منظور از کارتل خشک چیست ؟

0

کارتل چیست ؟

 

کارتل محفظه‌ای است که در آن میل لنگ نگهداری میشود کارتل بزرگترین محفظه‌ در موتور خودرو میباشد. در کف کارتل مخزنی وجود دارد که روغن موتور داغ در آن ریخته میشود تا قبل از ورود به موتور خودرو خنک شود. کارتل کار دیگری نیز انجام میدهد. در اصل کارتل از شاتون و میل لنگ محافظت میکند.معمولا روغن ریزی خودرو از کارتل میبا

کارتل

کارتل محفظه‌ای است که در آن میل لنگ نگهداری میشود  کارتل بزرگترین محفظه‌ در موتور خودرو میباشد. در کف کارتل مخزنی وجود دارد که روغن موتور داغ در آن ریخته میشود تا قبل از ورود به موتور خودرو خنک شود. کارتل کار دیگری نیز انجام میدهد. در اصل کارتل از شاتون و میل لنگ محافظت میکند.معمولا روغن ریزی خودرو از کارتل میباشد اگر خودرویی سینی زیر نداشته باشد امکان دارد کارتل در دست‌انداز ها گیر کرده و یا حتی شکسته شود در داخل کارتل اویل پمپ قرار دارد که هنگامی که خودرو روشن میشود روغن موتور را از کارتل به سمت میل لنگ و موتور پمپ میکند.

منظور از سیستم کارتل (مخزن روغن‏رسان) خشک این است که در این سیستم کارتل به عنوان محفظه‏ی اصلی روغن عمل نمی‏کند و در واقع کارتل فقط گذرگاه روغن از موتور خودرو است. در این مجموعه روغن کمی در کارتل وجود خواهد داشت و این بدین دلیل است که در خودروهای مسابقه‏ای و سوپراسپرت‏ها بدلیل نیروهای شتاب وارده در زمان شتابگیری و ترمز و همچنین حرکات سریع خودرو امکان آن وجود دارد تا در صورت استفاده از کارتل روغن معمولی، برای لحظاتی کارتل خالی از روغن بماند و در نتیجه مجاری روغن داخل موتور خشک مانده که حاصلش آسیب دیدن شدید موتور خودرو است، ضمن آنکه بایستی به محدودیت ارتفاع در خودروهای سوپراسپرت (که امکان طراحی کارتل حجیم در زیر موتور آنها که معمولاً نزدیک به سطح زمین نیز هست ایجاد می‏کند) توجه داشت.
در سیستم کارتل خشک، روغن در واقع از یک مخزن که در ارتفاع بالاتر از موتور قرار دارد به موتور تزریق می‏شود، نیروی جاذبه، لوله‏ها را از روغن پر می‏نماید و در مقابل آنها را هواگیری می‎‏کند، روغن از مخزن به موتور پمپ می‏شود و با استفاده از نیروی جاذبه به کارتل می‏رسد و سپس بوسیله‏ی پمپ دیگری به درون مخزن باز می‏گردد و کارتل دارای حجم کمی خواهد بود و مقدار ناچیزی روغن در آن وجود خواهد داشت. نکته‏ی آخر اینکه در سیستم کارتل خشک بین مخزن روغن و موتور یک فیلتر روغن وجود خواهد داشت تا روغن را هم تصفیه و هم خنک نماید.

بدون شک اگه میتونستیم کارتل رو باز کنیم و داخل اونو ببینیم، با لجن های سیاه رنگی مواجه میشدیم که در عرض چندین سال بر اثر استفاده از روغن های مختلف یا به دلایل شیمیایی بوجود اومده، این لجن ها گاه خطر جدی برای موتور محسوب شده و میتواند باعث گرفتگی مسیر روغن و خرابی اویل پمپ و آسیب شدید به موتور شود.
دوستان عزیز برای شستن داخل کارتل بدون باز کردن آن به روش ذیل عمل نمایند:
پس از طی مسافتی و گرم شدن موتور و روغن داخل موتور، ابتدا ماشین را روی چاله سرویس برده و روغن آن را خالی نمایید، اما به فیلتر دست نزنید.
سپس پیچ کارتل را ببندید.
سپس ۴ لیتر گازوئیل به داخل ماشین بریزید و ۱۰ دقیقه صبرکنید. هرگز استارت نزنید.
بعد پیچ کارتل را باز کرده و اجازه بدهید تا تمام گازوئیل ریخته شده با فشار تخلیه گردد.
دوستان عزیز یادتان باشد بعد از ریختن گازوئیل به داخل موتور، هرگز استارت نزنید.
پس از تخلیه گازوئیل، پیچ کارتل را نبندید و ۲ لیتر گازوئیل دیگر داخل موتور ریخته که همان موقع تخلیه میشود و ۱۵ دقیقه صبر کنید تا دیگر گازوئیل از کارتل بیرون نیاید.
پیچ کارتل را بسته و ۴ لیتر روغن با درجه گرانروی پایین داخل موتور بریزید، و استارت بزنید و اجازه بدهید که روغن گرم شود، در موقع استارت زدن و گرم شدن روغن از گاز دادن به ماشین یا حرکت با آن خودداری فرمایید.
پس از گرم شدن روغن، پیچ کارتل را باز کرده و روغن راتخلیه نمایید و فیلتر روغن را هم باز نموده و تعویض نمایید.
سپس پیچ کارتل را بسته و موتور را با روغن دلخواه پر نمایید.
با این روش کارتل ماشین و تمامی مسیر روغن شسته خواهد شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.