گاهی یکی از سیستم های الکتریکی خودرو کار نمی کند مانند:(بوق ,برف پاکن,چراغهای ماشین ,برق پشت صفحه آمپر,کار نکردن ضبط ماشین و غیره….)
و گاهی برق کلی ماشین قطع می شود. در پراید یک فیوز اصلی داریم که با باز کردن کاپوت جلوی ماشین در قسمت راست ماشین بالای سر باتری بوده و به شکل زیر می باشد

http://blog.tandisbook.com/wp-content/uploads/2015/03/39584178405571587105.jpg

هر کدام از این سیمها فیوز قسمتی بوده و برق کلی ماشین از اینجا قطع و وصل می شود بعضی وقت ها که چراغ چک موتور در صفحه آمپر روشن شده و علت فنی در ماشین شما نیست (ایراد فنی مانند پاره شدن تسمه دینام باعث روشن شدن چراغ چک شده و با تعویض تسمه دینام چراغ چک هم خاموش خواهد شد)و فقط کد خطای کامپیوتری آن می باشد شما میتوانید با جدا کردن فیوز وسطی(سیم وسطی)و وصل مجدد آن سیستم کامپیوتری آن را ریستارت کنید با ریستارت کردن آن چراغ چک خاموش خواهد شد.

http://blog.tandisbook.com/wp-content/uploads/2015/03/fuoz.jpg

فیوزهای فرعی دیگری هست که برق قسمتهای مختلف از آن تقسیم می شود و این فیوزها در قسمت سمت چپ غربیلک فرمان و مقداری پایین تر از آن قرار دارد (شکل بالا)برای تعویض  و دانستن فیوز سوخته شده شما می توانید یک کپی از جدول جعبه فیوزها به تفکیک مصرف آمپر و رنگ آنها  از شکل زیر در خودرو خود داشته باشید و با مواجعه شدن با مشکل با کمک این جدول می توانید موقعیت فیوز سوخته شده را در جعبه فیوز پیدا کنید و نسبت به تعویض آن اقدام کنید

رنگ مدارهایی که تحت مراقبت قرار داند ظرفیت موقعیت
قرمز برف پاک کن و شیشه شوی جلو ۱۵ آمپر برف پاکن جلو A
آبی برف پاک کن و شیشه شوی عقب ۱۵ آمپر برف پاک عقب B
زرد چراغ های مه شکن ۲۰ آمپر چراغ مه شکن C
نارنجی فن خنک کننده موتور ۴۰ آمپر فن خنک کننده D
زرد پنکه خنک کننده – دستگاه تهویه هوا ۲۰ آمپر دمنده هوا «………» تمامی مدلها E
آبی تهویه هوا – بخاری ۱۵ آمپر بخاری «………..» انژکتری جدید
سبز کلید شیشه برقی ۳۰ آمپر شیشه برقی F
قرمز دستگاه مولد برق آلترناتور ۱۰ آمپر موتور G
قرمز دستگاه مولد برق آلترناتور ۵ آمپر انژکتوری
قرمز دستگاه مولد برق آلترناتور و پمپ بنزین ۱۰ آمپر انژکتوری بهبود یافته
قرمز گیج ها و درجه ها ، لامپ های هشدار دهنده و چراغ راهنما ۱۰ آمپر وسایل سنجش H
آبی گرمکن شیشه برقی ۱۵ آمپر گرم کن عقب I
آبی بوق و چراغ های استپ عقب ۱۵ آمپر توقف J
آبی چراغ های هشدار خطر – ساعت و چراغ ۱۵ آمپر خطر K
قرمز سیستم صوتی،لامپ ها-چراغ های داخل-چراغ های صندوق عقب ۱۰ آمپر اتاق L
آبی چراغ های راهنمای جلو-چراغ خطر-چراغ نمره-چراغهای کوچک جلو ۱۵ آمپر چراغ خطر M
قرمز خودروهای انژکتوری ECU مدارهای مرتبط و ورودی به ۱۰ آمپر *EGI فیوز N
آبی فندک ، ساعت ، آنتن ۱۵ آمپر فدک O
سبز قفل مرکزی ۳۰ آمپر قفل مرکزی P
کانکتور عیب یاب Q

برای تعویض فیوزها این نکات را رعایت کنید

  • سوئیچ استارت را ببندید و همه تجهیزات برقی را خاموش کنید.
  • در جعبه فیوز را باز کرده و با توجه به جدول راهنما, به دنبال فیوز معیوب بگردید
  • انبرک قرار گرفته در جعبه فیوز را خارج کنید و به کمک آن فیوز معیوب را از جای خود بیرون بکشید فیوز سوخته از قطع بودن سیم آن قابل تشخیص است
  • فیوز سوخته را با یک فیوز مشابه یا ضعیف تر تعویض کنید توجه کنید حتما از فیوز هم ظرفیت و نوع یکسان جهت تعویض فیوز سوخته استفاده نمائید. استفاده از فیوز با ظرفیت بالاتر از حد مجاز ممکن است باعث بروز خسارت یا حتی آتش سوزی شود. حتی بصورت موقتی نیز , از سیم به جای فیوز استفاده ننمائید.این عمل می تواند باعث صدمه دیدن سیم کشی یا حتی آتش سوزی گردد.
    اگر فیوز تعویضی مجددا سوخت,نشان می دهد که در سیستم الکتریکی خودرو مشکلی و جود دارد بنابراین از سیستم الکتریکی مربوطه استفاده ننموده و برای رفع مشکل به یک تعمیرگاه مجاز مراجعه کنید