اسپورتیج، پرفروش‌ترین کیا در اروپا + قیمت ومشخصات فنی

0

بررسی تخصصی کیا اسپرتیج ۲۰۱۷ + قیمت و مشخصات فنی + تصاویر

پرفروش‌ترین محصول اروپایی‌ از دومین خودروساز بزرگ کره‌جنوبی به ایران رسید. Sportage 2017 در کنار برادر ناتنی‌اش Hyundai Tucson حالا آماده قبضه‌کردن بازار است.

حدود ۲ سال پیش بود که در نمایشگاه خودرو فرانکفورت، کیا از چهارمین نسل شاسی­‌بلند محبوبش رونمایی کرد؛ خودرویی که یکسال بعد از رونمایی‌اش (دقیقا در می ۲۰۱۶) به رکورد فروش جهانی ۵۰ هزار دستگاهی رسید که بیشترین سطح فروش از زمان عرضه این خودرو (سال ۱۹۹۳) در بازارهاست.

اسپورتیج، پرفروش‌ترین کیا در اروپا

 https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/kia-sportage-interior.jpg

نسل سوم اسپورتیج توانست جایزه کیفیت و رضایتمندی مشتریان را از AutoPacific VSA به خود اختصاص دهد. همچنین با گرفتن ۵ ستاره ایمنی از موسسه آمریکایی NHTSA یکی از ایمن‌ترین شاسی‌بلندهای جمع و جور بازار جهانی شد. چنین دستاوردهایی انتظارات را از نسل چهارم اسپورتیج افزایش می­‌داد و به همین دلیل نیز حالا شاهد اسپورتیجی هستیم که از همه نظر تغییرات متعددی به خود دیده است. کیا می‌خواهد با کمک نسل چهارم اسپورتیج، همچنان رشد فروش اروپایی‌اش را ادامه دهد چراکه این خودرو در بازار اروپا پرچمدار فروش خودروهای کیاست و طبق آخرین آمارها بیش از یک چهارم فروش اروپایی کیاموتورز (بیش از ۲۷ هزار دستگاه در سال ۲۰۱۴) را به خود اختصاص داده است.

نسل چهارم در آلمان طراحی شده

طراحی نسل چهارم اسپورتیج دست‌پخت مرکز طراحی کیا در آلمان است ولی نظرات مراکز طراحی کیا در کره­‌جنوبی و آمریکا نیز در آن تاثیرگذار بوده­‌اند. طراحان سعی کرده­‌اند تا به کمک چهره جدید اسپورتیج، حس خودرویی اسپرت و پرتوان را به بیننده القا کنند. این طراحی جدید بدنه باعث بهبود آیرودینامیکی اسپورتیج شده و ضریب درگ خودرو را از ۰.۳۵ به ۰.۳۳ کاهش داده است.

شاید تنها نقطه ضعف این خودرو نمای جلو آن باشد؛ کیا این چهره اسپورتیج را از برادر کوچک‌تر اسپورتیج یعنی Kia KX3 قرض گرفته است. در نسل قبل چراغ­‌های جلو با جلوپنجره ترکیب شده بودند اما در اسپورتیج جدید دیگر خبری از آن نیست.

با آن­که در نگاه اول خودرو عریض­‌تر به نظر می­‌آید اما این خطای چشمی است! چراکه همچون نسل سوم، عرض خودرو ۱۸۵۵ میلی­متر باقیمانده است. فاصله محوری و طول خودرو نسبت به نسل قبل به ترتیب افزایش ۳۰ و ۴۰ میلی­متری داشته­‌اند. فاصله دو چرخ جلو افزایش ۲۰ میلیمتری داشته‌اند در حالیکه فاصله دو چرخ عقب ۱۰ میلیمتر کوتاه‌تر شده است.

طول عرض ارتفاع فاصله محوری حجم باک
۴.۴۸m ۱.۸۵m ۱.۶۳m ۲.۶۶m ۶۲L

در نمای کنار طراحی عضلانی گلگیرها و شیب ملایمی که در سقف وجود دارد قابل توجه است. در نمای عقب خط­‌های افقی را می­‌بینیم که قسمت­‌های مختلف را تفکیک کرده­‌اند. چراغ‌های باریک عقب با الهام از کانسپت Kia Provo طراحی شده است و با قوس‌های درب عقب و اسپویلر سقفی نیز هماهنگی خوبی دارند. همچنین از جداشدن چراغ­‌های راهنما از چراغ­‌های اصلی نیز نباید غافل شد.

در ایران چه امکاناتی دارد؟

 http://www.car.ir/files/cache/files_cars_3819989%5B38b79778db8b367b6ffc39874d3af9a9%5D.jpg

اسپورتیج ۲۰۱۷ با امکانات استاندارد زیر تحویل مشتریان ایرانی‌اش می‌شود:

  • دوربین عقب
  • گرمکن فرمان
  • شارژر وایرلس
  • مانیتور ۵ اینچی
  • سانروف پانوراما
  • هشداردهنده نقطه کور
  • آینه تاشو برقی با گرمکن
  • ورود بدون کلید / استارت دکمه‌ای
  • کنترل پایداری / کروز کنترل هوشمند
  • کمکی حرکت در شیب / ترمز پارک
  • سنسور پارک جلو و عقب / سنسور باران
  • سیستم صوتی JBL / بلوتوث / تشخیص صدا
  • ۶ ایربگ شامل راننده، سرنشین جلو، جانبی جلو، پرده‌ای
  • زنون جلو / دی‌لایت / اتولایت / چراغ‌شور / مه‌شکن جلو
  • گرمکن صندلی‌های جلو و عقب / تهویه صندلی‌های جلو / تنظیم برقی صندلی‌های جلو
در زیر نمایشگر دکمه‌ها و کنترلرها را می‌بینیم که برروی سطحی با شیب 10 درجه قرار گرفته‌اند.

در زیر نمایشگر دکمه‌ها و کنترلرها را می‌بینیم که برروی سطحی با شیب ۱۰ درجه قرار گرفته‌اند.
برای اولین بار نسخه GT Line از اسپورتیج نیز قابل سفارش است تا مشتریان بتوانند سواری اسپرتی را با آن تجربه کنند. همچنین برای اولین بار و تنها در نسخه GT Line پیشرانه 1.6 لیتری مجهز به توربو قابل سفارش است تا قدرت 177 اسب‌بخار و گشتاور 265 نیوتن‌متر را به کمک گیربکس 7سرعته اتوماتیک دو کلاچه به چرخ‌های خودرو منتقل کند.

برای اولین بار نسخه GT Line از اسپورتیج نیز قابل سفارش است تا مشتریان بتوانند سواری اسپرتی را با آن تجربه کنند. همچنین برای اولین بار و تنها در نسخه GT Line پیشرانه ۱.۶ لیتری مجهز به توربو قابل سفارش است تا قدرت ۱۷۷ اسب‌بخار و گشتاور ۲۶۵ نیوتن‌متر را به کمک گیربکس ۷سرعته اتوماتیک دو کلاچه به چرخ‌های خودرو منتقل کند.
اسپورتیج در نسخه GT Line چراغ‌های مه شکن مکعبی شکل را به خود می‌بیند؛ چراغ‌هایی که برای اولین‌بار در مدل  cee'd GT به کار گرفته شدند.

اسپورتیج در نسخه GT Line چراغ‌های مه شکن مکعبی شکل را به خود می‌بیند؛ چراغ‌هایی که برای اولین‌بار در مدل cee’d GT به کار گرفته شدند.
رینگ‌های آلومینیومی 16، 17 و 19 اینچی برای خودرو قابل سفارش است. اما برای نسخه GT Line  رینگ 19 اینچی با طراحی خاص‌تری تدارک دیده شده است.

رینگ‌های آلومینیومی ۱۶، ۱۷ و ۱۹ اینچی برای خودرو قابل سفارش است. اما برای نسخه GT Line رینگ ۱۹ اینچی با طراحی خاص‌تری تدارک دیده شده است.
صندلی سرنشینان جلو و عقب نیز طراحی جدیدی داشته است تا کمترین تنش به سرنشینان وارد شود. علاوه‌براین صندلی‌ها به گرمکن مجهز شده‌اند. همچنین پشتی صندلی‌های جلو در 10 حالت و صندلی‌های عقب در 8 حالت قابل تنظیم است.

صندلی سرنشینان جلو و عقب نیز طراحی جدیدی داشته است تا کمترین تنش به سرنشینان وارد شود. علاوه‌براین صندلی‌ها به گرمکن مجهز شده‌اند. همچنین پشتی صندلی‌های جلو در ۱۰ حالت و صندلی‌های عقب در ۸ حالت قابل تنظیم است.
با همان پیشرانه GDI سابق

 

اسپورتیج ۲۰۱۷ با اینکه در بازارهای جهانی به پیشرانه جدیدی مجهز شده است اما این کره‌ای با همان پیشرانه نسل قبلش به ایران می‌آید. البته این پیشرانه هم در قدرت و هم در مصرف سوخت، اندکی بهتر از گذشته است.

انجین قدرت گشتاور گیربکس مصرف ترکیبی

(AWD)

۲,۳۵۹cc ۱۸۱hp ۲۳۷nm ۶ سرعته اتومات ۸.۵L

اسپورتیج ۲۰۱۷ هم بصورت دیفرانسیل جلو عرضه شده است و هم با سیستم محرکه AWD که خوشبختانه مورد دوم در اختیار مشتریان ایرانی قرار گرفته است. سیستم AWD اختصاصی کیا Dynamax نام دارد که از سال ۲۰۱۰ روی محصولات کیا قرار گرفت ولی جدیدترین نسخه آن برای نخستین‌بار روی سورنتو ۲۰۱۶ استفاده شد. داینامکس با سیستم توزیع گشتاور در پیچ‌ها (TVCC) کار می‌کند. برخلاف AWDهای معمولی (که بعد از اتفاق، واکنش نشان می‌دهند) داینامکس می‌تواند در هر لحظه گشتاور منتقل شده به چرخ‌ها و همچنین هرزگردی آن‌ها را رصد کند.

اسپورتیج؛ همچنان ایمن است

نسل سوم اسپورتیج به لحاظ ایمنی خوب بود ولی حالا در نسل چهارم خوب‌تر شده! اسپورتیج هم در بازار آمریکا و هم در بازار اروپا، تست‌های تصادفش را با موفقیت پشت سرگذاشته است. اسپورتیج ۲۰۱۷ از طرف موسسه ایمنی IIHS آمریکا توانست لقب Top Safety PickPlus بگیرد؛ بدین معنی که خودرو در تمام تست‌های این موسسه بالاترین امتیاز ممکن را گرفته است.

این جدول که متعلق به IIHS است، تفاوتهای نسل قبل اسپورتیج (2016) با نسل جدید آنرا به خوبی نشان می‌دهد. حرف G بیانگر رده امتیازی Good و حرف P رده امتیازی Poor است. نسل قبلی اسپورتیج فقط در برخورد از جلو عملکرد ضعیفی داشت.

این جدول که متعلق به IIHS است، تفاوتهای نسل قبل اسپورتیج (۲۰۱۶) با نسل جدید آنرا به خوبی نشان می‌دهد. حرف G بیانگر رده امتیازی Good و حرف P رده امتیازی Poor است. نسل قبلی اسپورتیج فقط در برخورد از جلو عملکرد ضعیفی داشت.

برای بازار اروپا هم کیا به سراغ موسسه ایمنی euroNCAP رفته است. نسل جدید اسپورتیج توانست از این موسسه ۵ ستاره کامل را دریافت کند. البته در سال ۲۰۱۰ هم نسل سوم اسپورتیج ۵ ستاره ایمنی از این موسسه گرفته بود و همانطور که در جدول زیر مشخص است، ایمنی نسل سوم در برخی موارد حتی از نسل چهارم هم بهتر است!

مقایسه ایمنی نسل چهارم و سوم اسپورتیج از موسسه یورو انکپ

مقایسه ایمنی نسل چهارم و سوم اسپورتیج از موسسه یورو انکپ
چه قیمتی دارد؟

 

نسل چهارم اسپورتیج در نیمه اول سال ۲۰۱۶ به‌عنوان مدل ۲۰۱۷ به بازار اروپا عرضه شد و سپس به آمریکا رفت. حالا هم نوبت بازار ایران است و از این به بعد هیوندای توسان، میتسوبیشی ASX و ام‌جی GS باید با رقیب تازه‌ خود دست‌وپنجه نرم کنند. اسپورتیج ۲۰۱۷، که در بازار آمریکای شمالی قیمت پایه‌ای ۲۳,۰۰۰ دلاری دارد، این روزها با قیمتی در حدود ۱۹۰ میلیون تومان در کشورمان فروخته می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.