مقایسه تندر ۹۰ با سمند LX و سمند سورن ef7 !کدام بهتر است؟
مقایسه تندر ۹۰ و سمند LX ،سورن بهتر است یا ال ۹۰ ،مقایسه سمند ef7 و ال ۹۰ ،سمند ef7 یا l90 ، سمند سورن بخرم یا تندر ۹۰ ،معایب تندر ۹۰ ،سورن elx یا ۹۰ ،مقایسه ال ۹۰ با سورن elx
سمند lx بهتر است یا تندر ۹۰
سمند و تندر۹۰ یا همان ال ۹۰ از خودروهای پرتیراژ و پرهوادار کشور است؛ دو خودرویی که در میان خودروهای ایرانی جزو بهترین گزینهها برای جیبهای متوسط است. از سوی دیگر هر دوی این خودروها در کنار طرفداران اصیل، یکسری مخالف افراطی هم دارند.
با تمام این اوصاف سالها پس از ورود این دو خودرو به خیابانهای ایران، هنوز بازار مقایسه دو خودرو در محافل تخصصی داغ داغ است.
فاکتورهای انتخاب این خودروها برای خریدار ایرانی تقریباً مشابه می باشد که عبارتند از یک خودرو خانوادگی، جادار و صندوقدار، با هزینه های معقول نگهداری و امکانات قابل قبول.
نمای ظاهری:
ظاهر سمند LX قدیمی تر و کلاسیک تر می باشد و در طول دوره تولید به پختگی مناسبی رسیده است و اینک سمند LX سال بعنوان میوه نهایی این طرح می باشد که ترکیبی از طرحهای آئودی و بی ام و می باشد. در سوی دیگر رقابت تندر L90 بواسطه طراحی جدیدتر خود نامانوس و نا آشنا بنظر می رسد. طراحی حجمهای خودرو تندر با یکدیگر هماهنگ نبوده و نافرم می نماید.
در قسمت داخل اطاق فضای رنو لوگان بدور از هرگونه هیجان و کاملاً ساده می باشد. در حالیکه سمند از طراحی به مراتب بهتری سود می جوید. یکی از مشکلات سمند اندازه بزرگ داشبورد آن و همچنین ستون های A خودرو می باشد که بعلت پهن بودن دید راننده را محدود می نماید. در مورد تندر نیز سبک قرارگیری راننده پشت فرمان آن هنوز جا نیافتاده است. و دید عقب نیز محدود می باشد.
در مورد ترمز، هر دوی این خودروها مجهز به ترمزهای ضد قفل ABS هستند که در سمند عملکرد آن با تاخیر اندکی همراه بود و این بدلیل قدیمی تر بودن تکنولوژی آن می باشد.
در مورد دینامیک خودروها در حرکتهای مارپیچ، سمند بدلیل وزن بیشتر و آیرودینامیک بهتر، عملکرد بهتری داشت و پایداری آن در مقایسه با تندر بالاتر بود.
هدایت خودرو تندر بواسطه کلاچ و گیربکس نرم، راحتتر از سمند می باشد. در مسیر های ناهموار نیز تحت رانندگی پرفشار و سخت، تندر ۹۰ از سمند پیشی می گیرد و عملکرد بهتری ارائه می کند. در قسمت تعلیق و فنربندی هر دو خودرو مشابه بوده و تنها در قسمت عقب برتری با تندر است.
ایمنی:
ایمنی خودرو یکی از پارامترهای مهم در انتخاب خودرو می باشد. در خودرو تندر۹۰ از دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین استفاده شده است که این همان نقطه ضعف سمند می باشد که البته بیشتر بواسطه نوع طراحی داشبورد آن می باشد و قرار است در مدلهای جدید سورن این نقیصه برطرف گردد.
اما از سوی دیگر بدنه سمند از ورقهای قطورتری استفاده می کند که استحکام کلی بدنه را افزایش می دهد.
طراحی ظاهری
ظاهر سمند LX قدیمیتر و کلاسیکتر و در طول دوره تولید به پختگی مناسبی رسیده است.
سمند LX سال به عنوان میوه نهایی پروژه سمند، ترکیبی از طرح های آئودی و بی ام و است. در سوی دیگر رقابت تندر L90 به واسطه طراحی جدیدتر خود نامانوس و ناآشنا به نظر میرسد. طراحی حجمهای خودرو تندر با یکدیگر هماهنگ نبوده و چندان زیبا به نظر نمیرسد.
در قسمت داخل اتاق فضای رنو لوگان بدور از هرگونه هیجان و کاملاً ساده است. در حالی که سمند از طراحی به مراتب بهتری سود میجوید.
یکی از مشکلات سمند اندازه بزرگ داشبورد آن و همچنین ستونهای جلوی خودرو است که به علت پهن بودن دید راننده را محدود میکند.
در مورد تندر نیز سبک قرارگیری راننده پشت فرمان هنوز جا نیافتاده و دید عقب نیز محدود است. از لحاظ امکانات هم سمند وضعیت بهتری دارد.
به عنوان مثال تندر ۹۰ حتی در بهترین مدلش هم تندر اتوماتیک است، از صندلی برقی برخوردار نبوده و پشتی صندلی با اهرمهای دستی جابهجا میشود. در مورد سنسور دنده عقب هم وضعیت به همین منوال است، سمند آن را دارد و تندر فاقدش است.
بدنه و اتاق
در این بخش اغلب خودروسواران برتری را به تندر میدهند. اتاق سمند با وجود اینکه سالهای گذشته به مراتب سبکتر از مدلهای اولیه و طبعا از استهلاکش کاسته شده، هنوز هم در مقایسه با تندر وزن بیشتری دارد.
به همین دلیل در مدت زمان نه چندان طولانی، جلوبندی و خصوصا درهای سمند به صدادادن میافتد و این برای رانندگانی که به صدای اضافه در اتاق خودرو حساسند، آزاردهنده است.
از طرف دیگر گفته میشود طراحی جلوبندی و زیر تندر ۹۰ برای جاده و خیابانهای پر دست انداز مناسب است و از همین رو به این راحتیها مثل سمند بدنه اش فرسوده و مستهلک نمیشود. به همین دلیل صداهای اضافه داخل کابین نیز در تندر چنانکه اشاره شد از سمند کمتر است.
از سوی دیگر ارتفاع خودرو از زمین در تندر ۹۰ بیشتر است و این یعنی عبور از دست اندازها و ناهمواریها با این خودرو راحتتر انجام میشود.
قوای محرکه و دینامیک خودروها
موتور ۱۶ سوپاپ خودرو تندر ۹۰ با داشتن ۱۰۵ اسب بخار قدرت و گیربکس پنج سرعته نرم و دقیق ظرف ۱۰.۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر میرسد و نهایت سرعت آن نیز ۲۰۸ کیلومتر است.
در حالی که موتور سمند سال قدیمیتر است. این موتور تنها ۸ سوپاپ دارد و ۱۰۰ اسب بخار نیرو تولید میکند.
شتاب آن ۱۱.۹ ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز ۲۱۱ کیلومتر بر ساعت است. وزن تندر ۹۰ حدود ۱۰۵ کیلوگرم سبکتر و به این دلیل پرشتابتر نیز است.
در مورد ترمز، هر دوی این خودروها مجهز به ترمزهای ضد قفل ABS هستند که در سمند عملکرد آن با تاخیر اندکی همراه است. گفته میشود این تاخیر این به دلیل قدیمیتر بودن تکنولوژی ترمز سمند است.
در مورد دینامیک خودروها در حرکت های مارپیچ، سمند به دلیل وزن بیشتر و آیرودینامیک بهتر، عملکرد مناسبتری دارد و پایداری آن در مقایسه با تندر بالاتر است. به همین دلیل در میان خودروسواران ایرانی، سمند به خودروی جاده و مسافرت معروف است.
این در حالی است که در پیچها و حرکتهای مارپیچ طراحی تندر به گونهای است که یک ناپایداری مصنوعی به راننده القا میکند و درست به همین دلیل در طراحی سیستم تعلیق میتوان برتری را به خودروی ایرانی داد.
با این حال ولی هدایت خودروی تندر به واسطه کلاچ و گیربکس نرم، راحتتر از سمند است. در مسیرهای ناهموار نیز تحت رانندگی پرفشار و سخت، تندر ۹۰ از سمند پیشی میگیرد و عملکرد بهتری ارائه میکند. در فنربندی هم دو خودرو تقریبا مشابه هم بوده با این توضیح که در قسمت عقب برتری با تندر است.
ایمنی
ایمنی خودرو یکی از پارامترهای مهم در انتخاب خودرواست. در تندر۹۰ از دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین استفاده شده که این همان نقطه ضعف سمند است.
این ضعف سمند البته بیشتر به طراحی داشبورد آن برمی گردد و در مدل های جدید این خودرو گویا این نقص برطرف شده. از طرف دیگر ولی بدنه سمند از ورق های قطورتری استفاده میکند که استحکام کلی بدنه را افزایش میدهد. به طور کلی ولی اگر از خودروسواران بپرسید، اغلب آنها در مباحث مربوط به ایمنی، برتری را به محصول خودروساز فرانسوی میدهند.
مقایسه کامل تندر۹۰ با سمند EF7در این مقاله سعی شده تندر ۹۰ و سمند با موتور ef7 با بطور دقیق و جامع مورد برسی و مقایسه قرار دهیم. امیدواریم مورد استقبال شما علاقه مندان قرار گیرد.
ویژگیهای تکنیکی هر دو خودرو :
خودرو | سمند EF7 | تندر ۹۰ |
نوع موتور | EF7 | K4M |
حجم موتور (cc) | ۱۶۴۵ | ۱۵۹۸ |
حداکثر توان موتور (hp) | ۱۱۵ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه | ۱۰۵ اسب بخار در ۵۷۵۰ در دقیقه |
حداکثر گریز از مرکز (Nm) | ۱۵۵ نیوتن متر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه | ۱۴۰NM at 3750rpm |
نسبت تراکم | ۱۱ | ۹.۸ |
تعداد سوپاپ | ۱۶ | ۱۶ |
نوع سوخت سازگار | بنزین بدون سرب اکتان ۸۷ و ۹۵ | بنزین بدون سرب اکتان ۸۷ و ۹۵ |
سیستم انژکتوری | پاشش الکترونیکی چند نقطه ای | پاشش الکترونیکی چند نقطه ای |
حداکثر سرعت (km/h) | ۱۹۰ | ۱۷۵ |
شتاب صفر تا ۱۰۰ (ثانیه) | ۱۲.۵ | ۱۰.۲ |
سیستم انتقال قدرت | ۵ دنده دستی (BE3) | دیفرانسیل جلو |
مصرف سوخت (در ۱۰۰ کیلومتر ) در شهر (لیتر) | ۱۱.۰۲ | ۹ |
مصرف سوخت (در ۱۰۰ کیلومتر ) خارج شهر (لیتر) | ۶ | ۵.۶ |
مصرف سوخت (در ۱۰۰ کیلومتر ) ترکیبی (لیتر) | ۷.۸ | ۶.۹ |
طول خودرو (mm) | ۴۵۰۲ | ۴۲۵۰ |
عرض خودرو(mm) | ۱۹۰۳ | ۱۷۴۰ |
ارتفاع خودرو (mm) | ۱۴۶۰ | ۱۵۲۵ |
فاصله بین دو محور چرخهای عقب و جلو (mm) | ۲۶۷۱ | ۲۶۳۰ |
وزن خالص خودرو بدون سرنشین با مخزن پر و بدون ابزارهای فراوانی (kg) | ۱۲۴۰ | ۱۱۱۵ |
مشخصات با موتور EF7 :
موتور سمند EF7 با استناد به گاز دیزاین شده است، با اینحال توانایی کارکرد بر روی بنزین را با کمترین حالت بوجود آمدن پیش اشتعالی دارد.قدرت موتور با حجم ۱.۷ لیتر حدود ۱۱۵ اسب بخار است. قدرت این موتور در حالت گاز سوز نیز ۱۰۰اسب بخار است. متور سمند EF7 در کمپانی المانی FEV دیزاین شده که یکی از مشهور ترین کمپانی های طراح موتور در جهان میباشد.این خودرو حاوی شاسی و ساختار بدنه بسیار مستحکم است که ضربات وارده به اتاق را در تصادفات به کلیه قسمت های بدنه تقسیم کرده و از ورود مستقیم انرژی به سرنشینان محافظت می کند. از لحاظ جادار بودن هم ماشینی جادر و خوب میباشد.مشخصات موتور و دنده :۱۷۰۰ سی سی – ۴ سیلندر خطی – ۱۶ سوپاپ – ۱۱۵ اسب بخار – ۵ دنده دستی (BE3)
قابلیت ها :
ترمز ضد قفل ABS و EBD – ترمز جلو دیسکی – ترمز عقب کاسه ای – کیسه هوای ایمنی راننده – فرمان هیدرولیک – سیستم تهویه دستی – دریچه تهویه برای سرنشینان عقب – سیستم صوتی بلندگوی جلو و عقب – آنتن اکتیو – چراغ مه شکن جلو و عقب – چراغ نقشه خوان – چراغ اخطار سوم – تنظیم آیینه های جانبی برقی و راهنما دار – آینه آرایش چراغ دار – شیشه ها شیشه بالابر برقی درهای جلو و عقب – تزئینات تریم بژ – قطعات دکوراتیو برنامه چوب ابزارهای ایمنی ایموبلایزر – سنسور دنده عقب و قفل مرکزی با ریموت رادیویی – سیستم عیب یابی هوشمند(مولتی پلکس) – رینگ فولادی ۱۵ اینچ – صندلی تنظیم برقی صندلی های جلو – پر کن گودی کمر – دسترسی به صندوق از داخل اتاق – دیگر ابزارهای بازکن درب صندوق عقب از داخل اتاق و روی سوییچ – کارت طلایی سه ستاره.
مطالب مطرح شده :
بحث ظاهر ممکن است به گفته عده ای خواست ای باشد با این وجود ما اینجا کاری به خواست شخصی نداریم و درمقایسه با استاندارد ها ی زیبای مقایسه را انجام خواهیم داد.
در سمند به دلیل شیب های ملایم همراه با و جلوی خودرو بیننده بهتری بهتری درمقایسه با تندر ۹۰ با خطوط عمود و تند در تمامی قسمت ها میباشیم.
سمند از جهت ایرودینامیک و به علاوه از طرف دیگر تعادل در سر پیچ باز هم از تندر برتر میباشد. تندر ۹۰ بدلیل ایرودینامیک ضعیف تر سرعت نهایی کمتری درمقایسه با سمند دارد.
در شتاب ۰ تا ۱۰۰ تندر ۹۰ خودش را موفق تر نمایش داده و با حدود ۳ ثانیه اختلاف بهتری را اذان خود میکند. گفتن این مسئله در اینجا ضروری است سبکتر بودن تندر و به علاوه از طرف دیگر هماهنگی خوب گیربکس دلیل این بهتری میباشد.
مصرف سوخت تندر ۹۰ با اختلاف ۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر بهتری خود را نشان می دهد. با این وجود شایان ذکر هست موتور تندر ۹۰ از ۱۶۰۰ سی سی سود میبرد و سنمد EF7 از موتور ۱۷۰۰ سی سی.
از جهت موتوری هر دو خودرو موتور مناسبی بهرمند هستند با این وجود در سمند EF7 موتور با قابلیت ها بهتری و جدیدتری معرفی شده که می توان به cvvt اشاره نمود که دلیل راندمان بهتر موتور خودرو می شود. این سیستم در ماشین مگان بکار رفته با این وجود در تندر ۹۰ خبری از آن نیست.
مکانیسم CVVT :این مکانیسم دلیل پائین آمدن مصرف سوخت در دور آرام تا ۱۰ درصد و در دور های بالا باعث گسترش قدرت موتور می شود و مهمترین مزایای این سیستم عبارتند از :
۱- متغیر بودن لحظه باز و بسته شدن سوپاپ های ورودی
۲- دارا بودن بهتری راندمان در تمامی نقاط کاری موتور
۳- بالا نگاه داشتن گشت آورد در دور های مختلف موتور
۴- نزول میزان مصرف سوخت
۵- نزول میزان آلودگی .
ایمنی :
از جهت ایمنی هر دو ماشین ۳ ستاره را دریافت کردن
تندر ۹۰ های ۲ ایربگ بهتری بیشتری از جهت ایمنی درمقایسه با سمند های ۱ ایربگ داشتن. با این وجود امروز سمند EF7 با داشبورد تازه حاوی ۲ ایربگ میباشد .
در سمند EF7 ترمز ها پیشرفت یافته ( دیسکهای بزرگ تر- پوستر قوی تر ) و بهتر رفتار میکند.در سمند EF7 سیستم مالتی پلکس می باشد که در تندر نیست.
قطعات سمند EF7 ارزان تر و فراوان تر میباشد.
بهتری سمند EF7 در قابلیت ها مانند سنسور دنده عقب – مولتی پلکس – آینه های برقی جلو – و…
تندر۹۰ موتوری با کیفیت دارد که دلیل شده اکثر تندر سوارها را حدودا راضی نگه دارد با این وجود در اتاق خودرو بسیار کم کاری شده و از لوازم با کیفیت پایین استفاده شده و از ابزارهای فراوانی خبری نیست.
در باب سمند EF7 هم قادریم بگوییم موتوری مناسبی را دارا میباشد که از شتاب و قدرت مناسبی دارا میباشد. سمند در اتاق خودرو از کیفیت بهتری دارا بوده و نرمی بهتری در مقایسه با تندر ۹۰ دارد.
موتور سنمد EF7 از جهت آلایندگی توانسته EURO IIII را بدست آورد و این نشانه خوبی از بروز بودن موتور این خودرو میباشد چرا که موتور ال ۹۰ EURO III را کسب کرده.
سمند قبل از بالا رفتن دلار گرانتر از تندر ۹۰ بوده با این وجود با بالا رفتن هزینه دلار هزینه تندر ۹۰ گران تر از سمند شده و دلیل آنکه سمند ارزان تر میباشد تنها خودروی ملی بودن آن میباشد نه کیفیت یا بهتری تندر ۹۰ .
قیمت ها در به روز شده است .
نام خودرو | قیمت بازار (تومان) | قیمت نمایندگی (تومان) |
---|---|---|
وانت آریسان دوگانه سوز | ۲۷,۴۰۰,۰۰۰ | ۲۸,۹۷۴,۰۰۰ |
سمند LX . کد ۲۹۳۴۰ | ۳۴,۲۰۰,۰۰۰ | ۳۱,۴۴۳,۰۰۰ |
سمند EF7 . کد ۲۹۲۱۲ | ۳۴,۳۰۰,۰۰۰ | ۳۲,۱۵۷,۰۰۰ |
سمند EF7 . دوگانه سوز – کد ۲۹۱۱۰ | ۳۵,۴۰۰,۰۰۰ | ۳۳,۷۶۶,۰۰۰ |
سمند EF7 . دوگانه سوز – کد ۲۹۱۱۶ | ۳۶,۵۰۰,۰۰۰ | ۳۴,۲۶۷,۰۰۰ |
سمند سورن ELX سال . کد ۵۷۵۱۱ | ۴۰,۵۰۰,۰۰۰ | ۳۸,۲۰۲,۰۰۰ |
سمند سورن ELX توربو . کد ۵۸۲۰۱ | ۴۳,۰۰۰,۰۰۰ | توقف فروش |
سمند سورن ELX جدید توربو . کد ۵۸۲۰۲ | ۴۴,۲۰۰,۰۰۰ | ۳۹,۵۷۵,۰۰۰ |
دنا | ۴۴,۷۰۰,۰۰۰ | ۴۲,۸۴۵,۰۰۰ |
دنا پلاس | ۵۶,۳۰۰,۰۰۰ | ۴۸,۴۸۱,۰۰۰ |
دنا پلاس توربو | ۶۲,۶۰۰,۰۰۰ | ۵۲,۹۷۲,۰۰۰ |
پژو GLX 405 | ۳۲,۰۰۰,۰۰۰ | ۳۰,۷۸۱,۰۰۰ |
پژو GLX 405 دوگانه سوز | ۳۳,۳۰۰,۰۰۰ | ۳۲,۴۶۵,۰۰۰ |
پژو SLX 405 | ۳۴,۵۰۰,۰۰۰ | ۳۲,۶۸۰,۰۰۰ |
پژو پارس سال . کد ۲۸۲۲۹ | ۴۰,۳۰۰,۰۰۰ | ۳۸,۲۱۵,۰۰۰ |
پژو پارس سال . کد ۲۸۲۳۲ | ۴۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۳۸,۰۴۷,۰۰۰ |
پژو پارس سال . دوگانه سوز . کد ۲۸۳۱۶ | ۴۱,۷۰۰,۰۰۰ | ۳۹,۵۹۰,۰۰۰ |
پژو پارس LX . کد ۲۸۵۱۳ | ۴۳,۵۰۰,۰۰۰ | ۳۹,۳۷۳,۰۰۰ |
پژو پارس LX . کد ۲۸۵۱۵ | ۴۴,۲۰۰,۰۰۰ | ۳۹,۵۴۱,۰۰۰ |
پژو پارس اتوماتیک . TU5 | ۵۲,۳۰۰,۰۰۰ | ۴۹,۹۷۲,۰۰۰ |
پژو ۲۰۷ . دندهای | ۴۸,۰۰۰,۰۰۰ | ۴۲,۹۷۲,۰۰۰ |
پژو ۲۰۷ . اتوماتیک | ۵۶,۹۰۰,۰۰۰ | ۴۹,۵۷۲,۰۰۰ |
پژو ۲۰۷ صندوقدار . اتوماتیک | — | ۵۶,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۶ . تیپ ۲ | ۳۵,۹۰۰,۰۰۰ | ۳۳,۹۱۷,۰۰۰ |
پژو ۲۰۶ . تیپ ۵ | ۴۱,۳۰۰,۰۰۰ | ۳۹,۲۰۷,۰۰۰ |
پژو ۲۰۶ صندوقدار V8 | ۴۱,۶۰۰,۰۰۰ | ۳۹,۹۳۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۰۸ | ۱۳۲,۰۰۰,۰۰۰ | ۱۰۴,۹۹۴,۰۰۰ |
پژو ۳۰۱ | ۱۰۲,۰۰۰,۰۰۰ | ۹۴,۹۲۶,۰۰۰ |
پژو ۵۰۸ | ۲۲۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۲۲۹,۰۰۰,۰۰۰ |
رانا LX | ۳۵,۵۰۰,۰۰۰ | ۳۶,۷۴۵,۰۰۰ |
دانگ فنگ H30 Cross اتوماتیک | ۴۸,۸۰۰,۰۰۰ | ۴۵,۵۹۶,۰۰۰ |
رنو تندر پیکاپ | ۳۶,۵۰۰,۰۰۰ | ۳۵,۵۴۸,۰۰۰ |
رنو تندر E2 | — | ۳۸,۹۴۰,۰۰۰ |
رنو تندر E2 گیربکس JHQ | ۴۴,۰۰۰,۰۰۰ | ۴۰,۰۴۰,۰۰۰ |
رنو تندر پلاس دندهای | ۴۸,۳۰۰,۰۰۰ | ۴۰,۹۰۶,۰۰۰ |
رنو تندر پلاس دندهای گیربکس JHQ | ۴۹,۰۰۰,۰۰۰ | ۴۲,۰۰۶,۰۰۰ |
رنو تندر پلاس اتوماتیک | ۵۷,۹۰۰,۰۰۰ | ۴۹,۱۷۲,۰۰۰ |
رنو کپچر |
کارستان