مقایسه سمند se با تیبا! کدام بهتر هست؟

3

با ۲۵ میلیون کدام یک ؟ تیبا یا سمند se

با 25 میلیون کدام را بخریم؟

اصولا مقایسه خودروها با یکدیگر نیازمند رعایت شرایط خاصی است تا به بهترین نتیجه ممکن منجر شود. بهترین نوع مقایسه در رده مدل های هم کلاس یا سگمنت یکسان است ولی این امکان وجود دارد شرایطی فراهم شود تا بتوان پارامترهای دیگری را نیز به عنوان فاکتور حیاتی و اصلی برای ایجاد یک مقایسه در نظر گرفت. یکی از این عوامل قیمت نهایی خودرو محسوب میشود تا در مواقعی مثل این مقایسه، دلیل اصلی رویارویی این دو خودرو به حساب آید. در میان محصولات ایران خودرو اگر از وانت باردو که آن هم عملا یک خودروی تجاری به حساب می آید فاکتور بگیریم، ارزان ترین خودرو در این سبد، سمند SE است تا در برابر بالاترین تیپ تیبا یعنی مدل EX آن قرار گیرد، رقابتی که نه در یک کلاس خودرویی– که از این نظر، عملا این دو خودرو قابل مقایسه نیستند – بلکه در یک کلاس قیمتی صورت میگیرد.

http://www.bazarkhabar.ir/Picture/20141028144220_Untitled-1.jpg

سمند SE که تقریبا جدیدترین واریانت از خانواده سمند به حساب می آید در واقع همان مدل پایه و استاندارد سمند است که برخی از امکانات مدل های لوکس این پلتفرم یعنی ال ایکس و سورن را ندارد تا به این واسطه، چند میلیون تومان ارزانتر از برادران کاملتر خود باشد. به این ترتیب در بازار میتوان این خودرو را با برچسب قیمتی بسیار مناسب یعنی حدود ۲۵.۵ میلیون تومان یافت. در طرف دیگر، یک خودروی دیگر با نشان ملی یعنی تیبا یا همان مینیاتور سابق قرار دارد تا به لطف افزایش قیمتهای اخیر، خود را از نظر قیمتی به خانواده سمند نزدیک کند. بالاترین تیپ این خودرو در حال حاضر با قیمتی در حدود ۲۵ میلیون تومان در بازار خرید و فروش میشود تا از این نظر در مقابل سمند اس ایی قرار گیرد. با این مفروضات ببینیم که چک بانکی ۲۵ میلیونی را صرف خرید کدام خودرو کنیم تا از خریدمان راضی باشیم.
s2bqm055wfh430dwj4m.jpg

تیبا برای اولین بار در سال ۸۸ رونمایی شد تا یک سال و نیم بعد سری نخست از این خودرو تحویل خریداران آن شود. تیبا بر روی پلتفرم بهینه شده پراید طراحی شده و به لحاظ ابعادی میان انواع پراید با محصول وقت ساپیا یعنی کیا ریو قرار میگیرد.در داخل کابین تیبا تقریبا ترکیبی از ریو و پراید است ولی به طور کلی طراحی این فضا حالتی اسپرت تر از رقیب بزرگتر خود یعنی سمند اس ایی دارد. البته از لحاظ فضای داخلی نباید انتظار جاداری سمند را داشته باشید و با اضافه شدن سرنشین سوم در ردیف عقب صندلیها عمال وضعیتی نه چندان مطلوبی در انتظار این افراد خواهد بود.

پیشرانه ۱.۵ لیتری قرار گرفته در زیر کاپوت تیبا توانایی تولید ۸۰ اسب بخار نیرو را دارد تا شتابی در حدود ۱۳ثانیه را برای آن فراهم آورد. راندن با تیبا در سطح شهر قابل قبول ارزیابی میشود و ابعاد کوچکتر آن به خصوص برای یافتن جای پارک در مناطق شلوغتر مناسب است ولی همه این موارد با فشار دادن بر پدال گاز و افزایش سرعت تغییر خواهد کرد. تیبا اصوال در سرعتهای بالا پایداری سمند را ندارد تا برتری اسایی در این بخش محسوس باشد . در واقع سمند نه تنها در این رقابت بلکه در برابر سایر خودروهای همرده خود نیز یکی از بهترین مدلها به در مقوله پایداری محسوب میشود تا گزینه ی ایمن تر و مناسب تری به ویژه در سفرهای بین شهری باشد.

http://saipasearch.com/Upload/subdomain/saipasearch/ImageLarge/saipasearch1395-7-13-13-23-18.jpg

وزن کمتر تیبا در مقابل سمند اس ایی باعث شده تا سیستم ترمز آن از عملکرد قابل قبولی در ترمزگیری های عادی برخوردار باشد هرچند که در مواقع نیاز به ترمزگیری ناگهانی قضیه ممکن است قدری متفاوت باشد.در طرف دیگر، پیشرانه آشنای موجود در سمند اس ایی قدرتی برابر با ۱۰۰ اسب بخار را در اختیار راننده قرار میدهد تا نه تنها در سرعت نهایی بلکه در شتاب گیری های میانی نیز برتر از تیبا باشد هر چند این مورد در شتاب گیری اولیه به لحاظ وزن بیشتر خودرو کمرنگ میشود. هنگام عبور از دورها و مسیرهای پر پیچ و خم، سمند احساس ایمنی و پایداری بیشتری را به راننده میدهد که شاید علاوه بر پهنای بیشتر و وزن بالاتر ، سیستم تعلیق آن از دیگر دلایل این امر باشد. فضای صندوق عقب اس ایی هر چند وسیع تر از رقیب خود است ولی در این مورد نمی توان تیبا را بازنده به حساب آورد زیرا این خودرو نیز به لحاظ جثه از فضای بارگیری قابل قبولی سود میبرد.شاید از ابتدا نیز یافتن خودروی مناسب تر از میان این دو خودرو کار آسانی به نظر می رسید ولی به هر حال سمند اس ایی و تیبا EX از نظر قیمت به عنوان رقیب یکدیگر شناخته می شوند. سمند در بسیاری از موارد – از طراحی بدنه تا کیفیت ساخت و پایداری در حرکت – خودروی مناسبی است، ضمن این که از مقبولیت بالاتری در میان خریداران برخوردار است و همین امر بازار دست دوم بهتر و نقدشوندگی سریعتری را برای آن به وجود آورده، هر چند از مصرف پایین تر تیبا در استفاده شهری و طراحی جدیدتر داشبورد آن نمی توان غافل شد .

ممکن است شما دوست داشته باشید
3 نظرات
  1. علی می گوید

    پس چرا ۴۰۵توضیح ندادین بجاش سمنده من زدم ۴۰۵و تیبا ولی سمند اومد الکی نوشتین مقایسه ۴۰۵و تیبا

  2. علی می گوید

    با ۱۸تومن تیبا بگیرم یا سمند؟؟
    دوستان اگر نظر کارشناسی بدن ممنون میشم.چون ماشین اولم هست رنگدار بودن هیچ کدوم که رو قیمت و مدل ش تاثیر بزاره برام مهم نیست.

    1. مدیر می گوید

      سلام
      بستگی داره به خودتان و این یک انتخاب سلیقه ای میباشد هر دو خودرو معایب ومزایای دارد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.