جدول مصرف سوخت خودروها /کم مصرف‌ترین خودروهای داخلی

0

جدول مصرف سوخت خودروها /کم مصرف‌ترین خودروهای داخلی ،جدول میزان مصرف سوخت انواع خودرو ،میزان مصرف سوخت خودروهای خارجی ،مقایسه مصرف سوخت خودروهای خارجی ،میزان مصرف بنزین پراید ،مصرف سوخت پژو ۲۰۶ ،بهترین ماشین کم مصرف در ایران ،کم مصرف ترین خودرو جهان ،کم خرج ترین خودرو در ایران

 وزارت نفت در گزارشی اعلام کرد متوسط غلظت ذرات معلق (ذرات در اندازه ١٠ میکرومتر معادل PM١٠) در مناطق شهری کشورهای عضو اتحادیه اروپا در سال ٢٠١٠ درحالی ١٩ میکرو گرم در مترمکعب بوده که برابر آخرین گزارش منتشر شده توسط بانک جهانی در سال ٢٠١٣، در همین سال غلظت ذرات معلق در مناطق شهری ایران ۵۶ میکروگرم در مترمکعب گزارش شده و ٣ برابر متوسط اتحادیه اروپاست
میزان مصرف بنزین پراید مصرف سوخت سمند مصرف سوخت پژو پارس مصرف سوخت پژو 206 مصرف بنزین پژو 405 مشخصات پژو پارس LX مشخصات پژو ۲۰۶
شاخص‌های مصرف انرژی در کشورهای همسایه ایران برابر آمار منتشره از سوی مرکز مطالعات انرژی آمریکا، متوسط سرانه مصرف بنزین، در سال ٢٠١٠ در ایران با جمعیتی بالغ بر ٧۵,١ میلیون نفر، حدود ٣٠٨ لیتر است. اما متوسط سرانه مصرف بنزین، در مجموع ٢٨ کشور عضو اتحادیه اروپا با جمعیتی حدود ۵٠٧ میلیون نفر، حدود ٢۴٧ لیتر است. یعنی سرانه مصرف بنزین هر فرد در ایران ۶١ لیتر بیشتر از سرانه مصرف بنزین هر فرد در کشورهای عضو اتحادیه اروپاست. برخی گزارشها نشان می دهد که مصرف سوخت در ایران ۵ لیتر در روز به‌ازای هر خودرو است که در مقایسه با فرانسه با ١,٩ لیتر، آلمان و ژاپن با ٢.۵ لیتر و انگلستان با ٣.۵ لیتر بسیار بالاست
میزان مصرف بنزین پراید مصرف سوخت سمند مصرف سوخت پژو پارس مصرف سوخت پژو 206 مصرف بنزین پژو 405 مشخصات پژو پارس LX مشخصات پژو ۲۰۶
شاخص‌های مصرف انرژی در کشورهای عضو اوپک همچنین نگاهی به تعداد وسایل نقلیه موتوری به ازای هر یکهزار نفر در ٢٨ کشور عضو اتحادیه اروپا و مقایسه آن با ایران در سال ٢٠١٠ نشان می دهد که اروپاییها چهار برابر ایرانیها از وسایل نقلیه موتوری استفاده می کنند. در سال ٢٠١٠ متوسط تعداد وسایل نقلیه موتوری به ازای هر یکهزار نفر در اروپا ۵٢٠ دستگاه بوده ولی در ایران ١٢٨ دستگاه گزارش شده است. این آمار نشان می دهد که اروپاییها با این که چهار برابر ایرانیها از وسایل نقلیه موتوری استفاده می کنند اما خودرو هایشان یک سوم ایرانیها محیط زیست را آلوده می کند و سرانه مصرفشان هم ۶١ لیتر کمتر است
میزان مصرف بنزین پراید مصرف سوخت سمند مصرف سوخت پژو پارس مصرف سوخت پژو 206 مصرف بنزین پژو 405 مشخصات پژو پارس LX مشخصات پژو ۲۰۶  شاخص‌های مصرف انرژی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا
اما چرا این اختلاف فاحش در بهره وری انرژی و ایجاد آلاینده ها و مصرف سوخت در بین کشورهای اروپایی به عنوان واردکننده انرژی و ایران به عنوان یکی از اعضای قدرتمند صادر کننده نفت اوپک وجود دارد؟ طی سالیان گذشته با بحران سوخت و افزایش هزینه ها و همچنین آلودگیهای زیست محیطی، خودروسازان بین المللی با ارائه تکنولوژیهای جدید سعی در اقتصادی‌تر کردن خودرو با هدف کاهش مصرف سوخت و حفظ محیط زیست کردند و هر سال اعداد و ارقام مصرف سوخت و انتشار آلاینده ها را به سمت بهبود ارتقا دادند.

 شاخص‌های مصرف انرژی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا
اما خودروسازان ایرانی چه کردند؟ در ادامه این گزارش آمده است: این خودروسازان بااین که از سال ١٣۴٢ که پا به عرصه حیات گذاشته اند از یارانه سوخت ارزان بهره می برند، همواره فشارهای سهمگینی را در بخش بهداشت و درمان و آلودگی محیط زیست به دولتها وارد کرده اند. گسترش ناوگان خودروی و مصرف سوخت کشور در این سالها در حالی صورت گرفته که خودروهای فرسوده همچنان در جاده های داخل شهری و بین شهری تردد می کنند و منجر به افزایش شدید آلاینده ها و مصرف سوخت در کشور شده اند. براساس آخرین اطلاعات حمل و نقل و انرژی ایران، بخش حمل و نقل بیش از ۴٨ درصد مصرف کل فرآورده های نفتی را در کشور مصرف کرده است. در برخی موارد محققان با تلاشهای فراوان موفق به کشف برخی خودرو ها با گرید d و E و F و G در ایران شده اند ولی شامل بیشتر خودروهای تولیدی با تیراژ بالا نمی شود! در بخش استاندارد آلایندگی نیز بیشتر خودروهای پر تیراژ داخلی یا در حد دریافت استاندارد Euro نبوده اند یا این که اگر موفق به کسب درجه یورو شده اند، به جز برخی استثناها بقیه در حد یورو ٢ و یورو ٣ متوقف شده اند! در بخش استانداردهای مصرف سوخت ترکیبی هم کلا خودروهای پر تیراژ داخل ایران خیلی بیشتر از ۶,۵ لیتر و در محدوده ٨ تا ١٢ لیتر در هر ١٠٠ کیلومتر قرار دارند. این در حالی است که بهره وری و راندمان سوخت و اقتصادی بودن خودروها در حال حاضر بیش از هر زمان در جهان مطرح است و خودروهای کنونی در جهان بهترین راندمان و مصرف سوخت را دارند. در این زمینه، آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا میزان استاندارد مصرف سوخت برای خودروها را تا سال ٢٠١۶ معادل ٣۵,۵ مایل بر گالن (۵.١ لیتر در هر کیلومتر) تعیین کرده و اروپاییها هم استانداردی مشابه را برای خودروهای خود وضع کرده اند. اما چطور صنعت خودرو آمریکا و اروپا اینگونه از ما پیشی گرفته است؟ در کنار اهرم قیمت سوخت و جریمه های سنگین برای آلوده کردن محیط زیست که تولیدکنندگان و مصرف کنندگان خودرو را ترغیب به تولید و استفاده از خودروهای کم مصرف تر و با استانداردهای زیست محیطی بالاتر می کند، دلایل مختلف دیگری هم وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از: – خودروسازان بین المللی با ارائه تکنولوژیهای جدید حجم موتور و مصرف آن را با حفظ و حتی افزایش قدرت افزایش داده اند. به گونه ای که می توان موتورهای ۴ و ۶ سیلندری را امروز پیدا کرد که معادل یک موتور ٨ سیلندر دهه گذشته قدرت و گشتاور دارند. – ارائه تکنولوژی بالا در موتورها و سیستمهای انتقال قدرت مانند سیستم تزریق سوخت مستقیم، سیستمهای انتقال قدرت ٧ سرعته و ٨ سرعته اتوماتیک و هوشمند و سیستمهای ترکیبی هیبریدی که به طور قابل ملاحظه ای مصرف سوخت را در خودروهاهدفمند کرده، باعث افزایش راندمان سوخت می شوند. – استفاده از سیستمهایی نظیر سیستم غیرفعال کردن موتور در حالت توقف که در رانندگیهای شهری و ترافیکهای طولانی و ممتد این سیستم از درجا کار کردن موتور و اتلاف انرژی جلوگیری می کند، به هنگام توقف موتور را کاملأ خاموش می کند. – استفاده از مواد کامپوزیتی و فیبرکربنی سبک وزن در سازه خودروها و قطعات داخلی آنها که با کاهش وزن، مصرف سوخت را نیز کاهش می دهد. – بهره گیری بیشتر از طراحی آیرودینامیکی بدنه خودروها به منظور کاهش نیروی پسار (درگ) ناشی از جریان باد که این نیروی جریان باد عاملی مزاحم در حرکت رو به جلو خودرو بوده و باعث افزایش مصرف سوخت می شود. – بهره گیری از انرژی اتلافی خودرو در سیستمهای هیبریدی، مانند انرژی حاصل از ترمز و شتاب گیری خودرو که با ارائه تکنولوژیهای جدید می توان از این انرژیها در جهت تولید نیرو در خودروها استفاده کرد. در اینجا سیستم حمل و نقل عمومی نیز بی تاثیر نبوده، زیرا با افزایش هزینه نگهداری خودرو در مقابل افزایش کیفیت و گستردگی سیستم حمل و نقل عمومی، افراد به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی بیشتر علاقه نشان می دهند که خود عاملی مهم در کاهش استفاده شخصی از خودروها می شود و به تبع آن سرانه مصرف سوخت در خودروهای شخصی کاهش پیدا می کند. میزان مصرف بنزین خودروهای مختلف در جهان اعلام شده تا با مصرف خودروهای داخلی مقایسه شود. با توجه به اجرای هدفمندی یارانه‌ها قرار بود با واقعی شدن قیمت حاملهای انرژی مصرف بنزین و گازوئیل در خودروها کاهش یابد، اما خودروسازان نتوانستند تغییرات فنی در جهت کاهش مصرف سوخت در خودروهای تولیدی ایجاد کنند.

  • محصولات ایران‌خودرو

عمده محصولات ایران‌خودرو از پیشرانه‌های قدیمی پژو موسوم به XU7 و TU5 و پیشرانه ملی EF7 استفاده می‌کنند؛ بنابراین جای تعجبی وجود ندارد که خودروهای قدیمی و پا به سن گذاشته‌ی این شرکت مصرف سوختی در حد نمونه‌های ۶ سیلندر مدرن دنیا داشته باشند. در این جدول نگاهی می‌اندازیم به مصرف سوخت این خودروها. جالب آنکه مصرف شهری برخی از مدل‌ها در سایت این شرکت قید نشده است!

نام محصول مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر)
شهری بزرگراهی ترکیبی
دنا ۶.۲ ۷.۷۴
دنا پلاس ۶.۲ ۷.۷۴
رانا ۵.۷ ۶.۹
سریر ۱۱.۴۳ ۶.۴۶ ۸.۲۹
سورن ELX ۵.۸ ۸.۱
سمند معمولی ۶.۸ ۸.۷
سمند LX ۵.۹ (EF7) – ۶.۸ (XU7) ۷.۵۴ (EF7) – ۸.۳۴ (XU7)
باردو ۹
آریسان ۷.۳۳ ۹.۲۵
۲۰۷ ۸.۸ (دستی) – ۹.۹ (اتومات) ۵.۴ (دستی) – ۵.۵ (اتومات) ۶.۶ (دستی) – ۷.۱ (اتومات)
۲۰۶ تیپ ۲ ۸.۹ ۵ ۶.۴
۲۰۶ تیپ ۵ ۸.۸ ۵.۴ ۶.۴
۲۰۶ تیپ ۶ ۱۰.۱ ۵.۸ ۷.۳
۲۰۶ SD V8 ۸.۹۴ ۵.۲۵ ۶.۶۱
۲۰۶ SD V9 ۱۰.۱ ۵.۸ ۷.۳
۲۰۶ SD V20 ۸.۹ ۵ ۶.۴
پارس ۱۳.۸ (XU7) – ۱۰.۱ (TU5) ۷ (XU7) – ۶ (TU5) ۹.۱ (XU7) – ۷.۵ (TU5)
۴۰۵ ۱۲.۸ (XU7) – ۱۰.۱ (TU5) ۶.۸ (XU7) – ۶ (TU5) ۹ (XU7) – ۷.۵ (TU5)
تندر ۹۰ ۹ (دستی) – ۱۱.۱ (اتومات) ۵.۶ (دستی) – ۶.۶ (اتومات) ۶.۹ (دستی) – ۸.۳ (اتومات)
کپچر ۶.۶ ۴.۷ ۵.۹
گرند ویتارا ۱۱.۴ (دستی) – ۱۲.۵ (اتومات) ۷.۶ (دستی) – ۸.۱ (اتومات) ۹ (دستی) – ۹.۷ (اتومات)
هایما S7 ۸.۱ (دستی) – ۸.۸ (اتومات)
H30 Cross ۶.۷ (دستی) – ۷.۰۴ (اتومات)
  • سمند سریر که نسخه‌ی به اصطلاح کشیده و لیموزین سمند LX بود پس از عرضه با استقبال ضعیفی مواجه شد و هم‌اکنون نیز نمونه‌های انگشت‌شماری از آن در خیابان‌ها دیده می‌شوند. مسئله‌ی جالب‌توجه مصرف سوخت شهری بالای آن است که از سوی کارخانه ۱۱.۴۳ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده اما در شرایط واقعی قطعاً از این میزان نیز فراتر می‌رود.
  • خودروی پیکان از سال ۸۴ به موزه فرستاده شد اما پیشرانه‌ی آن از عمری نامحدود برخوردار است چراکه تا چندی پیش در قلب وانت پیکان (باردو) می‌تپید و هم‌اکنون در سینه‌ی آریسان و وانت مزدا قرار دارد. مشخص نیست که این پیشرانه چه زمانی بازنشسته خواهد شد. جالب آنکه مصرف سوخت شهری و حتی بزرگراهی وانت پیکان در سایت رسمی سازنده قید نشده! دلیل این کار را می‌دانید؟!
  • یک نکته‌ی جالب نیز در مورد مصرف سوخت شهری ۲۰۶ تیپ ۲ و ۵ دیده می‌شود که در آن مصرف سوخت شهری تیپ ۵ اندکی کمتر از برادر کم‌توان‌تر خود است! از طرف دیگر با مقایسه‌ی مصرف سوخت ۲۰۵ تیپ ۲ با برادر سدان V8 خود می‌بینیم که مصرف سوخت شهری هر دو تقریباً یکسان است. سؤالی که پیش می‌آید این است که چرا تفاوت وزن و قدرت این دو خودرو تأثیر چندانی روی مصرف سوخت شهری نداشته است؟
  • محصولات سایپا

وقتی سایت سایپا را بررسی کنید عمدتاً به خانواده‌ی پراید برمی‌خورید! پیشرانه‌ی ۱.۳ لیتری این خودرو از دیرباز مهمان ما بوده و به نظر هم نمی‌رسد که به این زودی‌ها ما را ترک کند! در سایت شرکت سایپا تنها مصرف سوخت ترکیبی محصولات قید شده است.

نام محصول مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در هر صد کیلومتر)
۱۱۱، ۱۳۱، ۱۳۲، ۱۴۱ ۶.۴۴
تیبا و تیبا ۲ ۶.۹۵
۱۵۱ ۶.۶
آریو S300 ۶.۷ (الگانت ۱.۵) – ۷.۶ (الگانت ۱.۶)
چانگان CS35 ۶.۶ (دستی) – ۷ (اتومات)
سراتو ۶.۶ (دستی ۱.۶ لیتری) – ۷.۹ (اتومات ۲ لیتری)
ساینا ۷
V5 ۶.۹
H220 ۶.۴ (دستی) – ۶.۵ (اتومات)
H230 ۶.۴ (دستی) – ۶.۵ (اتومات)
تندر ۹۰ ۶.۸۲
H330 ۶.۴ (دستی) – ۶.۷ (اتومات)
ساندرو ۶.۷ (دستی) – ۸.۳ (اتومات)
ساندرو استپ وی ۶.۷ (دستی) – ۸ (اتومات)
H320 ۶.۴ (دستی) – ۶.۷ (اتومات)
ریچ ۱۰.۸۷
زامیاد Z24 ۱۳
  • با مقایسه مصرف سوخت تندر ۹۰ ساخت ایران‌خودرو و پارس‌خودرو به نکته‌ی جالبی پی می‌بریم و آن کم‌مصرف بودن نمونه‌ی تولیدی توسط پارس‌خودرو است!
  • وانت زامیاد به قدری پرمصرف است که مصرف سوخت ترکیبی آن ۱۳ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است! تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل!

خب این هم از مصرف سوخت اعلام شده از سوی دو خودروساز بزرگ کشور. نیازی به انجام مقایسه با مصرف سوخت خودروهای روز دنیا نیست زیرا فاصله‌ی موجود میان این دو از روز نیز روشن‌تر است. فقط تصور کنید اگر بجای این خودروهای پرمصرف و قدیمی، نمونه‌های به‌روز با مصرف سوخت و آلایندگی کم در کشور تولید می‌شد چه میزان در مصرف فراورده‌های سوختی صرفه‌جویی انجام می‌گرفت و چه میزان از آلودگی شهرها کاسته می‌شد. متأسفانه اکثر خودروهای وارداتی که از تکنولوژی روز بهره برده و برخی نیز قوای محرکه‌ی هیبریدی دارند بهای بالایی داشته و برای خریداران سطح متوسط دست‌نیافتنی هستند.

در آخر همان جدول مصرف سوخت خودروهای سدان کامپکت را برای اندکی یادآوری ذکر می‌کنیم. ابعاد اکثر این خودروها از تولیدات داخلی بزرگ‌تر بوده و پیشرانه‌ی آن‌ها نیز قدرت بالاتری دارد.

حداقل مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در هر صد کیلومتر)
بنزین سوپر بنزینی دیزلی هیبریدی
۴.۹ جیولیتا آلفارومئو
۴.۸ ۴.۱ ۱.۶ A3 آئودی
۸.۱ RS3
۶.۵ S3
۵.۲ ۳.۸ سری ۱ ب ام و
۵.۲ ۴.۲ سری ۲
۰.۶ I3
۴.۹ C4 سیتروئن
۴.۳ DS4
۷.۳ ۵.۸ فوکوس فورد
۵.۸ آسترا هولدن
۷.۰ کروز
۶.۴ ۶.۰ سیویک هوندا
۷.۱ الانترا هیوندای
۶.۸ ۴.۵ I30
۷.۱ سراتو کیا
۸.۴ سول
۴.۱ CT 200h لکسس
۷.۸ ۶ پلاس ام جی
۵.۷ ۳ مزدا
۶.۹ A45 مرسدس-ای ام جی
۵.۸ A180 مرسدس بنز
۶.۱ ۴.۰ A200
۶.۷ A250
۵.۸ B180
۵.۹ ۴.۲ B200
۶.۸ B250
۷.۲ کلاب من مینی
۴.۷ ۳.۷ کوپر
۴.۹ وان
۴.۹ ری
۶.۹ لنسر میتسوبیشی
۷.۷ ۶.۷ پولسار نیسان
۵.۱ ۴.۱ ۳۰۸ پژو
۷.۲ Preve پروتون
۸.۸ Suprima S
۵.۵ مگان رنو
۶.۶ ایمپرزا سوبارو
۸.۷ لوورگ
۸.۶ WRX
۵.۱ بالنو سوزوکی
۶.۱ ۴.۱ کرولا تویوتا
۳.۴ پریوس
۴.۴ پریوس V
۶.۴ بیتل فولکس‌واگن
۵.۲ ۴.۷ گلف
۶.۲ جتا
۵.۶ ۴.۱ V40 ولوو
۶.۳ ۶.۶ ۴.۲ ۳.۰ مصرف سوخت متوسط

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.