چطور گواهینامه موتورسیکلت بگیریم؟ هزینه گواهینامه موتور سیکلت

1

چطور گواهینامه موتورسیکلت بگیریم؟ ،آموزشگاه گواهینامه موتور سیکلت ،هزینه گواهینامه موتور سال ۹۵ ،فیلم امتحان عملی گواهینامه موتور ،سن گرفتن گواهینامه موتور فهزینه گواهینامه موتور سیکلت سال ۹۶ ،ادرس شهرک ازمایش گواهینامه موتور ،فاصله موانع امتحان موتور

قبلا کل مراسم گواهینامه موتور در شهرک آزمایش برگزار می‌شد. اما الان داستان فرق کرده است! یک آزمون آیین‌نامه بود و یک آزمون عملی والسلام. اما الان در بسیاری از شهرها از جمله تهران، مراحل از آموزشگاه آغاز می‌شود. بعضی‌ها تا چندی پیش برای فرار از فرایند کلاس و آموزشگاه، به شهرهای حاشیه تهران، مثل دماوند می‌رفتند. اما نهایتاً به این نتیجه رسیدند که به دردسرش نمی‌ارزد!

چرا رانندگی موتور بدون گواهینامه دیوانگی محض است؟

فرض کنید که اصلا پلیس هم به شما گیر نمی‌دهد و موتورتان را هیچ وقت توقیف نمی‌کند. در صورت بروز تصادف، حتی اگر راننده خودرویی که به شما می‌زند، مست لایعقل باشد، تا وقتی که گواهینامه ندارید، مقصر شمایید. خسارت خودرو را هم باید پرداخت کنید. ضمناً بیمه هیچ مسئولیتی در قبال شما نمی‌پذیرد. اگر گواهینامه ندارید، بیمه یک برگه دکوری است. اگر خدای نکرده به عابر بزنید، اتفاق بسیار بدی می‌افتد. اگر عابر فوت کند، قتل عمد محسوب می‌شود. اگر ولی دم به دنبال قصاص نباشد، تازه وارد فاز دیه می‌شویم. بیمه یا خودش را کنار می‌کشد، یا اگر وکیل درست حسابی در دادگاه باشد، ظاهرا قوانینی وجود دارد که طبق آن، بیمه دیه عابر را پرداخت می‌کند، اما به همراه جمعی از وکلای کارکشته، به عنوان شاکی خصوصی، رأسا وارد عمل شده و مبلغی که به عابر پرداخت شده را از شما می‌گیرد.  (این‌ها را یک نماینده بیمه یادمان داد!)

کدام آموزشگاه‌ها؟

سایت پلیس به علاوه ۱۰، فهرست آموزشگاه‌های منتخب موتور را در اختیار عموم گذاشته. در تهران، از تعداد انگشتان دست کمتر هستند و تمامشان در حومه پخش شده‌اند. آموزشگاهِ “نزدیک” در تهران وجود ندارد. باید آموزشگاهی را انتخاب کنید که “کمتر” دور باشد. نزدیکترین‌هایشان به مناطق مسکونی، میدان حر، جنت‌آباد و خیابان هنگام هستند. آموزشگاه فردوسی هم دیگر خدمات موتور ارائه نمی‌دهد. یکی از همین ۳ تا را انتخاب کنید.

پیش از شروع مراحل، با آموزشگاه تماس بگیرید، بپرسید دقــــیقاً چه زمانی باید مراجعه کنید. مثلا هنگام، فقط چهارشنبه ۸ تا ۱۲ ثبت نام می‌کند. اما اگر دیرتر از ۱۰ برسی، دیگر نوبت نمی‌رسد!

مدارک مورد نیاز

http://cdn.asemooni.com/2015/02/motorcycle-certification-1.jpg

مدرک مشخص‌کننده وضعیت خدمت: اشتغال به تحصیل، پایان خدمت، معافیت، کارت پرسنلی، برگ اعزام. (ظاهرا برگه فراغت تا ۱ سال اعتبار دارد اما بین علما اختلاف نظر هست. اگر برگه فراغت دارید و منتظر تحصیل در مقطع بعدی هستید، اصرار کنید که ثبت نامتان کنند، و نهایتاً نتیجه استعلام کامپیوتری مشخص می‌کند که می‌توانید ثبت نام کنید یا خیر. اگر غیر مجاز بودید، به اجبار باید دفترچه خدمت پر کنید که خودش یک هفته‌ای کار دارد!)

۸ قطعه عکس رنگی. (بله ۸ قطعه عکس رنگی. برای ما هم سوال است که چرا. ولی ۸ قطعه عکس رنگی جدید. روی این عکس به جرأت بیشتر از عکس ویزای امریکا سخت‌گیری می‌کنند. باید خیلی جدید باشد، عکس شناسنامه نباشد، ریش و مو مطابق عرف، گوش پیدا باشد، زمینه سفید باشد، پیرهن سفید نباشد)

برای شروع ۶۰ هزار تومان وجه نقد.

اصل و کپی شناسنامه، کارت ملی، و گواهینامه ماشین در صورت وجود

ادامه مراحل

بعد ازین مثل گواهینامه ماشین، اول می‌روید معاینه چشم. رویه‌ی پیچیده‌ای ندارد. ۲۰ هزار تومان هزینه معاینه است، همین حدود هم باید فیش واریز کنید در بانک ملی. اطلاعات حساب را آموزشگاه بهتان می‌دهد. سپس دوباره به آموزشگاه مراجعه می‌کنید و ۸ جلسه کلاس تئوری شروع می‌شود. حواستان باشد، برای شرکت در کلاس، وارد نوبت می‌شوید، و ممکن است کلاستان از ۲ هفته بعد شروع شود. وقتی که شروع شد، ۸ روز پشت سر هم، در یک ساعت خاص باید در آموزشگاه حاضر شوید.  پس از ۸ جلسه، یک امتحان مقدماتی آیین‌نامه می‌دهید و اعزام می‌شوید به شهرک آزمایش. برای گواهینامه موتور، آموزش عملی اختیاری است.

نکته کنکوری

برای امتحان آیین‌نامه (هم داخلی آموزشگاه و هم مربوط به شهرک) حتماً این تست‌های آنلاین را بزنید و رفع اشکال کنید.

شهرک آزمایش

اول با تحویل مدارک آموشگاه، نوبت امتحان اصلی کامپیوتری آیین‌نامه را می‌گیرید. اگر با موفقیت امتحان را پشت سر گذاشتید، به قسمت امتحان عملی معرفی می‌شوید. امتحان عملی موتور ظاهرا خیلی ساده است. سه کله قندی با فاصله کمتر از طول یک موتور، در یک مسیر نسبتا باریک قرار گرفته‌اند. از بین این سه، باید زیگزاگ حرکت کنید، دور کله قندی آخر، دور بزنید و همین مسیر را زیگزاگ برگردید. و تمام.

معمولا هر کس حداقل ۴ بار در امتحان عملی رد می‌شود. به همین دلیل ثبت نام در سیستم شهرهای دیگر اصلا مقرون به صرفه نیست. به موانع نباید برخورد کنید، روی خطوط نباید بروید، حتما باید به میزان قابل قبولی گاز بدهید و به هیچ وجه پایتان را از روی رکاب بر ندارید. لرزش دست هم نباید داشته باشید. افسر باید از تسلط شما بر موتور مطمین شود. خصوصا باید بتوانید با کلاچ سرعت موتور را کنترل کنید. به همین دلیل، یک پیک موتوری که صبح تا شب روی موتور است، ممکن است به علت رانندگی غیر اصولی، بارها در این آزمون رد شود. ضمنا موتوری که با آن امتحان می‌گیرند، سی‌جی ۱۲۵ است. اگر می‌خواهید تمرین کنید، با همین موتورها تمرین کنید. برای قبول شدن در این امتحان، قطعاً باید تمرین قابل توجهی کرده باشید.

هر بار که در این آزمون رد می‌شوید، هزار تومن می‌پردازید و فردا صبح دوباره می‌توانید در امتحان شرکت کنید.

مدارک لازم جهت ثبت نام در آموزشگاه
۱-سن ۱۸سال تمام
۲-اصل شناسنامه وتصویر آن ۱ برگ
۳-اصل کارت ملی و تصویر آن ۱ برگ
۴-اصل کارت پایان خدمت و تصویر آن ۱برگ
۵-تعداد ۶ قطعه عکس ۴ * ۳ تمام رخ جدید با زمینه روشن بدون عینک و کلاه(فوری نباشد)
۶-ارایه مدارک مبنی بر روشن نمودن وضعیت نظام وظیفه افراد شامل : کارت پایان‌خدمت ، کفالت ، معافیت ، گواهی اشتغال به تحصیل با قید شماره معافیت تحصیلی /نامه اشتغال به تحصیل و تصویر آن ۱ برگ(در صورت عدم کارت پایان خدمت)
۷-گواهی خدمت از کارگیزنی استان برای سربازان وظیفه
۸-واریز فیش بانکی(۸۰هزارتومان) وپرداخت هزینه کتاب
۹-افراد بالای ۵۰سال نیاز به مدارک نظام وظیفه ندارند

۱۰) پرداخت تعرفه های قانونی به حسابهای تعیین شده به نام شخص متقاضی (ارایه فیش های بانکی)

وزارت کشور به شماره حساب ۲۱۷۱۱۵۰۲۴۶۰۰۴ مبلغ ۱۵۰/۰۰۰ ریال

دارائی به شماره حساب ۲۱۷۱۱۵۰۲۴۸۰۰۰ مبلغ ۱۰/۰۰۰ ریال

شهرداری به شماره حساب ۳۱۰۰۰۰۰۰۵۱۰۰۴ مبلغ ۷/۵۰۰ ریال

شرکت پژوهش و توسعه ناجی به شماره حساب ۰۱۰۵۹۶۸۸۰۱۰۰۴ مبلغ ۸۰/۰۰۰ ریال

هزینه ثبت نام رسید پستی پوشه و کتاب به شماره حساب مبلغ ۱/۳۰۰/۰۰۰ ریال

تصویر نرخ آموزشگاه(ممکن است تغییر کرده باشد)

نرخ آموزشگاه رانندگی موتور سیکلت
مدارک لازم جهت ثبت نام در راهور برای آزمون آیین نامه اصلی
۱-اصل شناسنامه
۲-اصل کارت ملی
۳-اصل کارت پایان خدمت یا گواهی تحصیلی به همراه کارت دانش آموزی
۴-۲قطعه عکس ۴*۳
۵-فیش بانکی به مبلغ ۱۰ هزار تومان به حساب خزانه :۲۱۷۱۱۵۱۷۱۷۰۰۱ بانک ملی
(بین علما بر سر این گزینه اختلافه!!!(توی آموزشگاه میگه ۱۰ تومان-موقع آزمون توی راهور بعضی افسرها میگفتن ۲تومان)

۶-عوارض شهرداری ۵۰۰تومان به حساب:۰۲۰۴۸۰۲۴۸۲۰۰۴
۷- هزینه تمبر ۱ هزار تومان به حساب :۲۱۷۱۱۵۱۷۰۴۰۰۲
۸- گروه خونی
۹-۱قطعه عکس جهت کارت!

پس از موفقیت

در یک تاریخ مشخص، مدارک را تحویل می‌دهید (اگر گواهینامه ماشین دارید، اینجا تحویل می‌دهید) و منتظر می‌مانید تا گواهینامه‌تان بیاید درب منزل. مبارک باشد انشاءالله.

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. مهدی می گوید

    اگر به کسی با موتور بزنید یا ماشین و گواهی نامه نداشته باشید قتل عمد محسوب نمیشه مقصر هستید و باید دیه بدید. لطفا اطلاعات درست بدهید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.