بررسی قیمت و مشخصات جیلی GC6 بم خودرو /رقیب جدی تندر ۹۰

0

معرفی قیمت و مشخصات جیلی GC6 و زمان ورود به بازار

جیلی GC6

جیلی GC6 ؛ قیمت ، مشخصات و زمان ورود به بازار

خودروسازان بم بالاخره موفق به پلاک کردن نخستین Geely GC6 در ایران شد؛ خودرویی ارزان که بعد از یکسال تاخیر، از نیمه دوم سال ۹۶ وارد بازار کشورمان می‌شود.

بم خودرو کیست ؟

اوایل دهه ۸۰ شمسی وقتی که شرکت کره‌ای دوو به ورشکستگی رسید، غول خودروسازی ایالات‌متحده، جنرال‌موتورز، روی آن دست گذاشت و تمام سهامش را خرید. اولین کاری که آمریکایی‌ها با دوو کردند تغییر نام شرکت به GM Daewoo (و در ۲۰۱۱ به GM Korea) بود. سپس در لیست شرکای نزدیک دوو، چشمشان به نام ایران خورد! و بلافاصله تمام فعالیت‌های دوو را در ایران را متوقف کردند.

در آن زمان که گروه کرمان‌موتور خط‌ مونتاژ دوو را در ایران داشت، ضربه اقتصادی سنگینی خورد. کرمان موتور برای جبرانش دست به ایجاد سه شرکت جدید زد تا به کمک آن‌ها دوباره محصولات ارزان‌قیمت آسیایی را وارد بازار ایران کند؛ ضمن اینکه خود کرمان‌موتور نیز از اواسط دهه ۸۰ سراغ برندهای لیفان و JAC رفت. اما سه شرکت نوپای کرمان‌موتور، راین‌خودرو، مدیران خودرو و بم خودرو بودند. راین خودرو (خودروسازان راین) زمانی در ایران دو محصول پرطرفدار هیوندای ورنا و هیوندای آوانته را مونتاژ می‌کرد و هم‌اکنون نیز مشغول تولید Voleex C30 از شرکت گریت‌وال چین است. مدیران خودرو نیز از همان ابتدا به سراغ چری رفت و محصولات ارزان ولی پرفروش آن‌را به ایران آورد.

قیمت جیلی GC6

سومین شرکت تابعه کرمان‌موتور، بم خودرو (خودروسازان بم) بود که هرچند نامش در این سال‌ها رو به فراموشی رفت، زمانی با مونتاژ فولکس‌واگن گل غوغایی در ایران به راه انداخته بود. خودروسازان بم بعد از فولکس‌واگن گل، دست به تولید هافی لوبو زد که با استقبال روبرو نشد و شکست خورد. سال گذشته هم خبر دادند که قصد تولید شاسی‌بلند فولکس‌واگن تیگوآن را در ایران دارد، ولی بعدها به نتیجه‌ای نرسید. حالا سومین محصولی که خودروسازان بم قصد مونتاژ آن را در ایران دارد جیلی GC6 است. البته خودروسازان بم در سال ۱۳۹۲۲ قراردادش را با جیلی قطعی کرده بود، ولی به دلایلی شروع تولیدش به امسال موکول شد.

کرمانی‌ها؛ دومین شریک جیلی در ایران

جیلی بعد از خریدن ولوو از جنرال‌موتورز در سال ۲۰۱۰ خیلی‌زود اعتبار جهانی پیدا کرد و توانست پله‌های پیشرفت را به کمک سوئدی‌ها با سرعت بیشتری طی کند. تقریبا از ۳ سال پیش بود که با کمک نمایندگی جیلیران به ایران آمد. اولین محصول جیلی سدان خوش‌ساخت Emgrand 7 بود و بعد از آن نسخه هاچ‌بکش یعنی Emgrand 7-RV راهی بازار شد و نهایتا هم نسخه شاسی‌بلند آن یعنی X7 به بازار آمد. همه این خودروها محصولات خوب و پرمتقاضی بودند که متاسفانه با مدیریت ضعیف واردکننده و شکایت‌های متعدد مشتریانش، اعتمادی که جیلی از خریداران ایرانی جلب کرده بود، در یکی دو سال اخیر زیرسوال رفت. چگونگی ادامه همکاری جیلی با جیلیران مشخص نیست، اما ظاهرا چینی‌ها درصدد آزمایش شریک تازه‌ خود در ایران هستند.

مشخصات فنی جیلی GC6جیلی GC6: سدانی کوچک با آرزوهای بزرگ

جیلی GC6 درواقع نسخه تغییریافته‌ای از سدان چینی Englon King Kong است و خود کینگ‌کنگ نیز بر پلتفرم Geely MK ساخته شده، پس می‌توان GC6 را همان جیلی MK دانست ولی با ظاهری متفاوت‌تر. MK در اکثر بازارهای آسیایی، اروپای شرقی، استرالیا، نیوزیلند و حتی خود چین عرضه می‌شود اما همین MK در بازار روسیه و خاورمیانه با نام‌ GC6 به دست مشتریان می‌رسد. درحالیکه GC6 متولد ۲۰۱۲ است، MK از ۲۰۰۶ تا امروز در بازارها حضور دارد. جیلی GC6 در بازار چین تحت برند Englon فروخته می‌شود و از ابتدای ۲۰۱۵ نیز نامش را به SC6 تغییر دادند.

طول عرض ارتفاع فاصله محوری وزن خالص حجم باک
۴,۳۴۲mm ۱,۶۹۲mm ۱,۴۳۵mm ۲,۵۰۲mm ۱,۱۰۳kg ۴۵L
این خودرو از همان ابتدا در کلاس سدان‌های جمع‌وجور قرار داشت. فاصله محوری این خودرو ۲٫۵ متر است که یعنی ۱۰ سانتی‌متر از امگرند۷ کمتر دارد. ظاهر این خودرو شبیه چینی‌های جدید کشورمان نیست. وجود ابرویی چراغ به همراه قاب‌های دایره شکلی که درون کاسه چراغ‌های جلو جاخوش کرده‌اند، کمی توی ذوق می‌زند، ولی از طرف دیگر همین قاب‌ها باعث تفاوت GC6 با هم‌کلاسانش شده است. GC6 با اینکه از همه لحاظ خودرویی اقتصادی است و کابینی تماما پلاستیکی دارد ولی وجود مانیتور ۷ اینچی کنسول باعث شده که حوصله سرنشینان آنقدرها هم سر نرود! برخی امکانات استانداردی که خودروسازان بم برای جیلی GC6 درنظرگرفته عبارت‌اند از:
تهویه اتومات
ترمزهای ABS+EBD
فرمان هیدرولیکی
دو ایربگ
صندلی ۴ حالته راننده / تنظیم دستی صندلی‌ها
دی‌لایت / مه‌شکن‌های جلو و عقب / تنظیم دستی ارتفاع نور چراغ‌های جلو
موتور قدرت گشتاور گیربکس سرعت مصرف ترکیبی
۱,۴۹۸cc ۱۰۰hp ۱۴۱nm ۵ دستی۴ اتومات ۱۷۰km/h۱۶۰km/h ۵.۶L۶٫۱L

GC6 در تست‌های ایمنی C-NCAP موفق به دریافت ۴ ستاره شده ولی همین خودرو در تست تصادف استرالیا بیشتر از ۳ ستاره نگرفته است. GC6 با انجین ۱٫۵ لیتری یورو ۴ به ایران خواهد آمد که قلب اکثر محصولات جیلی است. گیربکس استاندارد آن دستی است ولی در بازار کشورمان با گیربکس اتومات عرضه می‌شود.

این خودرو در بازار ایران باید با برلیانس H320 اتومات و همچنین تندر۹۰ اتومات رقابت کند.

فروش خودرو جیلی جی سی ۶ اتوماتیک شنبه صبح  ۹۶/۰۳/۲۰ از سوی خودروسازان بم آغاز می شود.

بنابراعلام خودروسازان بم قیمت این خودرو ۴۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان اعلام شده است که با شرایط مختلف عرضه خواهد شد.
گفتنی است زمان تحویل خودرو نیز از شهریور ماه اعلام شده است.
شایان ذکر است این خودرو تنها خودرو اتوماتیک زیر ۵۰ میلیون تومان بازار خواهد بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.