بررسی محاسن و معایب آریو سایپا Ario S300 + عکس

0

بررسی معایب و مزایای سایپا S300 (آریو)

امروز در مجله کارستان به سراغ یک خودروی نه‌چندان مطرح از کمپانی گمنام زوتی چین رفته‌ایم، که وظیفه مونتاژ و فروش این خودرو را سایپا یکی از ۲ خودروساز دولتی مطرح کشورمان بر عهده دارد. سایپا درست زمانی خبر از مونتاژ این خودرو در شرکت خود داد که همه خودروسازهای داخلی تمایل بسیار زیادی به سمت محصولات چینی پیدا کرده بودند. دلیل این تمایل چیزی نیست جزء یک کلمه به وسعت یک کشور «تحریم». بگذریم سعی نداریم به سراغ وضعیت خودروسازی کشورمان برویم، می‌خواهیم دلایلی را بررسی کنیم که شاید بتواند S300 را در سبد خرید شما قرار دهد

۱- طراحی ظاهری زیبا

https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2012-Zotye-Z3001.jpg

همه ما قبول داریم که تویوتا یک کمپانی فوق‌العاده در تولید خودرو است، ولی اگر شما بخواهید با وضعیت کنونی کشورمان یک خودروی تویوتا حتی مدل ۲۰۰۵ و یا ۲۰۰۶ هم بخرید باید بیش از ۷۰ میلیون تومان هزینه کنید، تا خودرویی را بخرید که چندین سال از زمان تولید آن گذشته است. شما با خرید S300 می‌توانید یک کپی دقیق از TOYOTA ALLION 2007 را سوار شوید. بنابراین شما با حدود ۵۰ میلیون تومان می‌توانید سوار یک خودرو با شکل ظاهری تویوتا شوید. چهره ظاهری آریو یا همان s300 بسیار یک‌دست و هماهنگ طراحی شده، و طرز قرار گیری و طراحی چراغ‌ها در کنار جلوپنجره زیبا یک خودرو شیک را پدید آورده است. البته شاید طراحی این خودرو از نظر شما کمی قدیمی باشد ولی در شرایط کنونی کشور از لحاظ ظاهری، آریو یک امتیاز مثبت خواهد گرفت.

۲- طراحی داخلی قابل قبول

شما با مبلغی که پرداخت می‌کنید طبیعتا انتظار ندارید با یک کابین لوکس روبرو شوید، ولی به جرات می‌توان گفت آریو یکی از بهترین طراحی‌های داخلی را در رنج قیمتی ۵۰ میلیون تومان دارد. در داخل کابین آریو همه چیز به خوبی با هم چفت شده‌اند و کیفیت مونتاژ خوبی دارند. داشبورد نه خیلی شلوغ و نه خیلی خلوت، تریم چوبی با فرمانی که در سمت چپ قرار گرفته در کنار دکمه‌های کنترل کننده یک فضای خوب را ایجاد کرده‌اند.

۳- کابین جادار

یکی دیگر از دلایلی که شما را تشویق خواهد کرد به سراغ این سدان چینی بروید، احتمالا ابعاد داخلی کابین آن است. چرا که شما اگر یک خانواده ۴ نفره را داشته باشید به راحتی میتوانید در داخل این خودرو مستقر شده و به مسافرت‌های درون شهری یا برون شهری خود بپردازید.

۴- تجهیزات رفاهی متعدد

آریو در ۲ تیپ گیربکس اتومات و دستی عرضه شده است که در هر ۲ تیپ آپشن‌های متعدد و خوبی وجود دارد که برای رفاه شما در خودرو جای داده شده‌اند. برخی از تجهیزات این خودرو عبارتند از : ترمزهای چهار چرخ دیسکی مجهز به سیستم ضد قفل (ABS) و توزیع کننده نیروی ترمز (EBD)، سیستم ضد سرقت(Immobilizer) ، کامپیوتر سفری، شیشه ها و آیینه های برقی، گیربکس اتوماتیک تیپ ترونیک، سنسور دنده عقب، ایربگ راننده و سرنشین جلویی، صندلیهای چرمی، رینگهای آلومینیومی، صندلیهای تاشو عقب، چراغهای جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع و مه شکن جلو و عقب.

در مدل فول این خودرو آپشن‌های بیشتری نیز وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به ایربگ های جانبی و پرده ای ، سیستم تهویه مطبوع اتومات، سانروف برقی، سیستم پخش تصویری و GPS، دوربین دنده عقب و … اشاره کرد. پس با مدل فول آریو با اختلاف ۳.۴ میلیون تومانی قیمت می‌توانید از نهایت آپشن‌های خودروی خود لذت ببرید.

۵- سیستم ترمز و ایمنی

آریو استاندارد ۵ ستاره از موسسه ایمنی C-CNAP را با خود یدک می‌کشد. که کمتر محصولی در ایران هستند که با همین قیمت این سطح ایمنی را داشته باشد. عملکرد ترمزهای این خودرو بسیار عالی است. شما با فشار دادن پدال ترمز قدرت آنها را حس خواهید کرد و با سیستم ضد قفل عالی، می‌توانید بسیار مطمئن از رانندگی خود لذت ببرید

معایب آریو S300

کمپانی زوتی این روزها در بازار چین و دنیا به‌دلیل کپی‌برداری دقیق از محصولات دیگر شرکت‌ها شناخته می‌شود. یکی از محصولات این کمپانی چینی، کپی برابر اصل پورشه ماکان بود که سروصدای زیادی را به‌پا کرد. این سروصدا به دلیل کیفیت خودرو نبود، بلکه به‌دلیل کپی دقیق تمام بخش‌های خارجی از خودرو پورشه بود. یکی از دیگر محصولات این برند که در ایران به‌وسیله سایپا، مونتاژ و عرضه می‌شود، زوتی S300 یا همان آریو است. این خودرو نیز از لحاظ ظاهری یک کپی از محصولات قدیمی تویوتا است. مدتی قبل، ما مقاله‌ای منتشر کردیم که در آن نقاط قوت این خودرو بررسی شد. این مقاله، ۵ دلیل برای آنکه سایپا S300 (آریو) بخریم، نام داشت. حال امروز در چرخان، تصمیم داریم نقاط ضعف این خودرو را با هم بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

۱- پیشرانه

http://www.finds.ir/my/post/postimg/finds-146800001210.jpg

موتور یک بخش اصلی در خودرو محسوب می‌شود که حتی از ظاهر خودرو نیز مهم‌تر است. چرا که بنز با موتور پراید، اصلا به‌درد سوار شدن نمی‌خورد! متاسفانه در کشور ما شرایط فرق دارد و مردم بیشتر به ظاهر خودرو توجه می‌کنند و دلیل رشد فروش خودروهای چینی نیز همین است. آریو با پیشرانه‌های ۱.۵ و ۱.۶ لیتری عرضه شده است. این پیشرانه‌ها به‌ترتیب قابلیت تولید ۱۰۳ و ۱۱۲ اسب‌بخار قدرت را دارند. وزن آریو نیز ۱۲۷۵ کیلوگرم است. بنابراین کاملا طبیعی خواهد بود که عملکرد این پیشرانه برای این بدنه، ضعیف باشد. آریو در شرایط شهری از لحاظ قدرت مشکلی نخواهد داشت، اما زمانی که وارد جاده شوید، شرایط تغییر می‌کند و در سربالایی‌ها دچار مشکل خواهید شد.

۲- سروصدای زیاد در داخل کابین

http://saipa-torkamani.ir/uploads/posts/2015-08/1439214844_22.png

کابین آرام در خودرو ارزش زیادی دارد اما اکثر خودروهای تولید و یا مونتاژ داخل ایران، با سر و صدای زیادی روبه‌رو هستند. در اینجا آریو یکی از محصولات ضعیف محسوب می‌شود و یا حداقل خودرویی که در اختیار ما بود، عملکرد ضعیفی داشت. صدای موتور کاملا در داخل کابین به گوش می‌رسد و اگر شما با این خودرو در جاده رانندگی کنید، صدای باد و محیط بیرون، برای شما آزار دهنده خواهد بود. زمانی که از دست‌اندازهای جاده و خیابان عبور می‌کنید، آریو بی صدا نخواهد بود و صدای نسبتا خشنی وارد کابین می‌شود.

۳- قیمت بالای قطعات

زمانی که برای خودروی شما مشکلی ایجاد شود و مجبور شوید قطعات خودرو را تهیه کنید، برای‌تان بسیار هزینه بر خواهد بود. اکثر خودروهای چینی، قیمت قطعات بالایی دارند اما اگر بخواهیم یک رتبه بندی تهیه کنیم، آریو در بخش‌های بالایی جدول قرار خواهد گرفت. با توجه به اینکه تهیه قطعات یدکی برخی از خودروها در ایران کمی سخت است، اگر شما قطعه را پیدا کنید، باید هزینه زیادی پرداخت نمایید. برای مثال پوسته سپر آریو ۳۶۰ هزار تومان، دینام حدود ۱ میلیون تومان و گلگیر نیز در حدود ۵۰۰ هزارتومان قیمت دارند که در بازار آزاد ممکن است این قیمت‌ها بیشتر نیز باشند.

۴- کیفیت پایین قطعات کابین

http://car.upload.ir/News/073-Saipa-S300/3.jpg

متاسفانه اکثر قطعات این خودرو از کیفیت پایینی برخوردار هستند. جنس کابین آریو، حتی از برخی محصولات چینی هم بدتر است. اکثر قطعات این خودرو ساخت کشور چین هستند و خبری از کیفیت بالای قطعات در آریو نیست. بیشتر به ظاهر توجه شده و اگر شما داخل کابین این خودرو را در تصاویر نگاه کنید، از آن استقبال خواهید کرد اما زمانی که وارد کابین می شوید، شرایط تغییر می‌کند. کیفیت صندلی‌ها نیز خوب نبوده و چندان راحت نیستند و احتمالا در سفرهای طولانی مدت، باعث آزار سرنشینان می‌شوند.

۵- کیفیت مونتاژ

کیفیت مونتاژ در خودروهای داخلی همیشه جای بحث داشته است و در صدر جدول نیز خودروهای سایپا و ایران‌خودرو حضور دارند. متاسفانه برخی از مشکلات مونتاژی در این خودرو دیده شده است. در خودرویی که ما مورد بررسی قرار دادیم، مشکلی جدی وجود نداشت به جز برخی از بخش‌های کابین، اما زمانی که با چندتا از مالکان این خودروها صحبت کردیم، از کیفیت پایین مونتاژ و ایراداتی که در اثر مونتاژ نادرست گریبان‌گیرشان شده بود، اظهار گلایه می کردند.

کلام آخر

با توجه به‌اینکه خط تولید محصولات رنو و سیتروئن در ساپیا و ایران خودرو در حال شکل گیری است، احتمال توقف تولید برخی از خودروها وجود دارد که آریو نیز ممکن است در لیست توقف تولید حضور داشته باشد. بنابراین قطعات مصرفی این خودرو احتمالا در آینده کمیاب شود. همچنین در بخش خرید خودرو، فقط فاکتور ظاهر مطرح نیست ولی به‌نظر می رسد اکثر خریداران آریو به ظاهر آن توجه کرده‌اند. بهتر است برای خرید خودرو، به بخش‌های دیگر آن نیز توجه کنیم که ما چند مورد را در این مقاله بیان کردیم.

اگر شما تجربه رانندگی با این خودرو را دارید، این تجربیات را از طریق نظرات در اختیار کسانی که تمایل به خرید این محصول دارند، قرار دهید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.