وایر شمع خودرو نشانه خرابی شمع و وایر ،ترتیب چیدن وایر ،نحوه تست وایر شمع

0

مجموعه وایر شمع خودرو ،مجموعه وایر شمع خودرو با علامت استاندارد ایران ،جنس وایر شمع ،انواع کابل وایر شمع ،نحوه تست وایر شمع ،ترتیب چیدن وایر شمع

درخودروهای مجهز به موتور بنزینی، برای احتراق سوخت درون موتور، نیاز به ایجاد جرقه است. این جرقه توسط شمع با انتقال برق ولتاژ بالا توسط وایر شمع از کویل، صورت م یپذیرد. ویژگی و کیفیت وایر شمع به صورتی باید باشد که نوسانات قوی الکتریکی و پارازیت (امواج مزاحم) ایجاد نکند. ساختار وایر شمع شامل بخش رساناى جریان الکتریکى و بدنه عایق آن است.

وایر  شمع یک جزء اساسی اما مهم موتور است. وظیفه آن انتقال جریان ولتاژ بالا (۳۰K تا ۵۰K ولت) تولید شده توسط کوئل به شمع است. در اثر حرارت و ارتعاش، کربن موجود در سیم ممکن است ازبین رفته و باعث کاهش جریان ولتاژ بین کویل و شمع گردد. برای کارآیی بهتر موتور، وایر باید به صورت دوره جایگزین شود.

جنس وایر شمع:

وایرهای شمع خودرو معمولا از جنسی مقاوم و با دوام ساخته می شوند. چون قطعه متحرکی نیستند خورده نمی شوند. و اگر در نگهداری و بازدید از آنها دقت کافی را داشته باشید کمتر دردسرساز می شوند. اما در صورتیکه موتور خودرو خوب کار نکرد یا روشن نشد و شک کردید ممکن است مشکل از وایر شمع خودروی شما است بررسی آن کار ساده ای است.

انواع کابل وایر شمع:

کابل های وایرشمع با چهار نوع رسانای مسی ، مقاومتی ، راکتیو، رسانای فولادی طبق اصول استاندارد های بین المللی ساخته می شود .

بازرسی ها و مشکلات وایر شمع ها

تنها مشکلی که برای وایر شمع ممکن است پیش آید این است که عایق آن صدمه ببیند و الکتریسته از مسیری که نباید جریان پیدا کند. جریان الکتریسیته باید به شمع برسد و عایق لاستیکی وایر شمع و وظیفه دارد از نشت آن به مسیری غیر از شمع ها جلوگیری کند. برای اینکه در سر شمع ها جرقه داشته باشیم باید این ولتاژ آنقدر بالا باشد که جرقه مسیر خود را از فاصله هوایی ببندد و این ولتاژ بالا سبب جریان های خزشی در عایق های صدمه دیده می شود و به مرور مسیر جریان خزشی می سوزد و یک مسیر کربنی ایجاد می شود و رسانایی مسیر نشتی بیشتر می شود و عملاً جریان فقط از این مسیر می گذرد، چون ولتاژ سر شمع ها به دلیل این اتصالی ناخواسته عایق افت می کند و به حداقل مقدار تشکیل جرقه نمی رسد. در این هنگام است که موتور بد کار می کند یا خاموش می شود چون جرقه تشکیل نمی شود و انفجاری در داخل سیلندر نداریم یا سوخت به خوبی نمی سوزد.

بازرسی چشمی کابل را با استفاده از یک چراغ قوه انجام می دهیم.آسیب فیزیکی به کابل یا کلاهک ها مانند بریدگی و خوردگی و علائم سوختگی را چک کنید

با کشیدن دست در مسیر وایر شمع معیوب برق گرفتگی را احساس میکنید.

با روشن کردن موتور و نگاه کردن به جرقه های الکتریکی یا گوش دادن به سر و صدا ممکن است نشت الکتریکی با ولتاژ بالا را پیدا کنید.

با استفاده از اتصال یک سیم روکش دار به بدنه و یک پیچ گوشتی و  کشیدن پیچ گوشتی در طول اطراف  وایر اگر قوس  از وایر به پیچ گوشتی مشاهده شد ، وایر معیوب است.

با استفاده از پاشیدن اسپری آب به اطراف وایر معیوب  قوس الکتریکی رخ می دهد .

مقاومت وایر متناسب با  کتابچه کارخانه خودرو را اندازه گیری کنید.

ایمنی و خطرات وایر شمع

یک وایر معیوب نه تنها ممکن است سبب بد کار کردن موتور شود بلکه سبب افزایش مصرف سوخت خودروی شما هم خواهد شد. یا ممکن است بنزین نسوخته وارد مسیر اگزوز شود و کاتالیست های گرانقیمت شما را خراب کند. و همچنین بسیار اتفاق افتاده است که نشتی بنزین و جریان الکتریسیته در موتور به صورت همزمان وجود داشته است و سبب آتش گرفتن خودرو شده است! ممکن است برای شما هم اتفاق بیفتد پس بهتر است این بازدید ها را جدی بگیرید.

معایب استفاده وایرشمع های غیراستاندارد

کاسته شدن قدرت موتور

بالارفتن دمای موتور به دلیل  فشار مضاعف برموتور

سوخت ناقص موتور و افزایش مصرف سوخت خودرو

ریپ زدن موتور و لرزش موتور

بالارفتن آلایندگی گازهای خروجی اگزوز

برق دزدی در هنگام نشت بنزین و انفجار خودرو

ذوب شدن سر شمع و پلاتین و الکترود میانی

بازدید دوره ای

یکی از زمان های مناسب برای بازدید وایر ها زمانی است که می خواهید شمع خودروی خود را تعویض می کنید. بنابراین با یک بازدید ساده خیال خود را برای مدت ها راحت کنید. و اما نحوه کار:

ابتدا اگر موتور خودرو روشن است آنرا خاموش کنید، بازدید چشمی وایر ها را از مقسم ولتاژ شروع کنید و تا سر شمع ها ادامه دهید. شما به دنبال هر ناصافی، ترک، بریدگی و تا شدگی یا شکستگی وایر و روکش آن هستید. دو سر انتهایی وایر ها که محل اتصال آنهاست به خوبی بازدید کنید تا مطمئن شوید ترک یا پارگی در آن وجود ندارد و همچنین قسمت های داخلی این دو سر را بررسی کنید تا مطمئن شوید هیچ ترک یا پارگی در آنها وجود ندارد. و همچنین نباید تیرگی و اثر سوختن در آنها دیده شود.

به هر دلیلی متوجه شدید وایر های شما صدمه دیده است یدکی با کیفیت آن را خریداری کرده و جایگزین کنید چون این عیب کوچک می تواند یک هیولای کوچک باشد یا حتی چراغ چک خودروی شما را روشن کند.

مقاومت الکتریکی کابل وایر شمع خودرو:

مقاومت الکتریکی کابل وایر شمع خودرو پاتیگ
استاندارد  شماره ۱&2-4267  /ISO 3808
نوع کابل مقاومت الکتریکی (اهم بر متر)
دیگر فلزهای تابیده شده other metal حداکثر یک
مقاومتی inductive resistor ۳۰۰۰-۹۰۰۰
carbon resistor ۹۰۰۰-۲۳۰۰۰
سلفی (ابریشمی) reactive مقاومت الکتریکی نامی با رواداری ۲۰± درصد
استاندارد  شماره ۱-۴۲۶۷ : هرگونه تغییر مقاومت اهمی می‌تواند با توافق استفاده کننده و تأمین کننده مجاز باشد.

تست وایر شمع:

نخست وایر را بازرسی چشمی کنید. اگر دارای منفذ ، ترک های مویی، زنگ زدگی ترمینال و یا آسیب دیدگی است، باید تعویض شود.

سپس عملکرد آن را با استفاده از یک مولتی متر اندازه گیری کنید.

مولتی متر را روی ۲۰ کیلو اهم تنظیم کنید.
سیم مولتیمتر  به انتهای هر دوطرف وایر  وصل کنید.
مقادیر مقاومت مجاز عبارتند از:

کابل جرقه زنی با هسته مسی: ۱-۶.۵ کیلو اهم
کابل جرقه زنی با مقاومت القایی: در اینجا می توانید بین مقاومت ۲.۲ کیلو اهم و ۸ کیلو اهم باشد     بر اساس مقاومت در هر متر ضرب در طول کابل محاسبه شود.
کابل جرقه زنی با مقاومت کربن: مقاومت در هر ۱ متر کابل ۱۰ کیلو اهم به ۲۳ کیلو اهم است

روش محاسبه مقاومت وایر شمع:

r=(L*R)/100

طول واقعی وایر شمع در واحد میلیمتر =L

مقاومت الکتریکی وایر در واحد اهم =R

مقاومت استاندارد خودروسازی R=5.6 kΩ  ±۲۰٪

ترتیب وایرها در مدلهای مختلف پراید :

روشهای تست وایر شمع :

  • شمع را به وایر جازده و به وزنه حداقل دو کیلو وصل و وایر را بالا بکشید  . وایر باید وزنه را نگه دارد .
  • سرسیمها را به وزنه هشت کیلویی وصل کنید . وایر را بالا بکشید  . قطعی نباید رخ دهد.
  • خودرو را روشن نموده با استفاده از اسپری آب به اطراف وایر بپاشید. یک سیم روکش دار به بدنه وصل  و به  پیچ گوشتی وصل کنید و پیچ گوشتی را در طول اطراف  وایر بکشید . نباید قوس یا جرقه  از وایر به پیچ گوشتی مشاهده شود
  • بمدت دو روز درمعرض آب نمک پنج درصد قرار دهید. نباید  زنگ زدگی در سرسیمها  رخ دهد.
  • وایر را نیم ساعت در فریزر قرار داده بعد از تقریباً ۱۰ ثانیه در آون قرار دهید . پوسیدگی نباید رخ دهد.
  • بمدت یک هفته در حرارت ۱۸۰C در آون پوسیدگی نباید رخ دهد.

استاندارد اجباری

طبقه قانون، موسسه می تواند با تصویب شورای عالی استاندارد اجرای استاندارد و آئین کار فراورده هایی را که از نظر ایمنی و یا حفظ سلامت عمومی مضر می باشد اجباری نماید.. این نظارت ها شامل نمونه برداری، آزمایش، ارشاد و راهنمایی فنی واحدهای تولیدی و وارد کنندگان و بالاخره توقیف کالاهای خارج از استاندارد و پیگیری قانونی از طریق مراجع قانونی می باشد.

استاندارد اجباری وایر شمع خودرو

ISIRI 4267-2       خودروهای جاده‌ای -‌ مجموعه کابل جرقه ولتاژ بالای بدون حفاظ (وایر شمع):

ISO 6856: Road vehicles–Unscreened high–voltage ignition cable assemblies

ISIRI 4267-1       خودروهای جاده‌ای ـ کابل‌های جرقه ولتاژ بالای بدون حفاظ:

ISO 3808: Road vehicles–Unscreened high–voltage ignition   cables

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.