چرا باید دوبار کلاچ گرفت؟

0

سیستم کلاچ

به بیان بسیاری از متخصص ها در امور رانندگی و کارکرد خودو ، در هنگام رانندگی و تعویض دنده یا شیفتینگ باید کلاچ خودرو را دوبار فشار داد که دلیل این توصیه این است که وقتی شما بار اول کلاچ میگیرید ابتدا ارتباط موتور خودرو با جعبه دنده (گیربکس) قطع می گردد و بعد از آن فشار از روی برآمدگی های روی حلقه برداشته شده و بدین ترتیب حلقه به حالت خلاص منتقل می گردد و هنگامی که کلاچ را ول می کنید ، دور موتور به سرعتی متناسب تنظیم می گردد ، به عبارتی منظور از این سرعت همان دور موتور مطلوب است که با دنده بعدی که عوض نموده اید تطابق بهتری دارد و بدین ترتیب برآمدگی های بر حلقه و چرخ دنده گیربکس که برای دنده مورد نظر است با سرعت و نظمی یکسان می چرخد و بدین ترتیب این برامدگی ها با هم جفت می شوند و اینک اگر برای بار دوم کلاچ را فشار دهید ، دنده مذکور با حلقه دوباره درگیر می شوند.

در سیستم گیربکس چیزی بنام همگام ساز وجود دارد که باعث می گردد قبل از جفت شدن برآمدگی های روی حلقه ، دنده و حلقه با هم تماس برقرار نمایند و این اتفاق به مدد این سیستم می شود قبل از درگیر شدن برآمدگی ها و چرخ دنده سرعت این دو با هم مطابق گردد و بدین ترتیب اصطحکاک همگام گردیده و بخش بیرونی حلقه بشکلی لغزش خواهد کرد که دنده با این برآمدگی ها بخوبی درگیر شوند.

البته باید گفت که هر برند خودرو سازی ملاحظات خاص خودر را در طراحی و معماری گیربکس ها و نحوه دقیق عملکر آن بکار می برد اما مطلب گفته شده در بالا یک حقیقت کلی و البته درست و با استاندارد بالاتری است ، استانداردی که شاید خیلی ها نه تنها اعمال نمی کنند بلکه از آن حتی خبر هم ندارند.

حال که بحث فوق شد بد نیست مطلبی مرتبط را با کلاچ گیری و تعویض اشتباه دنده بیان کنیم ، چیزی که شاید برای خیلی ها اتفاق افتاده و اکنون نگران سلامتی گیربکس خود هستند! مخصوصا وقتی آن صدای گوش خراش و تهدید آمیز را از گیربکس می شنوند!

وقتی دنده خودرو خود را اشتباهی تعویض می کنید ( یا خوب جا نمیزنید) یک صدای بد و البته نگران کننده گوش خراشی را خواهید شنید و البته خیلی ها در این مواقع فکر می کنند که این صدا ، صدای ساییده یا خرد شدن دندانه های چرخ های گیر بکس است اما اینطور نیست! بلکه بدانید که در هنگام حرکت همواره تمام این چرخ دنده ها در حال حرکت چرخش و تعامل یا یکدیگرند و ابن صدا صداییست که برآمدگی های بر حلقه در تلاش هستند که خود را بر یکی از شیارهای روی چرخ دنده قرار دهند اما بدلیل اشتباه راننده ، نمی توانند!

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.