ارزیابی کیفیت محصولات پارس خودرو (برلیانس) چگونه صورت گرفت؟

0

کیفیت برلیانس چگونه ارزیابی شد؟معایب برلیانس h330 اتوماتیک ،نظرات در مورد برلیانس h230 ،ماشین برلیانس h320 ،بررسی برلیانس h330 ،نقد و بررسی برلیانس h320 ،مقایسه برلیانس با دنا ،موتور برلیانس ساخت کجاست ،نظرات در مورد برلیانس h320

چندی است که برلیانس H330 توسط شرکت پارس خودرو تولید می‌شود. اما با توجه به اینکه این خودرو چینی است آیا می توان به کیفیت قطعات اعتماد کرد؟! جزئیات ارزیابی کیفیت برلیانس در ایران را از زبان مسئولان بشنوید.

برلیانس در سال ۲۰۱۳ توانست در میان تمام برند‌های صنعت خودروی چین، بیشترین امتیاز را از نظرسنجی های فراگیر موئسسه JD.Power آمریکا کسب کند تا رتبه اول از لحاظ رضایت مندی مشتریان از کیفیت خودرهای برند داخلی در چین را کسب کند. هر چند در کسب این موفقیت، نباید اثرات شریک تجاری خوش نام این کمپانی یعنی BMW را نادیده گرفت چراکه ۵۰ درصد از سهام برلیانس به این خودروساز آلمانی تعلق دارد.

قبل از عرضه خودروهای برلیانس سری H300 که در دو مدل H330 و H320 و در دو تیپ اتوماتیک و دستی به بازار عرضه شده، پارس خودرو اقدام به انجام تست‌های خاصی روی این محصولات و آن هم برای اولین بار در کشور کرده است.

به سراغ مسئولان کیفی این شرکت رفتیم تا در مورد این تست ها گفت و گو کنیم. آنچه که می‌خوانید حاصل گفت و گو در‌باره اولین تست کیفیت و دوام با معیارهای بین المللی در کشور می باشد که در شرکت پارس خودرو انجام شده است.

http://mechassis.com/wp-content/uploads/2017/02/123p.jpg

 سخت ترین تست کیفیت برلیانس

هدف از این تست سنجش کیفیت و دوام خودرو در حالت های استاتیک و دینامیک است. در واقع برای انجام این تست، خودرو در چهار مسیر مختلف و در کمتر از دو ماه حدود ۳۰ هزار کیلومتر را می پیماید و نتایج حاصل از تست به واحد‌های مربوطه در داخل شرکت انتقال می یابد تا در راستای ارتقای کیفی تولید مورد استفاده قرار گیرد.

این توضیحاتی است که “بهنام خلج معاون کیفیت پارس خودرو” در مورد تست‌های برگزار شده، می دهد.

وی می گوید: تقریبا هیچ یک از تست‌هایی که تا به امروز در ایران بر روی یک محصول جدید انجام شده است، با تست دوام و کیفیتی که ما بر روی برلیانس انجام دادیم قابل مقایسه نیست. حتی جالب است بدانید تستی که کمپانی برلیانس به عنوان با کیفیت‌ترین خودروساز چین، روی این محصول انجام داده بود، به اندازه تستی که ما انجام دادیم سخت گیرانه و طولانی نبود. از این رو وقتی کمپانی برلیانس مطلع شد قصد انجام چنین تستی را داریم، دو نفر از نمایندگان بخش کیفی و فنی را با تجهیزات راهی ایران کرد تا در خلال تست اطلاعات را برای کمپانی مادر ثبت و ضبط کنند.https://cdn01.zoomit.ir/2017/2/982bbf3d-4834-4eb8-9e2d-658848947b16.jpg

جزئیات تست کیفیت برلیانس

خلج در ادامه وارد جزئیات بیشتری از چگونگی برگزاری این تست شد و در مورد مسیرهای انتخاب شده می افزاید: جغرافیای پهناور و آب و هوای مختلف ایران، به گونه‌ای است که اگر قرار به انتخاب محصولی برای عرضه در ایران داشته باشیم، باید آن محصول بتواند شرایط جاده ای، آب و هوای و اقلیمی ایران را تحمل کند. از این رو ما تست کیفیت و دوام ۳۰ هزار کیلومتری را در چهار مسیر مختلف و در آب و هوای گرم، مرطوب و سرد انجام دادیم. در این تست چهار نوع مسیر کوهستانی و پر پیچ و خم، خاکی، اتوبان و شهری و پر ترافیک مورد استفاده قرار گرفت.

به گفته معاون کیفیت پارس خودرو، دو دستگاه برلیانس H330 سدان در دو تیپ اتومات و دستی به دستگاه GPS مجهز شد که می‌تواند در هر لحظه مسیر تردد خودرو، شیب جاده، دمای هوا، رطوبت و … را به مرکز مدیریت تست در شرکت پارس خودرو مخابره کند. ضمنا لحظه به لحظه اطلاعات ECU از طریق یک دستگاه رکوردر ثبت می‌شود تا در صورتی که کوچکترین اشکالی در هر بخش ایجاد شد، بتوان نوع مشکل و علت بروز آن را تشخیص داد.

در واقع باید بگویم هنگام طی مسیر همیشه این دستگاه همچون یک دستگاه دیاگ به ECU متصل بود. در برگزاری این تست ما یک جدول مقیاس ارزیابی داریم که دارای محدوده‌های مختلفی است. هر اشکالی که در خلال تست بروز کند با توجه به نوع اشکال و میزان تاثیرگذاری آن بر خودرو و سرنشینان، در یکی از محدوده‌های جدول قرار می‌گیرد. در پایان نمراتی از ۱ تا ۱۰ به اشکالات اختصاص می‌یابد که در اصلاح آنها در واحد مربوطه بسیار تاثیرگذار است.

http://cdn.asriran.com/files/fa/news/1395/2/11/579115_551.jpg

آیا برلیانس با اینکه ساخت چین است کیفیت دارد؟

در بازار ایران به دلیل وجود انواع اجناس ساخت چین با کیفیت‌های مختلف، در برخی موارد نسبت به دوام محصولات ساخت این کشور با شک و تردید نگاه می شود اما سوال اینجاست که آیا برلیانس شاخص های کیفی مورد نظر به ویژه از لحاظ دوام محصول را دارد؟ معاون کیفیت پارس خودرو در پاسخ به این سوال اضافه می کند: البته که انتخاب این محصول با توجه به همین شاخص‌ها انجام شد. برلیانس سری H330 در رده خودروهای خانوادگی متوسط و اکونومی جای دارد و می‌تواند یک خودروی کم مصرف باشد که امکانات مناسبی هم دارد. به طور مثال در این رده از بازار هیچ خودرویی Key Less نیست و یا فرمان و پدال گاز برقی ندارد. خودروهایی که این سه فاکتور را دارند از برلیانس گران‌تر هستند. از طرفی ما حتی به تست‌های کمپانی مادر هم اکتفا نکردیم و تست ۳۰ هزار کیلومتر را در شدیدترین شرایط قبل از عرضه این خودرو به بازار انجام دادیم. خوشبختانه نتایج تست هم فراتر از انتظار ما بود و اشکالات بسیار کمی در زمان تست وجود داشت که در زمان تولید آنها را رفع کردیم.

http://www.khabarmachine.ir/Picture/image/124(1).jpg

یادتان باشد هر کالای چینی بی کیفیت نیست. در کالاهای چینی بیشتر موضوع دوام و استهلاک مورد پرسش است که خوشبختانه برلیانس ویژگی های کیفیت لازم را دارد. پارس خودرویی ها معتقدند این که برلیانس در شهر شن یانگ چین به عنوان پنجمین شهر بزرگ این کشور با ۲۰ میلیون جمعیت، به عنوان تاکسی مورد استفاده قرار می‌گیرد، یعنی استهلاک کمی دارد و کیفیتش مناسب است.

باتوجه به اینکه تولید این خودرو از مرز ۱۰۰۰دستگاه گذشته است انتظار می رود این محصول بتواند به یکی از موفق ترین محصولات در بازار خودرو کشور تبدیل شود.

باید منتظر بود و نظر مصرف کنندگان را پس از چند ماه دید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.