آشنایی با قدیمی ترین خودروی تولید شده در ایران

0

آشنایی با قدیمی ترین خودروی تولید شده در ایران

وقتی صحبت از خودروهای قدیمی تولید داخل پیش می‌آید، اذهان به سمت پراید و پژو ۴۰۵ می‌رود، محصولاتی که با وجود عمر طولانی، هنوز هم در بین مشتریان طرفداران زیادی دارند ولی در این بین ذهن کمتر کسی به سمت وانت نیسان با عمری بیش از ۴۰ سال کشیده می‌شود.

نسل سوم نیسان جونیور، که در ایران با نام زامیاد ۲۴ شناخته می‌شود، در سال ۱۳۴۹ در ایران برای اولین بار توسط شرکت زامیاد تولید شد، سپس در سال ۶۵ با تغییر نام با عنوان سایپا ۲۴ تولید و عرضه گشت و در سال ۱۳۷۷ مجدداً با نام زامیاد ۲۴ تولید شد. از سال ۸۸ مدل‌های جدیدی مانند ۲۴NB زامیاد (تغییر در نمای ظاهری) و زامیاد ۲۴NIB (ترمز ضد قفل و سیستم ebd) تولید شد. از سال ۸۹ نوع دیزلی آن با عنوان زامیاد ۲۸NB برای اولین بار در نمایشگاه خودرو تبریز به نمایش در آمد.

بسیاری از رانندگان زامیاد ۲۸ (گازوئیلی) به دلیل استفادهٔ شرکت زامیاد از موتور چینی کم ارزش و اشکال در سیستم خنک کننده (رادیاتور)و نیز قیمت بالای آن (۳۵ میلیون تومان) از این خودرو ناراضی هستند. همچنین رانندگان خودرو زامیاد ۲۴هایی که از سال ۷۷ به بعد تولید می‌شود به دلیل استفاده نکردن از موتور ژاپنی اصل که در سری‌های قبل استفاده می‌شد از این خودر رضایت چندانی ندارند.

بر اساس قوانین پلیس راهنمایی و رانندگی ایران، خودرو “زامیاد ۲۴” مجاز به حمل ۲۸۰۰ کیلوگرم بار می‌باشد ولی این وانت قابلیت حمل تا ۵۰۰۰ کیلوگرم را دارد!

هدف از ساخت نیسان جونیور در سال ۱۹۷۰ پر کردن شکاف بین کامیون و نیسان داتسون بود.

>> در سال ۱۳۸۹ اعتراض مراکز و موسسات حافظ محیط زیست به مصرف سوخت “وحشتناک” نیسان زامیاد، خط تولید این خودرو را تا مرز تعطیلی کشاند ولی زامیاد این‌بار پیشنهاد استفاده از موتورهای دیزلی گازوئیل‌سوز را مطرح کرد.

نیسان زامیاد
در آمارهایی که سازمان استاندارد ایران هر از چندگاهی در مورد کیفیت خودروهای داخلی منتشر می‌کند، “نیسان زامیاد” معمولا در قعر جدول قرار دارد.
نیسان زامیاد

وانت نیسان (جونیور) آن‌قدر قدیمی و کهن‌سال است که اطلاعاتش در سایت های جهانی به سختی به دست می‌‌‌آید.

نیسان زامیاد

شرکت سایپا هنوز هم از وانت نیسان به عنوان یک اسطوره یاد می کند و در تبلیغات خود آن را محصول برتر سال ۸۹ کشور میداند . بیش از ۴۰ سال از عمر وانت نیسان می‌گذرد و به نظر نمی‌رسد حالا حالاها قصد بازنشستگی داشته باشد.

نیسان زامیاد

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.