تاریخچه مسابقات موتور جی پی

0

تاریخچه مسابقات “موتو جی پی”

http://www.motoryar.com/wp-content/uploads/2016/05/maxresdefault-1-678x381.jpg

مسابقات “موتو جی پی” به عنوان یکی از معتبرترین و مشهورترین نوع مسابقات موتور سواری جاده ای در جهان است که در این بخش می توان با تایخچه پیدایش آن و ستاره های که تا کنون توانسته اند با سرعت های غیرقابل تصور رکوردهای جهانی را جابجا کنند آشنا می شوید.
بازدید : ۱۰,۹۸۷ نفر

مسابقات موتو جی پی

مسابقات MotoGP برترین و معتبرترین سری مسابقات موتورسواری جاده ای درجهان است که در آن مستعد و خبره ترین ورزشکاران این رشته با یکدیگر به رقابت می پردازند. این مسابقات همیشه در ایجاد رقابت های مهیج و نفس گیر زبان زد بوده و از این بایت هیچ رشته موتوراسپرت دیگری به پای آن نمی رسد. این رقابت ها به لطف آن توانسته در تمامی جهان مشتاقان و هواداران خود را داشته باشد. این رشته با ۶۵ سال قدمت، قدیمی ترین مسابقات قهرمانی جهانی در رشته موتورسواری و اتومبیلرانی است، به طوری که نخستین فصل آن در سال ۱۹۴۹ برگزار شد.موتو جی پی

موتو جی پی

برخلاف مسابقات سوپربایک که در آن با تغییرات ایجاد شده در موتورسیکلت های خیابانی به رقابت می پردازند، موتورسیکلت های این رشته به طور خاص برای این مسابقات طراحی شده اند و از این لحاظ یک سروگردن از نظرسرعت و تکنولوژی از رقبای خود بالاتر هستند. موتورسیکلت های استفاده شده در این رشته برخلاف مسابقات سوپر بایک نه در معرض فروش عموم قرار می گیرد و نه می توان با آنها در خیابان رانندگی کرد. با توصیفات بالا می توان مسابقات موتو جی پی را با مسابقات فرمول یک و سوپر بایک را با مسابقات تورینگ مانند DTM مقایسه کرد.

تاریخچه

http://motormag.ir/wp-content/uploads/2017/05/motogp-f.jpg

مسابقات موتو جی پی نخستین بار در سال ۱۹۴۹ و زیر نظر فدراسیون جهانی موتورسواری FIM پا به عرصه وجود گذاشت. مسابقات جایزه بزرگ موتورسواری از همان اوایل قرن بیستم در چندین کشور برگزار می شد، حتی قبل از اینکه فدراسیون جهانی موتورسواری (FIM) که قبلا با نام فدراسیون جهانی کلوپ موتورسوارها (FICM) شناخته می شد در سال ۱۹۰۴ تشکیل شود.
پس از آن و در سال ۱۹۳۸ این فدراسیون سری مسابقات قهرمانی موتورسواری را در اروپا سازماندهی و برگزار کرد. پس از آن و به دلیل شروع جنگ جهانی دوم وقفه ای در برگزاری این مسابقات ایجاد شد و در نهایت چندین سال پس از پایان جنگ و سهولت در تهیه سوخت این مسابقات اروپایی کار خود را از سر گرفت و پایه گذار مسابقات موتو جی پی در سال ۱۹۴۹ شد.

سال های اولیه

نخستین فصل این مسابقات در ۴ کلاس تک نفره ۵۰۰cc (کلاس برتر)، ۳۵۰cc، ۲۵۰cc و ۱۲۵cc و یک کلاس سایدکار (Sidecar) به حجم موتور ۶۰۰cc برگزار شد. لسلی گراهام، موتورسوار بریتانیایی با موتورسیکلت AJS توانست در کلاس برتر این مسابقات به قهرمانی دست یابد. هم وطن او فِرِدی فریت با موتورسیکلت ولوستر در کلاس ۳۵۰cc به قهرمانی رسید.
اما کلاس های پایین تر این مسابقات از آن ایتالیایی ها شد. برونو روفو و نللو پاگانی با موتورسیکلت های موتوگُزی و موندیال به ترتیب در کلاس های ۲۵۰ و ۱۲۵ سی سی عناوین قهرمانی را از آن خود کردند.

اریک اولیور و دنیس جکینسون موتورسواران بریتانیایی نیز در کلاس سایدکار که در سال بعد از آن حجم موتورها به ۵۰۰ سی سی کاهش یافت قهرمان شدند. موتورسواران و سازندگان ایتالیایی مانند موتوگُوزی، MV Agusta، گیلرا و موندیال در دهه ۵۰ میلادی بر این مسابقات حکم فرما شدند و به نوعی صنعت موتورسیکلت سازی این کشور را به رخ جهانیان کشاندند.

کمپانی MV Agusta به طور خاص در ۴ کلاس تک نفره این رقابت ها تمامی عناوین قهرمانی را طی سال های ۱۹۵۸ تا ۶۰ از آن خود کرد. این شرکت هم چنین بین سال های ۱۹۵۸ تا ۱۹۷۴ توانست طی این ۱۷ سال ۱۶ عنوان قهرمانی را در کلاس برتر این مسابقات کسب کند.

مسابقات موتو جی پی

http://www.motoryar.com/wp-content/uploads/2016/04/Valentino-Rossi-Wallpaper-Jump-MotoGP-678x381.jpg
دهه ۶۰ مصادف با ورود چشم بادامی ها

آغاز دهه ۶۰ میلادی با شکوفایی صنعت موتورسیکلت ژاپن که تنها چندین سال مبادرت به تولید موتورسیکلت کرده بوند همراه بود. دیری نپایید که شرکت های ژاپنی راه خود را به مسابقات موتو جی پی باز کردند. با وجودی که MV Agusta در کلاس ۵۰۰ سی سی یکه تازی می کرد، اما شرکت های ژاپنی به سرعت توانستند در کلاس های دیگر تک نفره این مسابقات از پس این شرکت برآیند و به سرعت عناوین قهرمانی را از آن خود کنند.

هوندا که از آغاز کارش یعنی سال ۱۹۵۵ به عنوان بزرگ ترین شرکت تولیدکننده موتورسیکلت در جهان شناخته می شد، نخستین تیم ژاپنی بود که توانست در این رقابت ها به قهرمانی برسد. آنها در سال ۱۹۶۱ در ۲ کلاس ۳۵۰ و ۲۵۰ سی سی به قهرمانی رسیدند.

۵ سال پس از آن نیز آنها این افتخار را در کلاس ۵۰۰ به عنوان نخستین ژاپنی برای خود تکرار کردند و به روند ۸ قهرمانی پیاپی MV Agusta در این کلاس پایان دادند که این شرکت ایتالیایی پس از آن، ۷ سال پیاپی دیگر آن را تکرار کرد.

شرکت سوزوکی نیز در این راه بی نصیب نماند و این تیم ژاپنی موفق شد در سال ۱۹۶۲ در کلاس تازه تاسیس ۵۰ سی سی به عنوان قهرمانی نائل آید. اواخر این دهه، آغاز دوران افسانه این رقابت ها، جیاکومو آگوستینی، پرافتخارترین موتورسوار این رقابت ها بود. تا قبل از دوران مدرن این رقابت ها، موتورسواران در چندین کلاس حضور می یافتند و به لطف آن او توانست ۱۵ مرتبه که ۱۰ بار آن متوالی بود به عنوان قهرمانی دست یابد. بهترین رکورد او در سال ۱۹۶۸ هنگامی که در ۲ کلاس ۵۰۰ و ۳۵۰ سی سی به قهرمانی رسید، رقم خورد.

حکم فرمایی ژاپنی ها

نتیجه تصویری برای تاریخچه مسابقات موتو جی پی

با پایان دهه ۶۰، تغییرات قوانین و هم چنین افزایش هزینه ها باعث شد تیم های زیادی از این مسابقات خارج شوند. خروج ۱۲ ساله هوندا از این مسابقات نمونه بارز آن بود. به لطف این کناره گیری سوزوکی توانست ۷ عنوان قهرمانی متوالی را در کلاس برتر برای خود کسب کند، قبل از اینکه از این رقابت ها در سال ۱۹۸۳ خارج شود، سالی که با قهرمانی دوباره هوندا همراه بود. خروج سوزوکی که پس از آن هرگز به طور کامل در این مسابقات حضور نیافت، باعث شد قهرمانی در کلاس برتر این رقابت ها بین ۲ تیم ژاپنی هوندا و یاماها تقسیم شود، امری که تا امروز نیز هم چنان ادامه دارد.

در کلاس سایدکار، تیم بریتانیایی نورتون از سال ۱۹۴۹ تا ۱۹۵۳، ۵ قهرمانی پیاپی را کسب کرد، قبل از اینکه تیم BMW بر این کلاس حکم فرما شود. BMW پس از آنها توانست ۱۹ عنوان قهرمانی پیاپی را کسب کند، اما پس از شکستن رکوردش در سال ۱۹۷۴ از سوی کوئینگ همتای آلمانی خود دیگر موفق به تکرار افتخاراتش نشد. این تیم به همراه یاماها و کرائوسر آلمانی و ADM اتریشی تا سال ۱۹۹۶ که این کلاس به کار خود پایان داد در کلاس سایدکار صاحب عناوین قهرمانی شدند.
دوران مدرن و ظهور والنتینو روسی

سال ۲۰۰۲ را با توجه به تغییرات صورت گرفته در قوانین، باید شروع دوران مدرن این مسابقات دانست. در این سال قوانین در جهت ترغیب تیم ها به استفاده از موتورهای کم مصرف و پاک تر چهار زمانه تغییر یافت. قبل از آن و از سال ۱۹۷۰ در کلاس برتر قوانین به تیم ها اجازه ساخت موتورهای ۲ یا ۴ زمانه با حجم ۵۰۰ سی سی و با هر آرایشی را می داد که در آن تیم ها از موتورهای دو زمانه به دلیل قدرت بیشتر استفاده می کردند.

اما در سال ۲۰۰۲ در حالی که قانون ۵۰۰ سی سی دو زمانه پابرجا بود، FIM حجم موتورهای چهار زمانه را به ۹۹۰ سی سی افزایش داد و به دین گونه تیم های زیادی به سمت موتورهای چهار زمانه روی آوردند به طوری که در سال ۲۰۰۳ هیچ تیمی از موتور دو زمانه استفاده نکرد. حداکثر حجم موتورها در سال ۲۰۰۷ به ۸۰۰ cc تقلیل اما در سال ۲۰۱۲ بار دیگر به ۱۰۰۰ cc افزایش یافت.

قبل از شروع این ماجرا اما، دوران تازه ای در این مسابقات در حال شکل گیری و نیز آغاز امپراطوری والنتینو روسی در این مسابقات بود. او بین سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴ توانست ۵ سال پیاپی به عنوان قهرمانی دست یابد. نیکی هیدن آمریکایی از هوندا و کیسی استونر استرالیایی ۲ سال پس از آن به قهرمانی دست یافتند، اما روسی پس از آن بار دیگر توانست ۲ عنوان قهرمانی متوالی دیگر را به کارنامه خود بیافزاید.

قهرمانی دوکاتی در سال ۲۰۰۷ به روند قهرمانی های چند سال اخیر هوندا و یاماها در کلاس برتر این مسابقات وقفه ای یک ساله ایجاد کرد.

موتورسیکلت ها

همان طور که قبلاً گفتیم، این موتورسیکلت ها تنها برای پیست طراحی و تولید می شوند و در آنها همه چیز فدای سرعت می شود. قیمت نیز از این قاعده مستثنی نیست به طوری که مدل MotoGP فصل ۲۰۱۳ هوندا، ۱.۳ میلیون دلار قیمت گذاری شد.

این در حالی است که موتورسیکلت های مسابقات سوپر بایک حدود ۷۰ تا ۹۰ هزار دلار قیمت دارند. استفاده مفرط از مواد سبک وزنی هم چون تیتانیوم و فیبر کربن تقویت شده قیمت نهایی آن را بسیار بالا برده است. این موتورسیکلت ها که تنها برای کسب پیروزی طراحی شده اند، ویترینی از تکنولوژی های گوناگون هستند. در آنها از تکنولوژی های پیشرفته ای مانند دیسک ترمز کربنی، سیستم مدیریت انجین و کنترل کشش که هیچ کدام از آنها در موتورسیکلت های خیابانی جایی ندارند استفاده می شود.
ثبت رکوردهای تازه با ورود مارک مارکز

http://motormag.ir/wp-content/uploads/2016/09/1-motormag.ir_-14.jpg

در یکی دو سال اخیر جهان موتورسواری با پدیده و استعداد جوان تازه ای مواجه شده است، جایی که موتورسوار دیگری از اسپانیا سعی دارد برگ تازه ای را در تاریخ این مسابقات ورق بزند.
این موتورسوار جوان کسی نیست جز مارک مارکز که طی ۲ سال نخست حضورش در کلاس برتر این مسابقات توانسته ۲ عنوان قهرمانی پیاپی را کسب و رکورد جدیدی را به عنوان جوان ترین قهرمان این مسابقات ثبت کند. او در این ۲ سال رکورد های زیادی را جابه جا کرده است که به مهم ترین آنها می توان کسب ۱۰ پیروزی متوالی در ۱۰ مسابقه نخست فصل و هم چنین بیشترین پیروزی در طول یک فصل که هر دو آنها در فصل ۲۰۱۴ رقم خورد اشاره کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.