پرسش و پاسخ در مورد گیربکس اتوماتیک

0

پرسش و پاسخ در مورد گیربکس اتوماتیک ،تعمیر گیربکس اتوماتیک ،عیب یابی گیربکس اتوامتیک ،مشکلات گیربکس اتومات ، رفع معایب گیربکس اتومات ؛تعمیر گیربکس اتومات ، بهترین روغن گیربکس اتومات

سوال:

آیا می شود گیربکس اتوماتیک پنج سرعته نیسان را که روی موتورهای سری vq35 نصب می شود (مثلا گیربکس آلتیما) به ماکسیما خوراند؟ گیربکسهای CVT مورانو یا تیانا را چطور؟

پاسخ:
نصب گیربکس های ذکر شده روی ماکسیما امکان پذیر نمی باشد.

سوال:

آیا بین مایع خنک کننده موتور پژو ۲۰۶ وی ۹ و کارکرد گیربکس اتوماتیک آن رابطه ای وجود دارد؟

پاسخ:

 در قسمت خنک کن گیربکس اتوماتیک ۲۰۶ دمای روغن تا حد زیادی بالا میرود که به وسیله مایع خنک کننده (آب یا ضد یخ موجود در رادیاتور) موتور دمای آن کاهش پیدا می کند.

سوال:

چه نوع روغنی وبرای چه نوع خودروئی مناسب است،شماره انداز کیلومتربا درنظرگرفتن مدت زمان کارکرد خودرو،ودر چه نوع تعمیرگاه ومحلی تعویض روغن صورت گیرد؟

پاسخ:

توضیح:هر روغنی ویژگی وخواص مربوط به خودش را دارد(تاریخ تولید و انقضا – فرمول تولید – اصل بودن ،یعنی روغن تقلبی نباشد چه بسا متاسفانه گاها دیده میشود که روغن با مارک برند ولی تقلبی وارد بازار شده ومشکلاتی که بعد ازاستفاده آن بوجود می آید وخسارتهای مالی متعددی که به گیربکس خودرو وارد میشود، حال چرا اصل بودن روغن جزئی از ویژگی شده چون معمولا روغنهای گران قیمت  بعضی از خودروها خیلی سریع تقلبی آن تولید میشود ، نهایتا ما سعی میکنیم یک مبحث گسترده ای را در خصوص روغن ایجاد کنیم وبا عزیزانی که در این زمینه اطلاعات مفید، مستند  وکاربردی داشته باشند همکاری لازم رو انجام میدهیم

الف: گیربکس A L 4 (پژو۲۰۶-۲۰۷-پارس TU5و……) روغن با فرمول۴HP20 که با نامهای اسو  -موبیل واخیرا با نام  پرو وارد بازار شده را نیاز دارد چون تاکید کمپانی سازنده این  گیربکس براستفاده از این نوع روغن هست وغیر از این روغن دیگری توصیه نمیشود لذامواردی چون رگولاژ کردن درست روغن توسط شیربرقیها( سلونوئید والوها) ارسال دقیق سیگنالهای سنسورفشار روغن به ECU واکتیو شدن به موقع و صحیح کلاچها و باندها وفشار استاندارد روغن در توربین وکل سیستم  درطراحی وتولید این روغن لحاظ شده  و دارای ویژگی خاصی میباشد که میتوان منجمله به  بوی آن روغن اشاره کرد که این روغن را به سهولت میشود از روغنهای دیگر تفکیک کرد حال مشخصه های دیگری از قبیل هولوگرام شرکت ایساکو – شکل ظاهری و رنگ قوطی و رنگ روغن  را هم میتوان در هنگام خرید مورد برسی قرار داد، در قسمت گالری تصاویر سایت میتوانید تصویر نمونه ی  آن را ببینید( قوطیهای یک لیتری طوسی رنگ )

ب: برای گیربکسهای خودروهای ژاپنی بجزCVT که گیربکس خاصی هست ؛ میتوان از فرمولهای دکسترون ۳و۵ وبالاتر استفاده کرد  که این فرمول روی  ظروف روغنهای ویژه جعبه دنده اتوماتیک  درج شده وتوضیحاتی در مورد آن داده شده که باید درهنگام خرید به آنها توجه کنید

حال چنانچه از خودرویی با گیربکس CVT استفاده میکنید به خاطر داشته باشید برای تعویض روغن گیربکس حتما از روغن مخصوص گیربکسهای CVT استفاده کنید مثال خودروهای نیسان مورانو، نیسان تیانا و…..

سوال:

معایب ومشکلاتی که برای گیربکس خودرو بوجود می آید وما چگونه متوجه آن معایب و مشکلات بشویم و راننده چه کارهایی باید انجام بدهد و چه کارهایی نباید انجام بدهد؟

پاسخ:

الف:در هنگام مراجعه به تعمیرگاه  سعی کنید در صورت امکان اطلاعات پیشینه ی خودرو را  در زمینه کارهای تعمیراتی گذشته ، بطور مثال سیم کشی ،مکانیکی موتور ،صافکاری ،جلوبندی و………..را به خاطر آورده  وبه متخصصین تعمیر گیربکسهای اتوماتیک ارائه نمایید لذا این مسئله  در روند پیشرفت سریع و صحیح کار تعمیرات گیربکس بسیارحائذ اهمیت است

ب:چنانچه بصورت اتفاقی  ویا عدم دسترسی به مراکزتخصصی تعمیر گیربکس اتوماتیک جهت تعویض روغن گیربکس به تعمیرگاههای معمولی (جایی غیر از مراکز تخصصی تعمیر گیربکس اتوماتیک) مراجعه نمودید سعی کنید قبل از تعویض روغن ومراحل آن با استاد کارتعمیر گیربکس اتوماتیک تماس تلفنی حاصل نمایید وراهنماییهای لازم رو دریافت کنید، لذا مواردی مشاهده شده که بجای پیچ فول روغن ،پیچهای دیگر گیربکس باز شده وپیامدهای تلخی در پی یک تعویض روغن بوجود آمده که برای هر دو مخاطب غیر قابل تحمل بوده ،هم مالک خودرو وهم تعمیرکار، ویا مواردی مشاهده شده که بجای استفاده از روغن ویژه گیربکس اتوماتیک از روغن دنده یا همان واسگازین  Epاستفاده شده ،که آن هم مشکلات  دیگری بوجود آورده است  که جای بحث گسترده ای در این مورد نیز میباشد

البته در مورد بند فوق توضیحات گسترده ای ارائه خواهیم داد لطفا به فواصل زمانی کوتاه مدت به سایت مراجعه بفرمایید چون سایت داینامیک هست وتوسط خود مدیریت مرکز تخصصی ویراستاری میشود

پ –  درصورتی که نیاز به بکسل کردن خودرو پیدا کردید هرگز بصورت کششی و چهار چرخ روی زمین بکسل نکنید لزوما امداد خودرویی که بتواند جلوی خودرو را از روی زمین بلند کند پیج کنید (این مختص خودروهای محور جلو هست یعنی دیفرانسیل عقب ندارند واگر دیفرانسیل عقب داشتند الزاما توسط کامیونت های مخصوص حمل خودروکه خود دارای جرثقیل هستن حمل شود ) حال اگر امداد معروف به چرخ گیر را پیج کنید یعنی تاکید کنید چرخ گیر نیاز داریم باعث میشود که قسمت جلوی خودروهای محور جلو مثل سپر واجزای جلو خودرو آسیب نبیند ْ ومهمترین مسئله خود گیربکس اتوماتیک هست که اگررعایت نشود آسیب جدی به گیربکس وارد میشود وبه اصطلاح عامیانه گیربکس میسوزد

حال اگر تحت شرایطی خاص(هزینه ی حمل/عدم آنتن دهی موبایل/مناطق دورافتاده وعدم دسترسی به امدادوحمل خودرو/ مدت زمان سفر/و……) ملزم به بکسل کردن خودرو شدید به مواردی که گفته میشود توجه کنید تا حداقل آسیب و خسارت ممکنه به گیربکس خودروی شما وارد شود

موتور خودرو را روشن کنید وپس از بکسل کردن  درصورت امکان تا مقصد  روشن نگه دارید بصورت آیدل یعنی پا را از روی پدال گاز برداشته و بگذارید بصورت درجا  با دور آرام کار کند

حد اکثر سرعت بکسل ۵۰ کیلومتردر ساعت و هر چه سرعت کمتر باشد میزان داغ شدن  وسوختن گیربکس کمتر میشود ( توجه: در این جمله کلمه سوختن به منزله ی آتش گرفتن ویا انفجار نیست) کیت لنتی ولاستیکی گیربکس به دلیل دمای بالایی که دراثر اصطحکاک شدید قطعات که آن هم به دلیل عدم حضور روغن  در بین آنها بوجود میآید سیاه رنگ شده وکارایی خودشان را از دست میدهند به همین دلیل باید موتور روشن بماند تا سیستم توسط اویل پمپ گیربکس روغن کاری شود وچنانچه موتور معیوب شده باشد وروشن نشود  به هر شکل ممکن  روغن مخصوص آن گیربکس را تهیه وجهت بکسل کردن روغن گیربکس را تا سر ریز شدن از گژ پرولبریز کنید تا پس از مراحل تعمیر مجدد روغن گیربکس به اندازه لازم تخلیه وفول شود واگر روغن مخصوص در دسترس نبود از هر نوع روغن هیدرولیکی با توجه به ((شرایط خاص)) که گفته شد میتوانید استفاده کنید /در غیر این صورت ((موتور خاموش و بدون روغن سر ریز برای گیربکس ))پس از حمل خودرو به تعمیرگاه ها ویا نمایندگی ها باید  گیربکس حتما مورد برسی وبازدید کامل قرار بگیرد

ت: درخصوص خودروهای سوزوکی ویتارا که بسیار حائذ اهمیت است در هنگامی که گیربکس اتومات آن خودرو آسیب دیده باشد حالا به هر دلیلی وشما نیاز به حمل خودرو به تعمیرگاه پیدا کردید قبل از حمل و کشیدن خودرو روی ۲چرخ عقب یعنی خودرو امداد جلوی خودرو را از زمین بلند کرده باشد حتی در صورت روشن بودن  موتورجهت آسیب ندیدن بیشتر گیربکس //باید سوئیچ انتخاب وضعیت کمک گیربکس را در حالت آزاد( N ) قرار دهید در غیر این صورت علاوه بر هزینه تعمیر گیربکس متحمل  پرداخت هزینه ی تعمیر کمک گیربکس هم خواهید شد.

سوال:

چه عواملی افزایش طول عمر گیربکس میشود وراننده میتواند  از خودروئی که سوار میشود بهره وری بیشتر داشته باشد؟

پاسخ:

الف:بازدید و چکاب دوره ای گیربکس ( با توجه به میزان رانندگی حدود ۲۰۰۰کیلومتر دریک ماه نرمال است) در برنامه های کاری خود بگنجانید

ب:همیشه در هنگام تعویض دنده دستی برای انتخاب بین موقعیت RوD خودرو کاملا متوقف شود سپس انتخاب دنده کنید یعنی زمانی که در دنده عقب درحرکت هستید برای انتخاب دنده جلو ناگهان از ریورز (عقب) به سمت درایو ( جلو) نکشید ، بعداز طی مسیرحرکت عقب کاملا متوقف شوید بعد شیفتر دنده را با آرامش به سمت  دنده درایو(D) بکشید وهمینطور بالاعکس.

نکته:

نوع معایبی که تابه حال درگیربکس خودروی پژو ۲۰۶ دنده اتوماتیک ما تجربه کردیم جهت اطلاع مشتریان اشاره میشود که گاها با بیان ونوع اصطلاحات  شخصی وشنیداری خود مشتریان ارائه میکنیم :

سوال:

الف: اعلام هشدارکامپیوتر(ECU) توسط چراغهای اسنو واسپرت بصورت آلارم بیب بیب وهمزمان  فلاشینگ هم داریم(چشمک زدن پی در پی هر دو چراغ همزمان برای مدت حدود ۴ثانیه) در روی پنل نمایشگرموقعیت دنده ها درصفحه ی آمپر جات روبروی صورت راننده ، البته در خودروهای تیپ چهارقدیمیتر علاوه بر این در صفحه نمایشگر وسط  بالای داشبورد به لاتین خطای گیربکس اتوماتیک هم نمایش داده میشود(GEARBOX AUTOMATIC FUALT)

پاسخ:

این پیام شامل دهها بروز مشکل در گیربکس وموارد وابسته به عملکرد گیربکس نیز هست که ما به مهمترینهای آن اشاره خواهیم کرد:

الف-۱:اولین ومتعارفترین هشدار میتواند هنگام رانندگی در ابتدای رانندگی صبحگاهی وحدود یک کیلومتر اولیه رانندگی باشد که در این حالت با ایجاد تقه ای محسوس خودرو به حالت دنده ۳ ثابت میرود و به اصطلاح تنبل میشود ودنده کشی هم ندارد ،که با کمی گرم شدن موتور خودرو و یک بار خاموش و روشن کردن موتور مشکل برای مدتی معمولا تا صبح روز بعد برطرف میشود.

الف-۲ :مورد دیگر در هر وضعیت و موقعیت و بصورت نا منظم ،هشدار و تقه و به حالت دنده ۳ رفتن رو داریم که با خاموش و روشن کردن مجدد خودرو بصورت موقت برطرف میشود سرد وگرم فرقی نمیکند به مرور زمان بیشتر شده  قبلا روزی یک بار بوده الان در روز چندین بار هشدار میدهد وبه حالت دنده ۳ میرود.

الف-۳:در تمام دنده ها تقه شدید داریم سرد وگرم فرقی نمیکند همیشه ودر همه حال  وناگهان این مشکل پیش آمده

الف-۴:هر چند مدت یکبار شاید یک هفته یا یکماه هشدار ندهد یک وقت میبینید تو یک روز چند بار هشدار میدهد وتقه هم دارد وبه حالت دنده ۳ میرود وخودرو تنبل میشود(سنسورF).

الف-۵: هشدار داریم ولی هیچ مشکلی درکارایی گیربکس نداریم دنده ها به موقع تعویض میشود سرد وگرم هم فرقی نمیکند(EDPE)

الف-۶:معمولا بعد از کارواش موتور هشدار داریم  سپس صفحه نمایش گر محو شده ویک خط نارنجی روی پنل داریم ولی کارایی گیربکس  بصورت نرمال میباشد وهیچ مشکلی نداریم.

الف-۷:هشدار داریم نمایش گر بصورت ثابت روی یک حرف(P-R-N-D) مانده وبا حرکت لیور دنده دچار اختلال ونا هماهنگی میشود یعنی اگر در وضعیت مثال R قرار دهیم D نمایش داده میشود ویا بالاعکس.

الف-۸: وضعیت خاص که بندرت اتفاق میافتد ،هشدار داریم صفحه نمایشگر ثابت وباحرکت لیور هم تغییر نمیکند کارایی گیربکس هم نرمال ودرست و مدتها هست که وضعیت رو داریم.

الف-۹:وضعیت خاص وکم سابقه، فقط هنگام دور زدن سر پیچ هشدار داریم وتقه ورفتن در حالت دنده۳

الف-۱۰:وضعیت خاص ،هشدارداریم گیربکس بطور مداوم دروضعیت دنده ۳، حتی قبل از روشن کردن خودرو یعنی به محض باز شدن سوئیچ  هشدار داریم ودر دستگاه های دیاگ هم مدار باز های گوناگون داریم  ممکن است هر قسمتی رو مدار باز بده ( دسته سیم،شیرها و….)

درخصوص کلیه گیربکسهای اتوماتیک ، حال به هر دلیلی گیربکس خودرو معیوب شده واز کار افتاده وبه یک تعمیرگاه معمولی ویا تخصصی مراجعه نموده اید برای رفع عیب ویا تعمیرگیربکس ، توجه بفرمایید به استاد کار تذکر بدهید درصورت مشاهده براده ی فلزات داخل گیربکس آن هم به مقدار زیاد تاکید میشود به مقدار زیاد، مبنای تعمیر را برتعویض بگذارند چون جمع آوری براده های زیاد  از داخل تمام سیستم واجزاء گیربکس مستلزم زمان تعمیر طولانی و دقت بالایی هست وعدم جمع آوری صحیح آن هم باعث از کار افتادگی مجدد و زود هنگام  گیربکس بعد ازبسته شدن روی خودرو نیز میباشد(درچنین شرایطی زمان ارزش بیشتری از خود نشان میدهد)

توجه: یک توصیه جانبی به عزیزان، همیشه از صحت سلامت باطری واستارت ودینام خودرو اطمینان کامل حاصل کنید ،هرچند که در این مبحث بین خودروی دنده اتوماتیک ودنده دستی نباید تفاوتی قائل شد ولی در گیربکس اتوماتیک از اهمیت بیشتری برخوردارمیباشد لذا در صورت از کار افتادگی هرکدام ازدستگاههای مذکور فوق بالاخص استارت ودرصورت خاموش نمودن خودرو در هر مکانی که باشید عملا بدون اتومبیل شخصی خواهید شد، این گزینه مختص عزیزانی هست که از یک خودروی شخصی استفاده میکنند ، حال اهمیت دستگاههای مذکور فوق، زیرا خودروی گیربکس اتوماتیک را نمیشود با بکسل کردن یا مقوله اضطراری هول دادن روشن کرد، چون بعد از خاموش شدن موتور اویل پمپ گیربکس نیز از کارمی افتد وهیچ فشار روغنی درگیربکس نمیماند تا بتواند کلاچها را درگیر کند

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.