اطلاعات فنی برای کاهش استهلاک خودرو پراید ،پژو ،ال ۹۰ ،پژو ۲۰۶ ،مزدا ،دنا

0

آیا تاحالا مشکل قطع شدنِ سیم گاز یا کلاچ براتون پیش اومده یا نه؟ گاز دادن زیاد به ماشین ،صداگیری خودرو ،علائم خرابی پلوس پراید ،رفع صدای تیغه برف پاک کن ،روش استارت زدن ماشین ،آب رادیاتور سبز ،کاهش استهلاک خودرو


اگر هر شش ماه یک بار سر سیم گاز و کلاچ رو که به پدال وصل میشه تمیز کنید و بعدش گریس نرم بزنید بهش هرگز خراب نمیشه .
به لولاهای پدال ترمز و گاز و کلاچ هم گریس بزنید چون باعث نرم شدن و سبک شدنش میشه و از خوردگیشون هم جلوگیری میشه.

گریس زدن به سیم کلاچ در گیربکس هم باعث میشه خورده نشه و نرم تر کار کنه .

یادتون باشه کلاچ باید حدود ۴ سانت خلاصی داشته باشه تا بلبرینگِ کلاچ همیشه از دیسک فاصله داشته باشه و باهاش نچرخه وگرنه خیلی زود خراب میشه و کلی خرج میذاره رو دستتون

بهترین راه برای مطمئن شدن اینه که پا بذارید رو کلاچ بزنین دنده یک بعد بدونِ گاز دادن پا رو آروم آروم از رو کلاچ بردارین باید قبل از رسیدن به نصفِ کلاچ ماشین بلرزه یعنی کلاچ درگیر بشه .
اگر بعد از نصفِ کلاچ تازه شروع به لرزش میکنه احتمال خراب شدن بلبرینگ زیاده .

آزمایش دوم :

با سرعت ۴۰ کیلومتر حرکت کنین . همونطور که دارین گاز میدین , آروم اروم پا بذارین رو کلاچ . باید تا ۴ – ۵ سانت کلاچ عمل نکنه که معناش اینه که بلبرینگ از دیسک کلاچ فاصله داره و دائم نمیچرخه .

برای اینکه دسته راهنما هرگز خراب نشه , اصلا اون رو تا آخِر بالا و پائین نزنین (قفل شدن رهنما) بلکه با دست کمی فشارش بدین فقط تا راهنما روشن بشه. اگر عادت کنین همیشه اینجوری راهنما بزنید دسته راهنما تا بیست سال هم عمر میکنه .
توضیح :
در بیشتر ماشینهایِ دنده معمولی ,کلاچ سیم نداره اما ماشینهائی مثل ام وی ام و ماتیز کلاچشون سیمی هست.

عواملی که باعث زیاد شدن مصرف بنزین میشه .

۱ – کم باد بودنِ لاستیکها

۲-  رطوبتِ زیاد هوا (شرجی) چون باعث وارد شدن مقدار زیادی بخار آب و مقدار کمتری اکسیژنِ
ورودی به سیلندر میشه در نتیجه قدرتِ احتراق کم میشه و باید  اندکی بیشتر گاز داد .
۳- کثیف بودنِ فیلتر هوا .
۴- بنزینِ غیر استاندارد .
۵ – بار و مسافر زیاد .
۶-  تنظیم نبودنِ دلکو که باعث میشه مخلوطِ بنزین و هوا به موقع منفجر نشه و  نیرویِ کمتری تولید
کنه در نتیجه راننده مجبوره بیشتر گاز بده .
۷ – خراب بودنِ بلبرینگِ چرخها و سخت چرخیدنِ اونها .
۸- تنظیم نبودنِ لنتهایِ عقب  و تماس داشتنشون با درام عقب ( تنظیم نبودنِ ترمز دستی ).
۹ – خراب بودنِ شمعها یا تنظیم نبودنِ دهنه ی شمعها ( باز بودنش بیش از حد ) .
۱۰- کویلِ ضعیف .
۱۱- انژکتور معیوب .
۱۲- وایر شمعِ معیوب . هر چی مقاومتش بیشتر باشه برق ضعیفتر میشه و جرقه ی شمع ضعیفتر میشه و قدرت موتور کم میشه .
بعداً بیشتر توضیح میدم .
۱۳ – تنظیم نبودنِ جلوبندی (موازی نبودنِ چرخهایِ جلو با هم ) . بعدا دقیق بررسیش میکنیم چون به لاستیکها هم صدمه میزنه .
۱۴ – استفاده از کولر .
۱۵ – خراب بودن یا تنظیم نبودنِ اِکسپَنشنِ کولر که باعث فشار زیاد به کمپروسور و در نتیجه موتور
میشه . کارش قبلا توضیح داده شده .
۱۶ – استفاده از چراغهای قوی و پروژکتور و برف آب کن شیشه ی عقب که باعث بالا رفتن مصرف
برق و فشار به دینام و در نتیجه موتور میشه .
۱۷ – حمل بار بر روی باربند که مقاومت هوا رو به شدت افزایش میده .
۱۸ – رانندگی با سرعتی بالاتر از “سرعتِ اقتصادی” (۸۰-۹۰ کیلومتر در ساعت) .
۱۹ – رانندگی در خیابانهای شلوغ و ایستادن در ترافیک ( در دور پایین مصرف بنزین بیشتر هست ) .
۲۰ – رانندگی در شن .
۲۱- رانندگی در برف .
۲۲- رانندگی در گِل .
۲۳- رانندگی در کوهستان (سر بالائی ) .
۲۴- رانندگی در بادِ مخالف  ( رانندگی تو سینه ی باد ) .
۲۵-  خسته بودنِ موتور یعنی فرسوده بودنش . به علتِ گشاد شدنِ سیلندرها کمپرس  پیستونها کم میشه در نتیجه موتور قدرتش کم میشه و باید بیشتر گاز داد .
۲۶ – تنظیم نبودنِ زمانِ باز و بسته شدنِ سوپاپها یا همون فیلرها .

۲۷ – خراب بودنِ دربِ باک و تبخیر شدن بنزین .

۲۸ – نشتی در لوله ی انتقال بنزین از باک به موتور .
۲۹ – خراب بودنِ لاستیکِ اورینگِ انژکتورها و نشت بنزین و بخار شدنش .
۳۰ – تنظیم نبودنِ کامپیوتر ماشین ( دیاگ )
۳۱ – خرابی سنسور مپ که کارش اندازه گیری فشار هوا در منیفولدِ هوا هست و فرستادن اطلاعات به کامپیوتر ماشین ECU ELECTRONIC CONTROL UNIT
۳۲ – خرابی لاستیک شناور باکِ بنزین و تبخیر بنزین .
۳۳ – سوراخ ریز در باک و نشت و تبخیر بنزین از اون .
۳۴ – شمع غیر استاندار ( کم کیفیت )
۳۵ – استفاده از شمع غیر مناسب  ( پایه کوتاه به جای – پایه بلند ) .
۳۷ – کثیفی یا خرابیِ سنسور اکسیژن که روی منیفولد دود وصل میشه . ( اگر پوسیده هست تمیز کردنش فایده نداره و باید عوض بشه )
۳۸ – برداشتن ترموستات که باعث به هم خوردن حرارت موتور و ارسال پیامهای اشتباه از سنسورها به کامپیوتر و انزکتورها میشه .

۳۹ – ضعیف بودن فنر سوپاپها چون اگر ضعیف باشه نمیتونه به موقع سوپاپها رو ببنده و مقدار زیادی انرژی به هدر میره .
۴۰ – کثیف بودن رادیاتور کولر ( کوندنسرcondenser ) که باعث خوب خنک نشدن گاز کولر و درنتیجه بالا رفتن فشار گاز در کمپروسور و زور زدن موتور و مصرف زیاد بنزین میشه .
فیلتر بنزین و پمپ بنزین تاثیری در افزایش سوخت نداره  . اگر نظر شما دوستان غیر از اینه لطف کنین علتش رو توضیح بدین .

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.