خودروهای امروزی و جدید در مقایسه با مدل‌های قدیمی‌تر، مراقبت و نگهداری نسبتا راحت‌تری را نیاز دارند اما با این وجود یکسری قطعات و لوازم مصرفی در خودروها به کاررفته‌اند که اگر معیوب یا مستهلک شوند، باعث اختلال درکارکرد آنها خواهند شد. هنگامیکه به موقع قطعات مصرفی معیوب را تعویض کنید، نه تنها عملکرد خودروی شما بهتر از قبل می‌شود، بلکه برخی منافع اقتصادی مثل مصرف سوخت بهینه تر (البته با توجه به نحوه رانندگی) بدست می‌آید. به عقیده کارشناسان خودروها به طور متوسط در هر ۱۰ تا ۱۵ هزارکیلومتر کارکرد، نیاز به یک سرویس دوره‌ای کامل دارند تا قبل از بروز مشکلات جدی، قطعات مصرفی به موقع جایگزین شوند. در ادامه قصد داریم به ۶ قطعه ای اشاره کنیم که با تعویض به موقع آنها خودروی شما مجددا کارکرد بهینه و روان خود را بدست می‌آورد.

۱- فیلترهوا

موتور خودرو با احتراقی که به کمک ترکیب هوا و سوخت ایجاد می‌شود، کار می‌کند. این هوا با عبور از یک فیلتر (یا تصفیه کننده)، وارد موتور می‌شود و اگر منافذ این فیلتر با گردوخاک مسدود شده باشند، مطمئنا مجموعه موتور نمی‌تواند به درستی وظیفه تولید قدرت را انجام دهد و به اصطلاح نفس کشیدن برای آن سخت می‌شود. فیلتر هوا قیمت زیادی ندارد و تعویض آنهم نسبتا ساده است. استفاده از مدل‌های کاغذی فیلتر هوا بسیار متداول است اما نوع دیگری که قابلیت چندین بار استفاده بعد از تمیز کردن را دارند هم توصیه می‌شود.

۲- شمع

شمع خودرو با سیستم جرقه زنی خود باعث اشتعال ترکیب هوا و سوخت می‌شود. زمانیکه با سرعت بالا در حال رانندگی هستید، این فرآیند می تواند به ۱۵ جرقه در ثانیه برسد. باتوجه به اینکه از سیستم‌های جدیدی در شمع خودروها استفاده شده و طول عمر آنها بالاتر رفته، اما بازهم این قطعه مصرفی بعد از مدتی نیاز به تعویض دارد. اینکار نیاز به مهارت خاصی ندارد و می‌توان با داشتن آچار مخصوص و استفاده از سوکت عایق که معمولا در بسته بندی ست شمع‌ها تعبیه شده، آنرا انجام داد.

۳- وایر شمع‌ها

برای اینکه شمع ها کار خود را به درستی انجام دهند لازم است برق مناسب و کافی به آنها برسد. این وظیفه به عهده وایر شمع است. محل قرارگیری این وایرها معمولا خیلی محافظت شده نیستند به طوریکه همزمان با برخی از قطعات موتور و همینطور گرما و ارتعاشات زیاد در تماس‌اند. بنابراین بعد از مدت زمانی این قطعه فرسوده می‌شود (از بین رفتن عایق) و دیگر نمی تواند برق کافی را به شمع منتقل کند. نصب وایرها هم بسیار ساده بوده و برای اینکار به هیچ ابزار اضافه‌ای نیاز نیست. فقط دقت کنید موقع خرید، آنها را براساس مدل خودروی خود انتخاب کنید.

۴- درپوش و روتور دلکو

distrib_cap_rotor

دلکو یا تقسیم‌گر وسیله‌ای است که جریان ولتاژ بالا را از طریق هر یک از وایرها به شمع‌های متصل به آنها فرستاده و علاوه بر مهیا کردن فرآیند جرقه زنی آنرا تنظیم می‌کند. در داخل آن، یک روتور (چکش برقی) درحال گردش است که وظیفه انتقال جریان از طریق ترمینال‌های موجود در درپوش که به وایرها ختم می‌شوند، را برعهده دارد. البته همه خودروها به دلکو مجهز نیستند و به اصطلاح از سیستم جرقه زنی “بی دلکو” بهره می‌برند. اما در خودروهای مجهز به این سیستم، همزمان با تعویض وایر شمع‌ها، لازم است به فکر جایگزین کردن درپوش و روتور دلکو هم باشید.

۵- شیر PCV

https://1.allegroimg.com/s400/01ce16/908ada114e609c6bb7d6ce66b111

اصطلاح PCV‌ به معنی تهویه محفظه میل‌لنگ است. همانطورکه می‌دانید در موتور خودروها روغن وجود دارد که بخشی از بخار آن با گازهای حاصل از احتراق ترکیب شده و علاوه بر تولید مواد مضر و آلاینده، با ایجاد لجن‌هایی در محفظه میل لنگ مانع از روغن کاری خوب می‌شوند. در خودروهای جدید برای اینکه این مشکل بوجود نیاید، از شیر PCV  استفاده شده تا این گازهای ایجاد شده را مکیده و به سیستم احتراق منقل کند. در واقع با این کار همه آنها سوزانده می‌شوند. برای چک کردن آن لازم است شیر PCV را از محل مورد نظر جدا کرده و درجهت بالا به پایین تکان دهید، اگر صدای تلق تلق شنیدید مشکلی وجود ندارد اما اگر صدایی ایجاد نشد به فکر تعویض آن باشید.

۶- فیلتر هوای اتاق

از لحاظ فنی فیلتر کابین کمکی در بهبود عملکرد خودرو ندارد اما نکته مهم در تعویض آن، کمک به شما برای بهتر نفس کشیدن است. اکثر خودروهای امروزی برای سیستم تهویه مطبوع خود به این فیلترها مجهزند. هنگامیکه این فیلترها گردوخاک گرفته و کثیف می‌شوند، باعث اختلال در کارکرد مکنده سیستم تهویه شده که به مرور زمان مشکلاتی برای آن ایجاد خواهد شد. محل قرارگیری این قطعه در خودروها متفاوت است اما تعویض آن کار دشواری نیست.