کمپانی شرقی مزدا، حال دیگر یکی از غول‌های خودروسازی دنیا شناخته می‌شود که با محصولات خاص و جوان پسندش توانسته است بازار خوبی در جهان پیدا کند. کشور ما از دیر باز میزبان محصولات این کمپانی بوده؛ اما خب، با ورود اولین سری مزدای جدید، نوع نگاه‌ها به این کمپانی تغییر کرده و مردم به سرعت جذب محصولاتش شدند.

files_galleries_4063362[21987a6d6d649dafebfa3cd08190e876]

مزدا ۳ یکی از پرفروش‌ترین و البته محبوب‌ترین خودروهای تولید شده این کمپانی است که پس از موفقیت در سری اول، در مدل‌های متعددی اعم از هاچ بک و سدان و… وارد کشورمان شد. پس از آن مزدا ۳ جدید (New Mazda 3) با تغییراتی ظاهری و باطنی آماده عرضه در کشورمان شد؛ که با توجه به سابقه خوب سری اول، بازهم مورد استقبال جوانان و خانواده‌ها قرار گرفت.

این خودرو هم اکنون جز محصولات با رنج قیمت بالای صد میلیون تومان در بازار به شمار می‌رود و قطعا بازار خاص خود را دارد. سعی می‌کنیم تا در اینجا به چند ویژگی مناسب این خودرو اشاره کنیم (این ویژگی‌ها بر اساس تجربه شخصی نگارنده است).

۱- هماهنگی موتور و گیربکس

http://www.car.ir/files/cache/files_cars_9%5B38b79778db8b367b6ffc39874d3af9a9%5D.jpg

گاه پیش آمده است که پشت فرمان خودرویی نشسته و به طبع آن خواسته باشید که با ماشین دوری بزنید. حال اگر ماشین پیش روی شما اتوماتیک باشد، آنگاه نوع نگاه فرق می‌کند. هم اکنون در بازار هستند محصولاتی چینی که از گیربکس‌های اتوماتیک بهره می‌برند، اما خب اگر با آن‌ها دوری بزنید متوجه عدم هماهنگی دقیق پیشرانه و گیربکس خواهید شد. مزدا ۳ دارای یکی از هماهنگ‌ترین پیشرانه‌ها با گیربکس‌های اتوماتیک تیپ ترونیک است. همچنین طبق تجربه شخصی باید بگویم که کروز کنترل نصب شده بر روی این خودرو به هیچ وجه به صورت نا هماهنگ معکوس نکشیده و تا به گشتار مطلوبی دست پیدا نکرده باشد، دنده را برای راننده سبک نمی‌کند.

موتور ۱۶ سوپاپ این خودرو با تولید ۱۴۸ اسب بخار یکی از قدرتمندترین نمونه‌های بازار است. به همین دلیل، پس از بهره‌گیری از این موتور در کنار سیستم جعبه دنده اتوماتیک، نباید جز یک عکس العمل مناسب پیشرانه در مقابل پدال گاز و به تبع آن شتاب و سرعت بالا، انتظاری داشت.

۲- طراحی و ظاهر

خب، در شرایط موجود اگر بخواهیم این چنین مبلغی را برای خرید یک خودرو هزینه کنیم، طبیعتا باید با محصول شیک و جذابی روبرو باشیم و این اصلا انتظار گزافی نیست. این سری از خودروی مزدا، از همان ابتدا به خاطر ظاهر و حالت اسپرتش، توانست هواداران زیادی را برای خود جمع کند. بهره‌گیری از یک طراحی اصطلاحا وحشی و جذاب به شما کمک می‌کند تا با کمترین هزینه، هر طور که می‌خواهید آن را برای خود اسپرت کرده و لذت ببرید.

۳- امکانات موجود

شاید برای ما ایرانیان، ساده‌ترین امکانات موجود بر روی خودروهای روز دنیا، جذاب و غیر قابل توصیف جلوه کند؛ که البته باید از دو کمپانی ایران خودرو و سایپا برای تشنه نگه داشتن مردم، تشکر کرد!

files_galleries_870487[21987a6d6d649dafebfa3cd08190e876]

یکی از این سیستم‌های موجود، فناوری چرخش چراغ‌های جلو با توجه به زاویه چرخش فرمان است که در طول مسیر دامنه دیدی عالی را در اختیار راننده قرار داده و رانندگی را واقعا لذت بخش می‌کند. سیستم تعلیق مولتی لینک نصب شده بر روی مزدا ۳ جدید، در زمان خروج از پیچ و افزایش سرعت به خوبی برتری این فناوری کمپانی صاحب نام مزدا را به رخ رقیبان می‌کشد. تهویه مطبوع و بهره‌گیری از سانروف سه حالته، از دیگر امکانات مناسب این خودرو است.

۴- کیفیت بالای قطعات و استهلاک کم

شاید برای شما جالب باشد بدانید که شمع و تسمه تایم این خودرو را باید هر ۱۲۰ هزار کیلومتر یک بار تعویض کرد. این موضوع در قبال اکثر محصولات داخلی با میانگین ۶۰ تا ۸۰ هزار کیلومتر، رقم مناسبی به نظر می‌رسد.

با اینکه قطعات این خودرو نسبت به قیمتش، کمی گران است ولی باید توجه داشت که این قطعات با توجه به کیفیت بالای ساخت، بسیار دیر آسیب دیده و با توجه به استهلاک کم خودرو، تعویض آن‌ها نیز دیر به دیر انجام خواهد شد.

https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/mazda3-new.jpg

تیپ چهار این خودرو هم اکنون در بازار قیمتی در حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ میلیون تومان دارد. البته قیمت مدل دست دوم این خودرو بسته به مدل، بین ۲۰ تا ۴۰ درصد ارزان‌تر است.