رنو کولیوس بخریم یا کیا اسپورتیج + قیمت ،مشخصات ،معایب و محاسن هر دو

3

رنو کولیوس بخریم یا کیا اسپورتیج/ مقایسه خودروهای ۲۰۰ میلیون تومانی

بررسی رنو کولیوس ۲۰۱۷ ،مقایسه کولیوس با تویوتا راو ،مقایسه رنو کولیوس ۲۰۱۷ با کیا اسپورتیج ،مقایسه رنو کولیوس با سانتافه ؛معایب رنو کولیوس ۲۰۱۷

گزارش بازار خودرو- کراس اوورهای متوسط در سال‌های گذشته چندان جدی گرفته نمی شدند اما با گذشت زمان این کلاس آن  چنان در ذهن علاقه‌مندان به خودروهای شاسی بلند شهری جاافتاد که باعث شد حتی کمانی هایی چون رنو فرانسه که بیش تر به ساخت هاچ بک های تند و تیز شهره هستند نیز نتوانند از این بازار صرف نظر کنند. در این مقایسه نسل جدید  توسان که دست کم از نظر بازار ۲ بار پوست انداخته تا به چهره فعلی برسد را در مقابل رنو کلوئوسی قرار داده ایم که نسل قبلی و فیس لیفت اش در بازار ایران هرگز موفقیت توسان را کسب نکرده اند. البته استفاده از چهره و خط مشی جدید رنو در طراحی محصولات اش خبر از تلاش رنو برای خلق یک کراس اوور جذاب و دلربای شهری می دهند. در ادامه با این نوشتار همراه شوید تا با یکدیگر به پاسخی مناسب برای این پرسش برسیم که جاه طلبی هیوندای برتر است یا اصالت رنو؟

رنو کولئوس ۲۰۱۷

بازار کراس اوورها یا شاسی بلندهای متوسط روز به روز در حال رونق گرفتن است. پس از عرضه نسل جدید توسان و اسپرتیج حالا نسخه نونوار شده رقیب اروپایی این ۲ خودرو پرطرفدارت نیز در حلا ورود به بازار است. رنو کولئوس اولین بار در قالب خودرویی کانسپت در نمایشگاه خودرو ژنو معرفی شد. در سال ۲۰۰۸ نخستین نسل کولئوس پا به پای رقبای کره ای در ایران حضور داشت. در ۳ نسخه پارس خودرویی و نگین خودرویی در ایران عرضه می شد و با تمام شایستگی ها و نقاط مثبتش، نتوانست در مقابل رقبای پرفروش کره ای حرفی برای گفتن داشته باشد و از نظر میزان فروش چندان موفق نبود. اما حالا داستان عوض شده و نسل جدید رنو کولئوس در حال ورود به بازار است.

رنو کولئوس 2017

شاسی بلندی که در نمایشگاه خودرو تهران رونمایی می شود تا بار دیگر برای رقبای کره ای خط و نشان بکشد. کولئوس هم چون توسان جدید، در نمای ظاهری دست خوش تغییرات زیادی شده و به هیچ عنوان با قبل قابل مقایسه نیست. کولئوس جدید با زبان جدید رنو طراحی شده و از نظر ظاهری شباهت های زیادی با رنو تلیسمان دارد. با توجه به علاقه مندی خریداران ایران به آپشن های متنوع خودرو، نگین خودرو تنها نسخه فول آپشن این خودرو را به بازار عرضه خواهدکرد. پس از این نظر باید گفت که کولئوس می تواند در مقابل توسان جدید حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد. دکوراتیو کابینش همان چیزی است که در مدل های جدید رنو می بینیم.

رنو کولئوس 2017

فرمانی خوش فرم و صفحه نمایش عمودی در ابعاد ۷ یا ۸.۷ اینچ با چرم مرغوب صندلی ها و نورپردازی جذاب کابین دست به دست هم داده اند تا داخل کابین کولئوس حس خوبی داشته باشید. دیزاین ساده و در عین حال شیک کابین کولئوس نسبت به کابین شلوغ توسان آرامش بخش تر است و عایق بندی مناسبی دارد. بدنه ۴۶۷۰ میلی متر طول دارد و افزایش طول ۱۵۰ میلی متری را نسبت به قبل تجربه کرده است. همین باعث شده تا فضای سرنشینان ردیف عقب جادار باشد و به همین دلیل خیلی از منتقدین، کولئوس را با شاسی بلندهایی چون میتسوبیشی اوتلندر، هیوندای سانتافه و کیا سورنتو مقایسه کنند. در حالی که کولئوس برخلاف خودروهای اشاره شده، از صندلی های ردیف سوم برخوردار نیست. پس می توان گفت این قیاس عادلانه نیست. چرا که کولئوس هم از نظر قیمتی و هم از نظر مشخصات فنی بیشتر با رقبایی هم چون توسان و اسپرتیج جدید قابل مقایسه است.

کابین رنو کولئوس 2017

کولئوس جدید برخلاف تلیسمان یک پیشرانه اتمسفریک (تنفس طبیعی) را در دل خود جای داده. این پیشرانه ۲.۵ لیتری ۱۶۹ اسب بخار قدرت در دور ۶۰۰۰ تولید می کند و از این نظر کاملا شرایط مشابهی با توسان دارد.

رنو کولئوس 2017

گشتاور ۲۲۴ نیوتن متری توسط یک گیرباکس CVT شیفت ترونیک به هر ۴ چرخ منتقل می شود. با توجه به توان کولئوس نمی توان از آن انتظار چابکی و شتاب مناسب در حرکت داشت اما مشخصات فنی اش در حدی است که می تواند گلیم خود را از آب بیرون بکشد و در مواقع ضروری راننده را روسفید کند. البته اگر استفاده شما از خودرو بیش تر درون شهری است و دل تان می خواهد با خودرویی شاسی بلند و بالاتر از دیگران در شهر برانید، مطمئن باشید کلئوس جواب تان را حتما خواهدداد. این موضوع را نیز فراموش نکنید که یک خودرو اصیل از برندی که در ساخت خودروهای شاسی بلند چندان متبحر نیست می خرید و باید از برخی نقاط ریز چشم پوشی کنید. در هر صورت پیچیدگی های فنی خودروهای فرانسوی گاه دردسرساز خواهدشد، مخصوصا در کارکردهای بالا.

هیوندای توسان ۲۰۱۷

هیوندای توسان جدید یکی از محبوب ترین و پرفروش ترین کراس اوورهای بازار ایران به شما می رود. نسل اول توسان در سال ۲۰۰۵ به بازار آمد و پس از ۵ سال در ایران عرضه شد. اما نمونه مورد بحث ما سومین نسل از این کراس اوور محبوب کره ای است که شکل و شمایلی متفاوت نسبت به قبل دارد و بیش تر از هر زمان دیگری طراحی اش به برادر بزرگ تر یعنی سانتافه نزدیک شده.

هیوندای توسان 2017

مدل قبلی با نام بازاری iX35 عرضه می شد، اما هیوندای در نسل جدید تنها از نام توسان استفاده کرده است. همان طور که اشاره شد، شباهت با سانتافه بیش تر از قبل شده و ترکیب چراغ های جدید جلو جلوپنجره ۶ ضلعی بزرگ  دلیل این شباهت هستند. طراحی ابین نیز تقریبا هیچ نقطه مشترکی با قبل ندارد و از نو طراحی شده. البته تعدادی از منتقدان عقیده دارند که این چیدمان و دیزاین جدید پسرفت داشته و انگار کهنه تر از قبل است!

البته در طراحی دریچه های سیستم تهویه علم ارگونومی بیش تر رعایت شده و عملکرد آنها بهتر از قبل است. طراحی جدید فرمان نیز جذاب و مدرن است. البته از کیفیت معمولی بعضی از قطعات کابین و استفاده از پلاستیک سفت در گوشه و کنار آن نمی توان چشم پوشی کرد.

هیوندای توسان 2017

اما فضای جادارتر و بسیار بهتر سرنشینان عقب باعث می شود تا این ایرادها را فراموش کنید. توسان جدید در تیپ های اکو، اسپرت، SE و لیمیتد عرضه می شود، که برای بازار ایران نسخه فول آپشن انتخاب شده است. توسان های عرضه شده در ایارن از پیشرانه ۲ لیتری GDI با سیستم تزریق مستقیم سوخت برخوردارند که علی رغم حجم کم تر نسبت به قبل، قدرت مناسبی تولید می کند. این پیشرانه ۱۶۲ اسب بخار قدرت و ۲۰۴ نیوتن متر گشتاور تولید می کند که نسبت اسب بخار به ازای هر لیتر را به ۸۲ افزایش داده. با این تفاوت که مصرف سوخت کم تری نسبت به قبل دارد و با باک ۶۵ لیتری مسافت بیش تری را طی می کند. شتاب توسان جدید به لطف گیرباکس ۶ سرعته تیپ ترونیک با عملکرد قابل تحسین و دقیق و کاهش وزن ۷۲ کیلوگرمی نسبت به قبل، مناسب است. هماهنگی جعبه دنده و موتور نیز بارها در طول حرکت نظر راننده را به خود جلب می کند و بهتر از قبل است.

کابین هیوندای توسان 2017

علی رغم سیستم تعلیق مستقل در ۴ چرخ و بازنگری های انجام شده، سواری توسان جدید مثل قبل کمی تکان دارد و برای کسانی که به دنبال راحتی مطلق هستند چندان راحت نیست.  فقط این نکته را می توان در خصوص نسل جدید توسان گفت که اگرچه خودرو کم آزار و تقریبا بدون دردسری است، اما در مقابل رقم پرداختنی چندان ارزنده نیست و برخی بخش های ارزان قیمت خودرو، خصوصا در کابین باعث می شود کمی در برابر رقم پرداختنی از این خودرو مایوس شوید. البته طراحی جذاب و دلچسب توسان آن قدر زیبا و دلرباست که خیلی ها قید بعضی نکات ریز را می زنند و برای ژست و طراحی جذاب این خودرو بهای بالای آن را می پردازند.

با ورود اعضای جدید به بازار کراس اوورهای ایران، معادلات این سگمنت پرطرفدار برهم ریخته و از طرفی انتخاب سخت تر شده. رنو کولئوس در حالی به بازار آمده که طراحی زیباتر و آپشن های جذاب تری از قبل دارد. در مقابل لشکر کره ای ها هم چنان پرطرفدار هستند اما نباید از افزایش قیمت چشم گیر نسل های جدیدشان گذشت.در بحث ظاهری خودرو هر دو خودرو زیبایی خاصی دارند و این بخش کاملا سلیقه‌ای خواهد بود. ولی در بخش فنی این برتری با کولیوس ۲۰۱۷ می‌باشد که از قدرت و گشتاور بالاتری برخوردار است.

با عرضه کولئوس باید دید که آیا این کراس اوور اروپایی می تواند روی بازار خرید و فروش کیا اسپورتیج و هیوندای توسان جدید تاثیر بگذارد یا خیر؟ اما فراموش نکنید که این خودروها از نظر اندازه بدنه، مشخصات فنی و حتی سطح تجهیزات تفاوت قابل توجهی با یکدیگر ندارند و اینجا جنگ بر سر برندهاست و البته صحیح تر آن بود که کولیوس با سانتافه مقایسه می‌شد ولی اینجا بحث فقط قیمت بوده و چون سانتافه اختلاف قیمت بسیار زیادی با کولیوس دارد پس در این مقاله جای نمیگرفت.

 

رنو کولیوس چیست؟

رنو کولیوس شاسی بلند عجیبی است! تکلیف مان را مشخص نمی کند. به طور قطع هیچ المان زیبایی در آن دیده نمی شود اما جالب است، زشتی خاصی هم ندارد. این خودرو با دو نوع موتور ۲ و ۲.۵ لیتری راهی بازارهای جهانی شده و گیربکس های قابل سفارش برای آن نیز شش سرعته دستی و اتوماتیک است اما با موتوری چهارسیلندر که ۲۴۸۸ سی سی حجم داشته و ۱۷۰ اسب بخار تولید می کند روانه بازار ایران شده است. البته خوشبختانه کولیوس قادر است به کمک گیربکس پیشرفته CVT خود در مدت زمان ۹/۳ از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برسد و تا ۱۸۱ کیلومتر بر ساعت هم سرعت بگیرد که برای یک SUV با این قد و قواره بد به نظر نمی رسد. این شاسی بلند برخلاف تصور نتوانست در بازار ایران موفق ظاهر شود و دلیل این موضوع را هم می توان در ظاهر نه چندان جذابش جستجو کرد؛ البته قیمت بالای آن هم در این استقبال کمرنگ بی تاثیر نبوده چرا که اکثر خودروهای فرانسوی در ایران قیمت های پایینی داشته اند و کولیوس هم با این سنت شکنی بازار خود را از دست داد.

بد نیست بدانید این خودرو در اوایل حضور در بازار در حدود ۶۸ میلیون تومان قیمت داشت اما در حال حاضر با قیمتی در حدود ۱۶۰ میلیون تومان البته در بازار آزاد خرید و فروش می شود و این در حالی است که شرکت با قیمتی در حدود ۱۶۵ میلیون تومان این خودرو را ثبت نام می کند.

کیا اسپورتیج چیست؟

خودروی جذابی که امضای طراحان موفق آئودی در جای جای آن به چشم می خورد. همین طراحی زیبا و جسورانه باعث شده تا اسپورتیج در بازار به راحتی تماتمی رقبایش را کنار زده ودر کنار هموطنش هیوندای ix35 در بازار یکه تازی کند. این SUV در نسل قبل خود با موتوری شش سیلندر ۲/۷ لیتری به دلیل کیفیت بالای سواری و امکانات رفاهی مناسب توانست سهم خوبی از فروش را برای خود کسب کند و هنوز هم نمونه های کار کرده آن در بازار با قیمت های بالایی خرید و فروش می شوند اما اسپورتیج در سوییج به نسل جدید خودبا موتوری ۲/۴ لیتری ۴ سیلندر عرضه می شود که با وجود حجم کمتر، نیروی بیشتری دارد و ۱۷۷ اسب بخار قدرت را برای یک رانندگی پرقدرت فراهم می کند.

ضمن اینکه تکنولوژی موتور ارتقا یافته و البته گیربکس CVT را هم نباید دست کم گرفت که موجب شده تا اسپورتیج هم در شتابگیری موفق باشد و هم مصرف سوخت کمتری را ارائه دهد. تا آنجا که قادر است این شاسی بلند ۱/۴ تنی در مدت زمان ۱۰/۵ ثانیه خود را از حالت ایستاده به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند و مصرف سوخت ترکیبی ۹/۲ لیتر را ثبت کند. به طور کلی این خودروی زیبا در بازار، طرفداران جوان بی شماری داشته و صد البته که به خاطر همین تقاضا قیمتش نیز رو به افزایش است.

بایدها و نبایدهای خرید اسپورتیج

اسپورتیج از آن دسته خودروهایی است که به اصطلاح امتحانش را پس داده است. این خودرو استهلاک پایینی داشته و میتوان آن را اقتصادی هم دانست. طراحی آن جذاب بوده و تفاوت های فاحشی با نسل قبل دارد. این در حالی است که تجهیزات زیادی هم چاشنی کار شده ودر کنار خدمات پس از فروش گسترده، فراوانی قطعات و بازار دست دوم مناسب شرایطی ایجاد شده تا اسپورتیج موفق ترین شاسی بلند این روزهای بازار کشور باشد.

اسپورتیج در زمینه امکانات نیز در سطح خوبی قرار دارد. از جمله این تجهیزات می توان به شش ایربگ، ترمز EBD، ESP، ABS، تنظیم برقی فرمان، تهویه مطبوع اتوماتیک با کنترل دوگانه، رادیو پخش CD و DVD، تنظیم برقی و گرمکن صندلی های جلو، کمربندهای ایمنی پیش کشنده، تنظیم برقی آینه ها با گرمکن، شیشه بالابرهای جلو و عقب برقی، سانروف، کنترل اتوماتیک نور چراغ ها، مه شکن جلو و عقب، سنسور پارک، سنسور باران و کروز کنترل اشاره کرد.

البته نباید فراموش کرد به خاطر کابین نسبتا کوچک، فضای داخلی تا حدی برای سرنشینان درشت هیکل اذیت کننده خواهد بود و نوع طراحی شیشه عقب هم به گونه ای است که دید راننده را نسبت به عقب خودرو بسیار کم کرده است. قیمت بالای اسپورتیج هم نکته ای است که نمی توان به راحتی آن را نادیده گرفت هر چند که این قیمت گزاف هم از فروش بالای آن جلوگیری نکرده است.

بایدها و نبایدهای خرید کولیوس

محصولات رنو به خاطر فعالیت جدید و دوباره شان در بازار هنوز نمی توانند مثل سایر رقبا در زمینه خدمات پس از فروش حرف های زیادی برای گفتن داشته باشند که کولیوس هم از این قاعده مستثنی نیست. البته نباید فراموش کرد که این SUV سواری نرم و البته امکانات مناسبی دارد و کابینش هم برای مسافت های طولانی جادار به نظر می رسد.

ضمن اینکه صندلی ها هم بسیار راحت طراحی شده اند ولی افراد قد بلند از نشستن در صندلی های عقب کمی ناراضی خواهند بود چرا که سقف در قسمت عقب پایین تر است و ارتفاع کمی دارد. مصرف سوخت و اشتهای کولیوس هم به لطف گیربکس پیشرفته CVT پایین بوده که از این نظر اقتصادی بوده و در سیکل ترکیبی در ۱۰۰ کیلومتر حدود ۹/۳ لیتر بنزین مصرف دارد.

همچنین کولیوس امکانات نسبتا مناسبی را برای خریدارانش عرضه می کند. تجهیزاتی چون شش ایربگ، ترمز ABS، قفل مرکزی، سیستم باز و بسته شدن درها و روشن شدن صفحه بدون کلید (Keyless-Go)، تنظیم برقی فرمان، تهویه مطبوع اتوماتیک، تنظیم برقی و گرمکن صندلی راننده، صندلی های عقب با قابلیت تا شدن، کمربندهای ایمنی پیش کشنده، یخ زدای شیشه جلو، چراغ زنون، سقف پاناروما، سیستم ثابت نگه داشتن اتوماتیک خودرو در شیب و کروز سرعت را در این SUV شاهدیم. با این حال قیمت بالای این خودرو به هیچ وجه توجیه ندارد و تمامی این معایب دست به دست هم داده اندتا این خودرو موفق نباشد.

بالاخره؟

رنو در مقایسه با اسپورتیج، تنها در زمینه امکانات می تواند یک سر و گردن بالاتر باشد اما جدای این مسئله برتری خاص دیگری را در کولیوس شاهد نیستیم و استقبال بازار هم همین نکته را نشان می دهد. اینجاست که ظاهر بسیار جذاب محصول کیا چیزی است که کفه ترازو را به سمت خود سنگین می کند به خصوص اینکه اسپورتیج در زمینه خدمات پس از فروش وبازار دست دوم نیز موفق تر عمل کرده است. هر دو خودرو قیمت بالا و البته نزدیک به همی دارند و مسلما اگر قرار پرداخت چنین مبلغی باشد خودرویی که وضعیت فنی بهتر، طراحی جسورتر و گذشته موفق تری داشته باشد بازار را در دست خواهد گرفت. چیزی که این روزها از اسپورتیج شاهدیم.

رنو کولیوس

نقاط قوت: امکانات رفاهی زیاد، مصرف سوخت مناسب

نقاط ضعف: نسبت به رقیب زشت تر است، خدمات پس از فروش معمولی

قیمت: ۱۶۰ میلیون در بازار آزاد

کیا اسپورتیج

نقاط قوت: طراحی جسورانه و زیبا، بازار دست دوم و خدمات پس از فروش مناسب، استهلاک پایین

نقاط ضعف: کابین نسبتا کوچک، دید کم راننده، قیمت بالا

قیمت: ۱۵۵ میلیون در بازار آزاد

ممکن است شما دوست داشته باشید
3 نظرات
  1. الی می گوید

    کیا اسپورتیج طراحی زیبا؟ شوخی میکنی؟ چراغ جلوش شبیه قورباغه ، هیکل شبیه وزغ .بعد قیافه کولیوس زشتتر از اسپورتیج هست؟ یه تست بینایی بدی بدنیستا

  2. فرزاد می گوید

    سلام.
    جالبه تو ی سایتی رنورو خوب تعریف کردن وکیارو ن و توسایت دیگ برعکس.
    خب بی طرف قضاوت کنین

  3. شهاب می گوید

    اینکه نویسنده نوشته کولیوس زیبایی ندارد اون هم نسبت به ماشین های لش کره ای واقعاَ باعث تعجب است. معلومه سلیقه اش صفره. صحبت سر اینه که هیچ زشتی در آن نمیتوان دید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.