ترمز دیسکی بهتر هست یا کاسه ای ؟

0

تفاوت ترمز دیسکی با کاسه ای !

بدون شک ترمز یکی از مهمترین بخش های خودرو هستش که به دلیل اهمیت زیاد و همنیطور وظیفه نسبتا مهم در جلوگیری از بروز حوادث و تصادفات همواره در حال پیشرفت و ارتقای کارکرد هستش…من در این مقاله کوتاه قصد ندارم در مورد تاریخچه ترمز و یا جدیدترین تکنولوژی های به کار رفته در آن صحبت کنم بلکه می خواهم ۲ نوع ترمز رایج و مهم در خودروها رو به شکل ساده ای مقایسه کنم تا کمی بیشتر با این ترمز ها آشنا شویم:

ترمز کاسه ای (Drum Brake):
http://milaneta.persiangig.com/Rear-Brake-Drum/Part-1/3.jpg

مزیت این نوع سیستم ارزان بودن ساخت آن و سبک بودن آن است،اشکال عمده آن بالا رفتن سریع حرارت ودر آن و در نتیجه عدم عملکرد مناسب در دمای بالاست

در ترمز های کاسه ای کاسه ترمز به چرخ متصل است و همراه آن گردش می کند دو عدد کفشک آهنی هلالی شکل که لنت های ترمزروی آنها کوبیده شده است روی طبق ثابت محور نصب شده اند در حالت عادی که خودرو نیاز به ترمز کردن ندارد کفشک ها به طوری تنظیم می شوند که فاصله کمی بین کاسه ی ترمز و لنت های روی کفشک وجود داشته باشد وقتی راننده پدال ترمز را می فشارد فشار روغن در سیلندر اصلی افزایش یافته به سیلندر چرخ ها هدایت می شود پیستون های داخل سیلندر چرخ در اثر فشار روغن از یکدیگر دور شده کفشک های ترمز را به طرف کاسه ی ترمز حرکت می دهند در اثر نیروی وارد از لنت هر کاسه ی ترمز نیروی اصطکاک بین کاسه ترمز و لنت ایجاد می شود و نتیجه ان ایجاد شتاب منفی در چرخ و متوقف کردن آن است

ترمز دیسکی (Disc Brake) :

مزیت این نوع سیستم توانایی کارکرد در حرارت بالا و قابلیت گرفتن ترمزهای پی در پی است.اشکال عمده آن نیز هزینه ساخت بالا،وزن سنگین و نیاز داشتن به فشار هیدرولیک زیاد است.برخی از ترمزهای دیسکی سیستم خنک کننده نیز دارند که با کمک پره هایی که درسیستم چرخ و ترمز تعبیه شده اند،خنک میشوند

در ترمز دیسکی بجای کاسه ترمز از یک دیسک چرخان و بجای کفشکهای خمیده از یک جفت کفشک مسطح بنام لنت ترمز استفاده می شود. در هنگام ترمز گرفتن این لنتها به دیسک در حال چرخش فشرده می شوند. همچنین لنتها از پشت به یک سیلندر و پیستون متصل هستند.(شکل زیر) در هنگام ترمز گرفتن، فشار روغن پشت هر پیستون، آن را به طرف بیرون می راند، در نتیجه لنتها به دیسک فشرده می شوند. در اثر تماس لنتها با دیسک، سرعت چرخش دیسک و چرخ کاهش می یابد و چرخ متوقف می شود

تفاوت ترمز عقب دیسکی و کاسه ای چیست؟

ترمز دیسکی عقب دارای لنت ترمز معمولی مانند ترمز چرخ های جلو است و از همان روش چرخ های جلو بهره می برد و عملکرد بهتری نسبت به ترمز عقب کاسه ای دارد و معمولاً برای مدل هایی از خودرو که دارای شتاب و قدرت بیشتر هستند استفاده می شود. این ترمز از نظر قدرت، مزینی بر ترمز کاسه ای ندارد و بیشترین مزیت آن خنک کاری سریع و زمان عکس العمل کوتاه تر است
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.