آموزش نصب تهویه اتوماتیک پژو ۲۰۶+ تصاویر

10

آموزش نصب تهویه اتوماتیک روی مدل های دارای تهویه دستی

 

توجه آموزش مختص مدل های قبل ۹۱ هست .

مدت ها تو فکر نصب تهویه اتومات(climate control) روی ماشین بودم که به نابه دلایلی هر بار منصرف می شدم. به هرحال تصمیم گرفتم اگه ممکن شد حتما از مراحل نصب عکس بگیرم و آموزشی تهیه بشه و در سایت برای استفاده دوستان قرار بدم. و بالاخره نصب کردم و نتیجه هم عالی شد و مثل فابریک کامله درست کار میکنه.
در ابتدا باید بگم که برای نصب نیاز ی به باز کردن داشبورد نیست ولی اگه بتونید باز کنید راحت تره و از لحاظ زمانی هم فرق خیلی زیادی نداره.
بعد از نصب هم حتما باید از دو محل توسط PPS فعال بشه که سعی میکنم آدرس رو اشاره داشته باشم.
دوستانی که ایربگ سمت شاگرد ندارند و یا اصلا ایربگ ندارند در جریان باشند که سنسور دما کابین پشت شیار های قاب ایربگ دار تعبیه شده و و یا باید پوسته ایربگ دار تهیه بشه و یا باید پوسته رو به صورت ابتکاری با ایجاد شکاف جهت ورودی هوا به سنسور آماده سازی کنید که خودم همین کار رو کردم و نتیجه رضایت بخش هم بود.

دوستان توجه داشته باشند که لوازمی که تهیه می کنند از یک مدل ماشین تهیه بشه چون بنابه دلایلی ۲ نوع سیستم تهویه اتوماتیک وجود داره که برای مدلهای بهمن ۸۹ به قبل و بهمن ۸۹ به بعد هست که فرقشون مقاومت فن کابین هست که برای قبل بهمن ۸۹ مقاومت به صورت دندانه هایی پشت خود بلوور فن هست و برای بعد اون شبیه تهویه دستی تو مجرای هوای ورودی کابین تعبیه شده.
برای نصب تهویه اتومات لوازم زیر باید تهیه بشه که همگی مارک BEHR هستند :

آموزش نصب تهویه اتوماتیک روی مدل های دارای تهویه دستی

برای نصب تهویه اتومات لوازم زیر باید تهیه بشه که همگی مارک BEHR هستند :
۱- فن به همراه مقاومت

تصویر

۲- دسته سیم داشبورد

تصویر

۳- دسته سیم تهویه

تصویر

۴- پنل تهویه اتومات

تصویر

۵- موتور تنظیم دریچه ۳ عدد

تصویر

۶- سنسور دمای کابین

تصویر

۷- کانال ورودی هوا

تصویر

۸- پیچ خودکار سایز ۴ حدود ۹عدد
۹- چرخ دنده های تنظیم کانال هوا ۲ عدد

تصویر

قابل ذکر هست ک هسنور اواپراتور برای هر دو مدل دستی و اتومات یکی هست و شماره فنی یکسان دارند پس نیازی به تعویض نداره.
برای شروع باید صندلی های جلو رو تا آخر عقب برده و یا کامل باز کنید . و زیر انداز هر دوطرف بندازید تا راه دسترسی راحت تر بشه.
کنسول وسط ، دریچه های هوای و پخش و ساعت و کیلومتر و جعبه داشبورد و قاب ایربگ و پنل تهویه دستی و اتصالات و سوکت ، سردنده و کلید های بالابر جلو و …. همه باز باید شوند.

تصویر

تصویر

تصویر

اینم در جعبه فیوز

تصویر

قاب ایربگ : برای باز کردنش بعد باز کردن جعبه که خودش ۶ تا پیچ ستاره ای دور داره و ۲ تا مهره ۱۰ ، مطابق زیر،

تصویر

کامل روی زیر انداز به صورت خوابیده و با نور دستی دنبال ۷ عدد پیچ فلزی رنگ دورش باشید تا بتونید قاب ایربگ رو جدا کنید(دوستانی که قاب ایربگدار دارند نیازی به باز کردن این قاب مطلقا ندارند). حتما باید درچه هوا سمت راست باز بشه تا راه دسترسی به پیچ راستی آزاد تر بشه.

تصویر

وقتی پیچ ها رو جدا کردید قاب رو خارج کنید . جای سنسور پشت قاب روی خود داشبورد اصلی مشخصه و باید مجدد قاب رو به صورت کاملا آزاد روی جاش قرار بدید و از جای پخش از محل نصب سنسور با ماژیک پشت قاب ایربگ علامت بزنید و بتونید شیارهای موازی شبیه مدل فابریک ایجاد کنید که من با حرارت و پیچ گرم کردن ایجاد کردم و با سوهان کوچک حالت دادم. که البته میتونید ابتکاری بهتر هم عمل کنید.

تصویر

در مرحله بعد باید سیم کشی داشبورد تهویه دستی رو پیاده کنید. علت اون هم نبود سوکن خاکستری ۶ پین پشت تهویه اتومات هست که روی دسته سیم موجود تهویه دستی نیست و قابل سیم کشی هست ولی خوب بهتره فابریکی عمل کنید و دسته سیم رو کامل تعویض کنید.

دسته سیم داشبورد تهویه دستی از پشت کیلومتر رو ساعت و فلاشر میاد پایین و یه انشعاب منفی داره که ترمینالش از ستون وسط داشبورد رد میشه و زیر جاسیگاری بقل کامپیوتر ایربگ پیچ شده که با آزاد کردن کنسول وسط و سر دنده و بالابر و …. از سمت راست راحت باز میشه .

تصویر

و نهایت دسته سیم به سمت سوکت سبز رنگ زیر کام و مقابل bsi ( ادامه این سوکت در نصب تهویه اتومات از سرویس خارج میشه و همین طور رها میشه)میره و انشعاب بعدی آن سوکت ۱۰ پین bsi هست که همه باید باز بشه و دسته سیم داشبورد مدل تهویه اتومات جایگزین اون بشه و مجدد کیلومتر و bsi و ترمینال منفی بقل کامپیوتر ایربگ و …. سرجاشون نصب بشه. در بعضی مدلهای قدیمی ک هسیم کشی کامل داشتند سوکت چراغ جعبه داشبورد و حتی esp هم موجود بود .

تصویر

باز کردن اتصالات و ادوات تهویه دستی: با توجه به اختلاف فاحش مخروطی هوای ورودی و فن تهویه باید این دو مجموعه کامل پیاده بشوند.
در تهویه دسته فرمانها با ۳ عدد کابل و سیم انجام میشه که بعد از باز کردن پنل دستی مشاهده میشوند. یکی کابل سفید و دوعدد کابل مشکی. کابل سفید برای تنظیم دریچه های جلو پایین بخار زدا هست که توسط چرخدنده و اتصال به سیم و اهرم عمل میکنه.
نکته مهم :شما اهرم دریچه قبل از باز کردن پنل تهویه حتماروی دریچه های هوای جلو اصلی داشبورد قرار بدید و سعی کنید قبلش حتما توسط بخاری خود ماشین پوسته رو کمی گرم کرده باشید تا بتونید اتصالات تهویه دستی رو باز کنید و اتومات رو جایگزین کنید.
کابل سفید رو با خار نگهدارنده خارج کرده و سپس در همان حالت درچه های جلو توسط پیچ گوشتی به زیر اهرم دریچه ها فشار آورده و با حوصله اون رو خارج کنید

تصویر

و در همان حالت چرخدنده نمونه اتومات روکه قبلا کمی گریس هم زده اید جایگزین کرده و قبل از جاز زدن کامل چرخ دنده موتور رو جابزنید به صوری که بادست بچرخانید چرخ دنده ها سنکرون باشند و هیچگونه تداخل گردشی نداشته باشند و حتماو حتما قبل از جا زدن موتور در این خصوص دقت کنید که حرکت آزادی داشته باشند و روی حالتی که موتور بسته میشه یکی از موتور ها رو نصب کرده و با سه پیچ مشخص محکم کنید.

تصویر

تصویر

کانال ورودی هوا:
از بیرون توی کاپوت فیلتر کابین رو خارج کنید و دنبال خار مشکی رنگی باشید که زیر فیلتر قرار داره و به داخل فشار بدید.

تصویر

برید داخل کابین و از زیر جعبه داشبورد مخروطی ورودی هوا رو کمی جابجا کرده که براحتی جدامیشه. به خارهای طرفین دقت کنید تا موقع جا زدن راحت تر نصب بشه.

تصویر

کابل و خارنگهدارنده تنظیم وردی هوا رو از مجرای ورودی هوا خارج کرده. من کابل رو کامل پیاده نکردم و همون اطراف جایی مهارش کردم. این کانال راحت در خلاف عقربه ساعت یه ۳۰ درجه دو دست چرخیده بشه راحت جدا میشه و با کمی جابجا کردن از سیستم پیاده کنید. مشاهده میشه که روی اون سوکتی وجود داره که مربوط به مقاومت فن داخل کانال هست که جدا کنید. ممکنه است کانل تهیه شده اصلا این مقاومت رو نداشته باشه که قبلا اشاره شد.

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

باز کردن فن تهویه:
برای باز کردن فن باید پدال گاز برقی به همرا سوکتش باز بشه و همچنین میل فرمون از ۴ شاخه پایین که توسط پیچ مهره ۱۳ مهر شده باز بشه که برای بار اول کمی با حوصله باید از پایین جدا بشه و قبل جدا کردن حتما فرمان رو قفل کرده که به فلت کام آسیب نرسه و با درآوردن میل فرمون اون رو به طرف پدال کلاچ بیاورید تا جای خارج کردن فن باز بشه.

تصویر

تصویر

تصویر

دوبار ه مثل سمت راست به بالا خابیده و روی زیرانداز به انتهای بالای فن نگاه کنید پیچ ستاره ای داره که باید باز بشه سعی کنید از پیچ گوشته بلند استفاده کنید چوم جای دست کمی داره به علت ارتفاع زیادش. در ادامه سوکت فن رو جدا کنید و در جهت عقربه ساعت کمی بچرخانید راحت فن از پوسته جدا میشه.

تصویر

نکته : حتما و حتما سیم کشی خود مدار تهویه دستی رودر این مرحله پیاده کرده( که تا ریل دسته سیم فیوزها زیرفرمون میاد) و سیم کشی تهویه اتومات رو از طرف دیگه به صورت مشابه جایگزین کنید .درسیم کشی جدید ۲ سوکت به فن متصل میشه که مربوط به مقاومت دندانه ای هست.

تصویر

تصویر

بعد از نصب دسته سیم جدی فن تهویه اتومات رو برعکس مرحله باز کردن قبل نصب کرده و در خلاف جهت عقربه بچرخانید و پیچ رو ببندید و سوکت فن و مقاومت رو جابزنید و پدال گاز و میل فرمون رو ببندیدوبرید سمت راست و سیم کشی تهویه رو مرتب کرده و سعی کنید کانال هوای موتور خور رو که از قبل یکی از موتور دریچه ها رو با پیچ روش بسته اید به صورت عکس باز کردن با چرخاندن جاگیر کنید.

تصویر

تصویر

برید سمت راننده و پشت عایق رادیاتور بخاری نور بندازید تا کابل مشکی دیگر اهرم تهویه دستی رو پیدا کنید . سعی کنید که خارش رو جدا کنید و کابل و سیم رو از مدار خارج کنید که اهرم آزادانه بتونه حرکت داشته باشه. من کابل رو مثل قبلی گوشه ای مهار کردم و خارج نکردم و با اسفنج پوشندم ایجاد صدا نکنه.

تصویر

قرینه این اهرم سمت راست خالی هست و به راحتی فقط موتور روش نصب میشه.( در واقع موتور تنظیم دما محسوب میشه) براحتی موتور دریچه سوم رو پیچ کنید

تصویر

و تمام سوکت سه موتور دریچه و سنسور اواپراتور رو جا بزنید( قبلا فن و مقاومت رو جا زده اید). از سیم کشی تهویه فقط سنور کابین و ۲ عدد سوکت پنل و ۱ عدد سوکت ریل زیر فرمان باقی موند که بترتیب باید جازده شوند. سنسور دماکابین سرجاش ار محا جای پخش کشویی جابزنید و سعی کنید دورش رو طوری عایق کنید که فقط هوا کابین رو سنس کنه نه هوا پشت داشبورد رو!
و سوکت سنسور دما کابین رو هم جابزنید . و در نهایت سوکتهای پنل و نصب خود پنل تهویه اتومات.

تصویر

قاب ایربگ رو هم اگه باز کرده بودید ببندید. جعبه داشبورد و درش ، ساعت و پخش و کنسول و همه رو کامل ببندید. حال اگه سوکتهای دسته سیم رو کامل جابزنید و سوئیچ باز بشه پنل تهویه روشن میشه و شروع به کالیبره کردن دریچه ها میکنه که البته فقط فن کارمیکنه و کمپرسور روشن نمیشه و با بستن سوئیچ پنل روشن میمونه و خاموش نمیشه که علت فقط و فقط فعال نبودن نرم افزاری هست.( برای مدتی میتونید سوکت های پشت پنل رو باز کنید تا بعد فعالسازی مجدد جا بزنید )

تصویر

تصویر

فعال سازی از ۲ مسیر باید انجام بشه که اگه ناقص انجام بشه قسمتی از کار تهویه اتومات با شکل مواجه میشه ( که برای خودم پیش اومد و کمپرسور علی رقم سرماسازی بیش از حد و خطر freezing از مدار خارج نمیشد).
فعالسازی اول

تصویر

فعالسازی دوم

تصویر

و در نهایت نتیجه کار

تصویر

ممکن است شما دوست داشته باشید
10 نظرات
  1. علي می گوید

    با سلام هزينه تهويه اتوماتيك رانا پلاس پانامورا جقدر مي باشدو آيا قابل انجام شدن مي باشد

  2. مهدی کرمی می گوید

    سلام الان در تاریخ۱۷آذر ۱۴۰۱ هزینه تهویه اتومات بدای رانپلاس چقد میشه

  3. محمد می گوید

    سلام
    نصاب ماهر در تهران میشناسین یا خودتون انجام میادین؟

  4. ابراهیم مطلبی می گوید

    سلام.ببخشیدسوالی داشتم خدمتتان.من یک ۲۰۶مدل وی ۸سال تولید۹۲دارم.یکسالی میشه که هم کولروهم بخاریش دچارمشکله.یعنی برای استفاده بایددرجه کولرراازطریق پنل اتومات بزارم روی ۱۴وگرنه مثل بخاری گرمامیده.همچنین برای بخاری هم بایدبزارم روی درجه ۲۸
    هم تابستان وهم زمستان موذب میشم.آیامشکل ازپنل هست یاازدریچه ها؟قابل تعمیرهست؟یابایدقطعه عوض بشه؟
    لطفابه ایمیل من جواب بفرستید.خدا اجرتان دهد.

  5. mahbodsx می گوید

    یا علی
    الان قیمت انجامش چنده

  6. محسن می گوید

    سلام
    پس از روشن کردن ماشین ۲۰۶ صدای چند تا تق تق از داخل داشبورد میاد که احتمالا مال چرخ دنده های موتور تغیر جهت هوای تهویه است
    ایا راه حلی داره یا باید تعویض بشه

  7. افشار می گوید

    سلام با تشکر از توضیحات کاملی که ارائه فرمودید در ضمن سوالی داشتم که آیا تهویه ی دستی سمند سورن مدل های سخنگو را هم می توان اتوماتیک کرد ؟

  8. Amir می گوید

    سلام و عرض ادب.
    ببخشید سوالاتی داشتم خدمتتون درمورد نصب کامل کلر دیجیتال برای تیپ ۲ماشین ۲۰۶ میخواستم ببینم قیمت تموم شدنش با دست مزدچقدر میباشدو نصاب ماهر در کرمان سراغ دارید شما؟اگر دارید لطف میکنید ادرسشو به بنده بدهید و اگر ندارید جنابعالی نصب میکنید ؟؟؟واینکه اگر نصب می‌فرمایید آدرس شهر محل را برایم بفرستید .وبازهم اگر مقدور نمیباشد لطف میکنید شماره تماسی بدهید که من وقتی نصاب پیدا کردم باشما تماسی داشته باشم وشما براساس سابقه ای که در کارنامه ی خود دارید براساس حرفه ی خود نصاب اینجانب را راهنمایی بفرمایید.

  9. امیر حسین یوسفی می گوید

    سلام و عرض خسته نباشید.
    ببخشید برای نصب کامل کلر دیجیتال بر روی ۲۰۶تیپ ۲در کرمان آیا نصاب خوبی سراغ دارید.ممنون میشم اگر دارید آدرس بدهیدودرخواست دیگری هم داشتم اینکه شما خودتون نصب میکنید اگر نصب میکنید لطف کنید آدرس شهر ومحل رو برام بفرستین ممنون باتشکرودرخواست سوم اگر امکانش هست شما ی شماره تلفنی بدهید که اگر هیچ کدام از دو درخواست بالا انجام نگرفت تماسی با جناب عالی داشته باشم جهت راهنمایی وصحبت کردن با نصاب مورد نظر که اشتباهی در کارشان نباشد . چون خیلی عالی در متن بالا توضیح داده شده که این خود رساندن حرفه ای بودن شماست .بازم شرمنده .روزتون بخیر

  10. اصغری می گوید

    یا حضرت عباس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.