بررسی معایب و محاسن هیوندای i20

0

معایب و محاسن هیوندای i20

فهرست مطالب

هیوندای i20 جزو خودروهای هاچ بک کوچک شهری محسوب می‏ شود که، بسیارکم استهلاک وکم مصرف بوده، هیوندای i20 دارای موتور ۱۴۰۰ است، که نسبت به نسل قبل خود ۲۰۰ سی‏ سی کم حجم ‏تر شده است. هیوندای سال ۲۰۱۳ نسل جدید این هاچ بک را با ظاهری متفاوت‏ تر به بازار عرضه کرد که، الگوی جدید طراحی این کمپانی است، پس لازم دانستیم قبل از بیان محاسن و معایب کمی از لحاظ فنی فیس لیفت جدید هیوندای i20 را مورد بحث قرار دهیم.

مشخصات فنی فیس لیفت ۲۰۱۳ :

خودرویی که مورد بررسی قرار داده ایم، اولین فیس لیفت این خودرو است که در سال ۲۰۱۳ توسط هیوندای معرفی شد. این خودرو که در کلاس مینی (یا بهتر است سوپر مینی بنامیم) قرار دارد.
فیس لیفت ۲۰۱۳ هیوندای I20 قدرتش را از یک پیشرانه ۴ سیلندر خطی می گیرد که، ۱۵۹۱سی سی حجم دارد . این پیشرانه در دور موتور ۶۳۰۰دور بر دقیقه به قدرت ۱۲۲اسب بخار و در دور موتور ۴۲۰۰ دور بر دقیقه به گشتاور ۱۵۷نیوتن متر دست پیدا میکند .این پیشرانه به یک گیربس ۴ سرعته انوماتیک متصل شده است که به سختی میتوان از عملکرد گیربکس رضایت داشت.

هیوندای i20

درباره ی معایب و محاسن، خودروی هاچ بک کره ای ها صحبت کنیم، خودرویی که به تازگی به وسیله ی کرمان موتور مونتاژ می گردد، و دو مدل ۵ درب و ۳ درب از این خودرو در حال تولید است که، مدل ۵ درب آن توسط شرکت ایرانی کرمان موتور جهت مونتاژ در نظر گرفته شده است.

می توان گفت هیوندای i20 معایب ( نقاط ضعف ) زیر را دارد:

امکانات رفاهی این خودروی فسقلی :

درباره ی امکانات و آپشن های رفاهی هیوندای i20 کرمان موتور هم باید به، آینه الکتروکرومیک، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو (۲ کیسه هوا)، سیستم پخش MP5 + صفحه نمایش ۷ اینچ, سنسور پارک عقب, چراغ مه شکن جلو و عقب, ABS + EBD, سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC), کامپیوتر سفری, کنترل سیستم صوتی از روی فرمان, تهویه مطبوع اتوماتیک + تصفیه هوای یونیزه, سیستم کنترل ایستایی در سربالایی (HAC), اخطار دهنده فشار باد چرخ ها (TPMS), سنسور باران, محفظه خنک نگهدارنده, دوربین دید عقب، سیستم رهیاب ماهواره ای و بلوتوث، چراغ روشنایی روز (Day Light)، سنسور نور، تریم داخلی دو رنگ، آینه جانبی برقی همراه با گرمکن، دارای ۶ بلندگو اشاره کرد.

هیوندای i20

کم کردن برخی آپشن ها به وسیله ی کرمان موتور :

که کرمان موتور به جهت کاهش قیمت نهایی تصمیم به حذف سانروف و کاهش تعداد کیسه های هوا از ۵ به ۲ کرده است. در آخر باید گفت که از رقبای به نام هیوندای i20 می توان به میتسوبیشی میراژ اشاره کرد.

هیوندای i20

شتاب گیری ضعیف این هاچ بک کره ای :

همیشه در زمینه شتاب باید اول به توازن بین قدرت موتور و وزن خودرو دقت زیادی کرد، لذا در این هاچ بک کره ای، وزن خشک آن در حدود ۱۰۲۵ کیلوگرم تا ۱۱۹۳ کیلوگرم بسته به تجهیزات است، که بی شک اگر وزن دیگر رقبای این هاچ بک را با دقت مورد بحث قرار دهیم، متوجه زیادی وزن این هاچ بک هیوندای خواهم شد، پس همین امر بی شک منجر به این می شود که، هیوندای i20 شتاب صفر تا صد ۱۱٫۴ ثانیه را دارا باشد، که بسیار ضعیف به حساب می آید، در ضمن حداکثر سرعتش ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت است.

هیوندای i20

در اینجای کار است که به جهت اثبات گفته هایمان به مقایسه کلی شتاب رقبای هیوندای i20 می پردازیم :

شتاب صفر تا صد پژو ۲۰۸ : ۸ ثانیه

شتاب صفر تا صد سئات لئون : ۷٫۲ ثانیه

شتاب صفر تا صد آلفا رومئو جولیتا ۲۰۱۶ : ۷٫۸ ثانیه

کمبود جا در کابین برای افراد قد بلند و درشت هیکل در این خودروی محصول هیوندای :

یکی از موارد مهم و قابل بحث در مقوله ی طراحی کابین خودرو هایی با ابعاد کوچک این است که، در عین جمع و جور بودن بیشترین فضای داخلی را برای سرنشینان به وجود آورد، لذا طراحان کمپانی هیوندای در خودروی هاچ بک خود یعنی، هیوندای i20 در این مورد تقریبا با موفقیت عمل کردند، و توانستند رضایت افراد خریدار این محصول را تا حدودی کسب کنند، (اما نه افراد بلند قد )

طبق بررسی های ما…

طبق بررسی های انجام شده اگر دو شخص با قد ۱۸۵ در جلو و عقب بنشینند دچار مشکل می شوند اما اگر شخصی با قد ۱۹۰ حتی در صندلی جلو بنشیند(به راحتی) شخصی با قد ۱۷۴ به راحتی توانست در عقب بنشیند، اما باز هم به هر حال این ماشین برای افراد قد بلند در صورتی که در عقب بنشینند، مشکل ایجاد می کند و در مسافت های طولانی این افراد در i20 دچار خستگی می شوند.

هیوندای i20

حالا نوبت به بررسی نقاط مثبت(محاسن) هیوندای i20 است :

 طراحی بیرونی هیوندای i20 :

نمای جلو این هاچ بک :

از روبه رو (جلو) که به این خودروی مینی خیره می شویم، در اولین لحظه این فکر در ذهنمان ورود می کند که، گرافیک چراغ‌های جلو، درب کاپوت، جلوپنجره و چراغ‌های مه شکن تغییرات به سزایی را نسبت به فیس لیفت قبلی داشته است، به طوری که در تکمیل این مطلب باید گفت، زبان طراحی محصولات جدید هیوندای همانند سانتافه و توسان را نشان می دهد، بی شک باید اعتراف کرد که، طراحی بیرونی جلوی i20 نسبت به نسل قبل خود(فیس لیفت قبلی) جوان پسند تر و اسپرت تر شده است.(اگر با مفهوم فیس لیفت بیگانه هستید اینجا کلیک کنید)

 

هیوندای i20

نمای جانبی منحصر به فردش باعث تناسب کلی گردیده :

بد نیست از بغل هم این خودروی کره ای ریز نقش و دوست داشتنی را کمی مورد بررسی قرار دهیم، چرا که از بغل که، به این هاچ بک اهل کره نگاه می کنیم، شاهد فرم خوب و البته جدید آینه ها و دو خط موازی و هم سو، که از لبه‌ی چراغ جلو تا چراغ عقب خودرو ادامه یافته هستیم، به نحوی که، دستگیره های این ماشین را پوشش هنرمندانه ای می دهد، و سادگی خاص نمای جانبی  (در فیس لیفت قبلی) i20 را که البته قسمتی از معایب آن بود را از بین می برد، و جلوه ی خوبی به این هاچ بک می دهد، که باعث شده نمای جلو و پشتی این فسقلی باهم تناسب خوبی پیدا کند.

زه در پایین درب هیوندای i20 …

اینم بگم که، زه در پایین درب خودرو به مانند، سایه‌ای‌، ظاهر جانبی آن را محو قشنگی خود می‌کند.(با دقت به تصاویر زیر به حسن کلام ما پی خواهید برد)

هیوندای i20

هیوندای i20

نمای پشت هیوندای i20 :

از عقب که به این خودرو می نگریم، چراغ‌ها بیننده را به یاد برادرزاده بزرگتر i20 یعنی سورنتو نسل جدید می‌اندازد. گرافیک جذاب چراغ‌های عقب خودرو موجب جذابیت خاص و فریبنده این خودرو می‌شود، چیزی که در نسل قبل نگاهی مایوس‌کننده و به دور از هرگونه هیجان را در ذهن مخاطب نقش می‌بست.
در کل باید گفت که این کوچولوی کره ای یعنی هیوندای i20 در آخرین نسخه ی خود ظاهری مدرن تر نسبت به مدل گذشته خود دارد. این خودر نسبت به نسل گذشته اش، در طول و عرض افزایش و در ارتفاع کاهش را می بیند، تا معجون جدید هیوندای در قالب i20 جدید با ظاهری مدرن تر به رقابت با رقیبانش بپردازد.

هیوندای i20
طراحی داخلی هیوندای i20 :

درباره ی طراحی کابین باید گفت که، شاید در فیس لیفت ۲۰۱۳ به قبل این آیتم در قسمت نقاط ضعف هیوندای i20 قرار داشت اما الان قسمتی از نقاط مثبت آن به شمار می آید، به طور کلی، طراحی داشبورد و غربیلک فرمان به خوبی انجام گرفته است و همه چیز ارگونومیک و سر جای خودش است و فرمان زیبایی دارد که قرار گرفتن صفحه کیلومتر و مانیتور کوچک سفری به شما اطلاعاتی چون ساعت، اطلاعات دستگاه پخش و مقدار مسیری که با موجودی بنزین می توان طی کرد را می دهد.

در وسط داشبورد این فسقلی…

درست در وسط داشبورد هیوندای i20 یک دستگاه پخش سی دی، دی وی دی، رادیو و یک سوکت USB هم در پایین و در کنار گرمکن ها و فندک برقی جا خوش کرده است، همچنین در وسط کنسول هم شاهد گیربکس ۴ سرعته خودکار HiVEC هستیم، شاید اگر بخواهیم کلی تر بگوییم باید عنوان کنیم که، در داخل کابین ما شاهد یک طرحی ساده ولی نسبتا قدیمی هستیم که کیفیت متریال آن خوب و کیفیت مونتاژش بسیار خوب است.

هیوندای i20
مصرف سوخت هیوندای i20 :

این خودرو، یعنی هیوندای i20، دارای استاندارد آلایندگی یورو ۴ بوده، و مصرف سوخت ترکیبی آن، رضایت بخش است به طوری که در هر ۱۰۰ کیلومتر رانندگی ۶٫۵ لیتر است، اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم باید گفت که، کم مصرف ترین مدل i20 سری S-Blue می باشد که با موتور ۱.۱ لیتری دیزلی و تکنولوژی Start-Stop توانسته مصرف ۲.۸۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و آلایندگی CO2 به میزان ۸۴ gr/km را ثبت کند.

ارزان ترین مدل…

ارزان ترین مدل i20 نیز مجهز به موتور ۱.۲ لیتری با ۷۴ اسب بخار قدرت است که ۴.۱ لیتر در یکصد کیلومتر مصرف سوخت و gr/km ۱۱۲ آلایندگی دارد. موتور بنزینی ۱.۴ لیتری مصرف ۴.۵۸ لیتر در یکصد کیلومتر و آلایندگی gr/km127 دارد. موتور ۱.۴ لیتری دیزلی نیز مصرف ۳.۴۱ لیتر در یکصد کیلومتر و آلایندگی gr/km ۱۲۷ را دارد.
در آخر هم باید بگویم که، حجم باک این هاچ بک کره ای، در فیس لیفت ۲۰۱۳ آن، ۴۵ لیتر و در مونتاژی کرمان موتور ۵۰ لیتر گنجایش دارد.

هیوندای i20
مشخصات فنی هیوندای i20 :

قبل از توضیح درباره ی مشخصات فنی، باید بگیم که، این هاچ بک، که توسط شرکت هیوندای در سال ۲۰۰۸ در دو نسخه کوپه هاچ بک ۳ درب و هاچبک ۵ درب معرفی شد، تا به حال یک بار دچار فیس لیفت و تغییرات ظاهری شده است، درباره ی مشخصات فنی فیس لیفت ۲۰۱۳ این کره ای که در ابتدای کار توضیح دادیم حال لازم است تا، خودروی مونتاژی کنونی کرمان موتور را زیرو رو کنیم، تا شما همراه عزیز و همیشگی متوجه شوید که، زیر کاپوت این محصول جدید کرمان موتور چه خواهد گذشت.

هیوندای i20

مونتاژی کرمان موتور :

آخرین نسل از هیوندای i20 با تنوع خوب و جالبی، از قوای محرکه در بازار بین المللی تولید و عرضه می‌شود، که شامل سه موتور بنزینی و یک موتور دیزل می‌شود. موتورهای بنزینی ۱٫۲ لیتری، ۱٫۴ لیتری چهار سیلندر به همراه ۱۶ سوپاپ و ۱ لیتری سه سیلندر مجهز به ۱۲ سوپاپ و توربوشارژ به ترتیب با حداکثر قدرت ۸۴، ۱۰۰ و ۱۲۰ اسب بخار و گشتاور ماکزیمم ۱۲۲، ۱۳۴ و ۱۷۱ نیوتن متر عرضه می‌شوند.

هم چنین یک موتور دیزلی ۴ سیلندر حجم به ۱٫۴ لیتر با قدرت…

لازم به ذکر است که، یک موتور دیزلی ۴ سیلندر حجم به ۱٫۴ لیتر با قدرت ماکزیمم ۹۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۴۰ نیوتن متر قابل دسترس است، که گمانه زنی ها بیانگر آن است که، این گزینه احتمال بیشتری برای حضور در خط تولید کمپانی ایرانی، کرمان خودرو را دارد، موتور بنزینی ۱٫۴ لیتری است، همچنین تمامی موتورها از استاندارد یورو ۶ تبعیت می‌کنند، برای سیستم انتقال قدرت، هیوندای برای مدل ۱٫۲ لیتری بنزینی گیربکس دستی ۵ دنده و برای مدل بنزینی ۱٫۴ لیتری یک گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک و برای مدل مجهز به توربوشارژر یک گیربکس ۶ سرعته دستی در نظر گرفته است.

هیوندای i20

هندلینگ و کیفیت سواری هیوندای i20 :

درباره ی هندلینگ و کیفیت سواری، هیوندای i20 باید بگوییم که، خودرویی با فرمان پذیری خوب و مناسب همراه با پایداری می باشد، چرا که از تعلیق خشکی بهره خیلی خوبی را می برد، ولی خوب نباید ناگفته بگذاریم که شما در داخل کابین هیوندای i20 بعضا شاهد این موضوع هستید، کوبش های جذب شده از جاده بی شک برای سرنشینان محسوس است، اما وقتی این کوبش ها را با دیگر رقبا مقایسه می کنیم نمی توانیم زیاد از هیوندای i20 گلایه کنیم.

هیوندای i20

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.