل کمربند ایمنی را غیر فعال نمایید.

حذف یک کلید کوچک ولی با کارایی حیاتی جهت کودکان عزیزمان چه توجیهی میتواند داشته باشد؟

آرم نوشته MEGANE بر روی درب صندوق عقب بسیار بسیار شکننده است.مراقب باشید
بنده دبروز ماشین رو بردم کارواش بعد از اینکه روشویی تمام شد متوجه شدم حرفN و نصفی از حرف A نیستند.موضوع رو از کسی که میشست جویا شدم که البته او منکر شد و گفت همینطوری بوده .ولی وقتی دور تا دور ماشین رو خوب جستجو کردم تکه های شکسته شده آرم را دیدم.گویا پاارچه طرف در هنگام شستن ماشین به گوشه های آرم گیر کرده و آرم را کنده.خلاصه امروز رفتم دنبال آرم و با کمال تعجب دیدم قیمتش ۳۵ هزار تومان هستش.از آنجاییکه این آرم با چسب دو طرفه به بدنه چسبیده و خیلی هم نازک میباشد مراقب باشید نخهای پارچه در هنگام شستشو به آن گیر نکند و وقتی هم به کارواش میبرید حتما” موضوع را گوشزد کنید که به درد من مبتلا نشوید.

چراغ جلوی مگان در صورتیکه بدون پروژکتور استفاده بشه تا فاصله حدودا” ۱.۵ متری از سپر جلو توی سایه قرار میگیره و این باعث میشه مخصوصا” زمانی که در جاده های ناهموار و خاکی رانندگی میکنیددست اندازهای کوچک و حتی بزرگ رو نبینید اینجاست که استفاده از پروژکتور اجتناب ناپذیره و این دو در کنار هم دید شب رو کامل میکنه مخصوصا” در مه و جاده های خاکی و ناهموار.
متاسفانه در مگانهای جدید که پرژکتور حذف شده دید در شب و در فاصله نزدیک بسیار ناقص شده و الان که هوا رو به سردی رفته و خیلی اوقات مه الود میشه خیلی بیشتر این ایراد مشخص شده.
سوال اینجاست که آیا پرژکتور آنقدر بار مالی سنگین بر دوش پارس خودرو داشت که با توجه به وجود ان در مدلهای قبلی دستور به حذف آن داد یا در مملکت ما جان انسان است که بسیار ارزان معامله میشود؟

۱-مگان ماشینیه که اول ترمز و فرمونش درست شده بعد ماشین
۲-بازار دست دوم بدی داره و خدمات ضعیف
۳-اگه براتون ایمنی از آپشن مهم تره تو خریدش شک نکین
۴-هزینه نگهداریش بالاس

همواره باید یادمان باشد که هر اتومبیلی در کنار مزیت‌ها، معایبی نیز دارد و هیچ اتومبیلی بدون نقص نیست. پس همواره با به یاد داشتن این دلایل به خرید اتومبیل مورد نظرتان بروید.