بررسی اختصاصی موتور ۲۰۰۰ (کاربراتور ،دلکو ،پمپ بنزین…)

138

بررسی اختصاصی موتور ۲۰۰۰ (کاربراتور ، دلکو ، پمپ بنزین…)

خب همونطور که از اسمش پیداست این تاپیک جهت اون دسته از دوستانی ساخته شده که در مورد ۴۰۵ ۲۰۰۰سوالاتی دارن،در کل این تاپیک مربوط به تنظیم موتور ۲۰۰۰میشه و دوستان میتونن سوالاتشون در مورد مشکلات و نحوه تنظیم موتور ۲۰۰۰رو اینجا مطرح کنن حالا ۱چیز کلی من در مورد تنظیم میگم بعد میریم سراغ تخصصیش.
بطور کلی هر ماشینی واسه روشن شدن نیاز به برق و بنزین داره(پس اگه ماشین روشن نمیشه حتما یا از برقه یا از بنزین)
حالا خود برق مربوط میشه به قسمتای برقی که از باتری شروع میشه و در مقوله حرکت خودرو به شمع ختم میشه،یعنی باتری،استارت،سیم کشی خودرو و سیستم جرقه زنی و سوئیچ که در تنظیم موتور ما فقط به سیستم جرقه زنی کار داریم که از دلکو شروع میشه و بعد چکش برق،مگنت،پوسته دلکو،کویل،وایرها و شمع رو شامل میشه.
بعد میرسیم به سیستم سوخت رسانی که از باک شروع میشه و بعد به لوله ها و شیلنگ های انتقال میاد تا به پمپ و بعد از اون ۳راهی تعدیل فشار و بعد به کارب میرسه و کارب اونو به داخل سیلندر تزریق میکنه و در اینجا باز تنظیم موتور برمیگرده به تنظیم صحیح و دقیق کاربراتور.

خب واسه شروع کار تنظیم ابتدا باید ۱سری قطعات رو تهیه کرد که مصرفی هستن!وایر شمع هر۷۰هزار کیلومتر باید تعویض بشه و شمع بسته به نوعش از ۳۰هزار تا۱۰۰هزار کیلومتر عمر مفید داره که شمع های معمولی رو نباید اصولا بیشتر از۴۰هزار کیلومتر ازشون استفاده کرد،با هر بار باز و بستن کاربراتور باید واشر وسط و واشرهای زیر کاربراتور رو تعویض کرد،ممکنه دیافراگم های پمپ شتاب مربعی و مثلثی پاره یا خشک شده باشن پس اگه از هر کدوم ۱دونه داشته باشید خوبه!
واسه تنظیم دلکو اول باید کاربراتور رو تنظیم کنید بعد از اون از سالم بودن شمع و وایر اطمینان حاصل کنید و همچنین پوسته دلکو و چکش برق رو چک کنید که پایه های پوسته و قسمت فلزی سر چکش برق سولفاته نکرده باشن و در اینصورت اونا رو ابتدا با ۱چیز نوک تیز مثل کارد یا هر چیز دیگه تمیز کنید و بعد با سمباده صاف و صیقلی و تمیز تمیز کنید بعدم که پوسته رو بستید دورش ۱مقدار چسب آکواریوم یا مزدا بزنید تا دیگه وقت شستشوی موتور آب به داخلش نفوذ نکنه!
حالا واسه تنظیم دلکو پیچ های بالا و زیرشو با آچار رینگی۱۱شل کنید و موتور ماشینو روشن کنید و به ۱نفر بگید کنار اگزوز ماشین بشینه و به صدای ماشین گوش بده بعد قسمت بالای دلکو رو در جهت مخالف بدن خودتون بچرخونید تا جایی که تو اگرزوز صدای پت پت بیاد بعد خیلی خیلی آروم شروع به چرخوندن دلکو در جهت بدنتون کنید تا جایی که دیگه اثری از پت پت نباشه و موتور کاملا صاف کار کنه،۱بار دیگه آروم به سمت مخالف بچرخونید تا به بهترین تنظیم برسید!واسه آروم آروم چرخوندن دلکو میتونید از ۱پیچ گوشتی با تقه زدن بالا و پایین دلکو استفاده کنید!هرچه دلکو رو در جهت مخالف بدن بچرخونید جرقه ادوانس تر و هرچه در جهت بدن بچرخونید ریتارد تر میشه و هرچه ادونس تر بشه زودتر و هرچه ریتاردتر بشه دیرتر جرقه میزنه!اصولا بهترین زمان برای جرقه باید نقطه مرگ بالا باشه ولی عموما ممکنه در ماشینی(مثل مال خودم)باید ۱مقدار جرقه رو ادونس تر گرفت یا در برخی موراد ریتاردتر که البته به آب و هوا و ارتفاع از سطح دریا بستگی داره!

از کجا بفهمم دلکو رو درست تنظیم کردم؟
بعد از تنظیم ماشینو ۱بار خاموش روشن کنید اگه تو خاموش شدن دور برعکس زد یا تو روشن شدن با تک استارت روشن نشد درست تنظیمش نکردید
اگه وقتی گاز میدید دور موتور یواش اومد بالا یا تو دور بالا ریپ زد یا بقول خودمون پت پت کرد درست تنظیم نشده
اگه تو شتاب گیری یا موقع برداشتن پا از روی گاز ماشین کله کرد میتونه به دلکو ربط داشته باشه(ولی به چیزای دیگه مثل ژیگلور برقی دور آروم یا پیچ هوا یا پیچ تنظیم میزان باز بودن دریچه دوم یا ژیگلور بندی اشتباه یا تاب کف کارب هم میتونه ربط داشته باشه)
اگه دلکو تنظیم نباشه چه مشکلاتی پیش میاد؟
اگه زیادی ریتارد باشه ماشین جون نداره و موقع گاز دادن خیلی لشه اصطلاحا!در برخی موارد موقع خاموش کردن اصطلاحا دور برعکس میزنه یعنی وقتی موتورو خاموش میکنی انگار خاموش نمیشه و ۱مقدار دیگه کار میکنه،ممکنه دود کنه ماشین و سرامیک شمع ها قهوه ای یا سیاه رنگ میشن و ماشین تو ۱دور موتور وقتی حرکت میکنه هی دور موتور بالا پایین میشه انگار ۱چیزی از پشت ماشینو هی میگیره ول میکنه
اگه زیادی ادونس باشه پت پت میکنه تو دورای بالا این بیشتر مشهوده و قشنگ ماشین زیرپا همراه با پت پت کردن دل میزنه یا اگه با دور پایین گاز بدی کله میزنه و موقع روشن کردن زیاد استارت میخوره و ماشین بازهم دود میکنه
اگه استقبال خوبی از تاپیک بشه آموزش جامع تنظیم کارب رو هم قرار میدم تا دوستان بتونن ا

ممکن است شما دوست داشته باشید
138 نظرات
  1. علی می گوید

    سلام پژو ۲۰۰۰مدل ۸۰ارزش خرید داره الان قیمت ۱۲۰تومن الان پراید دارم تو سربالایی جاده کم میاره رو اعصابه

  2. Hawar می گوید

    سلام من پژو 2000 77 دارم امروز وقتی ماشین رو روشن کردم یهو خاموش شد بعد خواستم روشن کنم روشن شد اما گاز نمیخوره و از کاربراتور یهو دود زد بیرون الان روشن میشه اما گاز نمیخوره

    1. کارستان می گوید

      سلام
      کاربراتور نیاز به تنظیم دارد .

  3. AmiR می گوید

    سلام و عرص ادب
    پژو ۲۰۰۰ من توی سربالایی در سرعت حدود ۸۰ و در کفی یا سرازیری در سرعت ۱۲۰ ، کله میزنه و سرعت بالاتر نمیره،لوازم برقی برقی ماشین و پمپ بنزین روی موتور سالم هستن،مشکل از کجاس،اگر راهنمایی بفرمایید ممنون میشم….
    عمکرد پمپ بنزین داخل باک چطوریه؟ فقط درجه نشون میده یا بنزین پمپ میکنه به سمت پمپ روی موتور؟
    با تشکر

  4. افشین می گوید

    سلام من یه 2000دارم چندوقتیه موتور 1800 انداختم هرچی کاربراتور تنظیم میکنم ماشین صاف کارنمیکنه ماشین هنگام خاموش کردن دوربرعکس میزنه دو سیاه میکنه یه راهنمایی کنید ممنون میشم

    1. امیر می گوید

      سلام روی موتور ۱۸۰۰ سی سی نمیشه کاربراتور انداخت

  5. سیا می گوید

    سلام خسته نباشید من موتورتعمیرکامل کردم بعداز۲۰روزواشرسوزوند سرسیلندر رفت تراشکاری مکانیک انداخت روی موتور حالااستارت میزنم کاربراتور جایی که هواروبمکه هواروپس میزنه موتورروشن نمیشه از کویل وچکش برق ومکنت تاکاربرات همه روچک کردم بازم روشن نشد.درضمن استارت خیلی شل میخوره انگار که تایم روش نباشه لطفا راهنمایی کنید.باسپاس ازدوستان

    1. کارستان می گوید

      سلام تایم چک کنید و کویل با دقت بررسی کنید.

    2. علی می گوید

      اشتباه تایم گیری شده.. و به علت اینکه موتور 2000 سوپاپ کج نمی کنه شما احساس می کنید تایم شده در حالی که اینطو نیست

  6. سعید می گوید

    سلام اقا من ماشینم خاموش شد یهو برق سر شمع نیومد مگنت عوض کردم درست نشد بعد کوئل عوض کردم ماشین روشن شد دو کیلومتر رفتم ریب زد و بد کار میکرد ماشین باز خاموش شد و دوباره برق سر وایر نیومد پژو ۲۰۰۰ مشکل چیه

  7. ثانی می گوید

    ،سلام اقا پژو ۲۰۰۰دارم برق روی شمع نمیاد کویل عوض کردم چکش برق عوض کردم مگنت عوض کردم بازم هیچ نظر

    1. امید می گوید

      سلام مشکل از سوکت مگنت هست یا سیم کشی احتمالا
      دوستان دارم روی دلکو کار میکنم که حذفش کنم اگر جواب داد کا انشالله میده خبرتون میکنم

      1. مهدی می گوید

        داداش دمت گرم، چه خبر؟

  8. حمید رضا می گوید

    سلام ماشین من پزو۲۰۰۰ یکم که کار میکنه دور موتور بالا پایین میشه مگنت دلکو عوض کردم درست نشد ممنون راهنمای کنید

  9. سعید می گوید

    سلام من یه دوهزار مدل ۸۱دارم ماشین پت پت میکنه دود سیاه هم میکنه دوره موتورمتشین ثابته الان از یک اومده پایین تر واساده تو گاز هم یهو میدی کله میزنه ایا مشکل دلکو ماشین هستش با تشکر میشه جواب بدین ممنون

    1. مجتبی می گوید

      با سلام از استوری شما دو ماه گذشته من الن متن را خواندم و چون خودم زخم خورده ام شما دلکو کاربرت و کو عل مگنت همه را دستکاری کردی من در تجربه 14ساله که دارم برای سرویس کاربرات باید تمام قطعاط را عوض کنی دود سیاه یعنی بنزین زیاده هوا کم شیگلور سمت گاز را عوض کن و شماره 115بنداز وکوعل را با لبه بالا مماس کن در ضمن شناور خیلی مهمه لبه شناور تا کف باید 33باشد امید وارم همیشه موتورت خوب کار کنه

  10. امید می گوید

    سلام پژو ۲۰۰۰مدل ۱۳۷۸ دوگانه رینگ اسپورت رنگ سرمه ای دارم میفروشم شماره قیمت۴۸

  11. چاوشی می گوید

    سلام ماشین پژو۲۰۰۰هزاردارم چندروزه روغن موتوربنزین داخلش رفته ژنت هوادرب روغن موتوربه هواکش میره بازکردم داخل بطری گذاشتم بطری داخلش بنزین پرکرده بود؟میشه راهنمایی کنید؟

  12. جهان می گوید

    از باطری برق بده ب سیم اضطراری کویل حتما روشن میشه

    1. ابراهیم صهبازاده می گوید

      سلام برق اضطراری کدوم سیم میشه ؟؟منم به کویل برق نمیادنمیدونم کدوم سیمش بایدبرق بدم

  13. حمیدسوری می گوید

    سلام من پژو ۲۰۰۰ دارم کوعل نو مکنت نو روشن نمیشه

  14. حمیدسوری می گوید

    سلام من یک پژو ۲۰۰۰ دارم برق رو کوعل نمیاد چکار کونپ

  15. وحیدبختیاری می گوید

    سلام میشه کاربراتور پراید ببندی رو پژو 1600مدل 72

  16. سیاپش می گوید

    با سلام
    بنده پژو مدل 80 دارم بوستر ترمز رو عوض کردم و کامل کاراشو کردم ولی الان استارت میزنم روشن نمیشه یعنی میخواد روشن بشه ولی نمیشه سوییچ های اینرسی هم چک کردم سوکت روغن ترمز هم جا زدم ولی باز روشن نمیشه فکر کنم یا از دزدگیرش باشه که شاید دستم خورده و ی جاییش به مشکل خورده و یا ممکن از رله ها و سیم کشی زیر پا باشه ولی نمی‌دونم کدوم رله و سیم مربوط به این روشن نشدن ماشین باشه لطف کنید راهنمایی کنید چون واقعا مهم دیگه نمیکشه😔

  17. علی آرمین می گوید

    سلام و عرض ادب
    من پژو ۲۰۰۰دارم و یه موتور کامل ۱۸۰۰خریدم که با موتور ۲۰۰۰تعویض کنم.
    چه لوازم دیگه ای نیاز داره؟
    خواهشاً کامل توضیح بدید چون خیلی هزینه کردم.
    ممنون از شما و سایت کاملتون 🙏

  18. خان می گوید

    سلام
    یه راهنمایی در مورد گیربکس پژو ۲۰۰۰
    مشکل من این هستش که دنده پنچ کم میاره گیربکسش هم ۱۷.۷۹
    با تشکر

  19. مجید قدیانی می گوید

    سلام یه شماره تلفن بدید لطفا سوال دارم در مورد پژو ۲۰۰۰ کلی توضیحات داره. بد جور خوردم به مشکل یا زحمت بکش تو واتس پیغام بده ۰۹۳۲۹۳۲۳۳۵۶

  20. ارمین می گوید

    سلام من میخام پژو ۲۰۰۰بخرم ایا خوبه یا پراید بهتر

  21. مجتبی خجسته می گوید

    سلام پژو دو هزار مدل ۷۸دارم دیروز توی حرکت با سرعت حدودا ۶۰تا تسمه تایم پاره کردم و‌ماشین خاموش شد زدم بغل خیابون و با یه ماشین دیگه بکسل کردم تا خونه ایا سوپاپ کج کرده بعد از پاره کردن تسمه تایم هیچ‌کاری نکردم استارات هم نزدم ممنون میشم جوابمو بدین ۰۹۱۷۰۳۹۴۲۹۶

    1. مدیر می گوید

      سلام
      یه تسمه تایم نو بندازید و استارت بزنید اگر روشن شد و لرزش نداشت درسته

    2. علی می گوید

      خیر پزو 2000 سوپاپ کج نمی کنه

  22. عباس ویسی می گوید

    با سلام یه پژو ۲۰۰۰ دارم مدتیه رزوه شمعهاش روغنی میشه ولی الکترود خشکه و مشکلی هم نداره توو هر بار تعویض روغن هم حدود نیم لیتر یکم بیشتر روغن کم میکنه طرف میگفت یکم میسوزونه لطفا راهنمایی کنید

    1. مدیر می گوید

      با سلام
      واشر درب سوپاپ چک کنید احتملا نشتی از اونجاست

  23. drthrax می گوید

    سلام، لرزش اتاق در دور موتور حدود ۲۰۰۰ چه دلیلی میتونه داشته باشه؟

  24. ارشیا می گوید

    سلام یک پژو۲۰۰۰دارم که خیلی بوی بنزین تو داخل کابین می پیچه چه ماشین روشن باشه و چه روشن نباشه !دلیل چه میتوان باشه

  25. امین می گوید

    سلام دوستان من قصد خرید یک پژو ۲۰۰۰ دارم آیا به نظرتون ماشین خوبیه و اگه مشکلی براش پیش بیاد قطعاتش پیدا میشه واینکه در کل ماشین خوبیه یا نه و اذیت نمیکنه یانه؟؟؟؟

    1. İraj می گوید

      پژو ۲۰۰۰ از ۱۸۰۰ خیلی خرجش و دردسرش کمتره ولی درکل پژو جماعت پرخرجن پراید جماعت ماشین نیستن شاسیش باعبور از سرعتگیر میشکنه دوو سیلو خوبه با این قیمت هم کیفیت هم کمخرجه ولی مکانیکش پیدا نمیشه قطعاتش وحشتناک گرونه چون انژکتوره هرچقدم فنی باشی گیرمیکنی ولی میتونی ی ۲۰۰۰ بگیری و واسش یه راداتور خوب بندازی شلنگ و سیمای خرابشو تعویض کنی خلاصه واسش کم نزاری و اگه فنی باشی هیچ دردسری نخاهی داشت بهترین گزینس

      1. مهدی می گوید

        دمت گرم. کاملا موافقم

  26. رضا می گوید

    سلام قسمت جلو موتور سمت چپ یک جعبه پلاستیکی هست ک داخلش یک فیوز و یک رله ۵لبه هست کار اون رله چی هستش ماشین من مدل ۷۸ هست رله داغ شده و صدا میداد من در اوردمش فقط متوجه نمیشم کارش چی هست ممنون میشم جواب بدین

    1. مجتبی می گوید

      پزو 2000 دارای پمپ برقی میباشد واستاندارد هم هست حالا هر ماشین نداره مربوط به کارخانه یا دست کاری شخصی میباشد هنگام باز کردن سویوچ پمپ شروع به کار کرده و بنزین را به پشت پمپ بنزین مکانیکی میرساند تا موتور راحت روشن شود 80درصد بد کار کردن یا بد روشن شدن مال همین پمپ است چونکه وقتی موتور خاموش میشود پیاله بنزین کوچک است مقداری بنزین بخار میشود وچون شما هنگام استارت پمپ برقی نداری زمان میبرد تا روشن شود و همه عالم سر کاربرات بیچاره خراب میشو د پس از روشن شدن برقی که داخل ان جعبه هست فرمان از فشنگی روغن گرفته و پمپ را خاموش میکند دستکاری در این سیستم بلای جان کاربرات میباشد به خدا کاربرات مانند ساعت کار میکند منتها اقایان تعمیر کا می گویند ولش کن پمپ مکانیکی کار میکنه ووووووووو

      1. İraj می گوید

        دمت گرم خیلی عالی بود اگه اون سالم باشه پس میشه وقتی رو گاز خاموش شده راحت رو بنزین روشن کنی چون رو گاز بنزین داخل پیاله خالی میشه من اینو نمیدونستم نقشه کشیده بودم یک پمپ برقی اضافه بزارم درصورت لزوم بزنم ۲۰ ثانیه کار کنه چون کامل کار کنه کاربرات نمیتونه قطع کنه فشارش یکم زیاده

      2. محسن می گوید

        سلام پژو من برعکس ماشین شماست وقتی شمع روغن خاموش میشود پمپ برقی شروع ب کار میکند

  27. بردیا می گوید

    سلام،چجوری میشه متوجه شد ژیگلور دور تند خراب هستش،عمل میکنه یا نه؟
    و اینکه ماشین خوب تنظیم نمیشه و پیچ هواش انگار تکون میخوره مثلا امشب تنظیمش میکنم عالی میشه فردا که میام روشنش میکنم دوباره باید تنظیمش کنم،این دو سوالو جواب بدین خیلی لطف میکنین

  28. فرهاد می گوید

    سلام دوستان
    پژو ۲۰۰۰ مدل ۸۰ دارم موتورشو تازه تعمیر کردم خوب شده بود خیلی خوب کار میکرد الان چند روزی میشه مشکل داره…. ماشین خوب روشن میشه دود سیاه هم نداره و مصرفش هم خوبه فقط وقتی میخوام حرکت کنم اول گاز ماشن دل میزنه وایر وشمع هاشو تازه عوض کردم ولی بازم دل میزنه سرگاز تو حرکت کاربراتور را هم دادم سرویس کردن کجای کار مشکل داره…
    اگه امکانش هست راهنمایی کنید تشکر

  29. کیوان می گوید

    سلام ,مدل ۷۸ دارم ماشین رو دریچه دوم کسر میاره ,کاربراتشم تنظیم ,راهنمایی کنید لطفا

  30. مسلم می گوید

    سلام وعرض ادب دوستان عزیز..خداقوت..من امروز بااین سایت خوب اشناشدم وسؤالی داشتم درمورد پژو۲۰۰۰…من یه پژو ۲۰۰۰ مدل ۸۰ دارم تا الان مشکل خاصی نداشته.ولی دوروز پیش توی جاده یدفعه دور موتور افتاد وخاموش شد..چراغهای کیلومتر همش روشن میشه ولی وقتی استارت میزنم روشن نمیشه درضمن دورموتور هم اصلا تکون نمیخوره موقع استارت زدن…لطفا اگه میشه راهنمایی کنید من موندم اینجا…البته من خودم یه مقدار فنی هستم و موتور گیربکس پراید و پیکان و خیلی از کارای مکانیکی پژو رو خودم انجام میدم اما ازلحاظ برق ماشین بین ۰تا۱۰۰ نمره من شاید ۱۰ یا۲۰ باشه😂ممنون میشم راهنمایی کنید.
    M.ahmadi70380@gmail.com
    اینم جیمیلمه….سپاسگذارم

    1. شیرزادی می گوید

      سلام یه کویل خوب بندازدیگه مگنت نمیسوزونه ۰۹۱۹۴۰۶۸۹۹۶

  31. علیرضا صالح آبادی می گوید

    سلام، دلیل رابراه سوختنه مگنت از چی می‌تونه باشه؟ سیم کشی هم سالمه. و سوال بعدی اینکه گیربگسم خرد کرد یدونه استوک سالم انداختم ولی اونم دوسه روز بعدش بلبرینگ شفت خرد کرد و تعویض کردم ولی یهفته بعد بازم داره خرد می‌کنه و پامو از روگاز برمیدارم خرخر میکنه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.