چراغ های اخطاری که چشمک می زنند

0

بررسی وضعیت هشداردهنده های جلو آمپر خودرو

رنگ قرمز یعنی خطر و در رانندگی این رنگ هشداری است به صاحب خودرو، مبنی بر اینکه اشکالی در عملکرد اجزای خودرو صورت گرفته است.

چراغ های قرمز اخطار چه به صورت چشمک زن یا به حالت ثابت اگر در حین کارکردن موتور روشن شود، بدین معنا است که مشکلی در ادامه رانندگی به وجود آمده و باید راننده نسبت به آنها محتاط باشد. روشن شدن برخی از این چراغ ها توقف خودرو را الزامی می کند، حال آنکه در برخی دیگر به راننده هشدار می دهد که با احتیاط به رانندگی ادامه بده، اما در اولین فرصت به یکی از نمایندگی های مجاز مراجعه کن. علی القاعده با روشن شدن چراغ های اخطار، راننده نباید دچار وحشت شود و با دسترسی به راهنمای خودرو به طور سطحی از اشکال خودرو خود باخبر شود حال آنکه هیچگاه در مورد این اخطار ها نباید کوتاهی کند. در گزارش پیش رو قصد داریم که به تعدادی از چراغ های خطری که در صفحه جلو داشبرد به رنگ های قرمز نارنجی آبی و زرد تغییر پیدا می کند و هریک دارای علائمی است، بپردازیم. در این بین دانستن این موضوع برای رانندگان الزامی است که رنگ قرمز یعنی خودرو دچار مشکل جدی شده و احتیاط یا توقف الزامی است، رنگ زرد یا نارنجی یعنی هر چه زودتر به تعمیرگاه یا نمایندگی مجاز مراجعه کنید و رنگ سبز و آبی به راننده آگاهی می دهد که سیستم در حال کار کردن است. در این بین خودروهایی که از تجهیزات مدرن و پیشترفته تری برخوردارند ممکن است با علائم بیشتری به راننده آگاهی دهند.

به طور عمومی در صفحه نمایش جلوی داشبورد، چراغ هایی همچون چراغ اخطار بستن کمربند ایمنی، اخطار غیرفعال بودن کیسه هوای سرنشین، کیسه های هوا، نشانگر مه شکن جلو، ترمز ضد قفل، عیب یاب موتور، فعال بودن نور بالا، نشانگر درجه حرارت روغن موتور، چراغ اخطار خطر مرکزی، چراغ اخطار کمبود سوخت، میزان سوخت و… نصب شده که روشن بودن هرکدام نشانه ای از خطر پیش روی راننده است.

چراغ اخطار مرکزی (STOP)

روشن شدن این چراغ به معنای نقص در سیستم مدیریت یا کنترل آلایندگی است.

کارشناسان فنی معتقدند هنگامی که موتور روشن است، در صورت چشمک زدن این چراغ، توقف الزامی است، چرا که این چراغ با چراغ های روغن موتور، سیستم خنک کننده، ترمز دستی، پایین بودن سطح روغن ترمز و اشکال در سیستم الکتریکی ترمز مرتبط است.گاهی اوقات نیز روشن شدن این چراغ به این معنا است که موتور بیش از حد داغ شده که در این صورت باید خودرو را به کنار جاده بکشید و کمک بخواهید یا ممکن است تسمه پاره شده باشد که باید قبل از استارت تعویض شود.

چراغ روغن

روشن شدن این چراغ با علامت یک روغن دان مشخص می شود. این در حالی است که این چراغ با چراغ خطر مرکزی در ارتباط است و به محض روشن شدن باید خودرو را متوقف کرد. این اخطار بیانگر کافی نبودن فشار روغن یا دمای بیش از حد بالای روغن است. باید ابتدا سطح روغن را بررسی کنید، چرا که ناکافی بودن سطح روغن خسارت جدی به موتور وارد می کند.

چراغ ترمز

هنگامی که ترمز دستی را می کشید این چراغ روشن می ماند، اما روشن ماندن آن پس از خواباندن ترمز دستی ممکن است به علت کم کردن روغن ترمز باشد. این نکته را باید مد نظر داشته باشید که اگر روشن شدن چراغ اخطار با روشن چراغ اخطار ABS همراه باشد، توقف الزامی است.

چراغ اخطار ABS

با هر بار باز شدن سوئیچ، این چراغ به مدت چند ثانیه روشن می ماند، اما اگر چراغ همواره روشن بماند یا در سرعت بیش از ۱۲ کیلومتر روشن شود، نشانگر اشکال در سیستم ای بی اس است.

چراغ اخطار شارژ باطری

روشن شدن این چراغ به شما هشدار می دهد که در سیستم برقی خودروی شما اشکالی به وجود آمده است. این چراغ همچنین نشانگر آن است که دینام خراب شده و پارگی یا شل شدن تسمه دینام را یادآوری می کند.

چراغ کمربند ایمنی

بعد از بازشدن سوئیچ این چراغ زمانی روشن می شود که راننده کمربند را نبسته باشد. بالاتر از سرعت ۲۰ کیلوگرم چراغ اخطار به مدت دو دقیقه چشمک می زند. این چراغ تا زمانی که راننده کمربندش را نبندد روشن می ماند.

چراغ اخطار بنزین

اولین باری که این چراغ روشن می شود حداقل تا ۵۰ کیلومتر بنزین خواهید داشت (ظرفیت باک در حدود ۵۰ لیتر). اما به طور کلی این چراغ وقتی روشن می ماند که سطح سوخت خیلی پایین باشد.

چراغ صندلی کودک

اگر این چراغ روشن شود، اطلاع می دهد که صندلی کودک در حالت استاندارد و ایمنی است. اما اگر این چراغ همچنان روشن بماند این اخطار را به راننده می دهد که در ارتباط با صندلی کودک مشکلی وجود دارد.

کیسه هوا

روشن شدن این چراغ به همراه پیغام روی صفحه نمایش نشان دهنده غیرفعال بودن کیسه هوای سرنشین است. تا زمانی که کیسه هوای سرنشین غیرفعال باشد، این چراغ روشن می ماند. در صورتی که چراغ اخطار فعال باشد، باید به یکی از نمایندگی های مجاز مراجعه کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.