این روزها بازار خودرو کمی کساد است و با ورود هرچه بیشتر خودروهای چینی و البته محصولات پسا برجامی چون پژو ۲۰۰۸ حق انتخاب خودرو برای مردم ایران کمی بیش از گذشته شده است!

اما برخی منتظر ورود دنا پلاس، تندر پلاس و یا کوییک هستند تا بتوانند با فراغ بال بیشتری دست به خرید خودرو زده و این وسیله سرمایه‌ای خود را انتخاب کنند.

اینکه برخی خودروسازان  یک خودرو را پس از تعویض چراغ و سپر و موتور با نام جدیدی به بازار عرضه کنند رخداد عجیبی نیست. حتما به یاد دارید تویوتا آریون را که همان کمری بود با سپرها و چراغ متفاوت و البته موتوری قوی‌تر.

خب تا اینجای کار همه چیز خوب است؛ در واقع خودروسازان ما نیز همانند خودروسازان بزرگ دنیا در کشورمان با تعویض چراغ و سپر، خودروهای جدید ساخته‌اند مثل ساینا، سورن و دنا.

اما نکته قابل توجه این است که خودروسازان بزرگ دنیا علاوه بر آنکه به تولید مدل‌های گوناگونی از یک پلتفرم و با نام‌های مختلف نیم نگاهی دارند از سوی دیگر به آپدیت همان مدل اصلی هم تعهد داشته و هرچند سال یک‌بار که این مدت از ۵ سال بیشتر نیست،مدل اصلی به‌طور بنیادین متحول شده و نسل جدیدی از همان خودرو و با همان نام تولید می‌شود. مثال‌های این روش در دنیای خودرو کم نیستند. کمری، کرولا، سیویک، آکورد، موستانگ، گلف، بیتل و… همه خودروهایی با دهه‌ها سابقه تولید هستند که با نمونه اول خود زمین تا آسمان فرق داشته اما با همان نام عرضه می‌شوند.

در اینجا تصویر اولین و آخرین نسل تویوتا کمری را می‌بینیم؛ فارغ ار بحث پیشرفت در این خودرو، موضوع بحث ما عدم تغییر نامش است.

اما در صنعت خودروی ما تولید یک خودرو با نام‌های مختلف بیش از آنکه نشانگر تنوع تولید باشد، نمایانگر ضعف طراحی و تولید پلتفرم‌های جدید است که خودرو ساز سعی می‌کند با تغیر چراغ و سپر و نصب نام جدید به مخاطب بقبولاند که خودروی جدیدی متولد شده است.

اگر روند خودرو سازی ما روند درستی بود باید از سال ۸۱ تا ۸۵ سمند با همان شکل و شمایل تولید و عرضه می‌شد. از سال ۸۵ تا ۹۰ تولید سمند قبلی متوقف شده و سورن فعلی با همان نام سمند عرضه می‌شد و از سال ۹۰ تا ۹۵ دنای کنونی با نام سمند عرضه شده و تولید آن سمندهای قبلی متوقف می‌شد.

البته پر واضح است شرکتی که تنها توانایی‌اش تغییر چراغ و سپر و اخیرا داشبورد است رضایت به توقف تولید سمند ۱۵ سال پیش ندهد و حتی ۴۰۵ فسیل را هم‌زمان با پارس قدیمی که همان ۴۰۵ فسیل است، تولید کند و نام این چشم بندی را تنوع تولید نیز بگذارد. حال برای رضایت شما به جای عنوان ۴۰۵GLX از عنوان ۴۰۵SLX استفاده می‌کند تا بگوید چیزی از پژو کم ندارد!

منصفانه‌تر این بود که دوستان خودرو ساز در کمال صداقت در هنگام عرضه این تنوع! نام اصلی هر خودرویی را بر روی آن نصب می‌کردند تا شاهد شاهکار زیر باشیم:

به طور نمونه به سمند نگاهی می‌اندازیم

سمند

سمند (سورن)

سمند (دنا)

سمند (دنا پلاس)

البته در این بین عرضه سمند سال، سمند LX، سمند SE و … نیز قابل بیان است!

این شرایط برای خودروهای دیگری نیز به همین منوال است.

۴۰۵

۴۰۵ (پارس)

۴۰۵ (SLX)

البته در این میان، تولید محصولاتی چون RD و پژو ROA نیز قابل بیان است!

۲۰۶ اس دی

۲۰۶ اس دی (رانا)

+۲۰۶ (۲۰۷ صندوق دار)

تیبا

تیبا (ساینا)

تیبا (کوییک)

حال تصور کنید که دیگر خودروسازان رده چندمی دنیا مثل تویوتا هم می‌خواستند از روش استادانه ما استفاده کنند، هم اکنون بجای تولید یک مدل کرولا، در خط تولید ۶-۷ مدل ماشین مختلف در خط تولید با نام‌های گوناگون در حال تولید بود و کرولا تنها همان مدل اولیه خود با آن اتاق مکعبی بود.

با این اوصاف باید از ایران خودرو و سیاست‌های قدیمی‌اش در زمان تولید پیکان یادی کرده و از آن‌ها کمی تشکر کنیم. یادش به خیر، آن دوران که پیکان به اقتدار توسط ایران خودرو تولید می‌شد، هر از گاهی برای تنوع و نشان دادن نبوغ طراحی ایرانی، تغییراتی در آن داده می‌شد، اما خب در آن زمان هنوز ایران خودرو با این روش تنوع تولید آشنا نبود و متاسفانه پیکان تا سال‌ها با همان نام تولید و عرضه شد؛ مثلا ایران خودرو پیکان را با سپر جوشن تولید کرد، اما نامش را عوض نکرد و همان پیکان باقی ماند. یا چندی بعد در حرکتی جالب توجه ترمز دستی را از سمت چپ راننده به وسط انتقال داد، اما بازهم پیکان همان پیکان بود!

بعدها که پیکان با فرمان پژویی، سقف پژویی، اضافه شدن ساعت به وسط کنسول و … تبدیل به یک شاهکار جهانی شده بود، ایران خودرو هنوز تصمیمی برای تغییر نام پیکان نداشت!

واقعا همه ما به ایران خودرو یک تشکر حسابی بدهکاریم، چون پیکان یکی بود و همزاد دیگری نداشت!