راهنمای انتخاب بهترین رینگ و لاستیک خودرو

0

راهنمای خرید رینگ و لاستیک مناسب رای خودرو

چگونه رینگ و لاستیک مناسب بخریم؟

همه شما این جمله را بارها شنیده اید اما آنقدر مهم هست که باید دوباره آن را تکرار کنیم. باید بهترین و مناسب ترین رینگ و لاستیک را برای ماشین تان انتخاب کنید. لاستیک ها تنها سطح تماس خودروی شما با سطح جاده ای هستند که روی آن حرکت می کنید. کمی به این موضوع فکر کنید؛ ممکن است ماشین تان قویترین موتور، ترمزهای عالی و سیستم انتقال قدرت بروز داشته باشد اما اگر رینگ و لاستیک ماشین تان مناسب نباشد، هیچ یک از اینها ارزش ندارد.

خوشبختانه فناوری رینگ و لاستیک ماشین در چند سال اخیر رشد خوبی داشته است و میتوان محصولات بسیار متنوعی را در بازار پیدا کرد. به خاطر همین تنوع محصول هم باید شناخت خوبی از نیازهای ماشین تان داشته باشید تا بتوانید بهترین رینگ و لاستیک را انتخاب کنید.

اگر یک خودروی جدید خریده اید و حالا برای اولین بار باید لاستیک های آن را عوض کنید، چند راه پیش رویتان قرار دارد. می توانید لاستیک و رینگی بخرید که درست به اندازه لاستیک های قدیمی هستند و آنها را به ماشین ببندید. می توانید لاستیکی با همان اندازه اما با کیفیت بهتر بخرید که در شرایط آب و هوایی مختلف بهتر عمل می کنند. راه دیگر این است که لاستیک و رینگ کاملاً جدیدی بخرید که دلایل مختلفی برای اینکار وجود دارد. برخی فقط بدنبال عوض کردن رینگ هایشان هستند و میخواهند ماشین شان ظاهر جدیدی پیدا کند. به همین خاطر رینگ جدید می خرند و با لاستیک های قدیمی شان از آنها استفاده می کنند. اگرچه این راحت ترین راه برای بهتر کردن ظاهر ماشین است اما توصیه می کنیم تا صبر کنید تا لاستیک های اصلی خراب شوند و سپس رینگ ها و لاستیک های ماشین را یکجا تعویض کنید.

یک قانون مهم درباره خرید رینگ این است قانون افزایش اندازه است. یعنی اگر رینگ تان ۳۸ سانتیمتری است در برخی شرایط باید رینگی بخرید که یک یا دو سانتیمتر بزرگتر از رینگ اصلی تان باشد. قبل از اینکه بیشتر درباره خرید رینگ توضیح دهیم، اصول خرید لاستیک برای رینگ های قدیمی را توضیح می دهیم. البته این اطلاعات وقتی می خواهید رینگ تان را بهتر کنید هم به دردتان میخورد.

برای خریدن یک لاستیک مناسب باید به موارد زیادی توجه کنید. در بین تمام این موارد دو نکته حائز اهمیت بیشتری هستند. اولی اینکه باید نیازهای معمول و استفاده هایی که از خودرو می کنید را در نظر داشته باشید. اگر به نیازهای خودرو و موارد استفاده از آن دقت کنید، لاستیکی را انتخاب می کنید که در بیشتر شرایط پاسخگوی نیاز شماست. ممکن است موتور خوردوی شما ضعیف باشد یا ترمزش قلق داشته باشد؛ شاید با ماشین تان زیاد در جاده های خاکی رانندگی می کنید، شاید راننده تاکسی هستید و روازنه چندین ساعت از ماشین استفاده می کنید. هنگام خرید لاستیک ماشین نیازهای ماشین و هم نحوه استفاده از آن را در نظر داشته باشید. نکته دوم خرید از فروشندکانی است که مطمئن هستید بیش از هر چیز به رفع نیازهای شما اهمیت می دهند. البته باید بخاطر داشته باشید که یک فروشنده با نگاه به ماشین متوجه نیازهای شما نمی شود و باید نیازهایتان را برایش شرح دهید. اگر فروشنده کارش را بلد باشد از شما سوال هایی می پرسد که انتخاب لاستیک مناسب را راحت تر می کند. بیشتر فروشنده های حرفه ای درباره نحوه کار سیستم های اصلی ماشین، میزان استفاده از آن، عادت های رانندگی شما و نوع مسیرهای پر رفت و آمدتان سوال خواهند کرد.

البته دادن جواب درست به سوال های فروشنده به اندازه خود این سوال ها مهم است. از طرفی ممکن است شما با برخی از این سوال ها آشنا نباشید؛ به همین خاطر در ادامه چند مورد از این سوال ها را با هم مرور می کنیم.

طول عمر آج لاستیک : انتظار دارید لاستیک هایی که می خرید چه مدت برایتان عمر کنند؟ این نکته را در نظر داشته باشید که طول عمر لاستیک ها در کارخانه ها تعیین میشود و ممکن است با طول عمر واقعی آنها در خیابان و جاده فرق کند.

الزامات آب و هوای مرطوب : اگر در یک شهر بارانی زندگی می کنید باید به این نکته را هنگام خرید لاستیک ماشین در نظر داشته باشید. این ویژگی درباره سایر شرایط آب و هوایی هم صدق می کند؛ شهرهای برفی، شهرهای گرمسیر و … می توانند روی نوع لاستیک مناسب ماشین شما تاثیر بگذارند.

میزان سرعت : صرف نظر از محدودیت های قانونی معمولاً با چه سرعتی رانندگی می کنید؟ ممکن است محل کار شما در یکی از شهرک های اطراف خانه تان باشد یا بالعکس. در این صورت بیشتر در بزرگراه ها خواهید بود و در نتیجه با سرعت بیشتری رانندگی خواهید کرد. اگر لاستیکی بخرید که برای رانندگی با سرعت بالا مناسب است اما معمولاً با سرعت متوسط رانندگی می کنید، برای چیزی پول خواهید داد که عملاً استفاده ای برایتان ندارد. لاستیک هایی که برای رانندگی با سرعت بالا طراحی می شوند، از لاستیک های نرم تری ساخته می شوند و در نتیجه طول عمر کمتری دارند.

کیفیت موردنظر : قطعاً اولین چیزی که کیفیت موردنظر شما برای لاستیک را تحت تاثیر قرار میدهد، بودجه شماست. لاستیک هایی که کیفیت پایین تری دارند در مسیرهای نامناسب بیشتر آسیب می بینند و می توانند به رینگ ماشین هم آسیب بزنند. لاستیک های معمولی لبه های سخت تری دارند که کنترل آنها را آسان می کند اما دشواری هایی هم دارد. دقت کنید که انتخاب یک لاستیک ارزان میتواند هزینه های بیشتری را هم به شما تحمیل کند.

صدای لاستیک : نحوه طراحی آج برخی از لاستیک ها باعث میشود صدای بیشتری ایجاد کنند. اگر معمولاً در شهر رانندگی می کنید، این مورد نمی تواند مشکلی برایتان ایجاد کند اما رانندگی در برزگراه ها با این سر و صدا کمی دشوار است. البته میزان صدای لاستیک به نوع جاده ای که روی آن رانندگی می کنید هم بستگی دارد.

اینها نکات اصلی هستند که باید هنگام خرید لاستیک ماشین در نظر بگیرید. حالا اصول انتخاب رینگ مناسب برای ماشین را مرور می کنیم. لاستیک ماشین پاره و کهنه می شود اما این اتفاق برای رینگ نمی افتد؛ پس چرا می خواهید رینگ های ماشین تان را عوض کنید؟ خیلی ها علاقه ای به اینکار ندارند بویژه کسانی که ماشین جدید دارند و از مدل رینگ شان راضی هستند. توصیه می کنیم اگر رینگ ماشین تان خیلی ساده نیست اقدام به تعویض آن نکنید.

اگر ظاهر را کنار بگذاریم، اصل افزایش اندازه رینگ میتواند دلیل اصلی تعویض رینگ باشد. افزایش اندازه رینگ و لاستیک های ماشین بهترین راه برای افزایش کارایی و زیبایی ماشین تان است. اگر از یک رینگ با قطر زیاد و یک لاستیک با کیفیت معمولی استفاده کنید، علاوه بر حفظ قطر کلی لاستیک می تواند روی سرعت ماشین هم کنترل بهتری داشته باشید. اگر از لاستیک هایی با لبه های کوتاهتر استفاده کنید، سرعت واکنش لاستیک ها به حرمات فرمان بیشتر می شود و کنترل بهتری روی خودرو خواهید داشت.

بیشتر رینگ ها ظاهر بهتری نسبت به لبه لاستیک ها دارند و در نتیجه هرچه رینگ بزرگتر و لبه لاستیک کوچکتر باشد ماشین تان ظاهر بهتری خواهد داشت. انتخاب رینگ هایی که نسبت به رینگ اصلی ماشین چند سانتیمتر بزرگتر هستند میتواند تاثیر قابل توجهی در ظاره خودروی شما بگذارد.

قبل از تعویض رینگ ماشین باید به نکات دیگری هم توجه کنید. مزایای خرید رینگی که در ساخت آن از آلیاژ مناسب استفاده شده است، بیشمار است. رینگ های آلیاژی وزن کمتری نیبت به رینگ های استیل دارند و این عامل می تواند روی نحوه حرکت ماشین در جاده تاثیر بگذارد. وزن بدون فنر بخشی از وزن خودروست که توسط سیستم تعلیق (رینگ ها، لاستیک ترمز) پشتیانی نمی شود و در نتیجه بیشتر تحت تاثیر شوک های جاده ای و نیروهای جانبی قرار می گیرد. رینگ های آلیاژی با کاهش وزن بدون فنر ورودی های فرمان را دقیق تر می کنند.

یکی دیگر از مزایای رینگ های آلیاژی کاهش تغییر شکل لاستیک در پیچ هاست. این ویژگی برای ماشین هایی که از لاستیک های سبک استفاده می کنند تقریباً ضروری است. خنک شدن بهتر ترمزها یکی دیگر از مزایای رینگ های آلیاژی است. فلزات بکار رفته در این آلیاژها بخوبی گرما را انتقال می دهند و اتلاف حرارتی ترمزها را افزایش می دهند. این ویژگی رینگ های آلیاژی باعث کاهش آسیب پذیری ترمزها هم می شود. وزن کمتر رینگ های آلیاژی حتی می تواند باعث افزایش شتاب خودرو و کاهش مصرف سوخت هم بشود.

با جمع بندی اصول و نکات فوق برای خرید رینگ و لاستیک ماشین می توانید برند و مدلی را انتخاب کنید که پاسخگوی نیازهای شما و خودروتان باشد.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.