۳ نکته دانستی در مورد خودرو (آزمون تصادف ،گیربکس تیب ترونیک ،داغ شدن دیسک)

0

۳ نکته دانستی در مورد خودرو

3 نکته دانستی در مورد خودرو - 2

در آزمون‌های تصادف، بخشی از جلوی خودرو با سرعت ۶۴ کیلومتر در ساعت به مانعی ثابت برخورد کرده. آیا در جاده هنگامی‌که دو خودروی واقعی با هم برخورد می‌کنند، شدت ضربه خیلی بیشتر از این نیست؟

هدف از برپایی چنین آزمون‌هایی بررسی وضعیت ایمنی خودروها در شرایطی است که عموم تصادف‌ها اتفاق می‌افتد و به همین دلیل نمی‌توان انتظار داشت تمامی سرعت‌ها در چنین آزمون‌هایی پوشش داده شود، ضمن آنکه با ارزیابی توان خودرو در تحمل فشار در این سرعت، می‌توان ارزیابی نسبی از توان آن در تصادف‌هایی با سرعت‌های بالاتر هم داشت، اما در نهایت همان‌گونه که گفتید، در تصادف‌های شدیدتر طبیعتاً نیروی وارد شده به شاسی ماشین بیشتر است و به همین دلیل سطح آسیب‌ها افزایش پیدا می‌کند، ولی به‌طور عمومی نمی‌توان خودرویی ساخت که در تمامی سرعت‌ها بتوان در مقابل تصادف از خود مقاومت نشان دهد، چراکه چنین ساختاری بسیار سنگین خواهد بود. در این زمینه توجه به یک نکته مهم لازم است و آن عدد ۶۴ کیلومتر در این آزمون‌ها است.

همان‌گونه که عنوان شد در آزمون‌های ایمنی خودروی مورد آزمایش به مانعی ثابت و سخت برخورد می‌کند. بر اساس ارزیابی EuroNCAP، برخورد با سرعت ۶۴ کیلومتر در ساعت به مانع ثابت مانند برخورد رو در روی دو خودرو است که هر یک با سرعت ۵۵ کیلومتر در ساعت در حال حرکت هستند و یا برخورد یک خودرو با سرعت ۱۱۰‌کیلومتر در ساعت به خودرویی که متوقف شده است که رقم بالایی است. علت تفاوت در این اعداد آن است که در برخورد میان دو خودرو، بخشی از نیروی تصادف به علت شکست ساختار شاسی دو خودرو جذب می‌شود، اما در برخورد خودرو با مانع سخت و ثابت، این شکست تنها در خودرو اتفاق می‌افتد.

تیپ ترونیک
تیپ ترونیک

رانندگی با خودروهای دارای جعبه‌دنده اتوماتیک بسیار آسان‌تر و بی‌دردسرتر از خودروهای با جعبه‌دنده دستی است، اما در این میان مواقعی پیش می‌آید که می‌خواهید در کار جعبه‌دنده دخالت کنید و به میل خودتان تعویض دنده‌ها را انجام دهید. طبیعی است در یک جعبه‌دنده اتوماتیک عادی امکان این کار وجود ندارد، چراکه در اینجا، برحسب میزان فشار پای راننده بر پدال گاز و دور موتور خودرو است که دنده‌ها تعویض می‌شود.

در کنار جعبه‌دنده‌های اتوماتیک معمولی، انواعی از جعبه‌دنده‌ها وجود دارد که در اصطلاح عمومی به آن تیپ ترونیک گفته می‌شود و در آن راننده می‌تواند با تغییر وضعیت دسته‌دنده، تا حد زیادی کنترل تعویض دنده‌ها را در اختیار بگیرد و به این ترتیب می‌توان آن‌ها را به‌طورکلی جعبه‌دنده‌های اتوماتیک با قابلیت تعویض دستی دنده‌ها دانست. این جعبه‌دنده‌ها معمولاً در کنار وضعیت D، وضعیت‌های + و – را هم درج کرده‌اند و به این ترتیب کافی است در وضعیت D دسته‌دنده را به حالت دستی ببرید تا بتوانید زمان تعویض دنده‌ها را مدیریت کنید. در این حالت با بردن دسته‌دنده به سمت +، دنده‌ها سبک‌تر شده و در وضعیت – دنده ‌سنگین‌تر می‌شود. البته باید توجه داشته باشید در این وضعیت هم سیستم کنترل جعبه‌دنده کاملاً مراقب است به موتور خودرو و جعبه‌دنده آسیبی نرسد و به این ترتیب اگر دور موتور خودرو بیش از حد بالا برود به‌طور اتوماتیک دنده را افزایش می‌دهد و یا اگر در معکوس دادن تأخیر کنید و دور موتور بیش از حد پایین بیاید به‌طور خودکار معکوس می‌دهد.

واژه تیپ ترونیک هرچند به‌طورکلی به‌تمامی این جعبه‌دنده‌ها اطلاق می‌شود، اما در اصل عبارت انحصاری پورشه است و سایر خودروسازان این سیستم را با نام‌های دیگری می‌نامند.

داغ شدن دیسک ترمز

داغ شدن دیسک ترمز

در زمان رانندگی در مسیرهای شیب‌دار کوهستانی، راننده ناچار است برای کاهش سرعت خودرو به‌طور پیوسته از ترمزها استفاده کند و این مسأله در نهایت منجر به افزایش دمای بسیار زیاد لنت و دیسک ترمز می‌شود که حاصل آن بوی شدید است که در داخل خودرو هم حس خواهد شد. این بو در اصل ناشی از سوختن مواد تشکیل‌دهنده لنت است و نشان می‌دهد لنت توان تحمل دمای بیشتر را ندارد. در این شرایط غیر از بوی نامطبوع، خطر بزرگی راننده و سرنشینان را تهدید می‌کند، چراکه لنت داغ شده توان ترمزگیری کافی را ندارد و به همین دلیل در صورت نیاز به توقف فوری، نمی‌تواند خودرو را متوقف کند، ضمن آنکه در درازمدت این کار باعث ایجاد حباب‌های هوا در مسیر ترمز شده که توان ترمز را در حالت عادی نیز کم می‌کند. در این شرایط بهترین کار آن است که به سیستم ترمز فرصت خنک شدن بدهید.

برای این منظور اگر شرایط مسیر اجازه می‌دهد باید مدتی را با دنده‌سنگین و بدون ترمز زدن حرکت کنید، اما برای ایمنی بیشتر توصیه می‌کنیم در سریع‌ترین زمان ممکن خودرو را متوقف کنید تا لنت و دیسک خنک شوند. برای جلوگیری از بروز این وضعیت تا حد امکان در مسیرهای شیب‌دار از ترمزهای پیوسته خودداری کنید و با دنده‌ سنگین برانید تا نیاز به ترمزها کاهش پیدا کند و در صورت نیاز هم ترمزهای مقطعی بزنید. در نهایت اگر با این وضعیت مواجه شدید برای خنک کردن دیسک و لنت به‌هیچ‌‌عنوان بر روی آن‌ها آب نریزید چون این کار در نهایت باعث تاب برداشتن دیسک می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.