آسیب های واردات قطعات خودرو از چین

0
تیتر امشب با موضوع ارتقاء کیفیت خودرو

کارشناس صنعت خودرو : واردات قطعات خودرو از چین باعث آسیب های فراوانی به صنعت خودرو سازی در کشور شد/نجفی منش: ما امروز قادریم علاوه بر تامین قطعات خودرو نسبت به صادرات آن نیز اقدام کنیم

رضایی کارشناس صنعت خودرو گفت: اگر بستر رقابت پذیری در بازار قطعه سازی و تولید خودرو در کشور فراهم نشود ما نمی توانیم به تولید خودروی باکیفیت برسیم.

  میثم رضایی کارشناس صنعت خودرو در برنامه گفت: همواره ارتقاء کیفیت خودروهای داخلی دغدغه مردم و مسئولین بوده است و همچنان نارضایتی ها وجود دارد.

او ادامه داد: خودروسازان ما به دلیل تحریم هایی که در سال های اخیر بر کشور اعمال شد خودرو و قطعات را از کشورهای خارجی و چین وارد کردند و این باعث آسیب های فراوانی به صنعت خودرو سازی در کشور ما شده است.

این کارشناس صنعت خودرو افزود: پژو فرانسه هم در زمان تحریم ها ایران را رها کرد و آن زمان بدترین دوران کیفیت قطعات و خودروسازی ما بوده است و از این نظر ما باید بیشتر از گذشته در حوزه قطعه سازی و تولید خودرو تلاش کنیم تا به وضعیت مطلوب برسیم.

ارتقاء کیفیت خودرو در گرو رقابت پذیری

رضایی با اشاره به اهداف اقتصاد مقاومتی گفت: در بحث اقتصاد مقاومتی هم به واگذاری بخش های دولتی به بخش خصوصی بسیار اشاره شده است زیرا باید واگذار کنیم تا انگیزه و رقابت ایجاد شود.

او ادامه داد: اگر بستر رقابت پذیری در بازار قطعه سازی و تولید خودرو فراهم نشود ما نمی توانیم به تولید خودروی باکیفیت برسیم در صورتی که قیمت و کیفیت خودروهایی که امروز به کشور وارد می شوند بسیار بالاست و عده ای خاص می توانند از آنها استفاده کنند و در این حالت حتما باید به موضوع انتقال تکنولوژی توجه بیشتری شود.

رضایی گفت: یه نکته مهم در این حوزه این است که خودروسازان داخلی به قطعه سازان وابسته اند و درشرایط فعلی دولت به قطعه سازان ۵ هزار میلیارد بدهکار است با توجه به اینکه توجه بیشتر و رسیدن به قطعه سازان باعث رشد صنعت خواهد شد.

او ادامه داد: نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کرد این است که ما قرار است قطعات را برای تعمیر خودرو تولید کنیم یا تولید خودروهای داخلی که این دو مقوله با یکدیگر بسیار متفاوت اند و زمانی که پژو فرانسه ایران را رها کرد ما برای تامین قطعات خودروهای تولیدی و تعمیرات بسیار مشکل داشتیم و آنها امروز دوباره به بازار کشور بازگشته اند.

رضایی گفت: خودروی رنو که قرار بود در داخل کشور تولید شود با گذشت ۲ سال هنوز هم به صورت کامل از خارج وارد می شود و خبری از تولید آن در داخل کشور نیست و در این وضعیت باید به توان داخلی تکیه کرد و صنعت خودروسازی را پیش برد.

این کارشناس صنعت خودرو افزود: ما موافق تولید قطعات در داخل کشور هستیم در صورتی که تمامی قطعات به صورت عمده از کشورهای خارجی وارد می شود و پیش بینی ها به این صورت است که با محدودیت هایی که دولت برای واردات خودروهای خارجی در نظر گرفته است شاهد افزایش قیمت ۳ الی ۴ درصد خواهیم بود.

نجفی منش عضو انجمن صنایع قطعه سازی همگن ایران دیگر مهمان برنامه تیترامشب با بیان اینکه خودروهای کنونی در بازار از کیفیت مطلوبی برخوردارند گفت: مدل برخی از خودروهای ما به ۲۵ سال قبل برمی گردد که با توجه به پیشرفت خودروهای اخیر مردم تصور می کنند این خودروها کیفیت پایینی دارند که این باور درستی نیست.

ارتقاء کیفیت خودرو در گرو رقابت پذیری
او با اشاره به توان بالای قطعه سازان داخلی یادآور شد: قطعه سازان داخلی توان بالایی برای تولید قطعات خودروهای جدید دارند، از جمله برای رنو که تا ۶۰ درصد قطعات در داخل کشور تولید می شود البته قرار است این میزان به ۸۰ درصد افزایش یابد.

نجفی منش ادامه داد: بعد از برجام ما منتظر بازگشت قطعه سازان بزرگ بودیم که این امر محقق شد از جمله شرکت بوش و چند شرکت دیگر که نسبت به قبل از برجام گام ها را فراتر برده و امروز به سرمایه گذاری در ایران علاقه نشان می دهند.

او از حضور اکثر قطعه سازان و خودروسازان بزرگ در ایران خبر داد که به دنبال خرید زمین و احداث کارخانه هستند تا کارشان را در ایران شروع کنند.

عضو انجمن صنایع قطعه سازی همگن ایران تاکید کرد: ما امروز قادریم علاوه بر تامین قطعات خودرو نسبت به صادرات آن نیز اقدام کنیم. او با بیان اینکه رقابت در کیفیت قطعات خودرو در بین تولیدکنندگان خارجی و داخلی شدت گرفته افزود: این امر اتفاق خوبی است زیرا زمانی که قیمت خودروها افزایش می یابد بحث ستاره در کیفیت خودرو معنا و مفهوم یافته، رقابت بین تولیدکنندگان معنای اصلی خود را نشان می دهد.

نجفی منش در ادامه به افزایش تولید خودرو در کشور اشاره کرد و گفت: از برجام حدودا یک سال می گذرد، در حال حاضر میزان تولید خودرو در کشور بیش از ۶۰۰ دستگاه در روز است که ۶۰ درصد از قطعات آن در داخل تولید می شود، ما در مورد رنو به دنبال تولید قطعات این خودرو تا ۸۰ درصد و در مورد پژو نیز تا بیش از ۸۵ درصد در داخل کشور هستیم که البته این امر هنوز محقق نشده اما باید به این مرحله برسیم و خواهیم رسید.

او با بیان اینکه خودروسازان داخلی دو هدف «به روز بودن» و «صادرات قطعه به خارج از کشور» را سرلوحه خود قرار داده اند، افزود: این دو هدف موجب شده تا از حضور خودروسازان خارجی استقبال کنیم زیرا در همکاری متقابل این دو هدف محقق می شود و به کمک همین خودروسازان خارجی پای ما به صادرات قطعات به بازارهای جهانی باز می شود که اتفاق فرخنده ای برای صنعت خودروسازی در کشور به حساب می آید.

او در ادامه به اتکا به توان داخلی و عمل به تعهدات صنعت خودروسازی کشور به شرکای خارجی گفت: ما در برهه ای بدون نیاز به واردات خارجی، خودمان قطعات مورد نیاز را تامین کردیم که نشان دهنده توانمندی بالای داخلی است، درست است که بدهی های ما زیاد است اما در مقابل سفارش های زیادی هم دریافت کرده ایم که به واسطه آن می توانیم بدهی های خود را بپردازیم.

نجفی منش با بیان اینکه امروز خودروسازان خارجی فارغ از تهدیدات آمریکا علاقمند به همکاری با ایران هستند تاکید کرد: در گذشته خودروسازان خارجی تحت فرمان ایالات متحده بودند اما امروز در مقابل آمریکا ایستاده و بر خلاف تهدیدات بین المللی علاقمند به همکاری با ایران هستند.

او در ادامه از برنامه طراحی خودروی داخلی در کنار مشاوران بین المللی خبر داد و گفت: در حال حاضر برنامه ما در سال ۹۶، تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو در کشور است.

عضو انجمن صنایع قطعه سازی همگن ایران یادآور شد: ما اصلی داریم که می گوید دولت باید برنامه ریزی هایش را براساس حمایت از تولیدات داخلی تنظیم کند، براین اساس دولت به دنبال پایین بودن نرخ مبادله ای است تا رفاه حال مردم تامین شود که اگر این نرخ آزاد شود واردات هر کالایی مقرون به صرفه تر از ساخت آن در داخل کشوراست که نتیجه ای جز نابودی اقتصاد کشور ندارد.
منبع: پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.