واگذاری ۵۰درصد سهام سایپا کاشان به شرکت سیتروئن

0

واگذاری ۵۰درصد سهام سایپا کاشان به شرکت سیتروئن

پس از مذاکرات فراوان تصمیم بر این شده است که سیتروئن ۵۰ درصد از سهام سایپا کاشان را بخرد و آن را به مرکز تولید خودروی سیتروتن در خاورمیانه، آفریقا و هند خواهد شد.

 جمعی از فعالان بازار سرمایه و مدیران کارگزاری ها ضمن بازدید از خطوط تولید خودرو سایپا طی نشستی با مدیران ارشد مالی سایپا به گفتگو پرداختند.

در این جلسه که با حضور علیرضا بادکوبه عضو موظف هیات مدیره گروه خودروسازی سایپا و قائم مقام مدیر عامل در امور مالی و اقتصادی شرکت سایپا، ناصر آخوندی قائم مقام مدیر عامل در امور سرمایه گذاری و شرکت های گروه، تعدادی از مدیران عامل شرکت های گروه سایپا و مدیران ارشد مالی سایپا و جمعی از کارگزاران بورس و فعالان بازار سرمایه برگزار شد، ضمن معرفی فعالیت ها و برنامه های گروه سایپا به سوالات مد نظر در حوزه سرمایه نیز پاسخ داده شد.

در ابتدای این برنامه حسن قره یی قائم مقام مرکز مطالعات و برنامه ریزی استراتژیک گروه خودروسازی سایپا ضمن معرفی توانمندی ها و پتانسیل های موجود در گروه سایپا به ارائه گزارشی از عملکرد این گروه در حوزه بازار سرمایه پرداخت.

وی گفت: در خصوص انجام مشارکت با شرکت های خارجی، توافقات سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیونی یوروئی صورت پذیرفته و در ادامه به توضیح این توافقات پرداخت.

سیتروئن در سایپای کاشان سرمایه گذاری خواهد نمود و قرار است ۵۰ درصد این شرکت به سیتروین واگذار شود. سایپا کاشان مرکز تولید خودروی سیتروتن در خاورمیانه، آفریقا و هند خواهد شد و محصولات تولیدی سایپا کاشان علاوه بر فروش در داخل کشور به این کشورها نیز صادر می گردد. همچنین مقرر است سایپا کاشان به پارک صنعتی تولید خودرو تبدیل شده و خطوط تولیدی و مونتاژی موتور و قطعات اصلی در این پارک صنعتی راه اندازی شوند. میزان سرمایه گذاری سیتروئن در سایپا کاشان جهت خرید سهام، راه اندازی خطوط تولید خودرو و قطعه بیش از ۳۰۰ میلیون یورو خواهد بود.

رنو همکاری خود را با گروه سایپا در شرکت پارس خودرو تحت غالب شرکت رنو – پارس که جوینت ونچر سایپا با رنو می باشد ادامه داده و آن را به سرعت توسعه می دهد، بطوریکه دومین محصول این همکاری پس از رفع تحریم ها در تابستان سال جاری تولید خواهد شد.( لازم بذکر است تا کنون ۳ محصول تندر ۹۰، پارس تندر و خودروی پر طرفدار ساندرو در غالب این همکاری در پارس خودرو تولید شده اند) . در سال جدید نیز بیش از ۸۰ هزار خودرو در پارس خودرو، تحت غالب این جوینت ونچر ، تولید خواهد شد.

همچنین رنو قصد دارد علاوه بر جوینت ونچر فعلی اش با گروه سایپا در شرکت رنو- پارس، سرمایه گذاری مستقیم در گروه خودروساری را به انجام برساند که مذاکرات آن در حال پیگیری است و توافقات کلی حاصل شده است.

وی با اشاره به همکاری خوبی که سایپا در گذشته با شرکت نیسان در ساخت محصولات متنوع داشته گفت: پارس خودرو در طی سالیان متمادی، شریک استراتژیک نیسان است، بطوریکه نیسان پاترول, خودروی محبوب ماکسیما , نیسان قشقائی و نهایتا خودروی تکنولوژیک تیانا از محصولات تولیدی نیسان با پارس خودرو بوده و در حال مذاکره با این شرکت برای تولید محصولات جدید در پارس خودرو می باشیم. لازم بذکر است که خطوط تولیدی پارس خودرو بیشترین هماهنگی برای تولید محصولات نیسان را در سطح کشور دارند.

قره یی افزود سایپا با شرکت کیا محصولات متنوعی را نموده است و هم اکنون در حال تولید محصول سراتو با این شرکت هستیم. مذاکرات با کیا در خصوص توسعه همکاری با رویکرد جدید در حال پیگیری است.

قائم مقام مرکز مطالعات و برنامه ریزی استراتژیک گروه سایپا با اشاره به سیاست توسعه محصول این گروه گفت: بر اساس استراتژی کلان سایپا که در راستای سند چشم انداز ۱۴۰۴۰ صنعت خودرو می باشد قصد داریم، ۵۰ درصد تولیدات آتی را با برند سایپا و ۵۰ درصد تولید را نیز به صورت مشترک با شرکای خارجی انجام دهیم.

وی افزود: در خصوص تولید با برند سایپا علاوه بر بهره گیری از دو پلتفرم ایکس ۱۰۰ و ایکس ۲۰۰، دو پلت فرم مدرن sp0 و sp1 در حال توسعه می باشند و قرار است در نیمه دوم سال ٩۶ خودروهای جدید بر اساس این یکی از این پلتفرمها تولید و نهایتا به بازار ارایه شود.

با تدابیر اندیشیده شده در سال گذشته سهم سایپا بازار ۲٫۸ درصد افزایش یافته و هدفگذاری برای رشد ۵ درصدی افزایش سهم بازار برای سال ٩۵ انجام شده است.

در ادامه علیرضا بادکوبه، در خصوص افزایش سرمایه های گروه سایپا گفت: در نیمه دوم سال ۹۴ پروژه اصلاح ساختار سرمایه گروه سایپا کلید خورد، که بر اساس آن سرمایه شرکت سایپا از از ۱۷۴۴ میلیارد تومان به ۳۹۲۷ میلیارد تومان، شرکت زامیاد با افزایش سرمایه ۱۲۵درصدی، از ۲۴۰ میلیارد تومان به ۵۵۳ میلیارد تومان رسید، در شرکت رایان سایپا افزایش سرمایه ۱۱۰ درصدی در دست اقدام است و سرمایه آن از ۲۴۰ میلیارد تومان به ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش خواهد یافت. همچنین بنا داریم تا انتهای سال سرمایه این شرکت را تا ۱۰۰۰ میلیارد تومان افزایش دهیم. در همین راستا در شرکت های سایپا آذین افزایش سرمایه ۱۱۲ میلیارد تومانی، پارس خودرو افزایش سرمایه ۱۶۰۰ میلیارد تومانی، سازه گستر افزایش سرمایه ۶۹۹ میلیارد تومانی، مگاموتور افزایش سرمایه ۳۶۵ میلیارد تومانی و سایپا دیزل ۷۵۶ میلیارد تومانی را خواهیم داشت.

عضو موظف هیات مدیره سایپا گفت اصلاح ساختار کلیه شرکتهای گروه سایپا انجام و احتمالا تا پایان اردیبهشت ماه سال۹۵ نهایی خواهد شد. همچنین اصلاح ساختار شرکت سایپا و خروج از مشمولیت ماده ۱۴۱ اصلاحیه قانون تجارت، در ۲۶ اسفند ماه ۹۴ به اتمام رسید.

وی ضمن قدردانی از مدیر عامل محترم گروه سایپا، جناب آقای دکتر جمالی به دلیل حاکم نمودن تفکر نوین در گروه سایپا اعلام نمود اقدام سایپا در فضای مالی اقتصادی کشور بی سابقه بوده است.

وی اشاره نمود این گروه توانسته است طی ۳۸ روز ساختار مالی ۱۷ شرکت زیرمجموعه خود را از طریق افزایش سرمایه و استفاده از معافیت مالیاتی اصلاح نماید. این اقدام در حالی صورت پذیرفت که ثبت افزایش سرمایه مذکور در تاریخ ۲۶ اسفند به اتمام رسید و همه شرکتهای فوق الذکر گواهی ثبت خود را دریافت نمودند. این موضوع با تشویق حاضرین همراه شد.

عضو موظف هیات مدیره سایپا در ادامه به موضوع افزایش سرمایه شرکت پارس خودرو پرداخت. به گفته وی پارس خودرو از محل مطالبات و آورده سهامداران، اقدام به افزایش سرمایه خواهد نمود.

علیرضا بادکوبه، کاهش هزینه های مالی و مدیریت خرید را از استراتژیهای اصلی سایپا اعلام کرد. به گفته وی مانده تسهیلات سایپا از بانکها و موسسات مالی، حدود ۶۵۰۰ میلیارد تومان می باشد که نرخ موثر بهره آن ۳۰% است . این موضوع منجر به هزینه مالی ۲۲۰۰ میلیارد تومانی برای گروه سایپا شده است.

وی افزود: علاوه بر موارد فوق، شرکت سایپا برنامه انتشار ١٠٠٠ میلیارد تومان اوراق سلف موازی و اجاره جهت تامین مالی از طریق بورس را در سال٩۵ در دستور کار قرار داده که بدینوسیله هزینه های مالی به ازای هر دستگاه خودرو کاهش می یابد.

وی افزود: گروه سایپا ۱۳ هزار میلیارد تومان خرید داخلی و خارجی دارد که قصد داریم با مدیریت هزینه ها از طریق دریافت تخفیفات خرید، تجمیع خرید؛ استفاده از منابع فروشندگان و سایر روشهای ممکن هزینه های خرید را کاهش دهیم.

علیرضا بادکوبه، عضو موظف هیات مدیره سایپا فروش ۸۰۰ میلیارد دارایی مازاد را به عنوان یکی دیگر از اقدامات کلیدی گروه سایپا جهت دستیابی به اهداف سود آوری گروه سایپا ذکر کرد.

در ادامه ناصر آخوندی قائم مقام مدیر عامل در امور سرمایه گذاری شرکت ها ضمن اشاره به شرایط خوبی که سایپا در چند ماه اخیر در بازار سرمایه ایجاد کرده گفت: در این خصوص بر اساس تاکید مدیرعامل گروه سعی شده ارائه اطلاعات بر اساس واقعیت ها صورت گیرد تا کارگزاران که امین مردم هستند بتوانند بر اساس شفافیت موجود به راهنمایی مردم بپردازند و لذا بنا را بر تعامل، همزبانی و همدلی قرار دادیم و امیدواریم بتوانیم با تعامل و یکدلی با فعالان بازار سرمایه آثار مثبتی در اقتصاد کشور داشته باشیم.

قائم مقام مدیر عامل در امور سرمایه گذاری شرکت ها در ادامه افزود: تصمیم جدی برای مدیریت و کاهش هزینه های سایپا گرفته ایم. و این امر را در تمامی شرکتهای گروه با دستور مدیریت محترم عامل گروه پیگیری نموده و به انجام می رسانیم .

همچنین ، با کاهش نرخ بهره نرخ تسهیلات به ٢۲ درصد، تامین مالی از منابع خارجی (یوزانس) با در نظر گرفتن ریسک نرخ ارز و کاهش هزینه های مالی قطعا اتفاقات خوبی در زمینه تامین مالی سال ٩۵ خواهد افتاد.

آخوندی تاکید کرد، مطمئن هستیم شرایط سایپا به جایی خواهد رسید که هیچ یک از سهامداران تمایل به عرضه سهم در بازار نداشته باشند. چرا که این شرکت در سال ٩۵ با کاهش هزینه، افزایش تولید و روش های نوین تامین مالی با سود آوری عملیاتی همراه خواهد بود. همچنین با فرض تحقق پیش بینی های رونق اقتصاد کلان، شرایط سودآوری را نیز شاهد خواهیم بود. سایپا با مدیریت اقتصادی و طبق برنامه پیش می رود. علاوه بر این شرکت سایپا قصد دارد تعدادی از دارایی های مازاد خود را به فروش برساند.

قائم مقام مدیر عامل در امور سرمایه گذاری شرکت ها درخصوص پتانسیل گروه سایپا و علاقمندی شرکت های خارجی به مشارکت با سایپا گفت: پتانسیل اصلی سایپا نیروی انسانی ماهر و خطوط تولید مدرن می باشد که می تواند منجر به تبدیل شدن سایپا به عنوان هاب تولید خودرو در منطقه خاورمیانه، هند و افریقا برای خودروسازان بین المللی گردد.

در ادامه شیدایی در رابطه با هزینه های مالی شرکت سرمایه گذاری رنا اظهار داشت: در سال گذشته بیش از صد میلیارد تومان هزینه مالی شرکت رنا به دلیل خرید سهام سایپا به سرمایه گذاری سایپا پرداخت کرده بود که با تصمیم جدید و واگذاری سهام سایپا به این شرکت و تسویه بدهی؛ این هزینه مالی در سال ٩۵ رخ نخواهد داد.

آستانی مدیر عامل سرمایه گذاری سایپا در رابطه با افزایش سرمایه شرکت و زمان آن گفت: این افزایش سرمایه قطعاً قبل از مجمع عمومی سالیانه سال جاری طی دو مرحله صورت می پذیرد که از محل سود انباشته و مطالبات و آورده نقدی بوده و تا پایان اردیبهشت ماه به مرحله عمل خواهد رسید. در خصوص زمین پلاسکو هم اقدامات موثری انجام شده و در صورت نهایی شدن آن از طریق کدال اعلام خواهد شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.