آموزش عیب یابی و تعمیر ecu پراید ،پژو ۴۰۵ ،سمند ،پژو ۲۰۶

0

مبحث اصول کارکرد ecu ، آشنائی با انواع آی سی های فلش و ایپرام ،کتاب تعمیر ecu ،بازار کار تعمیرات ecu ،تعمیرات ای سی یو ،آموزش تعمیر ecu ،تعمیرگاه ecu ،آموزش تعمیرات ecu ،علائم خرابی ecu ،تعمیر ecu 206

 ECU GAZ

بعد از ورود سیستم های گاز سوزبه صنعت خودروی ایران ایسیوهای گاز نیز به جمع خرابی های ایسیو پیوست که در این میان میتوان به موارد زیر اشاره نمود که ایسوهای زیمنس بایفیول پرمصرف ترین آنها است.

KIA-500

LANDI LC01

SAGEM j35

SIEMENS GAZ

SIEMENS  BIFULE

VALEO SAX 500

 نقشه خوانی و ارتباط خارجی ECU:

با توجه به اینکه بعضی از قسمتهای تعمیرات ECU  ارتباط زیادی به پایه های خروجی و نحوه ارتباط قطعات سیستم انژکتور ،مدار ایموبلایزر و دیگر قسمتها به ECU   دارد در این بخش از آموزش به نقشه خوانی ،کد یابی قطعات و خطاها ،تحلیل شماتیک سیستم انژکتور( بطور خلاصه ومختصر) در حالات موتور خاموش ،روشن  و دیگر موارد پرداخته  می شود.

نقشه خوانی و ارتباط داخلی ECU:

بعد از قسمت شماتیک خارجی دراین قسمت به نقشه خوانی داخلی ECU  و نحوه ارتباط قطعات داخلی با پایه های ECU  ، خروجی آی سی ها و ترانزیستور ها می پردازیم.

 آشنائی با وسائل مورد نیاز  :ECU

http://www.tamirat1.ir/uploadFiles/ecu12pdf%20-%20Adobe%20Reader.bmp

در این قسمت آموزش کارکرد صحیح با وسائل مورد نیاز برای تعمیرات همچون تنظیمات دما و هوای  بولوور (هویه هوا گرم) ،آموزش نصب و کار با پروگرامر ،  و نحوه استفاده دیگر وسائل آشنا می شوید

آموزش نحوه برداشت رزین یا موم پشت ECU  و باز وبست قطعات الکترونیکی از روی برد ECU   مانند آی سی ها  ،ترانزیستورها، مقاومت و غیره

باز و بست درب پشت ECU  ها به دو مدل پیچ و چسب تقسیم می شوند مدل پیچی مثل S2000-SL96 و مدل چسب مثل زیمنس و بوش که در آموزش با هر دو روش آشنا می شوید.بعد ازباز وبست درب ECU  مدارات داخل ECU  نیز به دو مدل با رزین یا همان موم و بدون رزین تقسیم می شود.ECU  های زیمنس و بوش بدون رزین هستند یعنی وقتی درب ECU  را باز می کنید قطعات قابل دید هستند اما در مدلهای S2000 –SL96  لایه ای از رزین روی قطعات پوشانده شده که باید آنها را ابتدا از روی برد بردارید تا قطعات الکترونیکی برای شما قابل مشاهده باشد و همچنین با لحیم کاری و نحوه برداشت قطعات مثل آی سی  ها ،ترانزیستورها و غیره از روی برد بوسیله هویه هوا گرم یا هویه معمولی در این قسمت به شما  آموزش داده می شود.

 آشنائی با انواع آی سی های فلش و ایپرام:

آی سی های مورد استفاده در ECU  به سه مدل تقسیم می شوند.

·       آی سی های معمولی :

این آی سی ها بدون برنامه ریزی و فقط تعویضی هستند .به این معنی که از طرف کارخانه سازنده فقط به منظور خاصی در مدار ساخته شده است و در صورت سوختن فقط آنها را تعویض می کنیم.

·       آی سی های ایپرام:EEPRAM

این آی سی ها دارای حافظه  دائم هستند و مقداری اطلاعات یا همان برنامه ای را که برنامه نویس برای آی سی می نویسد را درون خود جای می دهد .این آی سی ها به دو صورت خراب می شوند .یا برنامه داخلی آنها دچار اختلال می شود که با برنامه ریزی مجدد کار کرد آی سی به حالت اولیه باز می گردد و یا اینکه  آی سی می سوزد .در صورت سوختن آی سی ابتدا آی سی را باید تهیه و از آنجائی که آی سی ها بصورت خام یا بدون برنامه ریزی هستند آنها را برنامه ریزی و سپس استفاده می نمائیم.

·       آی سی های فلش :FLASH

این آی سی ها نیز دارای حافظه موقت و دائم هستند و حجم اطلاعات  و سرعت بالاتری نسبت به  آی سی های ایپرام دارند

 آشنائی با عیوب نرم افزاری :

عیب های ECU  به دو بخش نرم افزاری و سخت افزاری تقسیم می شود.موارد بسیاری از عیوب در ECU  ها مربوط به آی سی های میکرو ،فلش و ایپرام می باشد که قبل از هرگونه عملیات تعمیر،ابتدا به رفع عیوب نرم افزار ی می پردازیم . این عیوب ممکن است از برنامه و گاهی نیز از آی سی می باشد.

 آشنائی با عیوب سخت افزاری :

قطعات سیستم انژکتور مثل استپ موتور ،اکسیژن سنسور،انژکتورها،دور موتور، سنسور مپ و مت ،کوئیل دوبل ،فن ،پمپ بنزین و دیگر قطعات را در نظر بگیرید این قطعات توسط ECU  کنترل می شوند بیشتر این قطعات توسط آی سی مربوط به خود و تعدادی با ترانزیستور ،خازن ،مقاومت ودیود کنترل می شوند.در صورت سوختن این قطعات کنترل بخشهای مربوط به آن از کار افتاده و خطای دائم در سیستم بوجود می آید که نشانه خرابی ECU  می باشد و با تعویض این آی سی ها یا قطعات دیگر مشکل بر طرف می گردد.به طور مثال یک آی سی ، کنترل انژکتور ها را در اختیار دارد در صورت خرابی آی سی ،خطاهای عدم پاشش یا پاشش دائم در یک یا ۴ انژکتور  را داریم .

 آشنائی با عیوب سخت افزاری ۲:

تمامی خطاها در انواع ECU  ها شبیه به هم هستند اما آی سی مربوط به هر ECU  یا قطعات دیگر تفاوت ظاهری دارند.مثلا” در ECU SL96 آی سی استپ موتور با یک شماره آی سی و در ECU S2000  یا  SIEMENS  و  BOSCH  با یک شماره و شکل دیگری می باشد.البته در بعضی ECU  ها ممکن خطائی وجود داشته باشد که در ECU  های دیگر آن خطا را نداشته باشیم.بطور مثال خطای موتور دریچه گاز فقط در ECU  های خودرو هائی که موتور دریچه گاز دارند وجود دارد.همچنین درشاخه های  مدل S2000  مانند ۱۰-۱۱-۳E-3F-35اکثر آی سی ها شبیه به هم اما درنقاط مختلف ECU  قرار دارند

عمده خطاهای ECU که قابلیت تعمیر دارند را می توان به شکل زیر عنوان نمود

استپ موتور ،مپ سنسور ،مت سنسور ،پتانسیومتر دریچه گاز ،گرم کن دریچه گاز ،موتور دریچه گاز ،پمپ بنزین ،انژکتور ها ،کوئیل های دوبل ،اکسیژن سنسوربالا ،اکسیژن سنسورپائین ،ناک سنسور ،شیر برقی کنیستر ،مهره آب ،فن ها ،رگولاتور ولتاژهای داخلی و خارجی ،فعال کننده رله اصلی دوبل فعال کننده رله دوم دوبل ،سنسور دور موتور ،رله قطع کن کولر ،خروجی چراغ چک ،ارتباط دیاگ با ECU ،شبکه ارتباطی کن CAN

و دیگر خطاهای ایجاد شده در ECU

 موارد دیگر تعمیرات ECU :

کت آف CUT OFF

در بیشتر خودروها بدلیل کاهش آلودگی هوا دور موتور از یک حد مجاز افزایش نمی یابد با تغییر کوچکی در یکی از قطعات ECU  دور موتور تا حد ۱۰تا۲۰ درصد  حالت اولیه افزایش می یابد و دیگر خودرو در دورموتور ۵۵۰۰ یا ۶۵۰۰ به حالت خاموشی نمیرود.

تبدیل  ECU :

بعضی از ECU  ها که مدل یکسانی دارند را می توان با تغییر در برنامه ، آن را برای یک خودرو دیگر قرار داد.اگر چه کلیه عیب یاب ها این کار را به راحتی  انجام می دهند  اما افرادی که وسائل تعمیرات ECU راداشته باشند می توانند بدون هیچ مشکلی این کار را انجام دهند.بطور مثال ECU SL96 که برای خودرو ۴۰۵ است را می توان به RD  یا پیکان تبدیل نمود.این نکته شایان ذکر است که در طول یک سال شاید ۱ یا ۲ ECU  برای تبدیل به شما مراجعه نماید.این تکنیک زمانی اهمیت داشت که بعضی از ECU  ها مانند VALEO  ۲۰۶ گران بود به همین خاطر ECU  خودروی پراید را با تغییرات برای ۲۰۶ استفاده می نمودند.اما اکنون این تکنیک کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

تغییر دمای آب:

در خودروها با توجه به منطقه آب و هوائی در دمای ۹۵ درجه فن آنها به کار می افتد که این دما از دید صاحب خودرو بالا می باشد به همین خاطر دوست دارند که در دمای پائین تر فن خودرو به کار افتد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.