عمر مفید لاستیک خودرو چند سال می باشد؟

0

آیا می دانید عمر لاستیک خودرو چند سال می باشد؟

اگر شما هم مثل بسیاری از مردم نمی دانید که چه زمانی باید تایر های ماشینتان را تعویض کنید، بهتر است بدانید که وضعیت تایرهای اتوموبیل شما به امنیت و کارآیی ماشین شما گره خورده است. لاستیک اتوموبیل شما یک عمر مفید دارد و نقطه ای فرا می رسد که کارآیی و چسبندگی خود را از دست می دهد و روی توانایی ترمز ها تاثیر منفی می گذارد. در اینجا به نکاتی اشاره می کنیم که به شما در تصمیم گیری برای تشخیص زمان تعویض تایر ها کمک می کند.

 

عمر لاستیک

 
۱ – در مورد نقش آج های لاستیک خودرو بیشتر بدانید.

مهمترین نقش آج های تایر ماشین شما، منحرف کردن آب های زیر لاستیک و در نتیجه افزایش چسبندگی خودرو به سطح زمین است تا مانع سر خوردن آن در جاده های خیس شود. وقتی که آج های لاستیک خودرو در حدود ۱٫۶ میلیمتر ساییده شده و کاهش پیدا کنند، تایر ها دیگر ایمن نیستند.

۲-به طرح آج های لاستیک نگاه کنی
آج های لاستیک

 

بیشتر لاستیک ها دارای “شاخص های سایش آج” هستند. در لا به لای طرح آج در قسمتهای فرو رفته، برآمدگیهایی پل مانند میبینیم که از سطح آج پایینتر است و وقتی که سطح آج با این شاخص های سایش هم سطح شوند، زمان تعویض لاستیک فرا رسیده است. که البنه حداکثر میزان مجاز سایش است و بهتر است زودتر تعویض گردد.

۳– چک کردن میزان سایش آج با استفاده از “تست سکه”
عمق تایر خودرو

 

یک سکه ۱۰۰ تومانی زرد رنگ طرح جدید را به طوری که عدد ۱۰۰۰ به سمت شما باشد، در لابلای آج لاستیک فرو کنید:

  • اگر  قسمتی از تاریخ ضرب سکه مثلا ۱۳۹۰ مشخص شد، لاستیک باید سریعا تعویض شود و رانندگی با این تایرها خطرناک است.
  • اگر عبارت ” ریال ” به طور کامل مشخص باشد باید در اولین فرصت لاستیکها را تعویض کنید.
  • اگر قسمتی از آج لاستیک، حتی قسمت کوچکی از عبارت “ریال” را نیز پوشانده باشد هنوز زمان تعویض لاستیک فرا نرسیده است.
۴– از ابزار سنجش عمق آج استفاده کنید
عمق سنج لاستیک

اگر لاستیک شما “شاخص سایش آج” نداشت و در استفاده از سکه نیز سردرگم شدید، می توانید از یک وسیله ی اندازه گیری عمق آج استفاده کنید.

۵– به ساییدگی های غیر معمول لاستیک ماشین توجه کنید.

سایش غیر معمول می تواند نشانه ی این باشد که چرخ ها بالانس نیستند ونیاز به سرویس دارند.

  • اگر سایش لاستیک ها شدید باشد و لاستیک ها زودتر از معمول ساییده می شوند حتما به یک تعمیرگاه جلوبندی اتوموبیل مراجعه کنید. بالانس نبودن چرخ ها علاوه بر وارد کردن صدمه به لاستیک ها به سیستم تعلیق و جلوبندی ماشین نیز صدمه وارد می کند.
  • برای چک کردن وضعیت لاستیک اتوموبیل، چرخ هارا توسط فرمان به طرفین بچرخانید و به خوبی وضعیت آنها را معاینه کنید.
۶– لاستیک ها را حداقل هر ۶ سال یکبار تعویض کنید.

اگر مطمئن نیستید که چرخها نیاز به تعویض داشته باشند، طبق توصیه  NHSTA (اداره امنیت ترافیک بزرگراه های ملی آمریکا) حداقل زمان تعویض لاستیک ها صرفنظر از میزان استفاده ۶ سال می باشد و حداکثر طول عمر لاستیکها ۱۰ سال است. همیشه جانب احتیاط را برای لاستیک هایی با طول عمر بیش از ۶ سال رعایت کنید.

  • طول عمر مفید چرخ ها از زمان تولید در کارخانه شروع می شود نه زمان خرید و نصب روی اتوموبیل.
  • طبق توصیه  NHSTA هر ۸۰۰۰ کیلومتر چرخ های جلو را با عقب جا به جا کنید.
  • میزان دیگری برای زمان تعویض لاستیک ها مقدار کیلومتر طی شده توسط خوردو است. به طور کلی بهتر است هر ۵۰۰۰۰ کیلومتر لاستیک ها تعویض شوند.
 نکته ها :
  • در خرید لاستیک های با سایز مناسب دقت کنید. رینگ و لاستیک اتوموبیل باید با نوع و اندازه ی اتوموبیل شما تناسب داشته باشد.
  • در صورت مشاهده هرگونه ترک خوردگی در سطح و کناره لاستیک ها، بدون اتلاف وقت تایر ها را عوض کنید.
  • اندازه هر ۴ چرخ و حتی طرح آجهای هر چرخ باید یکسان باشد. در غیر این صورت به دیفرانسیل ماشین شما صدمه وارد می کند.
  • مطمئن شوید که باد چرخ ها تنظیم باشد. عدم تنظیم باد چرخها باعث: مصرف بنزین بیشتر، سایش سریعتر لاستیک ها،  هندلینگ و کنترل ضعیف اتوموبیل می شود.
  • چرخ زاپاس را فراموش نکنید. تمام موارد ذکر شده در مورد چرخ زاپاس نیز صدق می کند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.