اولین تجربۀ رانندگی با جی‌ام‌سی آکادیا دنالی ۲۰۱۷+ عکس ومشخصات

0

جی‌ام‌سی آکادیا به‌عنوان کراس اووری فول سایز در سال ۲۰۰۷ به بازار آمد. این خودرو که بر روی پلت فرم مشترکی با شورلت تراورز، بیوک انکلاو و ساترن اوتلوک ساخته‌شده بود و رقبایی چون فورد اکسپلورر و دوج دورانگو را مقابل خود می‌دید، در سال ۲۰۱۳ مورد فیس لیفت قرار گرفت تا همچنان توانایی رقابت با آن‌ها را داشته باشد؛ اما سرانجام جی‌ام‌سی نسل دوم آکادیا را در نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۶ رونمایی کرد درحالی‌که طول آن حدود ۲۰ سانتیمتر کوتاه‌تر شده و به یک کلاس پایین‌تر یعنی کلاس کراس اوورهای متوسط منتقل‌شده بود. علت این امر از سوی جی‌ام‌سی رقابت در کلاس رو به رشد کراس اوورهای متوسط که فورد اج و دوج جرنی در آن حضور پررنگی دارند اعلام شد. بااین‌حال طبق اعلام جنرال موتورز، تولید نسل قبلی آکادیا برای حفظ بازار تا زمان معرفی یک کراس اوور فول سایز به‌عنوان جایگزین آن در کنار نسل جدید ادامه خواهد داشت. با این توضیحات به سراغ بررسی و تجربهٔ رانندگی با نسل دوم جمس آکادیا مدل ۲۰۱۷ می‌رویم.

GMC Acadia Denali 2017
GMC Acadia Denali 2017

همان‌طور که اشاره شد، جی‌ام‌سی نسل جدید آکادیا را به‌طور کامل از نو طراحی کرده و بر روی پلت فرم جدیدی ساخته است (مشترک با کادیلاک XT5) که ایمن‌تر، سبک‌تر و کارآمدتر از گذشته است. آکادیا در نسل جدید برخلاف رویهٔ معمول خودروسازان که در آن نسل جدید محصولات بزرگ‌تر از قبل طراحی می‌شوند، کوچک‌تر از گذشته شده است. بااین‌حال آکادیا هنوز هم کاربردی و راحت است. ظاهر آکادیا به‌گونه‌ای طراحی‌شده که جمس بودن خود را کاملاً نشان می‌دهد. البته نام آکادیا مترادف ابهت، بزرگی و مردانگی است و هرچند نسل جدید کوچک‌تر از قبل شده اما همچنان این صفات را حفظ کرده است. صرف‌نظر از تیپ و سطح تجهیزات، آکادیا ۲۰۱۷ کراس اووری همه‌کاره است. البته نمونهٔ مورد آزمایش ما از نوع لوکسِ دنالی است که با جلوپنجرهٔ کرومی و رینگ‌های آلومینیومی ۲۰ اینچی از مدل‌های معمولی متمایز می‌شود.

GMC Acadia Denali 2013
GMC Acadia Denali 2013

نسل دوم آکادیا حدود ۳۰۰ کیلوگرم سبک‌تر از گذشته شده است اما فقط ۹۰ کیلوگرم از این کاهش وزن به دلیل کوچک‌تر شدن ابعاد آن است و عمده علت کاهش وزن نسل جدید استفاده از مواد سبک‌تر مانند فولاد با مقاومت بالا در ساختار آن است. نتیجهٔ این عمل این است که آکادیا درحالی‌که همچنان یک کراس اوور بزرگ به نظر می‌رسد اما چابک‌تر از گذشته شده و اشتهای کمتری نسبت به بلعیدن بنزین دارد. بعلاوه این مزیت موجب شده که جی‌ام‌سی در نسخهٔ پایهٔ نسل جدید آکادیا از یک پیشرانهٔ ۴ سیلندر استفاده کند؛ اما برای اینکه همچنان آکادیا را یک کراس اوور مردانه بدانیم باید موتور ۳٫۶ لیتری V6 با ۳۱۰ اسب بخار قدرت و ۳۶۷ نیوتن متر گشتاور را انتخاب کنیم (همین موتور در نسل قبلی ۲۸۸ اسب بخار قدرت و ۳۶۶ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد).

GMC Acadia Denali 2017
GMC Acadia Denali 2017

این موتور مجهز به سیستم غیرفعال سازی سیلندرها (درزمانی که به همهٔ قدرت موتور نیازی نیست) جهت کاهش مصرف سوخت شده است که موجب شده مصرف سوخت آن به ۱۳ لیتر در هر صد کیلومتر در شهر و ۹٫۴ لیتر در جاده کاهش یابد (مصرف سوخت نسل قبلی به ترتیب ۱۴٫۷ و ۱۰٫۲ لیتر در صد کیلومتر در شهر و جاده بود)؛ اما نقطه‌ضعف آکادیای جدید، ظرفیت بکسل کردن آن است چراکه فقط توانایی کشیدن ۱۸۰۰ کیلوگرم را دارد درحالی‌که نسل قبلی قادر به بکسل کردن ۲۳۵۰ کیلوگرم بود. آکادیای مورد تست ما از نوع دنالی V6 چهارچرخ محرک است اما همان‌طور که گفته شد یک پیشرانهٔ ۲٫۵ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی نیز برای آن قابل سفارش است. این موتور ۱۹۴ اسب بخار قدرت و ۲۵۷ نیوتن متر گشتاور دارد که در مدل دیفرانسیل جلو مصرف سوختی معادل ۱۱٫۲ در هر صد کیلومتر در شهر و ۹٫۴ لیتر در جاده دارد. این موتور به سیستم Start/Stop نیز مجهز است.

GMC Acadia Denali 2017
GMC Acadia Denali 2017

قدرت هردوی این موتورها توسط یک گیربکس ۶ سرعتهٔ اتوماتیک به چرخ‌ها منتقل می‌شود که البته کمی در تعویض دنده‌ها خصوصاً در موتور ۶ سیلندر مشکل دارد؛ موتور ۴ سیلندر فقط در هنگام رانندگی در بزرگراه‌ها عملکرد خوبی دارد بنابراین درصورتی‌که بیشتر درون شهر رانندگی می‌کنید بدون شک باید به سراغ موتور V6 بروید. البته اگر قصد خرید نسخهٔ پایه را داشته باشد فقط می‌توانید موتور ۴ سیلندر را انتخاب کنید. در هنگام رانندگی با آکادیا درحالی‌که ابعادی کوچک‌تر از قبل دارد اما همچنان بزرگ و غول‌پیکر احساس می‌شود. هرچند فرمان آن گاهی اوقات بازخورد مناسبی از مسیر منتقل نمی‌کند اما در کل عملکرد خوبی داشته و موجب افزایش اعتمادبه‌نفس راننده می‌شود. حتی اگر به‌عنوان مسافر سوار بر آکادیا شوید ثبات و پایداری آن را حس می‌کنید.

GMC Acadia Denali 2017
GMC Acadia Denali 2017

دید روبه‌جلوی خودرو و همین‌طور دید جانبی آن کمی محدود است که موجب می‌شود هنگام نزدیک شدن به ترافیک سرعت خود را بیشتر از حد معمول کاهش دهیم. به همین دلیل حرکت کردن با آن در نزدیکی خودروها و اشیاء کمی دشوار است. مشکل دیگری که در آکادیا ۲۰۱۷ با آن مواجه شدیم، تمایل آن به خروج از خط در هنگام رانندگی بود اما خوشبختانه سیستم حفظ حرکت میان خطوط برای آن قابل سفارش است که با کنترل خطوط روی جاده به حفظ حرکت خودرو میان خطوط کمک شایانی می‌کند (این سیستم در مدل دنالی به‌صورت استاندارد وجود دارد).

2017-GMC-Acadia-front-three-quarter-in-motion-01
اگرچه کوچک‌تر شدن ابعاد آکادیا ۲۰۱۷ نسبت به قبل موجب افزایش چابکی و کاهش مصرف سوخت آن شده است اما این بدان معناست که در مدل جدید نمی‌توانید هم‌اندازهٔ نسل قبلی بار حمل کنید چراکه در نسل جدید درصورتی‌که ردیف دوم و سوم صندلی‌ها جمع شوند فضای بار ۲۲۳۷ لیتر، در صورت جمع بودن صندلی‌های ردیف سوم ۱۱۸۰ لیتر و با باز بودن هر سه ردیف صندلی‌ها ۳۶۲ لیتر حجم دارد درحالی‌که این اعداد در نسل قبلی به ترتیب ۳۲۸۷، ۱۹۸۵ و ۶۸۲ لیتر است. به‌طورکلی نسل دوم آکادیا با طولی معادل ۴٫۹۱ متر و فاصلهٔ محوری ۲٫۸۵ متر، ۱۸٫۲ سانتیمتر در طول، ۱۱٫۲ سانتیمتر در ارتفاع و ۸٫۹ سانتیمتر در عرض کوچک‌تر از نسل قبلی شده است.

GMC Acadia Denali 2017 08

هرچند نسل دوم جی‌ام‌سی آکادیا به دلیل کاهش ابعاد به یک کلاس پایین‌تر نقل‌مکان کرده است اما هنوز هم می‌تواند با کراس اوورهای فول سایز مقایسه شود. مثلاً درحالی‌که آکادیا ۱۱٫۹ سانتیمتر کوتاه‌تر از فورد اکسپلورر است اما فاصلهٔ محوری یکسانی با آن داشته و فضای مسافر و بار بیشتری نسبت به اکسپلورر ارائه می‌دهد و یا باوجودی که فقط کمی کوتاه‌تر از هوندا پایلوت است اما فاصلهٔ محوری بیشتری داشته و فضای سرنشینانی برابر با پایلوت دارد. البته پایلوت برخلاف آکادیا ظرفیت حمل ۸ نفر و فضای بار بیشتری دارد؛ اما آکادیا از هر دو رقیب مذکور حدود ۳ سانتیمتر عرض کمتری دارد. در بحث قدرت موتور نیز اوضاع به نفع آکادیا است چراکه ۴۰ اسب بخار از پایلوت و ۳۰ اسب بخار از اکسپلورر قدرت بیشتری دارد. در رابطه با مصرف سوخت نیز هر سه رقیب تقریباً یکسان عمل می‌کنند اما آکادیا به میزان ۷٫۵ لیتر ظرفیت سوخت بیشتری دارد که این یعنی نیاز به توقف کمتر برای سوخت‌گیری.

باوجود ابعاد کوچک‌تر آکادیا نسبت به نسل اول اما فضای سرنشینان در ردیف اول و دوم صندلی‌ها عملاً تفاوتی با نسل قبل ندارد و در داخل کابین با صندلی‌های بزرگ و فضای زیاد سر و پاها مواجه می‌شویم. بعلاوه در ساخت کابین از مواد باکیفیت و بادوام استفاده‌شده که آن را برای کارهای سخت و رانندگی در جاده‌های خشن مناسب کرده است. در کل طراحی داخلی آکادیا ۲۰۱۷ کاملاً راحت و عالی صورت گرفته و هرچند مقدار زیادی پلاستیک در ساخت آن بکار رفته است اما همچنان احساس می‌کنید در خودرویی لوکس قرارگرفته‌اید (خصوصاً در مدل دنالی).

GMC Acadia Denali 2017
GMC Acadia Denali 2017

آکادیا دنالی مجهز به گرم‌کن صندلی‌های ردیف اول و دوم، روکش چرم صندلی‌ها، سیستم صوتی با ۸ بلندگو، اینترنت ۴G LTE، صفحه‌نمایش لمسی ۸ اینچی و سیستم ناوبری است درحالی‌که با سفارش پکیج تکنولوژی با قیمت ۱۳۴۰ دلار، کروز کنترل تطبیقی، سیستم ترمز خودکار و سیستم آماده‌سازی پیش از برخورد نیز به خودرو اضافه می‌شود. این خودرو مجهز به سامانهٔ ارتباطی-سرگرمی OnStar جنرال موتورز است که از کار پلی اپل و اندروید اتو گوگل پشتیبانی می‌کند و می‌توانید گوشی‌های هوشمند خود را به سیستم سرگرمی ماشین متصل کنید. با نصب اپلیکیشن MyGMC بر روی تلفن همراه خود نیز می‌توانید قفل درها را بازکنید، وضعیت خودرو را بررسی کنید و کارهای بسیار دیگری با آن انجام دهید.

GMC Acadia Denali 2017 06

به‌طورکلی جی‌ام‌سی آکادیا ۲۰۱۷ خصوصاً در نسخهٔ دنالی خودروی رضایت بخشی است. بااینکه شاید برخی از کاهش فضای بار آن گله‌مند باشند اما باید گفت کوچک شدن ابعاد این خودرو موجب شده به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای برای استفادهٔ روزمره کاربردی‌تر شود درحالی‌که هنوز هم به‌اندازهٔ کافی فضا دارد که بتوان با آن به یک سفر خانوادگی رفت. بعلاوه با تجهیز به امکانات رفاهی کاملاً مناسب و استفادهٔ زیاد از تکنولوژی، تقریباً همه را راضی نگه می‌دارد. بااین‌حال اگر به فضای بیشتری نیاز دارید می‌توانید به سراغ مدل غول‌پیکر یوکان بروید.

2017-GMC-Acadia-front-end-off-road-02
مشخصات فنی جی‌ام‌سی آکادیا دنالی AWD 2017

پیشرانه ۳٫۶ لیتری V6
قدرت ۳۱۰ اسب بخار
گشتاور ۳۶۷ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک
مصرف سوخت (ترکیبی) ۱۱٫۷ لیتر
وزن ۱۸۸۲ کیلوگرم
ظرفیت سرنشین ۵ / ۷ نفر
حجم کلی بار ۲۲۳۷ لیتر
قیمت پایه ۲۹,۹۹۵ دلار
قیمت نمونۀ مورد آزمایش ۵۲,۱۸۵ دلار

منبع: motor1

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.