۶ دلیل اساسی عدم موفقیت خودروسازی در ایران چیست؟!
۶ دلیل اساسی عدم موفقیت خودروسازی در ایران
فهرست مطالب
با نگاه به گذشته خودروسازی در کشورهای آسیای شرقی و برخی از کشورهای اروپایی فقط یک نتیجه درباره صنعت خودروسازی ایران حاصل میشود، ایران در این صنعت درجا میزند! بهراحتی میتوان گفت خودروسازی در ایران بیمار است
تاریخچه خودروسازی ایران
پای خودرو به کشورمان از چندین سال قبلتر از سال ۱۳۰۰ هجری شمسی باز شده بود که نشاندهنده تاریخچه قدیمی این صنعت است. به دنبال گسترش شهرنشینی، میزان واردات خودرو از سال ۱۳۰۰ هجری شمسی (۱۹۲۰میلادی) افزایش یافت. اغلب اتومبیلها در آن سالها از کشورهای آمریکا و انگلیس وارد میشد. اولین اتومبیل ساخته شده در ایران “پیکان” بود که در شرکت سهامی عام “کارخانجات صنعتی ایران ناسیونال” تحت لیسانس کارخانه تالبوت انگلستان ساخته و در سال ۱۳۴۶ وارد بازار شد. تولید وانت، مینی بوس و اتوبوس نیز به تدریج در سالهای بعد در این کارخانه شروع شد.
وضع کنونی صنعت خودرو در ایران
دلایل عدم موفقیت خودروسازی در ایران
۱- وجود مدیریت ضعیف
۲- انحصار در بازار خودرو ایران
۳- عدم رشد بخش خصوصی
برخی دیگر نبود سرمایه را در این امر دخیل میدانند. در همین حال پایین بودن تیراژ تولید نیز یکی دیگر از دلایل موفق نبودن خودروسازان خصوصی عنوان شده است.
کارشناسان معتقدند که فعالان در این بخش به دلیل این که نمیتوانند تیراژ تولید خود را به ۱۰هزار دستگاه برسانند، قادر نیستند اقدام به ساخت داخل کنند و به ناچار مونتاژکار باقی میمانند. نبود سرمایه بالا و طراحی مهندسی موجب شکست خودروسازان بخش خصوصی است.
۴- وابستگی به کشورهای خارجی
۵- کیفیت پایین محصولات داخلی
۶- عدم توجه به مهندسان بومی
کلام آخر
اینها تنها ۶ مورد از دلایل عدم موفقیت خودروسازی ایران است و میتوان دلایل فراوان دیگری پیدا کرد که این مشکلات به تحریمها هیچ ارتباطی ندارند و با برداشته شدن تحریمها، احتمالا آنها برطرف نخواهند شد. امیدواریم زمانی برسد که یک مدیریت قدرتمند با بهکارگیری نیروهای داخلی باعث بهبود یافتن شرایط فعلی شود. فراموش نکنیم ما میتوانیم دانش کشورهای موفق را بیاموزیم نه فقط از روی دست آنها کپی کنیم.