قیمت خودروهای دست دوم در بازار امارات
گزارشی از بازار خودروهای دست دوم در کشور امارات + قیمت
اگرچه واردات خودروهای خارجی و قیمتگذاری آنها دستورالعملی پیچیده ای دارد اما به هرحال، به نظر می رسد کمتر واردکنندهای این دستورالعمل را رعایت می کند یا شاید هم، این دستورالعمل، نرخگذاری معقولی ندارد.
دلیل این مدعا هم تفاوت قیمتی است که از امارات تا ایران، برای خودروهای خارجی وجود دارد چه در خودروهای صفر و چه در خودروهای دست دوم . البته زمزمه ورود نمایندگان رسمی خودروهای خارجی و بازگشایی دفاتر آنها در ایران شاید بتواند اندکی طلسم قیمتی خودروهای وارداتی را بشکند.
بررسیهای خبرنگار ایران جیب در کشور امارات حکایت از آن دارد که تفاوت قیمتی که میان خودروهای خارجی در امارات با ایران مشاهده می شود، گاه به حدود چند صد میلیون تومان هم میرسد. در این میان همین واردکنندگان نیمه رسمی باز هم از تعرفه و شرایط ورود خودرو و مسائلی از این دست، نالان هستند و می گویند که به ظاهر، تعرفه ۴۵ درصدی برای واردات خودرو لحاظ شده است. آنها می گویند که در حال حاضر علاوه بر هزینه تعرفهای که از سوی دولت برای واردات خودرو های کمتر از ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سیسی وضع شده، هزینه عوارض شمارهگذاری، مالیات بر ارزش افزوده، هزینه اسقاط و نوسازی ناوگان آمبولانس، هزینههای ترخیص نیز به آن اضافه میشود، اظهارداشت: بر همین اساس تعرفه موثر خودروهای کمتر از ۲۰۰۰ سیسی به ۱۰۷ درصد و برای خودروهای بین ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سیسی به ۱۲۴ درصد میرسد، این در حالی است که مصوبه دولت تعرفه این خودروها به ترتیب ۴۰ و ۵۰ درصد تعیین کرده است.
واردکنندگان بر این باورند که آنچه تفاوت قیمت را میان خودروهای خارجی در ایران و امارات رقم زده، مسائلی از این دست است و البته نرخ موثر و واقعی ارز که به گفته آنها، ۷۰۰۰ تا ۸۰۰۰ تومان است. به هرحال بازار خودروهای خارجی در ایران به لحاظ قیمتی، شرایطی متفاوت دارد.
کشورهای حاشیه خلیج فارس بندرگاه اصلی واردات خودرو به ایراناند. جدول موجود که به بررسی قیمت خودرو در امارات میپردازد، نشان میدهد بهطور میانگین هزینه واردات خودرو و سود واردکنندگان، قیمت خودروهای وارداتی را حدود سه برابر بالا میبرد. هزینه واردات خودرو، البته برای واردکنندگان فراتر از پرداخت تعرفه واردات است. مالیات بر ارزشِافزوده، هزینه اسقاط خودرو بهازای هر خودرو وارداتی، هزینه شمارهگذاری و سایر هزینههای مربوط به واردات خودرو در کنار سودی که واردکنندکان برای خود در نظر میگیرند، موجب افزایش بهای خودروهای خارجی در بازار ایران شده است .
تفاوت فاحش قیمت خودروهای دست دوم وارداتی در ایران و امارات :
* محاسبه درهم امارات با نرخ ۹۸۰ تومان
خودرو | مدل | کارکرد | قیمت به درهم (امارات) | قیمت به تومان ( ایران) |
هیوندای توسان | ۲۰۰۹ | ۶۷.۰۰۰ | ۲۶.۰۰۰ | ۲۵.۴۸۰.۰۰۰ |
هیوندای توسان | ۲۰۱۲ | ۳۷.۰۰۰ | ۳۷.۰۰۰ | ۳۶.۲۶۰.۰۰۰ |
هیوندای سانتافه ۳.۳ | ۲۰۱۴ | ۴۰.۰۰۰ | ۷۹.۰۰۰ | ۷۷.۴۲۰.۰۰۰ |
هیوندای النترا | ۲۰۱۴ | ۳۸.۰۰۰ | ۶۲.۰۰۰ | ۶۰.۷۶۰.۰۰۰ |
هیوندای اکسنت ( بلو) | ۲۰۱۲ | ۴۰.۰۰۰ | ۲۵.۰۰۰ | ۲۴.۵۰۰.۰۰۰ |
کیا اسپورتیج | ۲۰۱۳ | ۷۰.۰۰۰ | ۴۲.۰۰۰ | ۴۱.۱۶۰.۰۰۰ |
کیا کادنزا | ۲۰۱۶ | ۱۰.۰۰۰ | ۸۵.۰۰۰ | ۸۳.۳۰۰.۰۰۰ |
کیا پیکانتو | ۲۰۱۴ | ۳۴.۰۰۰ | ۲۳.۰۰۰ | ۲۲.۵۴۰.۰۰۰ |
بی ام و X1 28 | ۲۰۱۱ | ۱۱۰.۰۰۰ | ۷۰.۰۰۰ | ۶۸.۶۰۰.۰۰۰ |
بی ام و X5 5.0 | ۲۰۱۱ | ۱۰۵.۰۰۰ | ۱۰۵.۰۰۰ | ۱۰۲.۹۰۰.۰۰۰ |
بی ام و X6 5.0 | ۲۰۱۱ | ۱۶۰.۰۰۰ | ۱۱۵.۰۰۰ | ۱۱۲.۷۰۰.۰۰۰ |
بی ام و ۷۴۰ | ۲۰۱۱ | ۱۱۸.۰۰۰ | ۸۹.۰۰۰ | ۸۷.۲۲۰.۰۰۰ |
تویوتا کمری XLI | ۲۰۰۶ | ۳۰۰.۰۰۰ | ۲۵.۰۰۰ | ۲۴.۵۰۰.۰۰۰ |
تویوتا کمری SE | ۲۰۱۳ | ۷۶.۰۰۰ | ۵۹.۰۰۰ | ۵۷.۸۲۰.۰۰۰ |
تویوتا لندکروز | ۲۰۱۱ | ۱۳۰.۰۰۰ | ۱۱۵.۰۰۰ | ۱۱۲.۷۰۰.۰۰۰ |
تویوتا سکویا ۵.۷ | ۲۰۱۵ | ۹.۰۰۰ | ۱۲۰.۰۰۰ | ۱۱۷.۶۰۰.۰۰۰ |
تویوتا اف جی کروز | ۲۰۱۱ | ۱۲۰.۰۰۰ | ۷۷.۰۰۰ | ۷۵.۴۶۰.۰۰۰ |
تویوتا پرادو TXL | ۲۰۱۳ | ۸۳.۰۰ | ۱۰۵.۰۰۰ | ۱۰۲.۹۰۰.۰۰۰ |
تویوتا کمری GLX | ۲۰۰۸ | ۲۰۰.۰۰۰ | ۲۳.۰۰۰ | ۲۲.۵۴۰.۰۰۰ |
بنز S500 | ۲۰۱۵ | ۳۵.۰۰۰ | ۴۷۵.۰۰۰ | ۴۶۵.۵۰۰.۰۰۰ |
بنز C200 | ۲۰۱۵ | ۱.۰۰۰ | ۱۷۸.۰۰۰ | ۱۷۴.۴۴۰.۰۰۰ |
بنز E250 | ۲۰۱۰ | ۲۰.۰۰۰ | ۸۵.۰۰۰ | ۸۳.۳۰۰.۰۰۰ |
بنز E250 | ۲۰۱۵ | ۱۳.۰۰۰ | ۲۱۹.۰۰۰ | ۲۱۴.۶۲۰.۰۰۰ |
گزارش تصویری از بازار خودرو کشور امارات (دبی / ابوظبی) :