آموزش تعویض روغن و فیلتر روغن موتورسیکلت + تصاویر

0

آموزش تعویض روغن و فیلتر روغن موتورسیکلت

آموزش تعویض روغن و فیلتر روغن موتورسیکلت

همواره یکی از مهارت های بسیار معمول در موتورسواران تعویض فیلتر روغن و روغن موتورسیکلت می باشد. امروز به دلیل ارسال تقاضاهی بسیار زیاد توسط کاربران آموز نحوه تعویض اصولی و صحیح روغن موتور را آموز می دهیم. در ادامه با ما همراه باشید.

قبل از هر چیزی باید از نوع کیفیت مناسب روغن موتور و فبلتر روغن ویژه موتورسیکلت خود آگاه باشید.

فهرست روغن موتور مناسب موتورسیکلت ها بر اساس شرکت سازنده

وسایل لازم:

۱- یک ظرف با حجم حداقل ۱.۵ لیتر برای جمع کردن روغن کارکرده

۲- یک دستمال برای تمیز کرده آثار روغن از روی بدنده موتورسیکلت

۳- یک عدد قیف برای خالی کردن روغن تمیز

۴- آچار مناسب با پیچ های تخلیه روغن و در قسمت فیلتر روغن

۵- دستکش های لاتکس و یا دستکش های پلاستیکی

شروع کار:

همیشه قبل از انجام هر کاری باید بدانید که انجبن موتورسیکلت در هنگام تعویض روغن می بایستی گرم باشد. میزان گرم بودن باید تا حدی باشد که دست شما را نسوزاند. بهترین زمان تعویض روغن موتور حدودا ۳۰ دقیقه بعد از طی یک مصافت نسبتا طولانی ( ۱۰ کیلومتری ) است.

علت این امر بخاطر آن است که با گرم شدن روغن موتور میزان غلظت افزایش یافته و هر آنچه ذرات ریز جدا شده از قطعات داخلی و یا هر گونه دوده جذب شده در روغن موتور به راحتی و تا حداکثر مقدار از انجین خارج می گردد.

توجه:

ویژه موتورسیکلت های طرح هندا ۱۲۵cc که دارای ۲ پیچ تخلیه روغن می باشند.

همیشه توجه داشته باشید به ازای هر ۳ بار تعویض روغن از قسمت پیچ تخلیه روغن در سمت چپ موتور سیکلت، یک بار روغن را باید از پیچ کف کارتر روغن در زیر انجین تخلیه نمائید.

توجه:

همیشه روغن کارکرده را در یک ظرف پهن و نسبتا بزرگ خالی کنید و پس از خنک شدن روغن با دقت تمام کف ظرف را بررسی کنید تا اگر ذرات ریز و یا قطعات غیر عادی درون روغن مشاهده کردید حتما نسبت به تشخیص و رفع عیب اقدام کنید.

ابتدا می بایستی پیچ ورودی روغن را باز کنید و سپس ظرفی که جهت تخلیه روغن کارکرده انتخاب نموده اید را بر زیر قسمت پیچ تخلیه روغن ( پیچ کارتر ) قرار دهید. سپس پیچ تخلیه راغن را با یک آچار مناسب ( به صورت استاندارد آچار شماره ۱۸ ) باز نموده و روغن را تخلیه کنید.

توجه:

معمولا به دلیل فشار روغن در موتورسیکلت های مجهز به فیلتر روغن فلزی، فیلتر روغن به بیرون پرت می گردد.

 

 

در هنگام خالی شدن روغن به درون ظرف می بایستی در حالی که موتورسیکلت خاموش است به آرامی با دست هندل بزندید این عمل را برای ۵ الی ۸ بار تکرار کنید و حدودا ۱۰ الی ۲۰ دقیقه صبر کنید تا تمامی روغن از درون  انجین موتورسیکلت خارج گردد. دقت کنید بهتر است هر ۵ دقیقه ۲ الی ۳ هندل بزنید.

اکنون فیلتر فلزی را به صورت کامل تمیز کنید و بر سر جای خود قرار دهید و پیچ تخلیه روغن را ببندید.

 

هشدار:

تحت هیچ شرایطی تا زمانی که انجین گرم است در درون انجین روغن جدید نریزید.

به هیچ عنوان در هنگام سفت کردن پیچ کارتر به پیچ فشار وارد نکنید و در حد طبیعی و نرمان پیچ را سفت کنید.

اکنون قیف را به صورت کامل تمیز کنید و در قسمت پیچ ورودی روغن قرار دهید و به آرامی و صبر کامل روغن را به درون انجین بریزید.

دقت کنید میزان روغن ریخته شده درون انجین را با توجه به حجم مجاز تعیین شده برای موتورسیکلت به درون انجین بریزید. به طور معمول ۹۶۰cc الی ۱۰۰۰cc کافی بوده و سپس پیچ ورود روغن را سفت کنید.

 

 

تعویض فیلتر روغن کاغذی:

به طور معمول فیلتر روغن های کاغذی موتورسیکلت را می بایستی در هر ۱۰.۰۰۰ کیلومتر یا هر ۴ بار تعویض روغن، فیلتر را تعویض نمود. توجه داشته باشد همیشه فیلتر های روغن اصلی و درجه یک را خریداری نمائید و از خریداری نمودن فیلتر های ارزان قیمت و بی کیفیت جدا خودداری کنید.

پس از انجام دادن کلیه مراحل بالا می بایستی با یک آچار مناسب ( به صورت استاندارد آچار ۸ ) اقدام به باز کردن پیچ قسمت فیلتر روغن نمائید.

 

 

پس از باز کردن در قسمت فیلتر روغن که معمولا دارای ۲ الی ۳ پیچ می باشد به آرامی با یک پیچ گوشتی و یا دست فیلتر روغن را خارج نمائید.

توجه:

به جهت قرار گیری فیلتر در درون محفظه دقت کنید و در هنگام خارج کردن فیلتر روغن همیشه مقدار نسبتا زیادی روغن از درون فیلتر به بیرون میریزد.

اکنون فیلتر کاغذی جدید را  همانند جهت فیلتر قبلی در سر جای خود قرار دهید و درب فیلتر را به صورت نسبتا محکم سفت نمائید.

هشدار:

در هنگام سفت نمودن پیچ ها بسیار دقت کنید و خیلی آنها را سفت نکنید.

 

اکنون برای ۶ الی ۱۰ بار به صورت نسبتا آرام با دست هندل بزنید تا روغن درون انجین به طور کامل در بین قطعات به گردش در آید. سپس می توانید موتور را روشن کنید.

پس از روشن شدن انجین موتورسیکلت برای حدودا ۳ دقیقه بگذارید تا موتور درجا کار کند و سپس موتور را خاموش کنید یک دقیقه صبر کنید و سپس میزان سطح روغن را بررسی کنید اگر میزان سطح روغن کم بود مقدار کمی حدودا بین ۴۰ الی ۶۰ سی سی روغن به درون انجین اضافه کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.