هاوتای A25، آماده برای ورود به بازار ایران

1

هاوتای A25، آماده برای ورود به بازار ایران

ورود خودرو‌های چینی به واقعیت انکار ناپذیر حال و روز کنونی صنعت خودروی ایران تبدیل شده است.

هر چند این روند به نسبت سال‌های پیش با رشد کمی و کیفی و بهبود‌های چشم‌گیری همراه بوده و روز به روز شاهد ورود محصولات بهتری از این کشور هستیم، اما از آن جایی خودروسازی هنوز صنعتی نوپا در این کشور محسوب می شود، همچنان می‌توان الگوبرداری و کمک گرفتن از بزرگان خودروسازی را در برخی خودروهای ساخت این کشور دید. این بار، هاوتای خود را برای ورود به بازار ایران آماده می‌کند که پر تکاپوتر از هر زمان دیگری است. هاوتای پیش از این نیز دو بار برای عرضه محصولات خود در ایران تلاش کرده بود که هر دو بی نتیجه ماند، اما ریگان خودرو قصد دارد با تکیه برای توانایی‌های گروه صنعتی کرمان خودرو، تولید محصولات این شرکت را در منطقه آزاد ارگ جدید آغاز کند.

هاوتای بیش‌تر بشناسیم

هاوتای(Hawtai Motor Group) مجموعه صنعتی بزرگی است که دفتر مرکزی آن در پکن واقع شده و سایت‌های تولیدی خود را در اردن و مغولستان نیز راه اندازی کرده است. هاوتای در حقیقت شراکتی را با هیوندای آغاز کرده است که به تبع آن طرف چینی حق استفاده از تکنولوژی‌ کره‌ای‌ها را پس از گذشت چند سال از عرضه محصولات هیوندای به بازار دارد.

در سال ۲۰۱۰ گزارش‌های دولتی چین نشان داد که هاوتای موفق به ثبت آمار تولید ۳۵۰۰۰۰ دستگاه در سال شده است. آن‌چه هاوتای را از دیگر خودروسازان محلی چین جدا می‌کند، توانایی خاص این شرکت در ساخت پیشرانه‌های دیزلی است.

درباره آ بیست و پنج

هاوتای در آوریل ۲۰۱۳ به طور رسمی  از کراس‌اوور توسعه یافته جدید خود با کد a25 رونمایی کرد. طول، عرض و ارتفاع A25 به ترتیب ۴۴۲۶، ۱۸۶۲ و ۱۶۸۳ میلی‌متر است که در عمل یک هیوندای ix35 چینی سازی شده است که افزون بر اندازه مشابه، المان‌های ظاهری مشترک فراوانی نیز بین این دو دیده می‌شود.

چراغ‌های جلو همان قالب کلی چراغ‌های ix35 را دارد که اندکی در گوشه‌ها تغییر کرده است. پروژکتور‌های زیبایی در پایین سپر نصب شده است، هرچند که نوار استیل بین آن‌ها که فضای ورودی‌ هوا را پر کرده، چندان جالب توجه نیست. از نکات عجیب ظاهری می‌توان به جلو پنجره بزرگ اشاره کرد که به سبک خودرو‌هایی چون بنتلی به صورت توری لانه زنبوری از جنس کروم ساخته شده است و چندان با سگمنت و قیمت a25 همخوانی ندارد، اما این را می‌توان به پای بلندپروازی هاوتای گذاشت.

در نمای کناری، اشتراک با هیوندای به اوج می‌رسد و حتی در جزییاتی چون رینگ و آینه‌ها نیز طراحان از الگوبرداری دریغ نکرده‌‌اند. در نمای عقب طرحی خشک‌تر و جعبه‌ای تر را به نسبت محصولات هیوندای شاهد هستیم، با این حال طرح چراغ‌ همچنان کره‌ای‌ها را تداعی می‌کند.

کابین و امکانات رفاهی

الهام‌گیری و نسخه‌برداری از ix35 تمامی ندارد و در داخل کابین نیز همچنان تیم طراحی نیم نگاهی به این کراس‌اوور محبوب داشته‌اند. طراحی داشبورد و کنسول مدرن، هیجان انگیز، گیرا و قابل قبول است.

تجهیزات و آپشن‌های رفاهی و تزییناتی a25 شامل موارد قابل قبولی است که می‌توان به رینگ اسپرت آلیاژی ۱۷ اینچی، چراغ‌های هالوژن اتوماتیک جلو، چراغ‌های همراهی تا منزل، گرم‌کن آینه‌های کناری، مه شکن جلو، لامپ‌های روشنایی روز، سانروف برقی، برف پاک کن اتوماتیک، باربند استاندارد، کروز کنترل، سیستم ورود بدون کلید، پاور ویندوز، پوشش چرم صندلی‌ها، سیستم صوتی مجهز به نویگیشن و ۶ عدد اسپیکر، فیلتر تصفیه هوا، سیستم تنظیم هوای دو ناحیه‌ای، کیسه‌های هوای ایمنی(راننده، سرنشین، کناری و پرده‌ای)، سیستم‌های ایمنی EBS و BOS، سیستم کنترل حرکت در سراشیبی(TCS)، سیستم کنترل پایداری(ESP)، سیستم نمایش فشار باد تایر‌ها(TPMS)، سنسور دنده عقب، سیستم ضد سرقت موتور و دوربین دید ۳۶۰ درجه اشاره داشت.

هاوتای a25 را می‌توانید در ۳ تیپ کامفورت، لاکچری و پرمیوم خریداری کرد که تیپ کامفورت از برخی آپشن‌های خاص محروم است، اما مدل پرمیوم در بالاترین سطح رفاهی و ایمنی قرار دارد.

ویژگی‌های فنی

A25 در هر سه تیپ خود با دو نوع پیشرانه پرخوران عرضه می‌شود. نسخه اول ۱.۵T است به حجم ۱.۵ لیتر با سوخت بنزین، که ۱۵۴ اسب بخار قدرت را در اختیار جثه ۱۴۸۰ کیلوگرمی a25 قرار می‌دهد. نمونه دوم ۲.۰T است با حجم ۱.۸ لیتر که در رده پیشرانه‌های دیزلی است و ۱۴۷ اسب بخار قدرت را در بالاترین دور به شما ارائه می‌کند. پیشرانه اول ۲۱۵ و نمونه دوم ۳۱۰ نیوتن متر گشتاور به تولید می‌کند. جعبه‌دنده‌های ۶ سرعته دستی و ۴ سرعته خودکار در تیپ‌های مختلف a25 قابل سفارش است، که نمونه ۴ سرعته اتوماتیک برای بازار ایران در نظر گرفته شده است.

فرمان این کراس‌اوور از نوع هیدرولیک(HPS) و غیر برقی است. باک سوخت آن ظرفیت ۵۰ لیتر بنزین را دارد و ظرفیت فضای صندوق عقب آن به ۴۳۰ لیتر محدود شده است البته این فضا با تغییر وضعیت صندلی‌ها تا ۱۴۱۰ لیتر قابل افزایش است. سیستم تعلیق این خودرو در جلو از نوع مک فرسون و در عقب چند اتصالی است. ترمز‌ها هم در هر چهار چرخ از نوع دیسکی و فقط در چرخ‌های جلو مجهز به خنک کننده است. هاوتای، a25 را تنها در نوع دیفرانسیل جلو تولید می‌کند و خبری از عرضه گونه چهار چرخ محرک(دو دیفرانسیل) نه در بازار چین، و نه هیچ کشور دیگری نیست، البته باید این شرکت را خودروسازان چینی انگشت شماری دانست که در سبد محصولات خود، یک مدل دو دیفرانسیل نیز دارد.

هاوتای در ایران

ریگان خودرو در نمایشگاه خودروی تهران سال ۹۵، با مدل تراکان حضور پیدا کرد. البته ترکان تمام برنامه ریگان خودرو برای بازار ایران نیست. این شرکت هر چند تمرکز اصلی خود را بر تولید موتور و جعبه دنده در ایران گذاشته است.

هاوتای a25 خودرویی است که حضورش برای آغاز کار این شرکت حتمی شده و نمونه‌های به ایران رسیده است. این خودرو با امکانات رفاهی مناسب و ظاهری شبیه به هیوندای، می‌تواند با رقیبان قدرتمندی چون جک S5، چری تیگو۵، بی‌وای‌دی S6 و هایما S7 ایران خودرو به رقابت بپردازد. اما عجله نکنید! همه چیز به این سادگی نیست! a25 در ابتدای کار راه دشواری پیش رو دارد!حضور در بازاری که بیش از هر زمان دیگری رقابتی است و پای بزرگان این صنعت به آن باز شده از سویی و از سوی دیگر ناشناخته بودن برند هاوتای برای ایرانی‌ها، کار ریگان خودرو را دشوار کرده، اما می توان نمونه‌های مشابه بسیاری را دید که با چنین وضعیتی پا به بازار ایران گذاشته و موفق شدند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. سپهر می گوید

    تصحیح :
    سیستم کنترل حرکت در سراشیبی، علامتش (TCS) نیست HDC است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.