عیب یابی سیستم تعلیق و جلوبندی پژو ۲۰۶

0

سیستم تعلیق وجلوبندی  پژو ۲۰۶

پژو ۲۰۶ که این روزها خودرو شماره یک بازار فروش ایران است، علاوه بر آنکه به نسبت دیگر خودروها هزینه نگهداری و تعمیر پایین‌تری دارد، ظرافت بیشتری نیز در قطعات آن دیده می‌شود که همین امر سبب شده عمر برخی قطعات آن طولانی نبوده و هرازگاهی نیاز به تعمیر و تعویض پیدا کنند.

در این بخش به بیان برخی ایرادات رایج سیستم تعلیق و فرمان بندی آن (در ادامه مطالب چند شماره پیش) می‌پردازیم.
فرمان خودرو بیش از حد سفت است، حتی در زمانی که خودرو جهت تعمیر روی خرک (چرخ‌ها روی زمین نیستند‌) قرار دارد:
بوش‌های جعبه فرمان ساییدگی دارند. آنها را تعویض کنید.
زوایه چرخ‌ها (کمبر، کستر، تو‌این، تو‌اوت) تنظیم نیستند.
لاستیک‌ها به دلیل تنظیم نبودن زوایای چرخ‌ها و تنظیم نبودن باد، دچار ساییدگی شده‌اند.
فشار باد لاستیک‌ها کم است. اگر لاستیک‌ها بیش از حد باد شده باشند، معایب زیر را به دنبال دارند:
–  ضربه زدن بیش از حد ناهمواری‌های مسیر – ساییدگی زیاد قسمت میانی لاستیک – به دلیل جمع شدن نیرو و فشار سایش در مرکز لاستیک، این قسمت بیش از حد گرم شده و آج‌ها تمایل به جدا شدن پیدا می‌کنند – سطح تماس لاستیک و زمین کاهش پیدا کرده و سبب کاهش چسبندگی و در نتیجه ایمنی خودرو می‌شود. همچنین اگر باد لاستیک‌ها کمتر از اندازه استاندارد باشد، معایب زیر را به همراه دارد:
افزایش مصرف سوخت به دلیل تماس زیاد لاستیک به جاده – به هم خوردن تعادل خودرو– موج‌دار شدن لاستیک به دنبال افزایش زیاد دما – ساییده شدن بیش از حد و سریع‌تر از موعد قسمت بیرونی آج‌ها و.‌.‌.
گیریس موجود در جعبه فرمان کم شده یا به طور کل از بین رفته است. گیریس‌کاری مجدد را در دستور کار قرار دهید.
چهار شاخ فرمان خراب است.


سیبک‌ها معیوب شده اند (گیرپاژ کرده‌اند)

اتومبیل در زمان حرکت اصلا تعادل مناسبی ندارد و با حرکت فرمان، عکس‌العمل‌های غیر قابل پیش‌بینی و بسیار نا ایمن از خود نشان می‌دهد:
بازوهای میل تعادل معیوب هستند. آنها را از نظر سلامت ظاهری و محکم بودن اتصالات و همچنین زویای استاندارد، مورد بررسی قرار دهید.
سیبک‌ها ممکن است دچار لقی زیاد شده باشند.
سیستم فنر‌بندی خودرو ضعیف شده است. برای تست سیستم فنر بندی پای خود را در گوشه‌ای از سپر خودرو قرار داده و با وارد آوردن فشار، خودرو را به سمت پایین هدایت کنید. حال پا یا دست (فشار روی گلگیر) را برداشته و به بازگشت خودرو به حالت اولیه توجه کنید.
اگر خودرو بدون مکث و روان (‌در یک مرحله) به حالت اولیه برگشت، سیستم تعلیق سالم است و مشکلی ندارد، اما اگر با نوسان بالا آمد، کمک فنر آن قسمت فرسوده و معیوب است. این کار را در هر چهار گوشه خودرو انجام داده و به برگشت خودرو به مرحله اول توجه فرمایید.
چهار شاخ فرمان فرسوده شده و محکم در سر جای خود قرار ندارد.
باد لاستیک‌ها فشار مناسبی ندارد. همیشه با تغییر محسوس شرایط آب و هوا، به تنظیم مجدد باد لاستیک‌ها خودرو بپردازید تا از مشکلاتی که بیان شد، جلوگیری شود.
چرخ‌ها بالانس نیستند. بالانس کردن برای آن انجام می‌شود که چسبندگی و سایش چرخ‌ها در تمام قسمت‌ها پخش و فرمان‌پذیری خودرو آسان شود و در نتیجه ایمنی سرنشینان و عمر مفید لاستیک افزایش یابد. همچنین در کاهش مصرف سوخت نیز موثر است.
بلبرینگ چرخ‌ها فرسوده شده‌اند. نسبت به تعویض آنها اقدام کنید.

غربیلک فرمان لرزش دارد:
لاستیک‌ها ساییدگی زیادی دارند. لاستیک‌های نو را جایگزین کنید.
چرخ‌ها بالانس نیستند.
لاستیک‌های مورد استفاده شما از نظر اندازه آج لاستیک با هم متفاوت هستند و همین امر سبب حرکت غیر یکنواخت خودرو می‌شود.
بوش‌های میل تعادل در اثر کارکرد زیاد و یا نبودن شرایط استاندارد کاری، دچار ساییدگی شده اند.
بلبرینگ چرخ‌ها خراب هستند. نیاز به تعویض دارند.
زوایای فرمام تنظیم نیست. نسبت به تنظیم هر چه سریع‌تر آنها اقدام کنید.
سیبک‌ها دچار آسیب‌دیدگی شده‌اند. تعویض کنید.
کمک فنرها در اثر کارکرد زیاد و یا ساختار نامناسب دچار نرمی بیش از حد شده‌اند.
اتصالات مرتبط خراب شده و یا محکم بسته نشده‌اند.

از سمت سیستم تعلیق صداهای غیر عادی شنیده می‌شود:
کمک فنرها خراب شده اند.
سیبک ساییدگی غیر استاندارد دارد.
سیبک‌ها روغن کاری مجدد را می‌طلبند.
میل تعادل معیوب است.

فرمان به یک سمت کشیده می‌شود:
سیستم ترمز معیوب است.
فنر‌بندی خودرو ضعیف شده است.
بازوهای سگدست آسیب دیده‌اند.
بلبرینگ چرخ‌ها نیاز به تعویض دارند.
چرخ‌ها دچار ساییدگی نا‌برابر شده‌اند.
فشار باد تمامی لاستیک‌ها به یک اندازه نیست.
شاسی خودرو در اثر تصادف، پیچیده شده است.
زاویه چرخ‌ها تنطیم نیست و.‌.‌.

هنگام عبور از پیچ‌ها خودرو تعادل ندارد:
کمک فنرها و فنرها خراب هستند.
میل تعادل ضعیف شده است.
باد و ساییدگی لاستیک‌ها برابر نیست.
ترمز‌های یک سمت گیر می‌کنند.
زوایای فرمان تنظیم نیست.
مجموعه میل فرمان و جعبه فرمان معیوب است.

فرمان خلاصی غیر مجاز دارد:
بوش‌های بازوی پایینی ساییدگی دارند.
سیبک‌ها معیوب هستند.
دنده شانه‌های فرمان ساییدگی دارند.
چهار شاخه فرمان شل شده است.

در هنگام عبور از پیج‌ها چرخ‌ها صدای غیرعادی تولید می‌کنند:
اتصالات فرمان شل شده‌اند.
سیبک‌ها نیاز به تعویض دارند.
سه شاخه پلوس معیوب است.
بلبرینگ چرخ‌ها خراب هستند.
میل تعادل آسیب دیده است.
بوش‌ها ساییدگی غیر مجاز دارند.

پلوس صدای غیر عادی تولید می‌کند:
هزارخار پلوس لقی بیش از حد دارد.
سیبک‌ها نیاز به گیریس‌کاری دارند.
بلبرینگ چرخ‌ها خراب هستند.

فرمان بیش از حد نرم است:
باد لاستیک‌ها زیاد است.
سیبک‌ها ساییدگی دارند.
لاستیک‌ها غیر یکنواخت ساییده شده اند.

در زمان شتاب‌گیری، فرمان می‌کشد (به چپ و راست کشیده می‌شود):
کمک فنرها خراب هستند.
لاستیک‌ها معیوبند (ساییدگی نا برابر، اندازه نابرابر آج‌ها و.‌.‌.)
بازوی فرمان در اثر ضربه یا جنس مواد ضعیف، خم شده است.
سیبک‌ها خراب هستند یا لقی دارند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.