سرویس و نگهداری از سیستم تعلیق خودرو پراید ،پژو ۴۰۵ ،سمند ،تیبا

0

اگر ماشین دارین این مطالب میلیونها تومن به جیبتان می ریزد

اگر ماشینتون دیفرانسیل جلو هست , هرگز موقعی که فرمان رو تا آخر پیچیدین یهو روی پدال گاز فشار ندین چون اینکار به شدت به پلوسها و ساچمه هاش آسیب میزنه .

اطلاعات بیشتر: اصول نگهداری از خودرو , اطلاعات عمومی خودرو , اطلاعات فنی خودرو , تعمیر ونگهداری خودرو , دانستنی های برق خودرو , دانستنی های پژو ۴۰۵ , دانستنی های خودرو , دانستنی های فنی خودرو , دانستنیهای روغن موتور , روش نگهداری پراید صفر , مجله دانستنیها , نگهداری از گیربکس اتوماتیک

مثال:

اگه میخواین از یک بریدگی بپیچین , با سرعت ۲۰ کیلومتر یا کمتر به بریدگی نزدیک بشین بعد موقعی که میخواین بپیچین پاتون رو روی کلاچ بذارین تا آخر و بذارید ماشین با سرعتِ اولیه ی خودش دور بزنه .

بعد که کامل دور زدین و فرمان رو صاف کردین پاتون رو از روی کلاچ بردارین و گاز بدین .
حتی اگر مجبورید بایستید و دور بزنید , موقع دور زدن خیلی آروم گاز بدین .

اگر گردگیر پلوسها همیشه سالم باشه و و گریسش هم باکیفیت باشه و موقع دور زدن هم به پلوسها فشار نیاد , پلوسها ممکنه  هرگز خراب نشه .

از روزی که گردگیر پلوسها که لاستیکی و آکاردیونی شکل هست پاره میشه حدوداً ۲ هفته وقت دارید که عوضش کنید .

پلوس قطعه ی گرانی هست پس با تعویض به موقع لاستیک گردگیر پلوس میتونین کلی پول صرفه جوئی کنین .

اگر به موقع عوضش نکنید اونوفت گریس پلوسها زود میریزه بیرون و پلوس بدون گریس خیلی زود خراب میشه و باید عوض بشه یا تعمیر بشه .
علامتِ خرابیِ پلوسها اینه که موقع دور زدن با فرمانِ کاملاً پیچیده اگر یهو گاز بدین تق تق تق صدا میده .

پس بهترین کار اینه که تا گردگیر خراب شد فورا عوضش کنید . گارانتی مادام العمر که پلوسها هرگز خراب نشه .

برایِ خرید گردگیر دقت کنید اصلا نباید بو بده .
گردگیری که بوی کفش چینی و شیلنگ صنعتی چینی میده بی کیفیت هست و زود خراب میشه.

بسیاری از ماشینها گردگیرهاشون به هم میخوره پس سعی کنید گردگیر با کیفیت بخرید .

مثلا خاکگیر سوزوکی “آلتو” و یک نوع فولکس و آ او دی به ماتیز میخوره و خیلی با کبفیت تر از خاکگیر خود ماتیز هست .

زیر بار خرید قطعاتِ آشغالی که به اسم اصلی نمایندگی فروخته میشه نرید .

بسیاری از قطعات استاندارد جهانی داره و در همه ی ماشینها یکی هست مثا بلبرینگها و کاسه نمدها و اورینگها

•حتی اگر با کیفیت ترین ماشین دنیا رو هم دارید , هرگز فرمان رو در جا نپیچونید چون باعث فشار زیاد به جعبه فرمان , جلوبندی, و لاستیکها میشه .

البته روی شن و خاک و کاشی و زمین خیس این فشار کمتر هست .

همیشه بذارید ماشین کمی حرکت کنه و در حال حرکت فرمان رو بپیچونید . هم  نیروی کمتری به کار میبرید هم ماشین صدمه نمیبینه خصوصاً پراید هیدرولیک که بدنه اش ضعیفه و اگر درجا بپیچین پیچهای نگهدارنده ی هیدرولیکش شل میشه و امکان بُریدن فرمان زیاد هست .

•اگر با فرمانِ کاملاً پیچیده آروم حرکت کنید و فرمان رو هم رها کنید میبینید که خودش راحت میچرخه و صاف میشه .
از این خاصیت میتونید استفاده کنید در صرفه جوئیِ انرژیتون و جلوگیری از خراب شدنِ فرمان , جلوبندی و لاستیکها .

مثال:

از خونه یا کوچه با دنده عقب میاین بیرون . بیشتر مردم وقتی از خونه یا کوچه میان بیرون میایستند و در جا و با زور فرمان رو میپیچونند بعد حرکت میکنند به سمت جلو . این کار غلطه .

وقتی از کوچه یا خونه دارید میاید بیرون , قبل از ایست کامل , فرمان رو به سمت مخالف بپیچونید , حالا حرکت کنید به سمتِ جلو و فرمان رو کمی رها کنید . کم کم خودش صاف میشه .
نه شما انرژی صرف میکنید نه لاستیکها سابیده میشه و نه جلوبندی و فرمان ماشین آسیب میبینه .

هرگز موقعی که ماشین روی دست انداز و سرعت گیر هست ترمز نگیرید بلکه قبلش ترمز بگیرید سرعت رو کم کنید و بعد پاتون رو از روی ترمز بردارین و از دست انداز بدون ترمز رد بشید . این کار باعث میشه قطعات جلوبندی ماشین صدمه نبینه

توضیح بیشتر :
وقتی با ترمز میریم رو دست انداز و سرعت گیر , چرخها نمیتونه آزادانه بچرخه و دست انداز رو راحت طی کنه و ازش رد بشه بلکه با حالتی شبیه به کشیده شدن از روش رد میشه درست مثل اینکه شما چرخهای یک صندلی چرخدار دفتری رو قفل کنید بعد اون رو روی یک زمین پر از چاله چوله بکشید . مسلما چرخهاش زود میشکنه اما اگر چرخها بتونه راحت بچرخه خیلی کمتر بهش فشار .

توضیح بیشتر :

اصلاً ترمز زدن خودش کلی استهلاک داره .
اگر یک دستگاهی مثل کیلومتر شمار داشت ماشین که استهلاک رو اندازه بگیره و اسمش “استهلاک شمار” بود , اونوقت میدیدید که چطور از لحظه ی استارت زدن ماشین شروع میکنه به استهلاک و دستگاهِ استهلاک شمارش هِی پول میندازه مثل تاکسی متر.

حتی وقتی هم که ماشین پارک هست و خاموشه باز هم استهلاک داره !!!! و داره ازش پول میره !!!.
مثل فرسوده شدنِ لاستیکها و قطعات پلاستیکی و خوردگیِ قطعاتِ فلزی.

شما به محض اینکه کمی ترمز میگیرید , لاستیکها اصطکاکش با آسفالت خیلی بیشتر میشه و سائیدکیش زیاد میشه .
وقتی که محکم میزنید روی ترمز و چرخها قفل میشه (اگر ترمز سیستم ABS نداشته باشه ) و کشیده میشه رویِ آسفالت که بشدت سائیده میشه و کلی استهلاک داره و همچنین فشار خیلی زیادی هم به سیستم جلوبندی و کمکها خصوصا محل اتصالشون به بدنه میاره .

وقتی با سرعت کم و بدون ترمز از روی سرعت گیر رد میشیم کمترین فشار به ماشین وارد میشه یعنی پول کمتری از جیبمون میره.

بزرگترین اشتباه وقتی هست که راننده متوجه نیست و یهو دست انداز یا سرعت گیر رو میبینه و میزنه رو ترمز و چرخها قفل میشه و با همون حالت از روی دست انداز رد میشه !
در این حالت اگر ماشینش یه ماشینی مثل رنو پی کی یا ماتیز یا ۲۰۶  باشه صد درصد بدنه ی ماشین هم آسیب میبینه بر اثر شدت فشار و ضربه خصوصاً محل نصبِ سر کمکهای جلو به بدنه .

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.