معایب و مزایای موتورهای کاربراتوری چیست ؟
انواع موتور خودرو
موتور کاربراتور
خودروهای که سیستم سوخت رسانی به صورت کاربراتور داشته را ، بنزین سوز کاربراتوری می نامند ، این نوع از خودروها دارای مزایا و معایب زیر می باشند .
مزایا ی این سیستم به شرح زیر می باشد .
۱- تعمیر بدون نیاز به لوازم الکترونیکی خاص .
۲- سهولت در تعمیرات .
۳- هزینه کم تعمیرات در صورت خرابی کلی سیستم .
۴- هزینه ساخت تمام شده کم تر به نسبت سیستم انژکتوری .
معایب این سیستم به شرح زیر می باشد .
۱- احتمال خطا در تنظیم .
۲- از بین رفتن تنظیم موتور خودرو بعد از مدتی کارکرد .
۳- کارکرد نامناسب خودرو در سرما و گرما ، بیش از حد استاندارد .
۴- تنظیم بسیار سخت مصرف سوخت و سخت رسیدن به استانداردهای تولید کننده .
۵- تنظیم بسیار دشوار و سخت سیستم جرقه زنی در اینگونه خودروها .
عامل اصلی کار در یک کاربراتور ایجاد مکش ( خلاء ) بر روی مجرای خروج سوخت ( ژیگلور ) می باشد . این مهم توسط قسمتی از بدنه کاربراتور به نام ونتوری یا گلوگاه انجام می گیرد . ونتوری در حقیقت مقطع کاهش بدنه کاربراتور می باشد . با باز شدن صفحه گاز ، هوا توسط سیلندر موتور مکیده شده و به داخل کاربراتور جریان می یابد ( تند شدن سرعت مکش هوا در سیلندرها و در نهایت عبور جریان بیشتر از کاربراتور ) . در هنگام عبور از ونتوری به علت کاهش مقطع عبور ، سرعت هوا افزایش یافته و فشار محفظه ونتوری کاهش می یابد و مکشی ایجاد می نماید که به مراتب از سایر مقاطع کاربراتور بیشتر است . بنابراین چنانچه سیستم انتقال سوخت به این بخش متصل شود ، سوخت مکیده شده و پس از مخلوط شدن با هوا به داخل سیلندر وارد می شود .
انواع کاربراتور : کاربراتور ها از نظر جایگاه جریان عبوری هوا ( مسیر عبور هوا ) به سه دسته تقسیم می شوند :
۱ . کاربراتور با جریان هوا از بالا به پایین : در این کاربراتور نیروی جاذبه به جریان مخلوط سوخت و هوا به داخل موتور کمک می کند و در نتیجه تغذیه موتور بهتر انجام می شود . علاوه بر آن دسترسی به کاربراتور از نظر فضای تعمیراتی نیز بهتر می باشد . به همین دلیل این نوع کاربراتور برروی اکثر خودروها به کار می رود که می توانند شامل کاربراتورهای یک مرحله ای یا دو مرحله ای باشند . کاربراتور خودروهای نیسان ، پراید ، پژو از این نوع می باشند .
۲ . کاربراتور با جریان هوا از پایین به بالا : این نوع کاربراتور بیشتر در گذشته به کار گرفته می شده است و علت آن جلوگیری از ورود سوخت به صورت مایع به موتور بود . در حال حاضر با توجه به اینکه این کاربراتور از نظر فضای تعمیراتی از قابلیت دسترسی خوبی برخوردار نیست و علاوه برآن روشن شدن موتور در هوای سرد نیز به خوبی انجام نمی شود ، کاربردی ندارد . کاربراتور خودروهای قدیمی دهه ی ۱۹۶۰ میلادی معمولا از این نوع می باشد .
۳ . کاربراتور با جریان هوای افقی : مزیت اصلی این نوع کاربراتور ارتفاع کمی است که درزیر درپوش موتوراشغال می کند . این نوع کاربراتور می تواند دارای ونتوری ثابت یا متغیر باشد . کاربراتور خودرو پیکان از نوع کاربراتور با جریان هوای افقی و با ونتوری متغیر می باشد .
۴ . کاربراتورهای چند دهنه ، کاربراتورها با ونتوری ( سیستم مکش ) ثابت و یا متغییر نیز وجود دارند ، که کاربراتورهای چند دهنه برای تقسیم بار خروجی سوخت و رسیدن مناسب تر سوخت به تمام سیلندرها و در برخی موارد ، هر دهنه برای منظور خاص ( به عنوان مثال دور تخت گاز ) مورد استفاده قرار می گیرند . کاربراتورهای ونتوری متغیر نیز برای دورهای متفاوت از موتور ( منظور همان میزان RPM خودرو می باشد ) طراحی شده و میزان مخلوط سوخت و هوا را بر اساس میزان درخواستی موتور ( میزان مکش هوا داخل سیلندرها ) ، به صورت اتوماتیک و مکانیکی تغییر می دهد .
کاربراتورها عموما از قسمت های زیر تشکیل شده اند :
محفظه ی گاز ، محفظه ی ساسات ، بدنه ، محفظه راه انداز ، پمپ شتاب دهنده که ونتوری در کاربراتورهای یک مرحله ای یا ونتوری ها در انواع دو مرحله ای در بدنه اصلی جای می گیرند . صفحه گاز در محفظه ی گاز و صفحه ی ساسات در محفظه ی ساسات قرار دارند . محفظه ی راه انداز و پمپ شتاب دهنده نیز در کاربراتورهای پیشرفته برای جبران بعضی کاستی های کاربراتورهای اولیه طراحی و استفاده می شوند .
در موارد دیگر به شرح کامل و فنی تری از کارکرد ، ایراداتت ، محاسن و موارد دیگر کاربراتور خواهیم پرداخت .