ایرادات اصلی سوزن انژکتور چیست ؟

0

کلیات انژکتور:

انژکتورها به صورت فشار ثابت و زمان متغیر کار می کنند یعنی  نسبت  به بار و دور موتور زمان  باز بودن سوزن  انژکتور تغییر می کند . و انژکتور ها وظیفه پاشش سوخت در داخل مجرای ورودی به سیلندر را به عهده داند و سوخت دقیقا در پشت سوپاپ پاشیده می شود

هیچ گونه همزمانی پاشش سوخت با زمان باز بودن انژکتور ها وجود ندارد ولی احتمال اتفاق این مسئله بعضاً با توجه به دور موتور بوجود می اید – انژکتورها ما بین ریل سوخت و منی فولد هوای ورودی قرار گرفته  و توسط اورینگهایی که در دور  انتقالی آنها قرار دارند آب بندی شده  و با استفاده از بست در جای خود بر روی ریل سوخت نصب و قفل می شود . در زمان فعال شدن انژکتور سوخت به صورت ذرات پودر از انژکتور خارج می شود

عیوب و اثر عیب انژکتور و روش های تشخیس عیب

۱)گشاده شدن مجرای خروجی سوخت که منجر به افزایش مصرف سوخت  و مشاهده دود سیاه رنگ از اگزوز هنگام کار موتور می شود همچنین احتمال افزایش سطح روغن نیز وجود دارد

۲)گیرپاژ  سوزن انژکتور و یا گرفتگی که منجر به عدم عمکرد انژکتور فوق شده و سیلندر مربوطه فعالیت احتراق ندارد . در این حالت  کاهش قدرت شتاب موتور و لرزش موتور هنگام روشن بودن  مشهود است

۳)سوختن  بوبین انژکتور که همان آثار عیب دوم نمایان است

۴- از بین رفتن اورینگ انژکتور

۵-قطع شدن سیم انژکتور

۶- سولفاته گرفتن سوکت انژکتور

۷-کیپ شدن مجرای انژکتور

۹-سوختن سوزن انژکتور

عیب یابی انژکتور به دو صورت انجام می گیرد: ۱) با دستگاه عیب یاب ۲) کنترل عمل مستقل انژکتور که در این جا تست عملکرد مستقل انژکتور برسی می گردد.

کنترل کار انژکتور با گوشی صدا گیر

هنگام روشن بودن موتور صدای کار کرد انژکتور ها قابل شنیدن است برای وضوح بهتر صدا از گوشی صدا گیر استفاده می کنیم . در صورت دسترس نبودن گوشی از وسیله ی اندازه گیری سطح روغن نیز می توان استفاده نمود – وسیله ی فوق از یک طرف بر روی انژکتور و از طرف دیگر بر روی گوشی قرار گیرد صدای کار انژکتور کنترل شود

کنترل سالم بودن بوبین انژکتور

با اندازه گیری مقاومت الکتریکی برلین انژکتورصحت ان بدست می اید ،برای این منظور باید از اهم متر استفاده نمود –محل قرار گیری سوکت اهم متر بر روی محل اتصال برخی انژکتور است در صورت مشاهده مقاومت بی نهایت ،می توان بیان نمود برلین انژکتور سوخته است ،مقاومت برلین انژکتور در دمای محیط حدود ۲۵/۱۴ اهم است

کنترل چکه انژکتور

همان طور که بیان شد چکه انژکتور باعث الوده کار کردن موتور می شود برای کنترل نیاز به دستگاه است در این حالت می بایست پیش فشاری را کمتر از فشار تزریق در پشت انژکتور ایجاد نمود و چکه انژکتور با چشم کنترل کرد در صورت چکه اقدام به شستشو با سطل  یا تعویض نمود – چکه از انژکتور در طولانی مدت باعث فرسایش سیلندر می شود.(سیستم های انژکتوری در موتورهای بنزینی ،مترجم سالک طهمورث )

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.